din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2112 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: Norma metodologica nr 17 din 2009, de aplicare a OUG nr. 18/2009 privind cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte

INTEGRAL: Norma metodologica nr 17 din 2009, de aplicare a OUG nr. 18/2009 privind cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte


Norma metodologica nr 17 din 2009, de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 18/2009 privind cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte


Publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 194 din 27/03/2009


CAPITOLUL I
Dispozitii generale



Art. 1. - Prin prezentele norme metodologice se reglementeaza modul de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 18/2009 privind cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte, actiunile corespunzatoare fiecarei etape necesare implementarii programelor locale, precum si continutul-cadru al contractului de mandat si al documentelor pentru finantarea executarii lucrarilor de interventie.



CAPITOLUL II
Actiunile corespunzatoare fiecarei etape necesare implementarii
programelor de crestere a performantei energetice la
blocurile de locuinte





SECTIUNEA 1
Etapa I - Identificarea si inventarierea blocurilor de locuinte



Art. 2. - (1) In conformitate cu prevederile art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 18/2009, coordonatorul local desfasoara urmatoarele actiuni:


a) identificarea blocurilor de locuinte construite dupa proiecte elaborate in perioada 1950-1990 in cadrul unitatii administrativteritoriale, respectiv al sectoarelor municipiului Bucuresti;


b) completarea fisei tehnice pentru fiecare bloc de locuinte identificat conform lit. a), dupa modelul prevazut in anexa nr. 1;


c) inventarierea blocurilor de locuinte identificate, pe cartiere/cvartale/puncte termice.


(2) Blocurile de locuinte inventariate potrivit alin. (1) lit. c) se grupeaza, de obicei, pe regimuri de inaltime - pana la P+4 etaje inclusiv si, respectiv, peste P+4 etaje. In cadrul acestei grupari, inventarierea se poate realiza pe tipuri de blocuri cu solutii constructive similare ale anvelopei, in functie de perioadele de proiectare.


Art. 3. - (1) In vederea implementarii programelor multianuale local si national, coordonatorul local realizeaza si actualizeaza lunar baza de date specifice prin includerea si gestionarea datelor si informatiilor prevazute la art. 2.


(2) Datele si informatiile incluse in bazele de date sunt de interes public.


(3) Coordonatorul local pune la dispozitia Ministerului Dezvoltarii Regionale si Locuintei datele si informatiile din baza de date specifice.





SECTIUNEA a 2-a
Etapa a II-a - Instiintarea asociatiei de proprietari
privind inscrierea in programul local multianual



Art. 4. - (1) Coordonatorul local instiinteaza asociatiile de proprietari asupra posibilitatii inscrierii in programul local multianual si transmite proiectul de contract de mandat semnat de acesta, in doua exemplare originale.


(2) Modelul instiintarii si continutul-cadru al contractului de mandat sunt prevazute in anexele nr. 2 si 3.


Art. 5. - (1) Presedintele fiecarei asociatii de proprietari instiintate afiseaza la avizierul asociatiei instiintarea si proiectul contractului de mandat si convoaca, in conditiile legii, adunarea generala a proprietarilor.


(2) Adunarea generala a proprietarilor hotaraste, cu acordul majoritatii proprietarilor, inscrierea in programul local, in conditiile si cu respectarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 18/2009, si semnarea contractului de mandat transmis de coordonatorul local.


(3) Modelul hotararii adunarii generale a proprietarilor este prevazut in anexa nr. 4.



SECTIUNEA a 3-a
Etapa a III-a - Hotararea adunarii generale a proprietarilor
de inscriere in programul local



Art. 6. - (1) In temeiul hotararii adunarii generale a proprietarilor, presedintele asociatiei de proprietari semneaza contractul de mandat si solicita, in scris, coordonatorului local inscrierea in programul local.


(2) Solicitarea asociatiei de proprietari este insotita de documentele prevazute la art. 10 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 18/2009. Modelul-cadru al solicitarii privind inscrierea in programul local si modelul listei proprietarilor din imobil sunt prevazute in anexele nr. 5 si 6.


(3) Coordonatorul local centralizeaza solicitarile asociatiilor de proprietari si intocmeste programul local.


(4) Programul local cuprinde date si informatii privind blocurile de locuinte inventariate, precum si solicitarile asociatiilor de proprietari de includere in program si stadiul actiunilor intreprinse.


(5) Coordonatorul local actualizeaza lunar programul local.



SECTIUNEA a 4-a
Etapa a IV-a - Proiectarea lucrarilor de interventie



Art. 7. - (1) Proiectarea lucrarilor de interventie se realizeaza printr-un singur contract de servicii, atribuit printr-o procedura unica de achizitie publica.


(2) Caietul de sarcini al procedurii de atribuire a contractului de servicii privind executarea lucrarilor de interventie contine in mod obligatoriu urmatoarele cerinte:


a) efectuarea expertizei tehnice;


b) instiintarea, dupa caz, a coordonatorului local asupra necesitatii efectuarii lucrarilor de reparatii/consolidari care conditioneaza executarea lucrarilor de interventie;


c) efectuarea auditului energetic, cu elaborarea certificatului de performanta energetica a blocului de locuinte, corespunzator starii tehnice initiale, precum si dupa realizarea lucrarilor de interventie;


d) elaborarea documentatiei de avizare pentru lucrarile de interventie;


e) elaborarea documentatiei tehnice pentru autorizarea executarii lucrarilor de interventie si obtinerea avizelor si acordurilor necesare emiterii autorizatiei de construire;


f) intocmirea proiectului tehnic si a detaliilor de executie si verificarea acestora pentru respectarea cerintei esentiale "rezistenta mecanica si stabilitate", precum si pentru respectarea cerintei esentiale "securitate la incendiu";


g) elaborarea caietului de sarcini aferent documentatiei de atribuire de catre coordonatorul local a contractului pentru executarea lucrarilor de interventie;


h) asigurarea asistentei tehnice pe perioada executarii lucrarilor de interventie, inclusiv participarea la inspectie in fazele determinante;


i) elaborarea raportului privind terminarea lucrarilor, cu ocazia receptiei la terminarea lucrarilor, precum si punerea la dispozitia coordonatorului local a certificatului de performanta energetica corespunzator blocului de locuinte izolat termic.


(3) Contractul de servicii prevede in mod expres obligativitatea efectuarii platilor numai dupa finalizarea si receptia de catre coordonatorul local a fiecarei faze cerute si inscrise in contract.


Art. 8. - (1) Prima faza a proiectarii lucrarilor de interventie la blocul de locuinte este expertizarea tehnica pentru analiza structurii de rezistenta a blocului de locuinte cuprins in programul local.


(2) Expertiza tehnica se realizeaza de catre un expert tehnic, persoana fizica atestata pentru cerinta esentiala "rezistenta mecanica si stabilitate".


(3) Continutul-cadru al expertizei tehnice este prevazut in anexa nr. 7.


Art. 9. - (1) In cazul in care expertiza tehnica nu prevede necesitatea efectuarii unor lucrari de consolidare/reparatii care conditioneaza executarea lucrarilor de interventie, se trece la cea de-a doua faza a proiectarii lucrarilor de interventie, respectiv la efectuarea auditului energetic.


(2) Auditul energetic se realizeaza de catre un auditor energetic pentru cladiri, persoana fizica atestata gradul I, specialitatea constructii si/sau constructii si instalatii.


(3) Continutul-cadru al auditului energetic este prevazut in anexa nr. 8.


Art. 10. - (1) Dupa efectuarea auditului energetic se trece la cea de-a treia faza a proiectarii lucrarilor de interventie, si anume la intocmirea documentatiei de avizare pentru lucrari de interventie.


(2) Continutul-cadru al documentatiei de avizare pentru lucrarile de interventie in vederea cresterii performantei energetice a blocurilor de locuinte este prevazut in anexa nr. 9.


Art. 11. - (1) Dupa elaborarea documentatiei de avizare prevazute la art. 10, coordonatorul local propune spre aprobare consiliului local, in conditiile legii, indicatorii tehnico-economici pentru fiecare obiectiv de investitii.


(2) Indicatorii tehnico-economici aprobati stau la baza completarii, prin act aditional, a contractului de mandat cu valoarea si durata executarii lucrarilor de interventie, precum si cu sumele aferente cotelor de participare la finantarea acestora, in conditiile legii.


Art. 12. - (1) Dupa aprobarea indicatorilor tehnicoeconomici, coordonatorul local notifica asociatia de proprietari cu privire la aprobarea acestora si transmite semnat, in doua exemplare originale, proiectul actului aditional la contractul de mandat.


(2) Odata cu notificarea, coordonatorul local comunica asociatiei de proprietari documentatia de avizare pentru lucrarile de interventie si indicatorii tehnico-economici, cu specificarea cotei-parti ce revine asociatiei de proprietari pentru finantarea executarii lucrarilor de interventie, precum si a duratei de executie a acestora.


(3) Modelul notificarii este prevazut in anexa nr. 10.


Art. 13. - (1) Presedintele asociatiei de proprietari notificate afiseaza la avizierul asociatiei notificarea si proiectul actului aditional la contractul de mandat si convoaca, in conditiile legii, adunarea generala a proprietarilor.


(2) Adunarea generala a proprietarilor hotaraste, cu acordul majoritatii proprietarilor, semnarea actului aditional la contractul de mandat de catre presedintele asociatiei de proprietari pentru finantarea executarii lucrarilor de interventie si stabileste cota de participare la fondul de reparatii ce revine fiecarui proprietar, proportional cu cota-parte indiviza de proprietate.


(3) In termen de cel mult 30 de zile lucratoare de la primirea notificarii, presedintele asociatiei de proprietari transmite coordonatorului local actul aditional la contractul de mandat, semnat si insotit de hotararea adunarii generale a proprietarilor.


(4) Netransmiterea actului aditional la contractul de mandat coordonatorului local, semnat, in termenul prevazut la alin. (3), conduce la rezilierea contractului de mandat incheiat cu asociatia de proprietari.


(5) In cazuri temeinic motivate, termenul prevazut la alin. (3) poate fi prelungit, cu acordul scris al coordonatorului local, cu cel mult 15 zile lucratoare. La expirarea celor 15 zile lucratoare, contractul de mandat se reziliaza, in conditiile in care presedintele asociatiei de proprietari nu transmite coordonatorului local, semnat, actul aditional la contractul de mandat.


(6) Modelul hotararii adunarii generale a asociatiei de proprietari este prevazut in anexa nr. 11.


Art. 14. - Dupa semnarea si transmiterea actului aditional la contractul de mandat, coordonatorul local emite autorizatia de construire si se trece la faza a patra a proiectarii lucrarilor de interventie, si anume la intocmirea si verificarea proiectului tehnic si a detaliilor de executie, precum si la elaborarea caietului de sarcini pentru atribuirea contractului de executie.



SECTIUNEA a 5-a
Etapa a V-a - Executarea lucrarilor de interventie



Art. 15. - Contractarea executarii lucrarilor de interventie se realizeaza cu respectarea prevederilor legale in vigoare privind achizitiile publice.


Art. 16. - (1) Materialele si sistemele izolante utilizate de contractorul executarii lucrarilor de interventie trebuie sa fie insotite de declaratiile de conformitate ale producatorilor, prin care sa se ateste conformitatea cu specificatiile tehnice recunoscute in conditiile legii.


(2) Declaratiile de conformitate se anexeaza la documentele ce completeaza cartea tehnica a constructiei.


Art. 17. - Coordonatorii locali, asociatiile de proprietari si executantii lucrarilor de interventie sunt obligati sa ia toate masurile tehnico-organizatorice si financiare care le revin, potrivit legii, pentru continuarea lucrarilor conform graficului de executie stabilit, cu incadrarea in indicatorii tehnico-economici aprobati si in durata de executie stabilita prin autorizatia de construire.


Art. 18. - (1) Urmarirea si verificarea executarii lucrarilor de interventie se realizeaza prin diriginti de santier autorizati conform legislatiei in vigoare. Obligatiile si raspunderile dirigintilor de santier sunt cele prevazute in Legea nr. 10/1995 privind calitatea in constructii, cu modificarile ulterioare.


(2) Programul de control al executarii lucrarilor de interventie cuprinde inspectia in urmatoarele faze determinante:


a) inspectia suprafetelor exterioare ale anvelopei blocului de locuinte pregatite in vederea aplicarii sistemului termoizolant;


b) inspectia suprafetelor exterioare ale anvelopei blocului de locuinte privind modul de fixare/prindere a sistemului termoizolant corespunzator specificatiei producatorului.





SECTIUNEA a 6-a
Etapa a VI-a - Receptia la terminarea lucrarilor
si eliberarea certificatului de performanta energetica,
cu evidentierea consumului anual specific de energie
calculat pentru incalzire



Art. 19. - La terminarea lucrarilor de interventie, coordonatorul local organizeaza receptia la terminarea lucrarilor, cu participarea reprezentantului desemnat al asociatiei de proprietari, si pune la dispozitia acesteia certificatul de performanta energetica a blocului de locuinte, cu evidentierea consumului anual specific pentru incalzire al blocului de locuinte izolat termic.


Art. 20. - Receptia finala se organizeaza de catre coordonatorul local, dupa expirarea perioadei de garantie de buna executie de 3 ani, cu participarea reprezentantului desemnat al asociatiei de proprietari.



CAPITOLUL III
Finantarea lucrarilor de interventie din alocatii
de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului
Dezvoltarii Regionale si Locuintei





SECTIUNEA 1
Fundamentarea necesarului de alocatii de la bugetul de stat



Art. 21. - Autoritatile administratiei publice locale centralizeaza blocurile de locuinte cu indicatori tehnicoeconomici aprobati conform continutului-cadru prevazut in anexa nr. 12 si incluse in programele locale, pe care le inregistreaza la Ministerul Dezvoltarii Regionale si Locuintei.


Art. 22. - Ministerul Dezvoltarii Regionale si Locuintei examineaza centralizatoarele cu blocurile de locuinte care au indicatori tehnico-economici aprobati si sunt cuprinse in programul local, fundamenteaza si prezinta Ministerului Finantelor Publice propunerile pentru includerea in proiectul bugetului de stat a sumei necesare pentru finantarea executarii lucrarilor de interventie in conditiile prevazute la art. 13 lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 18/2009.


Art. 23. - In limita sumelor aprobate prin legea bugetului de stat, Ministerul Dezvoltarii Regionale si Locuintei repartizeaza si comunica coordonatorilor locali sumele aprobate pentru finantarea de la bugetul de stat a executarii lucrarilor de interventie.


Art. 24. - In limita sumelor aprobate pentru anul in curs, Ministerul Dezvoltarii Regionale si Locuintei definitiveaza lista de prioritati a blocurilor de locuinte si elaboreaza programul national privind executarea lucrarilor de interventie, care se aproba prin ordin al ministrului.





SECTIUNEA a 2-a
Finantarea de la bugetul de stat, prin bugetul
Ministerului Dezvoltarii Regionale si Locuintei



Art. 25. - Coordonatorul local asigura cu prioritate, din bugetul local, cota-parte ce ii revine pentru executarea si finalizarea lucrarilor de interventie potrivit prevederilor art. 13 lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 18/2009, pentru blocurile de locuinte cuprinse in programul national multianual.


Art. 26. - Lunar, contractorul executarii lucrarilor de interventie prezinta coordonatorului local, pana la data de 5 a fiecarei luni pentru luna precedenta, situatia lucrarilor executate si situatia de plata lunara, verificate si avizate conform legislatiei specifice in vigoare.


Art. 27. - Coordonatorul local aproba decontul justificativ intocmit conform continutului-cadru prevazut in anexa nr. 13 si il inregistreaza, pana la data de 10 a fiecarei luni pentru luna precedenta, la Ministerul Dezvoltarii Regionale si Locuintei.


Art. 28. - Ministerul Dezvoltarii Regionale si Locuintei:


a) examineaza deconturile justificative;


b) intocmeste nota de fundamentare, conform continutului-cadru prevazut in anexa nr. 14, in vederea deschiderii de credite bugetare;


c) solicita Ministerului Finantelor Publice deschiderea de credite bugetare privind plata de la bugetul de stat, in conditiile art. 13 lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 18/2009, a cheltuielilor efectuate pentru executarea lucrarilor de interventie.


Art. 29. - In limita creditelor bugetare deschise, Ministerul Dezvoltarii Regionale si Locuintei vireaza sumele aprobate in contul de venituri al bugetului local 21.42.02.12 "Venituri ale bugetului local - Subventii pentru cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte", deschis la unitatile teritoriale ale Trezoreriei Statului.


Art. 30. - (1) Concomitent cu transmiterea lunara a decontului justificativ la Ministerul Dezvoltarii Regionale si Locuintei, coordonatorul local solicita fiecarei asociatii de proprietari virarea sumei corespunzatoare cotei-parti de participare pentru lucrarile executate in luna precedenta, inaintandu-se, in copie, factura emisa de contractorul executarii lucrarilor de interventie si situatia de lucrari executate, verificata si avizata conform legislatiei specifice.


(2) Asociatia de proprietari vireaza suma prevazuta la alin. (1), pana la data de 25 a lunii in curs, unitatii administrativteritoriale in contul de sume de mandat deschis la unitatea teritoriala a Trezoreriei Statului.


Art. 31. - Pentru finantarea executarii lucrarilor de interventie, coordonatorii locali deschid la unitatile teritoriale ale Trezoreriei Statului contul 50.02.40 "Disponibil din fonduri cu destinatie speciala pentru finantarea lucrarilor de interventie privind cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte", in care se vireaza sumele corespunzatoare primite din alocatii de la bugetul de stat, sumele prevazute cu aceasta destinatie in bugetul local si sumele aferente cotei-parti de participare ce revine fiecarei asociatii de proprietari, in conditiile si cu respectarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 18/2009.


Art. 32. - (1) Sumele din alocatii de la bugetul de stat si din fondul de reparatii al asociatiei de proprietari se vireaza de coordonatorul local in contul prevazut la art. 31, in termen de doua zile lucratoare de la data intrarii acestora in conturile prevazute la art. 29 si art. 30 alin. (2).


(2) In termen de 3 zile lucratoare de la primirea sumelor in contul prevazut la art. 31, coordonatorul local vireaza sumele in conturile contractorilor nominalizati in deconturile justificative.


Art. 33. - Coordonatorii locali raspund, in conditiile legii, de utilizarea sumelor primite ca transferuri de la bugetul de stat, precum si a celor primite de la asociatiile de proprietari pentru finantarea cheltuielilor privind executarea lucrarilor de interventie.


Art. 34. - Sumele alocate de la bugetul de stat pentru cofinantarea executarii lucrarilor de interventie neutilizate pana la inchiderea anului se restituie la bugetul de stat.





CAPITOLUL IV
Dispozitii finale



Art. 35. - (1) Inainte de efectuarea receptiei finale, coordonatorul local preia toate documentele de la contractorii proiectarii si, respectiv, ai executarii lucrarilor de interventie si le preda asociatiei de proprietari, impreuna cu actele de receptie, in vederea completarii cartii tehnice a constructiei cu toate documentele prevazute de reglementarile legale in vigoare.


(2) Documentele necesare pentru completarea cartii tehnice a constructiei se predau asociatiei de proprietari pe baza de proces-verbal si sunt prevazute in anexa nr. 15.


Art. 36. - Anexele nr. 1-15 fac parte integranta din prezentele norme metodologice.







Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice