din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2553 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: Regulamentul nr. 5/2009, pentru modificarea si completarea Regulamentului BNR nr. 6/2008 privind modificarile in situatia institutiilor de credit, persoane juridice romane, si a sucursalelor din Romania ale institutiilor de credit din state terte

INTEGRAL: Regulamentul nr. 5/2009, pentru modificarea si completarea Regulamentului BNR nr. 6/2008 privind modificarile in situatia institutiilor de credit, persoane juridice romane, si a sucursalelor din Romania ale institutiilor de credit din state terte


Regulamentul nr. 5/2009, pentru modificarea si completarea Regulamentului BNR nr. 6/2008 privind modificarile in situatia institutiilor de credit, persoane juridice romane, si a sucursalelor din Romania ale institutiilor de credit din state terte

Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 180 din 23/03/2009


Avand in vedere prevederile art. 7 alin. (1) pct. 11 si 12, ale art. 25-28, ale art. 108, 146 si 147 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 referitoare la institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare,


in temeiul dispozitiilor art. 25 alin. (2) lit. a) si ale art. 48 alin. (1) din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei,



Banca Nationala a Romaniei emite prezentul regulament.



Art. I. - Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr. 6/2008 privind modificarile in situatia institutiilor de credit, persoane juridice romane, si a sucursalelor din Romania ale institutiilor de credit din state terte, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 296 din 16 aprilie 2008, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:


1. Titlul regulamentului se modifica si va avea urmatorul cuprins:



"REGULAMENT
privind inceperea activitatii si modificarile in situatia
institutiilor de credit, persoane juridice romane, si a
sucursalelor din Romania ale institutiilor de credit din state terte"



2. La articolul 2, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmatorul cuprins:


"(2) In intelesul prezentului regulament, sintagma persoane cu functie de conducere de nivel mediu a unor activitati de importanta deosebita desemneaza persoanele nominalizate sa asigure conducerea structurilor care privesc activitatile de administrare si control al riscurilor, audit intern, conformitate, trezorerie si creditare."


3. Dupa capitolul I se introduce un nou capitol, capitolul I1 "Dispozitii privind inceperea activitatii", cuprinzand articolele 21-24, cu urmatorul cuprins:



"CAPITOLUL I1
Dispozitii privind inceperea activitatii



Art. 21. - (1) Inainte de inceperea activitatii, institutiile de credit, persoane juridice romane, trebuie sa obtina aprobarea Bancii Nationale a Romaniei pentru persoanele cu functie de conducere de nivel mediu a unor activitati de importanta deosebita.


(2) Persoanele prevazute la alin. (1) trebuie sa dispuna de reputatie si experienta adecvata naturii, extinderii si complexitatii activitatii institutiei de credit si responsabilitatilor incredintate.


(3) Banca Nationala a Romaniei evalueaza, de la caz la caz, pentru fiecare dintre persoanele cu functie de conducere de nivel mediu a unor activitati de importanta deosebita, daca sunt indeplinite cerintele prevazute la alin. (2), luand in considerare informatiile legate de activitatea, experienta si reputatia persoanei in cauza, precum si orice alte circumstante relevante.


(4) In vederea evaluarii de catre Banca Nationala a Romaniei a persoanelor prevazute la alin. (1), institutia de credit va prezenta Bancii Nationale a Romaniei o cerere de aprobare, insotita, pentru fiecare dintre persoanele nominalizate, de urmatoarele informatii si documente:


a) copia actului de identitate, a carei conformitate cu originalul va fi certificata de posesorul actului de identitate;


b) curriculum vitae, care va cuprinde cel putin informatii legate de studiile absolvite, cu mentionarea institutiei de invatamant, a naturii cursurilor si a anului absolvirii, si o prezentare detaliata a activitatii desfasurate, cu indicarea denumirii, adresei si a profilului activitatii entitatii in cadrul careia a activat, a naturii si duratei activitatilor desfasurate, precum si a responsabilitatilor exercitate. Daca este cazul, se va indica si autoritatea insarcinata cu supravegherea fiecareia dintre entitatile in cadrul carora persoana respectiva a desfasurat activitate;


c) informatiile prevazute in chestionarul - anexa nr. 4 la Regulamentul nr. 11/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, care vor fi furnizate in mod corespunzator sub semnatura persoanei in cauza;


d) certificatul de cazier judiciar sau alt document echivalent eliberat de autoritatile competente din tara in care isi are domiciliul/resedinta.


Art. 22. - (1) In termen de 5 zile de la data inceperii activitatii, institutia de credit va notifica acest fapt Bancii Nationale a Romaniei si va transmite acesteia reglementarile interne, in limba romana, referitoare la activitatile desfasurate.


(2) Daca nu se prevede altfel, reglementarile interne vor fi transmise in format electronic, cu mentionarea hotararii organului competent care le-a aprobat.


(3) Daca, potrivit unor dispozitii exprese, reglementarile interne ale institutiilor de credit fac obiectul validarii/avizarii/aprobarii Bancii Nationale a Romaniei, acestea vor fi transmise atat in format electronic, cat si pe suport hartie si vor fi insotite de hotararea organului competent care le-a aprobat si de o fundamentare a acestora.


Art. 23. - Concomitent cu notificarea prevazuta la art. 22 alin. (1), se va transmite Bancii Nationale a Romaniei o declaratie din care sa rezulte ca institutia de credit indeplineste in totalitate cerintele prevazute de legislatia in vigoare in domeniul protectiei valorilor.


Art. 24. - Dispozitiile art. 21-23 se aplica in mod corespunzator si in cazul sucursalelor din Romania ale institutiilor de credit din state terte."


4. La articolul 3 alineatul (1), dupa litera h) se introduce o noua litera, litera i), cu urmatorul cuprins:


"i) persoanele cu functie de conducere de nivel mediu a unor activitati de importanta deosebita."


5. Dupa articolul 3 se introduce un nou articol, articolul 31, cu urmatorul cuprins:


"Art. 31. - Notificarea unei achizitii propuse de catre un achizitor potential sau a deciziei de reducere a unei participatii calificate intr-o institutie de credit, persoana juridica romana, se realizeaza in conditiile prevederilor art. 25-31 din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale celor cuprinse in sectiunea a 21-a din prezentul regulament."


6. La articolul 4 alineatul (1), litera e) se abroga.


7. La articolul 7, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 7. - (1) In cazul schimbarii unui director ori a unui membru al consiliului de administratie sau, dupa caz, a unui membru al directoratului ori al consiliului de supraveghere, precum si in cazul numirii unor persoane in astfel de functii nou-create, persoanele propuse trebuie sa fie aprobate de Banca Nationala a Romaniei inainte de inceperea exercitarii responsabilitatilor."


8. Dupa articolul 15 se introduce o noua subsectiune, subsectiunea 2.9 "Persoanele cu functie de conducere de nivel mediu a unor activitati de importanta deosebita", cuprinzand articolul 151, cu urmatorul cuprins:


"2.9. Persoanele cu functie de conducere de nivel mediu a unor activitati de importanta deosebita


Art. 151. - (1) In cazul schimbarii persoanelor cu functie de conducere de nivel mediu a unor activitati de importanta deosebita sau, dupa caz, al numirii unor persoane in astfel de functii nou-create, persoanele propuse pentru functiile respective trebuie sa fie aprobate de Banca Nationala a Romaniei inainte de inceperea exercitarii responsabilitatilor.


(2) Cererea de aprobare va indica si motivul schimbarii persoanelor care au ocupat anterior functiile respective si va fi insotita de hotararea organului competent si de documentatia prevazuta la art. 21 alin. (4).


(3) Evaluarea persoanelor prevazute la alin. (1) se realizeaza pe baza cerintelor prevazute de lege, avandu-se in vedere si prevederile art. 21 alin. (2)-(4)."


9. Dupa sectiunea a 2-a "Modificari supuse aprobarii prealabile" se introduce o noua sectiune, sectiunea a 21-a "Notificarea unei achizitii propuse sau a deciziei de reducere a unei participatii calificate", cuprinzand articolele 152-1517, cu urmatorul cuprins:



"SECTIUNEA a 21-a
Notificarea unei achizitii propuse sau a deciziei de reducere
a unei participatii calificate



Art. 152. - (1) Orice achizitor potential trebuie sa notifice in prealabil, in scris, Banca Nationala a Romaniei in legatura cu o achizitie propusa intr-o institutie de credit, persoana juridica romana, in conditiile prevazute la art. 25 alin. (1) din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.


(2) Obligatia de notificare prevazuta la alin. (1) revine oricarei persoane care a decis in legatura cu o achizitie propusa, indiferent ca este achizitor potential direct ori indirect sau ca actioneaza concertat cu alte persoane ori ca a depasit involuntar un nivel de participatie pentru care exista obligatia de notificare, potrivit legii.


(3) Daca participatia calificata pentru care exista obligatia de notificare urmeaza sa fie detinuta indirect prin una sau mai multe persoane prin intermediul unei relatii de control, toate persoanele aflate in lantul de participatii sunt supuse obligatiei de notificare a achizitiei propuse.


(4) In cazul depasirii involuntare a nivelurilor de participatie pentru care exista obligatia de notificare potrivit legii, aceasta obligatie revine persoanei in cauza de indata ce a luat cunostinta de faptul ca a depasit un anumit nivel, inclusiv in cazul in care intentioneaza sa-si reduca participatia sub nivelul respectiv.


Art. 153. - (1) In aplicarea prevederilor art. 25 si 27 din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale prezentei sectiuni, la determinarea unei participatii calificate, pentru calculul drepturilor de vot ale unei persoane se aplica in mod corespunzator prevederile art. 116 alin. (1) ultimele doua teze, alin. (2) si alin. (7)-(10) din Regulamentul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 1/2006 privind emitentii si operatiunile cu valori mobiliare, aprobat prin Ordinul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 23/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si prevederile art. 5, 6 si 10 din Regulamentul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 1/2008 privind implementarea Directivei 2007/14/CE de stabilire a normelor de aplicare a anumitor dispozitii ale Directivei 2004/109/CE privind armonizarea obligatiilor de transparenta in ceea ce priveste informatiile referitoare la emitentii ale caror valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata, aprobat prin Ordinul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 28/2008.


(2) La determinarea unei participatii calificate nu se tine seama de drepturile de vot sau de actiunile pe care firmele de investitii sau institutiile de credit le pot detine ca urmare a subscrierii de instrumente financiare si/sau a plasarii instrumentelor financiare in baza unui angajament ferm asumat in desfasurarea activitatii prevazute la art. 7 alin. (1) pct. 6 A. lit. f) din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, cu conditia ca, pe de o parte, drepturile de vot sau actiunile respective sa nu fie exercitate ori utilizate pentru a interveni in administrarea activitatii emitentului si, pe de alta parte, drepturile de vot sau actiunile respective sa fie cedate in termen de un an de la data achizitionarii participatiei.


Art. 154. - (1) Evaluarea calitatii achizitorului potential se realizeaza pe baza criteriilor prevazute la art. 26 alin. (1) din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, cu luarea in considerare a prevederilor cuprinse in sectiunea 11 "Criterii de evaluare a actionarilor semnificativi" din Regulamentul nr. 11/2007, cu modificarile si completarile ulterioare.


(2) Daca achizitorul potential nominalizeaza persoane care urmeaza sa exercite responsabilitati de administrare si/sau de conducere a institutiei de credit vizate, la evaluarea achizitorului potential se va avea in vedere si modul in care sunt indeplinite de catre aceste persoane cerintele prevazute la art. 108 din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.


(3) Evaluarea reputatiei si experientei oricarei persoane care va exercita responsabilitati de administrare si/sau de conducere a institutiei de credit, ca rezultat al achizitiei propuse, se realizeaza concomitent cu evaluarea calitatii achizitorului potential, daca acesta se afla in pozitia de a desemna noi persoane pentru exercitarea responsabilitatilor in cauza, intentioneaza sa propuna noi persoane in acest sens si acestea au fost deja identificate.


Art. 155. - (1) Notificarea prevazuta la art. 152 trebuie sa fie insotita de toate informatiile prevazute in lista cuprinsa in anexa care face parte integranta din prezentul regulament, in functie de natura achizitorului potential si a achizitiei propuse si, daca este cazul, de documentatia specifica, prevazuta in Regulamentul nr. 11/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru persoanele propuse sa exercite responsabilitati de administrare si/sau de conducere a unei institutii de credit.


(2) In cazul persoanelor care actioneaza concertat in calitate de achizitor potential, notificarea drepturilor de vot detinute sau exercitate in mod colectiv poate fi facuta de catre fiecare persoana ori de catre una dintre ele in numele grupului de persoane care actioneaza concertat, fara ca prin aceasta sa se aduca atingere obligatiei de furnizare a informatiilor cuprinse in lista prevazuta in anexa de catre fiecare dintre persoanele in cauza.


(3) Prevederile alin. (2) se aplica in mod corespunzator si in cazul in care participatia calificata supusa obligatiei de notificare urmeaza sa fie detinuta indirect prin una sau mai multe persoane prin intermediul unei relatii de control.


Art. 156. - (1) Informatiile cu caracter general, cuprinse in partea I a listei prevazute in anexa, trebuie sa fie furnizate de achizitorul potential, indiferent de gradul de implicare, raportat la proportia din capital sau din drepturile de vot, pe care acesta o va detine in institutia de credit vizata de achizitia propusa.


(2) Informatiile cu caracter general prevazute la alin. (1) vor fi furnizate prin completarea chestionarului - anexa nr. 2 la Regulamentul nr. 11/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, mai putin la intrebarile 19, 22, 26, 28 si 29, si transmiterea documentatiei indicate in lista prevazuta in anexa.


(3) Informatiile care vizeaza identitatea achizitorului potential, situatia sa financiara si finantarea achizitiei propuse, precum si cele privind existenta sau absenta unor inregistrari in cazierul judiciar si, dupa caz, fiscal, trebuie sa fie insotite de documente corespunzatoare care sa probeze realitatea celor declarate.


(4) Certificatele de cazier judiciar, dupa caz, fiscal sau documentele echivalente trebuie prezentate in original, in termenul legal de valabilitate. Daca astfel de documente nu pot fi obtinute, se va prezenta o declaratie pe propria raspundere, in care se va motiva in mod corespunzator imposibilitatea obtinerii documentului oficial, insotita, dupa caz, de dovezi care sa ateste diligentele depuse pentru obtinerea sa.


Art. 157. - (1) Informatiile specifice cuprinse in partea a II-a a listei prevazute in anexa trebuie sa fie furnizate de achizitorul potential in mod distinct, dupa cum in urma achizitiei propuse acesta va dobandi sau nu controlul asupra institutiei de credit vizate si proportional cu gradul de implicare a sa in administrarea acesteia.


(2) Achizitorul potential care va dobandi controlul asupra institutiei de credit vizate trebuie sa prezinte Bancii Nationale a Romaniei un plan de activitate, conform sectiunii A din partea a II-a a listei prevazute in anexa, care sa reflecte proiectele sale referitoare la activitatea si organizarea institutiei de credit, structura propusa a grupului din care aceasta va face parte si evaluarea consecintelor de natura financiara a achizitiei propuse, inclusiv o proiectie financiara pe termen mediu.


(3) Achizitorul potential care nu va dobandi controlul asupra institutiei de credit vizate, dar va achizitiona o participatie calificata supusa obligatiei de notificare, trebuie sa prezinte Bancii Nationale a Romaniei un document de strategie, conform sectiunii B din partea a II-a a listei prevazute in anexa, cuprinzand informatiile cerute, a caror detaliere va depinde de gradul de implicare a achizitorului potential in administrarea institutiei de credit.


Art. 158. - (1) In functie de circumstantele concrete ale achizitiei propuse, Banca Nationala a Romaniei poate sa excepteze in mod explicit achizitorul potential de la furnizarea anumitor informatii, in situatii cum ar fi:


a) Banca Nationala a Romaniei este deja in posesia informatiilor necesare sau le poate obtine de la alta autoritate de supraveghere;


b) achizitia propusa urmeaza sa se realizeze printr-o tranzactie intra-grup care are loc in cadrul grupului unui actionar existent, fara sa aiba loc o modificare efectiva sau substantiala a detinatorului direct ori indirect al participatiei calificate in institutia de credit sau a influentei pe care grupul o exercita in institutia de credit; in acest caz, vor fi furnizate informatii adecvate care sa permita evaluarea achizitiei propuse, fara a fi necesara o reevaluare a intregului grup;


c) achizitia propusa se realizeaza prin oferta publica si achizitorul potential nu se afla in posesia tuturor informatiilor necesare pentru a-si stabili un plan de activitate complet; in acest caz, achizitorul potential va indica Bancii Nationale a Romaniei dificultatile intampinate in obtinerea informatiilor necesare, precizand care sunt aspectele din planul de activitate care ar putea suferi modificari in perioada urmatoare, absenta informatiilor cerute neconstituind in sine un motiv de respingere a achizitiei propuse, daca informatiile partiale furnizate sunt suficiente pentru evaluarea consecintelor probabile ale achizitiei propuse pentru institutia de credit vizata si daca achizitorul potential se angajeaza ca va furniza informatiile lipsa imediat ce va fi posibil dupa finalizarea achizitiei;


d) participatia calificata care face obiectul notificarii urmeaza sa fie detinuta indirect prin una sau mai multe persoane; in acest caz, evaluarea achizitiei propuse poate fi realizata prin evaluarea doar a persoanei care are calitatea de ultim detinator indirect al participatiei si a persoanelor care urmeaza sa detina in mod direct participatii la institutia de credit vizata, cu exceptia cazului in care Banca Nationala a Romaniei considera ca fiind necesara evaluarea unuia sau a mai multor detinatori intermediari din lantul de participatii;


e) achizitorul potential a facut obiectul unei evaluari anterioare de catre Banca Nationala a Romaniei; in acest caz, informatiile furnizate referitoare la achizitorul potential trebuie sa fie actualizate in mod adecvat, cu luarea in considerare, insa, a influentei pe care acesta o va exercita asupra institutiei de credit vizate ca urmare a achizitiei propuse.


(2) Prevederile alin. (1) nu aduc atingere prerogativelor Bancii Nationale a Romaniei de a excepta achizitorul potential de la furnizarea unor informatii si in alte cazuri in care considera ca aceste informatii nu sunt necesare sau nu prezinta relevanta pentru aprecierea situatiei concrete si pentru realizarea evaluarii conform criteriilor prevazute de lege, in cazurile in care lipsa informatiilor, justificata de particularitatile concrete ale achizitiei propuse, nu impiedica aceasta evaluare sau in cazurile in care achizitorul nu exercita in fapt o influenta corespunzatoare nivelului participatiei ce urmeaza sa fie achizitionate.


Art. 159. - (1) Pe baza analizei efectuate asupra informatiilor transmise de achizitorul potential, desi complete potrivit listei prevazute in anexa, Banca Nationala a Romaniei poate considera ca pentru evaluarea achizitiei propuse sunt necesare anumite informatii suplimentare de natura sa clarifice sau sa detalieze informatiile deja furnizate. In acest caz, devin incidente prevederile art. 25 alin. (5)-(7) din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.


(2) Cu exceptia cazului in care sunt necesare informatii suplimentare conform alin. (1), lista informatiilor prevazute in anexa este considerata o lista exhaustiva de informatii, relevante din punct de vedere prudential, care sunt necesare Bancii Nationale a Romaniei in scopul evaluarii achizitiei propuse.


Art. 1510. - In sensul prevederilor art. 158 si pentru evitarea unor intarzieri in furnizarea informatiilor necesare in cadrul perioadei de evaluare, inclusiv a unor solicitari suplimentare de informatii, achizitorul potential se poate adresa Bancii Nationale a Romaniei, in anticiparea unei notificari formale, si poate solicita organizarea unor intalniri preliminare in vederea prezentarii si clarificarii elementelor legate de achizitia propusa, in special in cazurile in care aceasta prezinta o complexitate deosebita, datorata unor factori cum ar fi: complexitatea tranzactiei in sine, a structurii grupului din care face parte achizitorul potential, structura institutiei de credit vizate de achizitia propusa.


Art. 1511. - (1) In toate cazurile, achizitorul potential trebuie sa ateste pe propria raspundere ca toate informatiile furnizate sunt complete si conforme cu realitatea.


(2) Prevederile alin. (1) nu aduc atingere cerintelor prevazute la art. 156 alin. (2) si (3) referitoare la sustinerea cu documente adecvate a informatiilor furnizate si nici dreptului Bancii Nationale a Romaniei de a verifica afirmatiile facute de achizitorul potential prin solicitarea de documente care sa probeze ca cele declarate corespund realitatii si/sau prin obtinerea unei confirmari din partea altor autoritati nationale ori straine, dupa caz.


Art. 1512. - (1) In aplicarea prevederilor art. 26 alin. (2) din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, Banca Nationala a Romaniei se poate opune unei achizitii propuse, notificata conform prezentei sectiuni, pe baza oricaruia dintre criteriile prevazute la alin. (1) al aceluiasi articol, daca exista motive rezonabile de a considera ca nu sunt indeplinite cerintele privind asigurarea unui management prudent si sanatos al institutiei de credit vizate de achizitia propusa.


(2) In sensul prevederilor alin. (1), Banca Nationala a Romaniei se va opune achizitiei propuse daca, pe baza analizei informatiilor primite:


a) are motive sa considere ca exista elemente care pot pune la indoiala credibilitatea achizitorului potential si/sau competenta sa profesionala ori concluzioneaza ca este putin probabil ca achizitorul potential sa aiba capacitatea de a face fata dificultatilor aparute in procesul de achizitie sau in viitorul anticipat;


b) persoanele propuse de achizitorul potential in conditiile art. 154 alin. (2) nu indeplinesc cerintele de reputatie si experienta prevazute de lege;


c) se poate aprecia ca institutia de credit vizata de achizitia propusa nu va fi in masura sa se conformeze cerintelor prudentiale sau ca achizitia propusa nu va permite exercitarea unei supravegheri eficiente;


d) sunt motive de a suspecta savarsirea unei infractiuni sau a unei tentative de spalare de bani ori de finantare a terorismului in legatura cu achizitia propusa sau cresterea riscului in acest sens.


(3) In orice situatie, Banca Nationala a Romaniei se va opune achizitiei propuse in situatia in care se dovedeste ca anumite informatii transmise de achizitorul potential sunt false sau incomplete, putand duce la concluzii eronate in procesul de evaluare.


Art. 1513. - Orice persoana care a decis sa cedeze direct sau indirect o participatie calificata intr-o institutie de credit, persoana juridica romana, ori sa-si reduca participatia calificata sub nivelurile prevazute la art. 27 din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, trebuie sa notifice in prealabil, in scris, Banca Nationala a Romaniei in legatura cu decizia sa, indicand nivelul participatiei la care intentioneaza sa ajunga in acest mod.


Art. 1514. - Dupa finalizarea achizitiei propuse notificate conform art. 152, respectiv a diminuarii participatiei calificate conform art. 1513, institutia de credit, persoana juridica romana, va transmite Bancii Nationale a Romaniei un extras din registrul in care sunt evidentiate actiunile acesteia, care sa ateste modificarile intervenite; extrasul va fi certificat de institutia de credit in cauza si va fi transmis in termen de 10 zile de la data efectuarii inregistrarilor corespunzatoare.


Art. 1515. - (1) Institutiile de credit, persoane juridice romane, vor tine o evidenta care sa le permita identificarea persoanelor care detin participatii calificate la capitalul acestora. In acest scop vor solicita actionarilor lor, indiferent de cota de participare, informatiile necesare in vederea calificarii acestora in categoria persoanelor care detin, direct sau indirect, participatii calificate.


(2) Institutiile de credit, persoane juridice romane, vor informa de indata Banca Nationala a Romaniei cu privire la orice achizitie sau instrainare a actiunilor lor care depaseste, respectiv se situeaza sub nivelurile pentru care exista o obligatie de notificare potrivit art. 25, respectiv art. 27 din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.


Art. 1516. - (1) Institutiile de credit, persoane juridice romane, vor transmite anual Bancii Nationale a Romaniei, in termen de 6 luni de la incheierea exercitiului financiar precedent al acestora, informatii financiare in legatura cu actionarii care detin, direct sau indirect ori in mod concertat, participatii calificate, astfel:


a) pentru persoanele juridice - situatiile financiare anuale, individuale si, dupa caz, consolidate; aceasta obligatie nu priveste persoanele juridice aflate sub supravegherea sau monitorizarea Bancii Nationale a Romaniei;


b) pentru persoanele fizice - declaratia pe venitul global depusa la organele fiscale si/sau, dupa caz, o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte sursa si veniturile obtinute si volumul si natura obligatiilor asumate.


(2) Anual, in termen de 30 de zile de la incheierea exercitiului financiar, institutiile de credit, persoane juridice romane, vor comunica Bancii Nationale a Romaniei, prin reteaua de comunicatii interbancare, o situatie a tuturor actionarilor, cuprinzand urmatoarele informatii: identitatea, domiciliul si cetatenia, in cazul persoanelor fizice, nationalitatea si sediul, in cazul persoanelor juridice, numarul si valoarea actiunilor detinute, procentul participatiei la capitalul social si proportia drepturilor de vot.


Art. 1517. - Dispozitiile prezentei sectiuni privind evaluarea calitatii unui achizitor potential nu aduc atingere prerogativelor Bancii Nationale a Romaniei, prevazute de lege, in ceea ce priveste competenta de a evalua pe o baza continua calitatea actionarilor existenti ai unei institutii de credit din perspectiva soliditatii financiare si integritatii acestora, precum si a influentei pe care o exercita asupra administrarii institutiei de credit si de a dispune masurile necesare daca cerintele privind asigurarea unui management prudent si sanatos al acesteia nu mai sunt indeplinite."


10. Subsectiunea 3.5 "Actionarii semnificativi", cuprinzand articolele 21-26, se abroga.


11. Articolul 28 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 28. - (1) Schimbarea unei persoane aprobate sa exercite responsabilitati de conducere in calitate de director sau, dupa caz, de membru al directoratului, de pe o functie de conducere pe o alta functie de conducere, se notifica Bancii Nationale a Romaniei doar in cazul in care schimbarea respectiva nu implica o realocare a responsabilitatilor incredintate care au fost avute in vedere la acordarea aprobarii. Notificarea va fi insotita de hotararea organului statutar competent si de o declaratie pe propria raspundere a persoanei in cauza, prin care sa se confirme ca informatiile existente in evidentele Bancii Nationale a Romaniei nu au suferit modificari sau, dupa caz, sa se comunice modificarile intervenite.


(2) Daca schimbarea prevazuta la alin. (1) implica o realocare de responsabilitati, persoana in cauza va fi supusa unei noi aprobari a Bancii Nationale a Romaniei, cu aplicarea corespunzatoare a prevederilor art. 7."


12. Articolul 34 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 34. - (1) Institutiile de credit vor notifica Bancii Nationale a Romaniei derularea unei noi activitati, in termen de 5 zile de la data inceperii desfasurarii acesteia. Notificarea va fi insotita de reglementarile interne referitoare la activitatea respectiva.


(2) In cazul modificarii reglementarilor interne aferente activitatilor desfasurate, institutiile de credit vor transmite Bancii Nationale a Romaniei, in termen de 5 zile de la aprobarea acestora de catre organele competente ale institutiei de credit, textul integral al reglementarii in cauza actualizat cu modificarile intervenite.


(3) Notificarea reglementarilor potrivit alin. (1) si (2) se realizeaza in conditiile prevazute la art. 22 alin. (2) si (3), care se aplica in mod corespunzator."


13. La articolul 38 alineatul (1), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"b) persoanele desemnate sa exercite responsabilitati de administrare si/sau de conducere a cooperativei de credit, in calitate de administrator si/sau de director ori, dupa caz, de membru al comitetului de supraveghere sau de membru al directoratului, cu aplicarea corespunzatoare a prevederilor art. 7 alin. (3)."


14. La articolul 39, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 39. - (1) Membrii cooperatori care intentioneaza sa detina parti sociale reprezentand o participatie de cel putin 10% din capitalul social al unei cooperative de credit ori sa-si majoreze participatia astfel incat aceasta sa atinga sau sa depaseasca nivelurile de 20%, o treime ori 50% din capitalul social sau care intentioneaza sa-si reduca participatia detinuta astfel incat aceasta sa scada sub nivelurile respective, inclusiv sub nivelul de 10% din capitalul social, vor notifica aceasta intentie Bancii Nationale a Romaniei. Prevederile art. 154, 1514 si 1516 se aplica in mod corespunzator."


15. La articolul 40, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 40. - (1) Casele centrale ale cooperativelor de credit vor notifica Bancii Nationale a Romaniei modificarile in situatia cooperativelor de credit afiliate prevazute la art. 3 alin. (1) lit. c) si la art. 4 lit. a)-d) si, daca este cazul, modificarile intervenite referitoare la persoanele cu functie de conducere executiva a unor activitati de importanta deosebita aprobate de casa centrala, in termen de 10 zile de la data realizarii modificarii sau, dupa caz, a inregistrarii mentiunilor corespunzatoare in registrul comertului."


16. La articolul 41 alineatul (1), dupa litera d) se introduce o noua litera, litera e), cu urmatorul cuprins:


"e) persoanele cu functie de conducere de nivel mediu a unor activitati de importanta deosebita in cadrul sucursalei, cu aplicarea corespunzatoare a prevederilor art. 151."


17. La articolul 45, alineatul (2) se abroga.


18. La articolul 51, alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"(5) Fara a se aduce atingere prevederilor art. 155 alin. (2) si (3), notificarea unei achizitii propuse sau a deciziei de reducere a unei participatii calificate, conform sectiunii a 21-a, si notificarile privind membrii cooperatori aflati in situatiile prevazute la art. 39 vor fi semnate de persoana/persoanele supusa/supuse obligatiei de notificare. In orice situatie, daca notificarea este formulata prin intermediul unei terte persoane, aceasta va fi insotita si de procura autentica ori, dupa caz, de delegatie avocatiala, din care sa rezulte ca terta persoana este mandatata sa reprezinte in relatia cu Banca Nationala a Romaniei titularul obligatiei de notificare."


19. Articolul 52 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 52. - (1) In vederea evaluarii corespunzatoare a cererilor de aprobare si notificarilor prevazute de prezentul regulament, Banca Nationala a Romaniei poate solicita orice informatii si/sau documente suplimentare necesare in acest sens, daca cele prezentate nu sunt suficiente ori relevante pentru realizarea evaluarii sau daca documentatia prezinta alte deficiente.


(2) Evaluarea persoanelor nominalizate sa exercite responsabilitati de administrare si/sau de conducere, precum si a persoanelor cu functie de conducere de nivel mediu a activitatilor de importanta deosebita se poate realiza inclusiv prin organizarea unor interviuri socioprofesionale."


20. La articolul 53, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 53. - (1) Cu exceptia notificarilor de achizitii propuse pentru care procedura si termenul de evaluare sunt prevazute de O.U.G. nr. 99/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, Banca Nationala a Romaniei hotaraste cu privire la aprobarea cererilor formulate de institutiile de credit potrivit prezentului regulament, in termen de 30 de zile de la data primirii informatiilor si documentatiei complete in sustinerea cererii de aprobare. In cazul in care sunt necesare informatii sau documente suplimentare, termenul de 30 de zile incepe sa curga de la data prezentarii acestora, dar nu poate depasi 3 luni de la data primirii cererii."


21. Articolul 54 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 54. - In cazul modificarilor supuse notificarii, care nu sunt conforme legii sau reglementarilor emise in aplicarea acesteia, cu exceptia notificarilor de achizitii propuse, Banca Nationala a Romaniei va dispune remedierea deficientelor existente. In cazul in care acestea nu sunt remediate in termenul stabilit de Banca Nationala a Romaniei, aceasta va putea aplica sanctiunile prevazute la art. 229 din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificarile si completarile ulterioare."


22. Articolul 55 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 55. - (1) In cazul nerespectarii obligatiei de notificare prealabila a unei achizitii propuse de catre achizitorul potential sau a achizitionarii unei participatii calificate fata de care Banca Nationala a Romaniei a facut opozitie conform legii, devin incidente dispozitiile art. 231 si ale art. 232 alin. (1) din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.


(2) Institutiile de credit, persoane juridice romane, vor dispune masurile corespunzatoare pentru asigurarea respectarii prevederilor legale privind suspendarea drepturilor de vot ale actionarilor aflati in situatia prevazuta la alin. (1).


(3) Prevederile alin. (1) si (2) se aplica in mod corespunzator si in cazul membrilor cooperatori la care se face referire in art. 39."


23. Regulamentul nr. 6/2008 se completeaza cu anexa cuprinzand lista informatiilor necesare in vederea evaluarii achizitiilor propuse, al carei continut este prevazut in anexa care face parte integranta din prezentul regulament.


Art. II. - (1) In termen de maximum doua luni de la data intrarii in vigoare a prezentului regulament, institutiile de credit, persoane juridice romane, vor supune aprobarii Bancii Nationale a Romaniei persoanele cu functie de conducere de nivel mediu a activitatilor de importanta deosebita care, la data respectiva, exercita aceste functii in cadrul institutiei de credit. In acest sens, se va prezenta Bancii Nationale a Romaniei - Directia supraveghere cerere de aprobare a persoanelor in cauza, insotita de documentatia corespunzatoare potrivit art. 21 alin. (4) din Regulamentul nr. 6/2008, astfel cum a fost modificat prin prezentul regulament.


(2) Dispozitiile alin. (1) se aplica tuturor categoriilor de institutii de credit, persoane juridice romane, cu exceptia cooperativelor de credit.


Art. III. - (1) In termenul prevazut la art. II alin. (1), casele centrale ale cooperativelor de credit vor transmite Bancii Nationale a Romaniei - Directia supraveghere o situatie cuprinzand identitatea persoanelor care exercita responsabilitati de administrare la cooperativele de credit afiliate si care au fost aprobate de casa centrala, insotita de curriculum vitae pentru fiecare dintre aceste persoane.


(2) In termen de 15 zile de la data expirarii termenului prevazut la art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/2009 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, casele centrale vor comunica Bancii Nationale a Romaniei - Directia supraveghere, daca este cazul, identitatea persoanelor cu functie de conducere de nivel mediu a unor activitati de importanta deosebita, aprobate de casa centrala, care exercita functiile respective la cooperativele de credit afiliate.


Art. IV. - Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr. 6/2008 privind modificarile in situatia institutiilor de credit, persoane juridice romane, si a sucursalelor din Romania ale institutiilor de credit din state terte, astfel cum a fost modificat si completat prin prezentul regulament, se va republica, dandu-se textelor o noua numerotare.


*


Prezentul regulament transpune dispozitiile art. 5 paragraful 5 din Directiva 2007/44/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 5 septembrie 2007 de modificare a Directivei Consiliului 92/49/CE si a directivelor 2002/83/CE, 2004/39/CE, 2005/68/CE si 2006/48/CE in ceea ce priveste normele de procedura si criteriile de evaluare aplicabile evaluarii prudentiale a achizitiilor si a majorarilor de participatii in sectorul financiar, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 247 din 21 septembrie 2007.



Presedintele Consiliului de administratie al
Bancii Nationale a Romaniei,
Mugur Constantin Isarescu



Bucuresti, 23 martie 2009.


Nr. 5.



ANEXA


LISTA
informatiilor necesare pentru evaluarea unei achizitii propuse





PARTEA I
Informatii generale



1. Identitatea achizitorului potential:


a) in cazul persoanei fizice:


(1) numele si prenumele, data si locul nasterii, cetatenia si adresa, cu prezentarea unei copii de pe actul de identitate, a carei conformitate cu originalul va fi certificata de titular;


(2) un curriculum vitae complet, care sa cuprinda informatii privind educatia si pregatirea profesionala, experienta profesionala anterioara si activitatile sau functiile desfasurate in prezent, cu detalierea aspectelor relevante de natura sa sustina indeplinirea criteriului de competenta profesionala;


b) in cazul persoanei juridice:


(3) denumirea inregistrata si cea de afaceri si adresa sediului social, sustinute de documente doveditoare (act constitutiv);


(4) dovada inregistrarii conform legislatiei nationale;


(5) o prezentare a activitatilor desfasurate pana in prezent, cu detalierea aspectelor relevante care sa sustina indeplinirea criteriului de competenta profesionala;


(6) lista completa a persoanelor care asigura conducerea activitatii persoanei juridice si curriculum vitae pentru fiecare persoana, in care sa se detalieze experienta profesionala anterioara si activitatile desfasurate in prezent, in sustinerea indeplinirii criteriului de competenta profesionala;


(7) identitatea tuturor persoanelor care sunt beneficiarii reali ai persoanei juridice;


c) in cazul unui trust care este instituit deja sau care va rezulta din achizitie:


(8) identitatea tuturor persoanelor care vor administra activele in conformitate cu termenii documentelor de instituire a trustului si participarea acestora la distribuirea veniturilor rezultate;


(9) identitatea tuturor persoanelor care sunt beneficiarii reali ai proprietatii trustului.


2. Alte informatii referitoare la achizitor:


a) in cazul persoanei fizice:


(10) cu privire la achizitor si la orice companie condusa sau controlata vreodata de catre achizitor, informatii referitoare la:


(a) existenta ori absenta unei inregistrari in cazierul judiciar sau orice ancheta ori procedura penala, actiuni civile sau administrative relevante si actiuni de natura disciplinara (inclusiv interdictia de a ocupa o functie de conducere a unei entitati, proceduri de faliment, insolventa ori proceduri similare), cu prezentarea certificatelor de cazier judiciar si, dupa caz, fiscal sau de documente echivalente;


(b) investigatii, masuri, proceduri speciale de supraveghere sau sanctiuni adoptate de autoritatea de supraveghere fata de persoana in cauza;


(c) refuzul unei inregistrari, autorizari, dobandirii calitatii de membru sau a licentei de a desfasura o activitate comerciala, afacere sau profesie; retragerea, revocarea ori radierea unei inregistrari, autorizatii, a calitatii de membru sau a licentei; excluderea dintr-o activitate ori profesie de catre o autoritate guvernamentala sau de reglementare;


(d) demiterea din functie ori dintr-o pozitie de trust, relatie fiduciara sau o situatie similara ori solicitarea de a demisiona din functie sau de a renunta la o astfel de pozitie;


(11) informatii cu privire la existenta unei evaluari anterioare a reputatiei in calitate de actionar sau de persoana care asigura conducerea activitatii unei institutii financiare, realizata deja de catre o alta autoritate de supraveghere (identitatea acelei autoritati si o dovada privind rezultatul acelei evaluari);


(12) informatii cu privire la existenta unei evaluari anterioare, realizata deja de o alta autoritate din afara sectorului financiar (identitatea acelei autoritati si o dovada privind rezultatul acelei evaluari);


(13) informatii furnizate de achizitor cu privire la situatia si puterea sa financiara: detalii referitoare la sursele de venit, la bunurile aflate in proprietate si la obligatiile asumate, inclusiv gajuri si alte garantii acordate etc.; informatiile vor fi sustinute de documente doveditoare sau, in cazul in care nu este posibila probarea lor, de o declaratie pe propria raspundere;


(14) informatii financiare, incluzand rapoarte de rating si rapoarte publice ale entitatilor controlate sau conduse de catre achizitor si, daca sunt disponibile, rapoarte de rating sau rapoarte publice ale achizitorului insusi;


(15) descrierea intereselor si relatiilor financiare1 si nefinanciare2 ale achizitorului:


(a) cu orice alt actionar existent al institutiei de credit vizate;


(b) cu orice persoana imputernicita sa exercite drepturile de vot in institutia vizata3;


(c) cu orice persoana avand responsabilitati de administrare si/sau de conducere in institutia de credit vizata;


(d) cu institutia de credit vizata si cu grupul acesteia;


(e) orice alte interese sau activitati ale achizitorului care ar putea fi in conflict cu institutia de credit vizata si solutiile posibile pentru acele conflicte de interese;


b) in cazul persoanei juridice:


(16) cu privire la achizitor, la orice persoana care asigura conducerea activitatii sale si la orice entitate care se afla sub controlul sau, informatii referitoare la:


(a) existenta ori absenta unei inregistrari in cazierul judiciar sau orice ancheta ori procedura penala, actiuni civile sau administrative relevante si actiuni de natura disciplinara (inclusiv interdictia de a ocupa o functie de conducere a unei entitati, situatii de faliment, insolventa sau proceduri similare), cu prezentarea certificatelor de cazier judiciar si, dupa caz, fiscal sau de documente echivalente;


(b) investigatii, masuri, proceduri speciale de supraveghere sau sanctiuni adoptate de autoritatea de supraveghere fata de persoana in cauza;


(c) refuzul unei inregistrari, autorizari, dobandirii calitatii de membru sau a unei licente de a desfasura o activitate comerciala, afacere sau profesie; retragerea, revocarea ori radierea unei inregistrari, autorizatii, a calitatii de membru sau a licentei; excluderea dintr-o activitate ori profesie de catre o autoritate guvernamentala sau de reglementare;


(17) informatii cu privire la existenta unei evaluari anterioare a reputatiei in calitate de actionar sau de persoana care asigura conducerea activitatii unei institutii financiare, realizata deja de catre o alta autoritate de supraveghere (identitatea acelei autoritati si o dovada privind rezultatul acelei evaluari);


(18) informatii cu privire la existenta unei evaluari anterioare, realizata de o alta autoritate din afara sectorului financiar (identitatea acelei autoritati si o dovada privind rezultatul acelei evaluari);


(19) descrierea intereselor si relatiilor financiare4 si nefinanciare5 ale achizitorului:


(a) cu orice alt actionar existent al institutiei de credit vizate;


(b) cu orice persoana imputernicita sa exercite drepturile de vot in institutia de credit vizata6;


(c) cu orice persoana avand responsabilitati de administrare si/sau de conducere in institutia de credit vizata;


(d) cu institutia de credit vizata si cu grupul acesteia;


(e) orice alte interese sau activitati ale achizitorului care ar putea fi in conflict cu institutia de credit vizata si solutiile posibile pentru acele conflicte de interese;


(20) structura actionariatului achizitorului, cu precizarea identitatii tuturor actionarilor care au o influenta semnificativa si a procentului detinut de acestia din capitalul social si din drepturile de vot, si informatii cu privire la acordurile dintre actionari;


(21) daca achizitorul face parte dintr-un grup (ca filiala sau ca societate-mama), o schema organizatorica detaliata a intregii structuri corporatiste, inclusiv regulile de administrare si conducere intra-grup si informatii cu privire la procentul din capitalul social si din drepturile de vot al actionarilor relevanti si la activitatile desfasurate in prezent de catre grup;


(22) identificarea institutiei/institutiilor supravegheate din cadrul grupului si denumirea autoritatilor de supraveghere in cauza;


(23) situatiile financiare ale achizitorului, la nivel individual si, dupa caz, consolidat, intocmite pentru ultimele 3 exercitii financiare, auditate, daca este posibil, de o firma de audit, incluzand:


(a) bilantul contabil;


(b) contul de profit si pierdere/declaratie de venit;


(c) rapoarte anuale si anexele financiare si toate celelalte documente inregistrate la organele competente;


(24) informatii referitoare la ratingul de credit al achizitorului si ratingul global al grupului din care face parte;


c) in cazul unui trust: pentru persoanele care vor administra activele trustului si pentru beneficiarii reali ai proprietatii acestuia - informatiile prevazute la lit. a) sau b), furnizate in mod corespunzator in functie de natura acestora - persoana fizica sau persoana juridica.


3. Informatii referitoare la achizitie:


(25) identificarea institutiei de credit vizate;


(26) obiectivul general al achizitiei (de exemplu: investitie strategica, investitie de portofoliu etc.);


(27) numarul si tipul actiunilor (ordinare sau de alt fel) institutiei de credit vizate, detinute de achizitor inainte si dupa operatiune; valoarea actiunilor, exprimata in euro si in moneda nationala (RON) si ca procent din total capital social, si proportia din totalul drepturilor de vot aferente participatiei;


(28) orice actiune in concertare cu alte persoane (contributia altor persoane la finantare, mijloacele de participare in aranjamentele financiare, aranjamentele organizatorice viitoare etc.);


(29) prevederi ale acordurilor existente sau preconizate ale achizitorului cu alti actionari in legatura cu institutia de credit vizata.


4. Informatii cu privire la finantarea achizitiei:


(30) detalii privind utilizarea resurselor financiare proprii si originea acestora, sustinute de acte doveditoare sau declaratie pe propria raspundere, in cazul in care nu este posibila furnizarea unor acte doveditoare;


(31) informatii cu privire la modalitatile si reteaua utilizata pentru transferul fondurilor (disponibilitatea resurselor care vor fi folosite pentru achizitie, aranjamente financiare etc.), cu prezentarea oricaror documente relevante, dupa caz;


(32) detalii referitoare la accesul la resurse de capital si la pietele financiare si cu privire la finantarea achizitiei de actiuni, cu prezentarea oricaror documente relevante, dupa caz;


(33) informatii referitoare la utilizarea de fonduri imprumutate contractate din sistemul bancar (instrumente financiare ce vor fi emise) sau la orice alt tip de relatie financiara cu alti actionari ai institutiei de credit vizate (scadente, termenii acordului, gajuri si alte garantii), cu prezentarea oricaror documente relevante;


(34) informatii cu privire la activele achizitorului sau ale institutiei de credit vizate care urmeaza sa fie vandute in termen scurt (conditii de vanzare, pretul estimat si detalii privind caracteristicile activelor, cu prezentarea oricaror documente relevante, dupa caz.



PARTEA a II-a
Informatii specifice necesare in functie de nivelul
participatiei ce va fi achizitionata



A. Participatie calificata cu achizitionarea unei pozitii de control


Daca in urma achizitiei propuse are loc o schimbare in controlul asupra institutiei de credit vizate, achizitorul potential trebuie sa prezinte Bancii Nationale a Romaniei un plan de activitate7, cuprinzand informatii cu privire la planul de dezvoltare strategica preconizata legat de achizitie, date estimative si detalii cu privire la principalele modificari sau schimbari in institutia de credit vizata, care sunt avute in vedere de achizitorul potential:


I. un plan de dezvoltare strategica care sa indice, in termeni generali, principalele scopuri ale achizitiei si principalele modalitati de atingere a acestora, care sa includa:


(a) motivul achizitiei;


(b) obiectivele financiare pe termen mediu (rentabilitatea capitalurilor proprii, raportul cost-beneficiu, castiguri pe actiune);


(c) principalele actiuni de coordonare (sinergii) ce vor fi urmarite in cadrul institutiei de credit vizate;


(d) posibile redirectionari ale activitatilor, produselor sau clientelei-tinta si posibile realocari preconizate ale fondurilor ori resurselor in cadrul institutiei de credit vizate;


(e) modalitatile generale de includere si integrare a institutiei de credit vizate in structura grupului achizitorului8, inclusiv o descriere a principalelor actiuni de coordonare (sinergii) ce vor fi urmarite cu alte entitati din grup, precum si o descriere a politicilor care guverneaza relatiile intra-grup;


II. situatii financiare previzionate ale institutiei de credit vizate, individuale si, dupa caz, consolidate, pentru o perioada de 3 ani, care sa includa:


(a) bilantul contabil si contul de profit si pierdere estimative;


(b) previziuni ale indicatorilor prudentiali;


(c) informatii cu privire la nivelul de expunere la risc (de credit, de piata, operational etc.);


(d) o previziune a operatiunilor intra-grup preconizate;


III. impactul achizitiei asupra cadrului de administrare si conducere si a structurii organizatorice generale ale institutiei de credit vizate, inclusiv impactul asupra:


(a) componentei si responsabilitatilor organelor de administrare si/sau de conducere si ale principalelor comitete create prin decizia acestora (comitet de administrare a riscurilor, comitet de audit, alte comitete);


(b) procedurilor administrative si contabile si asupra sistemului de control intern: principalele schimbari in procedurile si sistemele legate de contabilitate, audit, control intern si conformitate (inclusiv in domeniul prevenirii spalarii banilor), precum si cu privire la numirea de persoane cu functii-cheie de conducere de nivel mediu;


(c) arhitecturii generale a sistemului IT: aceasta include, de exemplu, orice schimbari in ceea ce priveste politica de subcontractare, diagrama circuitului de date, a programelor informatice interne si externe utilizate si a procedurilor si mijloacelor de securitate a datelor si a sistemelor esentiale (de exemplu: sisteme de siguranta, planul de continuare a activitatii, proceduri de verificare a datelor etc.);


(d) politicilor care guverneaza subcontractarea si externalizarea (domeniile avute in vedere, selectarea furnizorului de servicii etc.) si cele privind drepturile si obligatiile aferente ale partilor, asa cum sunt prevazute in contracte (de exemplu: aranjamente de audit, calitatea asteptata a serviciilor prestate de furnizor etc.).


B. Participatie calificata fara achizitionarea unei pozitii de control


Daca in urma achizitiei propuse nu are loc o schimbare in controlul asupra institutiei de credit vizate, achizitorul potential trebuie sa prezinte Bancii Nationale a Romaniei un document de strategie.


Prin aplicarea principiului proportionalitatii, volumul informatiilor furnizate va depinde de gradul de influenta al achizitorului potential asupra administrarii si activitatilor institutiei de credit vizate, corespunzator participatiei calificate ce va fi achizitionata (mai putin de 20% sau intre 20% si 50%).


a) Participatie calificata sub 20%


Documentul de strategie trebuie sa cuprinda urmatoarele informatii:


I. politica achizitorului potential cu privire la achizitie - in plus fata de informatiile cerute la pct. 3 din partea I a prezentei liste, achizitorul potential trebuie sa furnizeze Bancii Nationale a Romaniei informatii cu privire la urmatoarele:


(a) perioada pentru care intentioneaza sa detina participatia calificata dupa achizitie;


(b) orice intentie de majorare, diminuare sau de mentinere a nivelului participatiei in viitorul anticipat;


II. precizarea intentiilor achizitorului potential fata de institutia de credit vizata si, in special, daca intentioneaza sau nu sa actioneze ca un actionar minoritar activ si motivul de a actiona in acest mod;


III. informatii privind capacitatea (situatia financiara) si disponibilitatea achizitorului potential de a sustine institutia de credit vizata cu fonduri proprii suplimentare daca este nevoie pentru dezvoltarea activitatilor acesteia sau in cazul unor dificultati financiare.


In functie de structura globala a actionariatului institutiei de credit vizate, Banca Nationala a Romaniei poate solicita informatii mai detaliate prevazute la lit. b), daca influenta exercitata prin intermediul participatiei calificate ce urmeaza sa fie achizitionata, desi situata sub nivelul de 20%, este considerata echivalenta cu cea exercitata prin intermediul unei participatii calificate avute in vedere la lit. b).


b) Participatie calificata intre 20% si 50%


Documentul de strategie va cuprinde informatii de aceeasi natura ca cele prevazute la lit. a), dar mai detaliate, incluzand:


I. detalii cu privire la influenta pe care achizitorul potential intentioneaza sa o exercite asupra situatiei de credit vizate (incluzand politica de dividende), asupra dezvoltarii strategice si alocarii resurselor institutiei de credit vizate;


II. o descriere a intentiilor si asteptarilor pe termen mediu ale achizitorului potential fata de institutia de credit vizata, care sa cuprinda toate elementele cuprinse in planul de dezvoltare strategica prevazute in partea I din planul de activitate.


___________


Beneficiari reali sunt persoanele fizice care detin sau controleaza in cele din urma achizitorul si/sau persoanele in contul carora se achizitioneaza participatia. Notiunea include, de asemenea, persoanele care exercita in cele din urma controlul efectiv asupra achizitorului care este o persoana juridica sau un aranjament legal (cum ar fi un trust).


1 Interesele financiare includ, de exemplu, operatiuni de creditare, garantii, gajuri.


2 Interesele nefinanciare includ, de exemplu, relatii de familie.


3 A se vedea situatiile prevazute la art. 116 alin. (2) din Regulamentul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 1/2006 privind emitentii si operatiunile cu valori mobiliare, cu modificarile si completarile ulterioare.


4 Interesele financiare includ, de exemplu, operatiuni de creditare, garantii, gajuri.


5 Cum ar fi: aceiasi actionari, aceiasi conducatori etc.


6 A se vedea situatiile prevazute la art. 116 alin. (2) din Regulamentul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 1/2006 privind emitentii si operatiunile cu valori mobiliare, cu modificarile si completarile ulterioare.


7 In unele situatii, cum ar fi in cazul achizitiei prin oferta publica, achizitorul poate intampina dificultati in obtinerea informatiilor necesare pentru a intocmi un plan de activitate complet. In acest caz, achizitorul va indica aceste dificultati Bancii Nationale a Romaniei, cu indicarea aspectelor din planul de activitate care e posibil sa sufere modificari in perioada urmatoare.


8 Pentru institutiile supravegheate in alte state membre, informatiile referitoare la structura grupului achizitorului pot fi reduse la informatii referitoare la partea din structura grupului care este afectata de tranzactie.







Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice