din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1594 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: OUG nr. 59/2009 pentru modificarea Legii nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor si pentru modificarea si completarea Legii nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii

INTEGRAL: OUG nr. 59/2009 pentru modificarea Legii nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor si pentru modificarea si completarea Legii nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii


OUG nr. 59/2009 pentru modificarea Legii nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor si pentru modificarea si completarea Legii nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii

Publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 439 din 26 iunie 2009


Luand in considerare necesitatea asigurarii independentei inspectorilor judiciari si a eficientizarii activitatii acestora, aspect semnalat in mod constant de Comisia Europeana cu ocazia evaluarii progreselor realizate de Romania in cadrul Mecanismului de cooperare si verificare,
avand in vedere faptul ca recent Consiliul Superior al Magistraturii a intreprins un important proces de recrutare de inspectori pentru Inspectia judiciara, masura care, insa, ar trebui dublata, in mod necesar, si de o imbunatatire urgenta a cadrului legislativ in care Inspectia judiciara isi va desfasura activitatea, avand ca baza propunerile rezultate din experienta aplicarii in practiea a reglementarilor in materie pana in prezent,
tinand cont de imperativul mentinerii, pe cat posibil, a unui grad inalt de ocupare a posturilor vacante de conducere, pe calea extraordinara a delegarii, pana la ocuparea lor pe calea ordinara a concursului pentru promovarea in functii de executie si, respectiv, de conducere,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.

Art. I
Legea nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 826 din 13 septembrie 2005, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:



  • La articolul 57, alineatele (6), (7) si (8) vor avea urmatorul cuprins:
    "(6) Delegarea judecatorilor se poate face pe o perioada de cel mult 6 luni si poate fi prelungita, cu acordul scris al acestora, cel mult inca 6 luni.
    (7) In interesul serviciului, procurorii pot fi delegati, cu acordul scris al acestora, inclusiv in functii de conducere, de catre procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, la parchetele din cadrul Ministerului Public pe o perioada de cel mult 6 luni.
    (8) Delegarea procurorilor poate fi prelungita, cu acordul scris al acestora, cel mult inca 6 luni."

    Art. II
    Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 827 din 13 septembrie 2005, cu modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

    1. Articolul 45 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 45
    (1) Actiunea disciplinara se exercita de comisiile de disciplina ale Consiliului Superior al Magistraturii.
    (2) Comisiile de disciplina pot fi sesizate de Inspectia judiciara sau se pot sesiza din oficiu in legatura cu abaterile disciplinare ale judecatorilor si procurorilor.
    (3) Comisiile de disciplina sunt formate din 3 inspectori ai Serviciului de inspectie judiciara pentru judecatori si, respeciiv, 3 inspectori ai Serviciului de inspectie judiciara pentru procurori.
    (4) Membrii comisiilor de disciplina nu pot desfasura pe perioada mandatului decat activitate specifica acestei calitati si sunt inlocuiti de membri supleanti in situatiile in care, din motive intemeiate, nu pot participa la solutionarea lucrarilor.
    (5) Membrii comisiilor de disciplina si membrii supleanti sunt numiti de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, pentru un mandat de un an, cu posibilitatea reinvestirii o singura data."

    2. Dupa articolul 45 se introduce un nou articol, articolul 45^1, cu urmatorul cuprins:
    "Art. 45^1
    (1) Orice persoana interesata, inclusiv conducatorii instantelor sau ai parchetelor, poate semnala inspectiei judiciare aspecte in legatura cu activitatea ori conduita necorespunzatoare a judecatorilor sau procurorilor, cu incalcarea obligatiilor profesionale in raporturile cu justitiabilii ori cu savarsirea de catre acestia a unor abateri disciplinare.
    (2) Orice semnalare privind activitatea necorespunzatoare a judecatorilor si procurorilor, gresit indreptata la instante sau parchete, va fi inaintata inspectiei judiciare in termen de 5 zile de la inregistrare.
    (3) Aspectele semnalate sunt supuse unor verificari prealabile efectuate de inspectorii din cadrul Serviciului de inspectie judiciara pentru judecatori, respectiv ai Serviciului de inspectie judiciara pentru procurori, in cadrul carora se stabileste daca exista indiciile savarsirii unei abateri disciplinare.
    (4) Daca in urma efectuarii verificarilor prealabile se constata ca nu exista indiciile savarsirii unei abateri disciplinare, rezultatul se comunica direct persoanei care a formulat sesizarea si persoanei vizate de sesizare.
    (5) In cazul in care se constata ca exista indiciile savarsirii unei abateri disciplinare, Serviciul de inspectie judiciara pentru judecatori, respectiv Serviciul de inspectie judiciara pentru procurori sesizeaza comisia de disciplina corespunzatoare."

    3. Articolul 46 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 46
    (1) In vederea exercitarii actiunii disciplinare este obligatorie efectuarea cercetarii disciplinare, care se dispune potrivit art. 45 alin. (2), in termen de maximum 10 zile de la data sesizarii.
    (2) Cercetarea disciplinara se efectueaza de inspectorii din cadrul Serviciului de inspectie judiciara pentru judecatori, respectiv din cadrul Serviciului de inspectie judiciara pentru procurori
    (3) In cadrul cercetarii disciplinare se stabilesc faptele si urmarile acestora, imprejurarile in care au fost savarsite, precum si orice alte date concludente din care sa se poata aprecia asupra existentei sau inexistentei vinovatiei. Ascultarea celui in cauza si verificarea apararilor judecatorului sau procurorului cercetat sunt obligatorii. Refuzul judecatorului sau procurorului cercetat de a face declaratii sau de a se prezenta la cercetari se constata prin proces-verbal si nu impiedica incheierea cercetarii. Judecatorul sau procurorul cercetat are dreptul sa cunoasca toate actele cercetarii si sa solicite probe in aparare.
    (4) Cercetarea disciplinara se desfasoara cu respectarea dispozitiilor legale referitoare la informatiile clasificate si la protectia datelor cu caracter personal.
    (5) Cercetarea disciplinara se suspenda atunci cand impotriva judecatorului sau procurorului cercetat s-a dispus punerea in miscare a actiunii penale pentru aceeasi fapta.
    (6) Organul de urmarire penala este obligat sa comunice Consiliului Superior al Magistraturii intr-un termen rezonabil actul prin care s-a dispus punerea in miscare a actiunii penale.
    (7) Suspendarea se dispune de comisia de disciplina, prin rezolutie.
    (8) Suspendarea opereaza pana cand solutia pronuntata in cauza care a motivat suspendarea a devenit definitiva. Dispozitiile alin. (6) se aplica in mod corespunzator.
    (9) Cercetarea prealabila se efectueaza in termen de 30 de zile de la data dispunerii acesteia, cu exceptia situatiei in care intervine suspendarea. Comisia de disciplina poate dispune prelungirea termenului, cu cel mult 30 de zile, daca exista motive intemeiate care justifica aceasta masura.
    (10) In cazul in care, inainte de sesizarea sectiei, comisia de disciplina constata ca sunt necesare verificari suplimentare, solicita completarea cercetarii disciplinare. Rezultatul verificarilor suplimentare este inaintat comisiei de disciplina in cel mult 30 de zile de la data la care s-a dispus completarea verificarilor.
    (11) In termen de 20 de zile de la primirea rezultatului cercetarii disciplinare sau, dupa caz, a rezultatului verificarilor suplimentare, comisia de disciplina, in cazul in care considera ca se justifica, sesizeaza sectia corespunzatoare in vederea solutionarii actiunii disciplinare.
    (12) In cazul in care comisia de disciplina considera ca exercitarea actiunii disciplinare nu se justifica, dispune clasarea. Rezolutia se comunica persoanelor indicate la art. 45^1 alin. (4) si inspectorului judiciar care a efectuat cercetarea.
    (13) Impotriva solutiei de clasare poate fi formulata contestatie de persoana indicata la art. 45^1 alin. (1), de persoana vizata sau de inspectorul judiciar care a efectuat cercetarea la sectia corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii, in termen de 30 de zile de la comunicarea rezolutiei.
    (14) Actiunea disciplinara poate fi exercitata in termenul de prescriptie de cel mult un an de la data la care fapta a fost cunoscuta."

    4. La articolul 47, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu urmatorul cuprins:
    "(2^1) Dispozitiile art. 46 alin. (5) si (6) se aplica in mod corespunzator. Suspendarea se dispune, prin incheiere, de sectia corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii."

    5. La articolul 47, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmatorul cuprins:
    "(4) Dispozitiile din prezenta lege ce reglementeaza procedura de solutionare a actiunii disciplinare se completeaza cu dispozitiile Codului de procedura civila."

    6. Articolul 53 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 53
    (1) Membrii Consiliului Superior al Magistraturii care au calitatea de judecator sau procuror raspund civil, disciplinar si penal, in conditiile legii.
    (2) Prevederile art. 45-47 se aplica in mod corespunzator."

    7. Articolul 54 se abroga.

    8. La articolul 61, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "(3) Inspectorii din cadrul Inspectiei judiciare sunt numiti de plen, prin concurs sau examen, pentru un mandat de 6 ani, dintre persoanele care indeplinesc conditiile prevazute la art. 60 alin. (2) si au avut calificativul foarte bine la ultima evaluare."

    9. La articolul 61, dupa alineatul (3) se introduc cinci noi alineate, alineatele (3^1)-(3^5), cu urmatorul cuprins:
    "(3^1) Pe durata exercitarii mandatului de inspector, judecatorii si procurorii sunt suspendati de drept din functiile pe care le ocupa la instante si parchete. Judecatorii si procurorii cu functii de conducere sunt obligati sa opteze intre functia de conducere si cea de inspector judiciar, in termen de 30 de zile de la data dobandirii dreptului de a ocupa in continuare functia de inspector judiciar. Dupa cele 30 de zile, postul de conducere sau de inspector judiciar pentru care nu s-a facut optiunea devine vacant de drept.
    (3^2) Inspectorii din cadrul Inspectiei judiciare pot fi revocati din functie de plen, din oficiu sau la propunerea inspectorului Sef, pentru neindeplinirea ori indeplinirea necorespunzatoare a atributiilor de serviciu sau in cazul aplicarii unei sanctiuni disciplinare.
    (3^3) Dispozitiile art. 45-47 se aplica in mod corespunzator inspectorilor judiciari. Actiunea disciplinara se exercita de comisia de disciplina corespunzatoare serviciului de inspectie judiciara din care face parte si va fi solutionata de Sectia pentru judecatori sau de Sectia pentru procurori, dupa caz.
    (3^4) La incetarea functiei de inspector in cadrul Consiliului Superior al Magistraturii, judecatorii si procurorii revin la instantele sau parchetele unde au functionat anterior ori, cu consimtamantul lor, la alte instante sau parchete unde au dreptul sa functioneze potrivit legii. Art. 134^1 alin. (2)-(5) din Legea nr. 304/2004, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se aplica in mod corespunzator.
    (3^5) Perioada in care judecatorul sau procurorul este inspector judiciar in cadrul Consiliului Superior al Magistraturii constituie vechime in functia de judecator sau procuror."

    Art. III
    (1) Inspectorii judiciari care la data prezentei ordonante de urgenta ocupa aceste functii prin detasare isi incheie mandatul de inspector judiciar la data expirarii detasarii, urmand ca pentru un nou mandat sa urmeze procedura prevazuta de lege pentru ocuparea functiei de inspector judiciar.
    (2) Pe perioada mandatului, inspectorii judiciari care, inainte de numirea in functie, au functionat la alte instante sau parchete decat cele din municipiul Bucuresti beneficiaza, pe langa drepturile salariale, de decontarea chiriei.






Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice