din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1864 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: Legea nr. 238/2009 privind reglementarea prelucrarii datelor cu caracter personal de catre structurile/unitatile Ministerului Administratiei si Internelor in activitatile de prevenire, cercetare si combatere a infractiunilor, precum si de mentinere si asigurare a ordinii publice

INTEGRAL: Legea nr. 238/2009 privind reglementarea prelucrarii datelor cu caracter personal de catre structurile/unitatile Ministerului Administratiei si Internelor in activitatile de prevenire, cercetare si combatere a infractiunilor, precum si de mentinere si asigurare a ordinii publice


Legea nr. 238/2009 privind reglementarea prelucrarii datelor cu caracter personal de catre structurile/unitatile Ministerului Administratiei si Internelor in activitatile de prevenire, cercetare si combatere a infractiunilor, precum si de mentinere si asigurare a ordinii publice

Publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 405 din 15 iunie 2009


Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.


Capitolul I - Dispozitii generale




Art. 1
(1) Prezenta lege reglementeaza prelucrarea automata si neautomata a datelor cu caracter personal pentru realizarea activitatilor de prevenire, cercetare si combatere a infractiunilor, precum si de mentinere si asigurare a ordinii publice de catre structurile/unitatile Ministerului Administratiei si Internelor, potrivit competentelor acestora.
(2) Structurile/unitatiie Ministerului Administratiei si Internelor, denumite in continuare structurile/unitatile M.A.I., care desfasoara, potrivit competentelor, activitatile prevazute la alin. (1), in calitate de operatori, dobandite in conditiile Legii nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date, cu modificarile si completarile ulterioare, prelucreaza date cu caracter personal in exercitarea atributiilor legale.

Art. 2
(1) Pentru realizarea activitatilor prevazute la art. 1 alin. (1), structurile/unitatile M.A.I, constituie, organizeaza si detin, potrivit atributiilor legate, sisteme de evidenta si utilizeaza mijloace automate si neautomate de prelucrare a datelor cu caracter personal, in conditiile legii.
(2) Structurile/unitatile M.A.I, utilizeaza sisteme de evidenta si/sau mijloace automate si neautomate de prelucrare a datelor cu caracter personal, cu respectarea drepturilor omului si aplicarea principiilor legalitatii, necesitatii, confidentialitatii, proportionalitatii si numai daca, prin utilizarea acestora, este asigurata protectia datelor prelucrate.
(3) Inaintea introducerii unui sistem de evidenta sau a unui mijloc automat/neautomat de prelucrare a datelor cu caracter personal care este susceptibil sa prezinte anumite riscuri privind datele prelucrate, structurile/unitatile M.A.I consulta Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal, denumita in continuare Autoritatea nationals de supraveghere, care, daca este cazul, stabileste garantii adecvate, potrivit legii.


Capitolul II - Notificarea prelucrarilor datelor cu caracter personal




Art. 3
(1) Prelucrarile de date cu caracter personal sunt notificate Autoritatii nationale de supraveghere. Notificarea se efectueaza anterior oricarei prelucrari, in conditiiie legii.
(2) Notificarea prelucrarii automate sau neautomate a datelor cu caracter personal prin sisteme de evidenta a datelor cu caracter personal, realizata potrivit legii de catre structurile/unitatile M.A.I., cuprinde, pe langa informatiile prevazute la art. 22 alin. (8) din Legea nr. 677/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, in mod corespunzator si informatii referitoare la natura fiecarui sistem de evidenta a datelor cu caracter personal care are legatura cu prelucrarea, precum si la destinatarii carora le sunt comunicate datele.
(3) Notificarea prelucrarii datelor cu caracter personal prin sisteme de evidenta constitute in anumite cazuri numai pentru perioada necesara realizarii unor activitati de prevenire, cercetare si combatere a infractiuniior, precum si de mentinere si asigurare a ordinii publice se face cu respectarea conditiilor prevazute la alin. (2), numai daca prelucrarea nu a facut obiectul unei notificari anterioare.


Capitolul III - Colectarea datelor cu caracter personal




Art. 4
(1) Pentru realizarea activitatilor prevazute la art. 1 alin. (1), structurile/unitatile M.A.I, colecteaza date cu caracter personal, cu sau fara consimtamantul persoanei vizate, in conditiile legii.
(2) Colectarea datelor cu caracter personal fara consimtamantul persoanei vizate pentru realizarea activitatilor prevazute la art. 1 alin. (1) se face numai daca aceasta masura este necesara pentru prevenirea unui pericol iminent cel putin asupra vietii, integritatii corporale sau sanatatii unei persoane ori a proprietatii acesteia, precum si pentru combaterea unei anumite infractiuni.
(3) Colectarea datelor cu caracter personal pentru realizarea activitatilor prevazute la art. 1 alin. (1) se efectueaza de personalul structurilor/unitatilor M.A.I, numai in scopul indeplinirii atributiilor de serviciu.
(4) Colectarea datelor cu caracter personal in scopurile prevazute la art. 1 alin. (1) trebuie sa fie limitata la datele necesare pentru prevenirea unui pericol iminent cel putin asupra vietii, integritatii corporale sau sanatatii unei persoane ori a proprietatii acesteia, precum si pentru combaterea unei anumite infractiuni.
(5) Colectarea de date privind persoana fizica exclusiv datorita faptului ca aceasta are o anumita origine rasiala, anumite convingeri religioase ori politice, un anumit comportament sexual sau datorita apartenentei acesteia la anumite miscari ori organizatii care nu contravin legii este interzisa.
(6) Prin exceptie de la prevederile alin. (5), structurile/unitatile M.A.I, colecteaza si prelucreaza, cu respectarea garantiilor prevazute de Legea nr. 677/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, date exclusiv in baza acestor criterii numai daca, intr-un caz determinat, sunt necesare pentru efectuarea actelor premergatoare sau a urmaririi penale, ca urmare a savarsirii unei infractiuni. Prevederile art. 3 se aplica in mod corespunzator.
(7) Prevederile alin. (6) nu aduc atingere dispozitiilor legale care reglementeaza obligatia autoritatilor publice de a respecta si de a ocroti viata intima, familiala si privata.


Capitolul IV - Stocarea datelor cu caracter personal




Art. 5
(1) Pentru realizarea scopurilor activitatilor prevazute la art. 1 alin. (1), structurile/unitatile M.A.I, stocheaza numai acele date cu caracter personal care sunt exacte, complete si necesare indeplinirii atributiilor legale sau obligatiilor rezultate din instrumente juridice internationale la care Romania este parte.
(2) Stocarea diferitelor categorii de date cu caracter personal se realizeaza prin ordonarea acestora in functie de gradul lor de acuratete si exactitate. Datele cu caracter personal bazate pe opinii si interpretari personale rezultate din activitatile prevazute la art. 1 alin. (1) sunt ordonate in mod distinct.
(3) Structurile/unitatile M.A.I, au obligatia de a verifica periodic calitatea datelor prevazute la alin. (2), conform regulilor stabilite potrivit art. 14 alin. (1) lit. b).
(4) In situatia in care datele cu caracter personal stocate se dovedesc a fi inexacte sau incomplete, structurile/unitatile M.A.i. care le detin au obligatia sa le stearga, distruga, modifice, actualizeze sau, dupa caz, sa le completeze.
(5) Structurile/unitatile M.A.I, stocheaza datele cu caracter personal colectate in scopuri administrative separat de datele cu caracter personal colectate in scopurile prevazute la art. 1 alin. (1).


Capitolul V - Comunicarea datelor cu caracter personal




Art. 6
(1) Comunicarea datelor cu caracter personal intre structurile/unitatile M.A.I, se face numai in cazul in care este necesara pentru exercitarea competentelor si indeplinirea atributiilor legale ce le revin.
(2) Comunicarea de date cu caracter personal catre alte autoritati sau institutii publice se poate efectua numai in urmatoareie situatii:
a) in baza unei prevederi legale exprese ori cu autorizarea Autoritatii nationale de supraveghere;
b) cand datele sunt indispensabile indeplinirii atributiilor legale ale destinatarului si numai daca scopul in care se face colectarea sau prelucrarea de catre destinatar nu este incompatibil cu scopul pentru care datele au fost colectate de structurile/unitatile M.A.I., iar comunicarea datelor de structurile/unitatiie M.A.I, se realizeaza in conformitate cu atributiile legale ale acestora.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), comunicarea datelor cu caracter personal catre alte autoritati sau institutii publice este permisa in urmatoarele situatii:
a) persoana vizata si-a exprimat consimtamantul expres si neechivoc pentru comunicarea datelor sale;
b) comunicarea este necesara pentru a preveni un pericol grav si iminent cel putin asupra vietii, integritatii corporale sau sanatatii unei persoane ori a proprietatii acesteia.
(4) Comunicarea datelor cu caracter personal catre entitati de drept privat care isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei se efectueaza numai daca exista o obligatie legala expresa sau cu autorizarea Autoritatii nationale de supraveghere.
(5) Prin exceptie de la prevederile alin. (4), comunicarea datelor cu caracter personal catre entitati de drept privat care isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei sau in afara acestuia este permisa daca persoana vizata si-a dat consimtamantul in mod expres si neechivoc pentru comunicarea datelor sale sau daca este necesara pentru a preveni un pericol grav si iminent cel putin asupra vietii, integritatii corporale sau sanatatii unei persoane ori a proprietatii acesteia sau a unei alte persoane amenintate.

Art. 7
Datele cu caracter personal detinute de structuriie/unitatile M.A.I, potrivit scopurilor prevazute la art. 1 alin. (1) pot fi transferate catre Organizatia Internationala a Politiei Criminale - Interpol, Oficiul European de Politie - Europol sau alte institutii Internationale similare, precum si catre organismele de politie ale altor state, daca exista o prevedere legala expresa in legislatia nationala sau intr-un acord international ratificat de Romania ori prevederi care reglementeaza cooperarea judiciara internationala in materie penala sau, in lipsa unei astfel de prevederi, cand transferul este necesar pentru prevenirea unui pericol grav si iminent asupra vietii, integritatii corporale sau sanatatii unei persoane ori a proprietatii acesteia, precum si pentru combaterea unei infractiuni grave prevazute de lege, cu respectarea legii romane.

Art. 8
(1) Cererile pentru comunicarea datelor cu caracter personal adresate structurilor/unitatilor M.A.I. de catre alte structuri/unitati ale M.A.I., alte autoritati sau institutii publice, entitati de drept privat care isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei sau in afara acestuia si organisme de politie ale altor state trebuie sa contina datele de identificare a solicitantului, precum si motivarea si scopul cererii, conform prevederilor legale interne sau celor cuprinse in acordurile Internationale la care Romania este parte. Cererile care nu contin aceste date si nu sunt conforme prevederilor legale interne sau celor cuprinse in acordurile Internationale la care Romania este parte se resping.
(2) Inainte de comunicare, structurile/unitatile M.AJ. verifica daca datele solicitate sunt exacte, complete si actualizate. In cazul in care se constata ca nu sunt corecte, complete sau actualizate, datele nu se comunica. In comunicari trebuie indicate, dupa caz, datele care rezulta din hotarari ale instantelor judecatoresti ori din actele prin care s-a dispus neinceperea urmaririi penale, clasarea, scoaterea de sub urmarire penala, incetarea urmaririi penale sau trimiterea in judecata, precum si datele bazate pe opinii si interpretari personale rezultate din activitatile prevazute la art. 1 atin. (1). Datele bazate pe opinii si interpretari personale rezultate din activitatile prevazute la art. 1 alin. (1) trebuie verificate la sursa inainte de a fi comunicate, iar gradul de acuratete si exactitate al acestor date trebuie intotdeauna mentionat cu ocazia comunicarii.
(3) In situatia in care au fost transmise date incorecte sau neactualizate, structuriie/unitatile M.A.I, au obligatia sa si informeze pe destinatarii respectivelor date asupra neconformitatii acestora, cu mentionarea datelor care au fost modificate.

Art. 9
(1) La comunicarea datelor cu caracter personal catre alte autoritati sau institutii publice, entitati de drept privat care isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei sau in afara acestuia, Organizatia Internationala a Politiei Criminale - Interpol, Oficiul European de Politie - Europol sau alte institutii Internationale similare ori catre organisme de politie ale altor state, structurile/unitatile M.A.I. atentioneaza destinatarii asupra interdictiei de a prelucra datele comunicate in alte scopuri decat cele specificate in cererea de comunicare.
(2) Prelucrarea datelor de catre destinatari in alte scopuri decat cele care au format obiectul cererii se poate realiza numai cu acordul structurilor/unitatilor M.A.I, care le-au comunicat si numai cu respectarea prevederilor art. 6 alin. (2)-(5) si ale art. 7.

Art. 10
(1) Pentru realizarea activitatilor de cercetare si combatere a infractiuni lor, structurile/unitatile M.A.I. pot interconecta sistemele de evidenta a datelor cu caracter personal sau, dupa caz, mijloacele automate de prelucrare a datelor cu caracter personal pe care le detin pentru scopuri diferite.
(2) In scopul prevazut la alin. (1), interconectarea se poate realiza si cu sistemele de evidenta sau cu mijloacele automate de prelucrare a datelor cu caracter personal detinute de alti operatori.
(3) Interconectarile prevazute la alin. (1) si (2) sunt permise numai in cazul efectuarii actelor premergatoare, al urmaririi penale sau al judecarii unei infractiuni in baza unei autorizari emise de procurorul competent sa efectueze sau sa supravegheze, intr-un caz determinat, efectuarea actelor premergatoare sau urmarirea penala ori, in cazul judecarii unei infractiuni, de judecatorul anume desemnat de la instanta careia ii revine competenta de a judeca fondul cauzei pentru care sunt prelucrate datele respective.
(4) Accesul direct sau printr-un serviciu de comunicatii electronice la un sistem de evidenta a datelor cu caracter personal care face obiectul interconectarii, potrivit alin. (1), este permis numai in conditiile legii si cu respectarea prevederilor art. 1 alin. (1) si ale art. 5-11.
(5) Interconectarea sistemelor de evidenta a datelor cu caracter personal sau a mijloacelor automate de prelucrare a datelor cu caracter personal nu se realizeaza in cazul activitatilor de prevenire a infractiunilor, de mentinere si de asigurare a ordinii publice.


Capitolul VI - Drepturile persoanei vizate




Art. 11
(1) Structurile/unitatile M.A.I, asigura conditiile de exercitare a drepturilor conferite de lege persoanei vizate, cu respectarea Legii nr. 677/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, si a prezentei legi.
(2) Prevederile referitoare la exercitarea drepturilor persoanei vizate, prevazute de Legea nr. 677/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, nu se aplica pe perioada in care o asemenea masura este necesara pentru evitarea prejudicierii activitatilor specifice de prevenire, cercetare si combatere a infractiunilor, precum si de mentinere si asigurare a ordinii publice, ca urmare a cunoasterii de persoana vizata a faptului ca datele sale cu caracter personal sunt prelucrate, sau este necesara pentru protejarea persoanei vizate ori a drepturilor si libertatilor altor persoane, in cazul in care exista date si informatii ca aceste drepturi si libertati sunt puse in pericol.
(3) In cazul aplicarii exceptiilor de la exercitarea drepturilor persoanei vizate, prevazute la alin. (2), acestea trebuie motivate in scris. Necomunicarea motivelor este posibila numai in masura in care este necesara bunei desfasurari a activitatilor prevazute la art. 1 alin. (1) sau pentru protejarea drepturilor si libertatilor altor persoane decat persoana vizata.
(4) In toate situatiile, persoana vizata va fi informata cu privire la dreptul de a se adresa Autoritatii nationale de supraveghere sau, dupa caz, instantei de judecata, care va decide daca masurile luate de structurile/unitatile M.A.I., conform prevederiior alin. (2), sunt intemeiate.
(5) In situatia in care, in urma exercitarii dreptului de acces sau a dreptului de interventie, rezulta ca datele cu caracter personal sunt inexacte, irelevante sau inregistrate in mod abuziv, acestea vor fi sterse sau rectificate prin anexarea unui document, incheiat in acest sens, la sistemul de evidenta ale carui date cu caracter personal au suferit modificari, detinut de structurile/unitatile M.A.I.
(6) Masurile prevazute la alin. (5) se aplica tuturor documentelor care au legatura cu sistemul de evidenta a datelor cu caracter personal. In cazul in care acestea nu sunt efectuate imediat, se va avea in vedere realizarea lor cel mai tarziu la data prelucrarii ulterioare a datelor cu caracter personal sau la o urmatoare comunicare a acestora.


Capitolul VII - Incheierea operatiunilor de prelucrare a datelor cu caracter personal




Art. 12
(1) Datele cu caracter personal stocate in indeplinirea activitatilor prevazute la art. 1 alin. (1) se sterg atunci cand nu mai sunt necesare scopurilor pentru care au fost colectate.
(2) Inainte de stergerea datelor cu caracter personal, potrivit alin. (1), si daca activitatile prevazute la art. 1 alin. (1) nu mai pot fi prejudiciate prin cunoasterea faptului ca datele cu caracter personal au fost colectate si stocate, persoana vizata trebuie informata atunci cand colectarea si stocarea datelor s-au efectuat fara consimtamantul sau.
(3) In conditiile prevazute la alin. (2), informarea persoanei vizate se realizeaza de structurile/unitatile M.A.I, care au colectat si stocat datele cu caracter personal ale acesteia, in termen de 15 zile de la momentul in care activitatile prevazute la art. 1 alin. (1) nu mai pot fi prejudiciate sau, dupa caz, de la momentul comunicarii catre aceste structuri/unitati ale M.A.I, a unei solutii de neincepere a urmaririi penale, clasare, scoatere de sub urmarire penala sau incetare a urmaririi penale.
(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), datele cu caracter personal pot fi stocate si dupa indeplinirea scopurilor pentru care au fost colectate, daca este necesara pastrarea acestora. Evaluarea necesitatii stocarii datelor dupa indeplinirea scopurilor pentru care au fost colectate se realizeaza, in special, in urmatoarele situatii:
a) datele sunt necesare in vederea terminarii urmaririi penale intr-un caz determinat;
b) nu exista o hotarare judecatoreasca definitiva;
c) nu a intervenit reabilitarea;
d) nu a intervenit prescriptia executarii pedepsei;
e) nu a intervenit amnistia;
f) datele fac parte din categorii speciale de date, potrivit Legii nr. 677/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.


Capitolul VIII - Securitatea datelor cu caracter personal




Art. 13
Structurile/unitatiie M.A.I, sunt obligate sa ia toate masurile necesare pentru a asigura securitatea tehnica si organizatorica adecvata a prelucrarii datelor cu caracter personal, astfel incat sa previna accesul, comunicarea sau distrugerea neautorizata ori alterarea datelor. In acest scop, se au in vedere diferitele caracteristici ale sistemelor de evidenta a datelor cu caracter personal si continutul acestora.


Capitolul IX - Dispozitii finale




Art. 14
(1) Structurile/unitatile M.A.I. care desfasoara activitatile prevazute la art. 1 alin. (1) au obligatia de a elabora reguli, daca acestea nu sunt stabilite prin prevederi legate exprese, cu privire la:
a) termenele de stocare a datelor cu caracter personal pe care le prelucreaza;
b) verificarile periodice asupra datelor cu caracter personal pentru ca acestea sa fie exacte, actuate si complete;
c) stergerea datelor cu caracter personal.
(2) In lipsa unor prevederi legale exprese care sa stabileasca regulile prevazute la alin. (1), structurile/unitatile M.A.I. care desfasoara activitatile prevazute la art. 1 alin. (1) au obligatia ca, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, sa stabileasca aceste reguli, cu avizul Autoritatii nationale de supraveghere acordat in conditiile legii.

Art. 15
Prevederile prezentei legi se completeaza cu dispozitiile Legii nr. 677/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.


Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.






Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice