din anul 2007, atuul tau de DREPT!


Prima pagină » Legislaţie » Integral: Regulamentul nr. 24/2009, privind lichiditatea institutiilor de credit

INTEGRAL: Regulamentul nr. 24/2009, privind lichiditatea institutiilor de credit


Regulamentul nr. 24/2009, privind lichiditatea institutiilor de credit

Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 891 din 18/12/2009



Avand in vedere prevederile art. 51 alin. (1) lit. d), art. 77 alin. (1), art. 150, 209, 289, 320, 324 si art. 333 alin. (2) si (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare,



in temeiul dispozitiilor art. 25 alin. (2) lit. a) si ale art. 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei si ale art. 420 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare,






Banca Nationala a Romaniei emite prezentul regulament.






CAPITOLUL I
Dispozitii generale






Art. 1. - (1) Prezentul regulament reglementeaza, la nivel individual, nivelul minim de lichiditate si se aplica institutiilor de credit, persoane juridice romane, cat si sucursalelor din Romania ale institutiilor de credit straine.



(2) Casa centrala a cooperativelor de credit este responsabila pentru aplicarea prevederilor alin. (1) si la nivelul retelei cooperatiste.



Art. 2. - In intelesul prezentului regulament, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:



a) grup de clienti aflati in legatura - doua sau mai multe persoane fizice si/sau juridice:



- care constituie, daca nu se dovedeste altfel, un singur risc de lichiditate, deoarece una dintre persoane detine, direct sau indirect, controlul asupra celeilalte ori celorlalte;



- intre care nu exista o relatie de control in sensul exprimat la prima liniuta, dar care trebuie sa fie considerate ca reprezentand un singur risc de lichiditate, deoarece intre ele exista asemenea legaturi incat retragerea de catre una dintre persoane a unui depozit, inchiderea unui cont curent si/sau utilizarea unui angajament de finantare primit de la institutia de credit poate atrage din partea celorlalte persoane retragerea depozitelor, inchiderea conturilor curente si/sau utilizarea angajamentelor de finantare primite de la institutia de credit;



b) risc mare de lichiditate - riscul de lichiditate fata de o persoana sau fata de un grup de clienti aflati in legatura, a carei valoare reprezinta cel putin 10% din valoarea datoriilor, altele decat imprumuturile, si a angajamentelor de finantare date de institutia de credit evidentiate in afara bilantului;



c) durata ramasa de scurs - durata de viata reziduala a activelor, a datoriilor, a angajamentelor primite/date de institutia de credit evidentiate in afara bilantului si a sumelor de primit/platit aferente instrumentelor financiare derivate, stabilita in functie de scadentele acestora;



d) sume de primit/platit aferente instrumentelor financiare derivate - sumele ce urmeaza a fi incasate/platite in cadrul operatiunilor cu instrumente financiare derivate, cu respectarea urmatoarelor cerinte:



- pentru operatiunile ferme de schimb la termen, contractele swap de trezorerie si contractele swap financiar de devize, sumele de primit/platit sunt date de valorile corespunzatoare inscrise in conturile in afara bilantului;



- pentru celelalte instrumente financiare derivate, sumele de primit/platit sunt date de valoarea justa a respectivelor instrumente, inregistrata in conturile din bilant.



e) tarile din categoria A - statele membre ale Uniunii Europene si tarile care sunt membre depline ale Organizatiei de Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE), precum si acele tari care au incheiat acorduri speciale de imprumut cu Fondul Monetar International (FMI) in cadrul acordurilor generale de imprumut (GAB); in cazul in care o tara din aceasta categorie isi reesaloneaza datoria publica externa, tara respectiva este exclusa din categoria A pe o perioada de 5 ani. Pentru scopurile prezentului regulament, Romania este tratata separat de celelalte state membre ale Uniunii Europene;



f) excedent/deficit de lichiditate - diferenta pozitiva/negativa dintre lichiditatea efectiva si lichiditatea necesara;



g) termen de valabilitate - termenul pana la care garantiile pot fi executate;



h) perioada de aplicare - intervalul de timp in care trebuie mentinut in conturile deschise la Banca Nationala a Romaniei nivelul prevazut al rezervelor minime obligatorii, stabilit conform prevederilor reglementarilor Bancii Nationale a Romaniei privind regimul rezervelor minime obligatorii;



i) deficit de rezerve - deficitul determinat in conformitate cu reglementarile Bancii Nationale a Romaniei privind regimul rezervelor minime obligatorii.



Art. 3. - In scopul prezentului regulament, institutiile de credit fata de care institutia de credit inregistreaza datorii interbancare, altele decat imprumuturile, si angajamente de finantare date, evidentiate in afara bilantului, sunt considerate grup de clienti aflati in legatura.



Art. 4. - (1) Pentru activele, datoriile si angajamentele de finantare primite/date de institutia de credit, evidentiate in afara bilantului, pentru care sunt prevazute si scadente intermediare, durata ramasa de scurs se stabileste in functie de acestea si de scadenta finala.



(2) Pentru operatiunile de primire/dare in pensiune, de dare/luare cu imprumut si de vanzare cu posibilitatea de rascumparare durata ramasa de scurs se stabileste in functie de durata ramasa pana la scadenta operatiunii de finantare, de dare/luare cu imprumut, respectiv de vanzare cu posibilitatea de rascumparare, independent de durata de viata reziduala a titlurilor care stau la baza operatiunilor respective.






CAPITOLUL II
Supravegherea riscului de lichiditate






SECTIUNEA 1
Supravegherea indicatorului de lichiditate






Art. 5. - Supravegherea riscului de lichiditate se realizeaza:



a) de institutiile de credit, potrivit prevederilor reglementarilor Bancii Nationale a Romaniei privind cadrul de administrare a activitatii institutiilor de credit, procesul intern de evaluare a adecvarii capitalului la riscuri si conditiile de externalizare a activitatilor acestora;



b) de Banca Nationala a Romaniei, pe baza indicatorului de lichiditate raportat de institutiile de credit, determinat in conformitate cu prezentul regulament.



Art. 6. - (1) Indicatorul de lichiditate se calculeaza ca raport intre lichiditatea efectiva si lichiditatea necesara, pe fiecare banda de scadenta.



(2) Lichiditatea efectiva se determina prin insumarea, pe fiecare banda de scadenta, a activelor, a angajamentelor primite evidentiate in afara bilantului, inclusiv a celor aferente operatiunilor de schimb la vedere, si a sumelor de primit aferente instrumentelor financiare derivate. La calculul lichiditatii efective se vor avea in vedere si prevederile art. 27 alin. (3).



(3) Lichiditatea necesara se determina prin insumarea, pe fiecare banda de scadenta, a datoriilor, a angajamentelor date, evidentiate in afara bilantului, inclusiv a celor aferente operatiunilor de schimb la vedere, si a sumelor de platit aferente instrumentelor financiare derivate. La calculul lichiditatii necesare se vor avea in vedere si prevederile art. 19 alin. (2).



(4) In cazul inregistrarii unui excedent de lichiditate in oricare dintre benzile de scadenta, cu exceptia ultimei benzi, acesta se va adauga la nivelul lichiditatii efective, aferent benzii de scadenta urmatoare.



Art. 7. - (1) Institutiile de credit trebuie sa mentina in permanenta indicatorul de lichiditate, calculat pentru totalitatea operatiunilor in echivalent lei, cel putin la nivelul de 1.



(2) Institutiile de credit vor calcula indicatorul de lichiditate distinct si pentru operatiunile in euro si pentru operatiunile in lei.



(3) Pentru scopurile prezentului regulament, creantele si datoriile exprimate in lei, a caror decontare se face in functie de cursul monedei euro, sunt considerate creante si datorii in euro.



(4) Pentru incadrarea in operatiuni in euro/lei a sumelor de primit/platit aferente instrumentelor financiare derivate se are in vedere moneda in care urmeaza sa aiba loc incasarea/plata respectivelor sume.



(5) Pentru scopurile prezentului regulament, angajamentele de finantare netrase, exprimate in euro, dar care pot fi trase in alta valuta, sunt considerate angajamente de finantare in euro.



Art. 8. - Metodologia folosita la calculul indicatorului de lichiditate se aplica atat pentru determinarea indicatorului de lichiditate in echivalent lei, pentru totalitatea operatiunilor, cat si a indicatorului de lichiditate in euro, pentru operatiunile in euro, si a indicatorului de lichiditate in lei, pentru operatiunile in lei.



1.1. Lichiditatea efectiva



Art. 9. - In scopul determinarii lichiditatii efective, activele, angajamentele primite de institutia de credit, evidentiate in afara bilantului, inclusiv cele aferente operatiunilor de schimb la vedere si sumele de primit aferente instrumentelor financiare derivate se repartizeaza pe benzile de scadenta, in functie de durata ramasa de scurs, cu respectarea dispozitiilor care urmeaza.



Art. 10. - (1) Activele cu scadenta la vedere, cum sunt: casa si alte valori, contul curent la Banca Nationala a Romaniei, depozitele la vedere la Banca Nationala a Romaniei, conturile de corespondent la institutii de credit, depozitele la vedere la institutii de credit, credite de pe o zi pe alta acordate institutiilor de credit, valori primite in pensiune de pe o zi pe alta de la institutiile de credit, credite de pe o zi pe alta acordate institutiilor financiare, valori primite in pensiune de pe o zi pe alta de la clientela, soldurile debitoare ale conturilor societatilor de bursa, alte sume de incasat privind operatiunile cu titluri si activele reprezentand depozite la termen ale institutiilor de credit la Banca Nationala a Romaniei, vor fi inscrise pe prima banda de scadenta la valoarea contabila diminuata, dupa caz, cu ajustarile pentru depreciere constituite.



(2) Alte active cu scadenta la vedere, cum sunt conturile curente debitoare ale clientelei reprezentand descoperiri de cont neautorizate si creantele atasate aferente, vor fi inscrise pe prima banda de scadenta la o valoare ajustata determinata prin aplicarea la valoarea contabila diminuata cu ajustarile pentru depreciere constituite a coeficientului de ajustare (1-k) prevazut la art. 13 alin. (1).



(3) Creantele atasate aferente activelor mentionate la alin. (1) vor fi inscrise pe prima banda de scadenta la valoarea contabila diminuata, dupa caz, cu ajustarile pentru depreciere constituite.



Art. 11. - (1) Titlurile cu venit variabil inscrise la cota unei burse de valori din tari din categoria A sau din Romania, inregistrate la titluri de tranzactie sau la titluri de plasament, vor fi inscrise pe prima banda de scadenta la o valoare ajustata reprezentand 50% din valoarea contabila diminuata, dupa caz, cu ajustarile pentru depreciere constituite.



(2) Titlurile cu venit fix cu scadenta initiala de pana la un an inclusiv, emise sau garantate de organele administratiei centrale din tari din categoria A, inscrise la cota unei burse de valori din tari din categoria A sau din Romania, si titlurile cu venit fix cu scadenta initiala de pana la un an inclusiv, negociabile, emise ori garantate de organele administratiei centrale din Romania, inregistrate la titluri de tranzactie, titluri de plasament sau titluri de investitie, vor fi inscrise pe prima banda de scadenta la o valoare ajustata reprezentand 95% din valoarea contabila diminuata, dupa caz, cu ajustarile pentru depreciere constituite.



(3) Titlurile cu venit fix cu scadenta initiala mai mare de un an, emise sau garantate de organele administratiei centrale din tari din categoria A, inscrise la cota unei burse de valori din tari din categoria A sau din Romania, si titlurile cu venit fix cu scadenta initiala mai mare de un an, negociabile, emise sau garantate de organele administratiei centrale din Romania, inregistrate la titluri de tranzactie, titluri de plasament sau titluri de investitie, vor fi inscrise pe prima banda de scadenta la o valoare ajustata reprezentand 90% din valoarea contabila diminuata, dupa caz, cu ajustarile pentru depreciere constituite.



(4) Titlurile cu venit fix, altele decat cele mentionate la alin. (2) si (3), inscrise la cota unei burse de valori din tari din categoria A sau din Romania, inregistrate la titluri de tranzactie, titluri de plasament sau titluri de investitie, vor fi inscrise pe prima banda de scadenta la o valoare ajustata reprezentand 60% din valoarea contabila diminuata, dupa caz, cu ajustarile pentru depreciere constituite.



(5) Creantele atasate aferente titlurilor cu venit fix mentionate la alin. (2), (3) si (4) vor fi inscrise pe prima banda de scadenta la o valoare ajustata obtinuta prin aplicarea la valoarea contabila diminuata, dupa caz, cu ajustarile pentru depreciere constituite a coeficientilor prevazuti la alineatele respective.



Art. 12. - Titlurile vor fi luate in calcul in conditiile in care acestea nu sunt afectate garantarii unor imprumuturi primite de institutia de credit sau nu fac obiectul unor operatiuni de dare in pensiune.



Art. 13. - (1) Creditele aferente clientelei din afara sectorului institutiilor de credit, pentru care cel putin o suma inregistreaza o intarziere la plata de maximum 30 de zile, inclusiv, de la data scadentei, vor fi inscrise pe prima banda de scadenta la o valoare ajustata obtinuta prin aplicarea la valoarea contabila diminuata cu ajustarile pentru depreciere constituite a coeficientului de ajustare (1-k).



(2) Coeficientul k se va determina prin raportarea soldului creditelor aferente clientelei din afara sectorului institutiilor de credit, pentru care cel putin o suma inregistreaza o intarziere la plata de peste 31 de zile, inclusiv, de la data scadentei, la total credite acordate clientelei din afara sectorului institutiilor de credit, existente in sold la sfarsitul lunii pentru care se intocmeste raportarea.



(3) Creantele atasate aferente creditelor mentionate la alin. (1) vor fi inscrise pe prima banda de scadenta la o valoare ajustata obtinuta prin aplicarea la valoarea contabila diminuata, dupa caz, cu ajustarile pentru depreciere constituite a coeficientului de ajustare (1-k) prevazut la alin. (1).



Art. 14. - (1) Creditele si plasamentele aferente clientelei din sectorul institutiilor de credit, pentru care cel putin o suma inregistreaza o intarziere la plata de maximum 7 zile, inclusiv, de la data scadentei, vor fi inscrise pe prima banda de scadenta la o valoare ajustata obtinuta prin aplicarea la valoarea contabila diminuata cu ajustarile pentru depreciere constituite a coeficientului de ajustare (1-k).



(2) Coeficientul k se va determina prin raportarea soldului creditelor si plasamentelor aferente clientelei din sectorul institutiilor de credit, pentru care cel putin o suma inregistreaza o intarziere la plata de peste 8 zile, inclusiv, de la data scadentei, la total credite si plasamente aferente clientelei din sectorul institutiilor de credit, existente in sold la sfarsitul lunii pentru care se intocmeste raportarea.



(3) Creantele atasate aferente creditelor si plasamentelor mentionate la alin. (1) vor fi inscrise pe prima banda de scadenta la o valoare ajustata, obtinuta prin aplicarea la valoarea contabila diminuata, dupa caz, cu ajustarile pentru depreciere constituite a coeficientului de ajustare (1-k) prevazut la alin. (1).



Art. 15. - (1) Categoriile de active incluse in calculul lichiditatii efective, cu exceptia celor mentionate anterior, vor fi repartizate pe benzile de scadenta in functie de durata ramasa de scurs, la valoarea contabila diminuata, dupa caz, cu ajustarile pentru depreciere constituite, daca prezentul regulament nu specifica altfel.



(2) Creditele acordate rezultate din operatiunile de primire in pensiune livrata, existente in sold la finele lunii pentru care se intocmeste raportarea, vor fi luate in calcul daca titlurile cu venit fix sau variabil aferente acestor operatiuni nu fac obiectul unor operatiuni de redare in pensiune, vanzare ferma sau dare cu imprumut si daca indeplinesc una dintre urmatoarele conditii:



a) sunt inscrise la cota unei burse de valori din tari cuprinse in categoria A sau din Romania;



b) sunt emise sau garantate de organele administratiei centrale din Romania.



Art. 16. - Creditele curente si creantele atasate aferente clientelei din afara institutiilor de credit, pentru care nu se inregistreaza nicio suma restanta, vor fi evidentiate la o valoare ajustata determinata prin aplicarea la valoarea contabila aferenta fiecarei benzi de scadenta, diminuata cu ajustarile pentru depreciere constituite, a coeficientului de ajustare (1-k) prevazut la art. 13 alin. (1).



Art. 17. - La determinarea lichiditatii efective, pentru activele garantate cu depozite colaterale, nu va fi luata in calcul partea astfel garantata.



Art. 18. - (1) La determinarea lichiditatii efective, angajamentele de garantie de natura cautiunilor, avalurilor si a altor garantii primite de la institutii de credit vor fi luate in calcul numai daca sunt irevocabile si neconditionate.



(2) Angajamentele de garantie mentionate la alin. (1), executabile la vedere sau pentru care se prevede un termen de valabilitate, vor fi inscrise pe prima banda de scadenta la o valoare ajustata obtinuta prin aplicarea la valoarea contabila a coeficientului k.



(3) Coeficientul k se determina prin raportarea soldului mediu al angajamentelor de garantie irevocabile si neconditionate primite, a caror executare a fost solicitata de institutia de credit in perioada de 6 luni anterioare lunii pentru care se intocmeste raportarea, si incasate in termen de 30 de zile de la data la care executarea a fost solicitata, la soldul mediu al angajamentelor de garantie irevocabile si neconditionate primite, calculat pentru o perioada de 6 luni anterioare lunii pentru care se intocmeste raportarea.



(4) Soldul mediu al angajamentelor de garantie irevocabile si neconditionate primite, a caror executare a fost solicitata de institutia de credit in perioada de 6 luni anterioare lunii pentru care se intocmeste raportarea, si incasate in termen de 30 de zile de la data la care executarea a fost solicitata, se determina pe baza mediei aritmetice simple a soldurilor lunare inregistrate in ultima zi a fiecarei luni.



(5) Soldul mediu al angajamentelor de garantie irevocabile si neconditionate primite, calculat pentru o perioada de 6 luni anterioare lunii pentru care se intocmeste raportarea, se determina pe baza mediei aritmetice simple a soldurilor lunare inregistrate in ultima zi a fiecarei luni.



Art. 19. - (1) Angajamentele primite, evidentiate in afara bilantului, altele decat cele mentionate la art. 18, vor fi repartizate pe benzile de scadenta in functie de durata ramasa de scurs si vor fi evidentiate astfel:



a) angajamentele de finantare primite si angajamentele privind titlurile de primit, precum si cele aferente operatiunilor de schimb la vedere, la valoarea contabila;



b) angajamentele de garantie irevocabile si neconditionate, de natura cautiunilor, avalurilor si a altor garantii primite de la institutii de credit, pentru care sunt stabilite termene de executare certe, la o valoare ajustata obtinuta prin aplicarea la valoarea contabila aferenta fiecarei benzi de scadenta a coeficientului k, calculat in conformitate cu prevederile art. 18.



(2) Pentru angajamentele de finantare primite se vor reflecta si graficele de rambursare aferente datoriilor ce ar rezulta in urma transformarii angajamentelor de finantare primite in elemente bilantiere, prin repartizarea ratelor de rambursat aferente datoriilor potentiale pe benzile de scadenta corespunzatoare lichiditatii necesare, stabilite in conformitate cu prevederile contractuale. In cazul in care angajamentele contractuale incheiate nu prevad graficele de rambursare aferente datoriilor ce ar rezulta din angajamentele de finantare primite, rambursarea acestora se va inregistra prin evidentierea intregii sume, pe ultima banda de scadenta aferenta lichiditatii necesare.



1.2. Lichiditatea necesara



Art. 20. - In scopul determinarii lichiditatii necesare, datoriile, angajamentele date de institutia de credit evidentiate in afara bilantului, inclusiv cele aferente operatiunilor de schimb la vedere si sumele de platit aferente instrumentelor financiare derivate se repartizeaza pe benzile de scadenta, in functie de durata ramasa de scurs, cu respectarea dispozitiilor care urmeaza.



Art. 21. - (1) Datoriile cu scadenta la vedere, cum sunt: imprumuturi de refinantare de la Banca Nationala a Romaniei, conturile de corespondent ale institutiilor de credit, depozitele la vedere ale institutiilor de credit, imprumuturi de pe o zi pe alta primite de la institutii de credit, valori date in pensiune de pe o zi pe alta institutiilor de credit, imprumuturi de pe o zi pe alta de la institutiile financiare, valori date in pensiune de pe o zi pe alta clientelei, conturile curente creditoare ale clientelei, conturile de decontare privind operatiunile cu titluri (conturile institutiilor de credit, conturile organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare, soldurile creditoare ale conturilor societatilor de bursa, conturile altor institutii financiare, conturile clientelei, alte sume de platit privind operatiunile cu titluri) vor fi inscrise pe prima banda de scadenta la valoarea contabila.



(2) Depozitele la vedere ale clientelei vor fi inscrise pe prima banda de scadenta la o valoare ajustata, reprezentand 40% din valoarea contabila.



(3) Datoriile atasate aferente obligatiilor bilantiere mentionate la alin. (1) si (2) vor fi inscrise pe prima banda de scadenta, la valoarea contabila.



Art. 22. - (1) Datoriile reprezentand depozite la termen vor fi repartizate pe benzile de scadenta in functie de durata ramasa de scurs, la o valoare ajustata, determinata prin aplicarea in mod corespunzator a metodologiei prevazute la alin. (2)-(4), numai daca valoarea obtinuta din calcul este pozitiva.



(2) Valoarea ajustata se determina prin deducerea din soldul curent aferent fiecarei categorii de datorii, existent la finele lunii pentru care se intocmeste raportarea, a soldului mediu aferent acestor categorii, calculat pentru o perioada de 6 luni anterioare lunii pentru care se intocmeste raportarea.



(3) Soldul mediu mentionat la alin. (2) va fi calculat pe baza mediei aritmetice simple a soldurilor lunare aferente fiecarei categorii de datorii inregistrate in ultima zi a fiecarei luni.



(4) In cazul in care valoarea ajustata obtinuta din calcul este nula sau negativa, datoriile cu scadenta la termen nu vor fi luate in calcul la determinarea lichiditatii necesare.



(5) Datoriile atasate aferente datoriilor mentionate la alin. (1) vor fi inscrise pe benzile de scadenta in functie de durata ramasa de scurs, la valoarea contabila.



Art. 23. - Institutiile de credit care in perioada de aplicare anterioara datei de raportare a indicatorului de lichiditate inregistreaza deficit de rezerve sau care in luna anterioara datei pentru care se intocmeste raportarea inregistreaza niveluri ale indicatorului de adecvare a capitalului sub limitele minime prevazute de reglementarile Bancii Nationale a Romaniei vor inregistra categoriile de datorii specificate la art. 21 alin. (2) si la art. 22, la valoarea contabila.



Art. 24. - Categoriile de datorii, altele decat cele mentionate la art. 21 si 22, vor fi repartizate pe benzile de scadenta in functie de durata ramasa de scurs, la valoarea contabila.



Art. 25. - La determinarea lichiditatii necesare, pentru angajamentele date, evidentiate in afara bilantului, nu va fi luata in calcul partea garantata cu depozite colaterale.



Art. 26. - (1) Angajamentele de garantie executabile la vedere sau pentru care se prevede un termen de valabilitate vor fi inscrise pe prima banda de scadenta, la o valoare ajustata obtinuta prin aplicarea la valoarea contabila a coeficientului k.



(2) Coeficientul k se va determina prin raportarea soldului mediu al angajamentelor de garantie irevocabile si neconditionate date, a caror executare a fost solicitata institutiei de credit in perioada de 6 luni anterioare lunii pentru care se intocmeste raportarea, la soldul mediu al angajamentelor de garantie irevocabile si neconditionate date, calculat pentru o perioada de 6 luni anterioare lunii pentru care se intocmeste raportarea.



(3) Soldul mediu al angajamentelor de garantie irevocabile si neconditionate date, a caror executare a fost solicitata bancii in perioada de 6 luni anterioare lunii pentru care se intocmeste raportarea, se determina pe baza mediei aritmetice simple a soldurilor lunare inregistrate in ultima zi a fiecarei luni.



(4) Soldul mediu al angajamentelor de garantie irevocabile si neconditionate date, calculat pentru o perioada de 6 luni anterioare lunii pentru care se intocmeste raportarea, se determina pe baza mediei aritmetice simple a soldurilor lunare inregistrate in ultima zi a fiecarei luni.



Art. 27. - (1) Angajamentele date, evidentiate in afara bilantului, altele decat cele mentionate la art. 26 alin. (1), vor fi repartizate pe benzile de scadenta in functie de durata ramasa de scurs si vor fi evidentiate astfel:



a) angajamentele de finantare date si angajamentele privind titlurile de livrat, precum si cele aferente operatiunilor de schimb la vedere, la valoarea contabila;



b) angajamentele de garantie irevocabile si neconditionate, de natura cautiunilor, avalurilor si a altor garantii date altor institutii de credit, precum si a garantiilor date clientelei, pentru care sunt prevazute termene de executare certe, la o valoare ajustata obtinuta prin aplicarea la valoarea contabila aferenta fiecarei benzi de scadenta a coeficientului k calculat in conformitate cu prevederile art. 26.



(2) In cazul angajamentelor de finantare date pentru care nu sunt prevazute grafice estimative de trageri, angajamentul existent in sold la data pentru care se intocmeste raportarea se va evidentia pe prima banda de scadenta.



(3) Pentru angajamentele de finantare si de garantie date se vor reflecta si graficele de rambursare aferente activelor ce ar rezulta din transformarea angajamentelor de finantare si de garantie date in elemente bilantiere, prin repartizarea ratelor de rambursat aferente creantelor potentiale pe benzile de scadenta corespunzatoare lichiditatii efective, stabilite in conformitate cu prevederile contractuale. In cazul in care angajamentele contractuale incheiate nu prevad graficele de rambursare aferente activelor ce ar rezulta din angajamentele de finantare si de garantie date, rambursarea acestora se va inregistra prin evidentierea intregii sume pe ultima banda de scadenta aferenta lichiditatii efective.



(4) Titlurile de livrat vor fi luate in calcul daca indeplinesc una dintre urmatoarele conditii:



a) sunt inscrise la cota unei burse de valori din tari cuprinse in categoria A sau din Romania;



b) sunt emise sau garantate de organele administratiei centrale din Romania.






SECTIUNEA a 2-a
Supravegherea riscului mare de lichiditate






Art. 28. - (1) Institutiile de credit trebuie sa calculeze riscul mare de lichiditate luand in considerare operatiunile in echivalent lei.



(2) In cazul in care nivelul unui risc mare de lichiditate depaseste 15% din totalul datoriilor, altele decat imprumuturile, si al angajamentelor de finantare date de institutia de credit, evidentiate in afara bilantului, institutiile de credit vor calcula lichiditatea necesara prin inregistrarea la valoarea contabila a datoriilor prevazute la art. 21 alin. (2) si art. 22 pe care le au fata de persoana respectiva sau fata de grupul de clienti aflati in legatura.






CAPITOLUL III
Dispozitii tranzitorii si finale






Art. 29. - (1) Institutiile de credit vor finaliza demersurile necesare in vederea conformarii cu prevederile prezentului regulament in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a acestuia.



(2) In perioada prevazuta la alin. (1), institutiile de credit nu vor incheia tranzactii care sa conduca la deteriorarea, pe oricare dintre benzile de scadenta, a nivelului indicatorului de lichiditate, calculat pentru totalitatea operatiunilor, in echivalent lei, inregistrat in prima luna de raportare, care, ca urmare a aplicarii metodologiei de determinare a acestuia stabilite prin prezentul regulament, nu se incadreaza in limita prevazuta la art. 7 alin. (1).



Art. 30. - (1) Institutiile de credit raporteaza Bancii Nationale a Romaniei periodic situatiile privind indicatorul de lichiditate si riscul mare de lichiditate.



(2) Institutiile de credit raporteaza Bancii Nationale a Romaniei situatiile privind indicatorul de lichiditate pentru totalitatea operatiunilor, in echivalent lei, si, distinct, pentru operatiunile in euro si pentru cele in lei.



(3) Institutiile de credit raporteaza Bancii Nationale a Romaniei situatia privind riscul mare de lichiditate pentru totalitatea operatiunilor in echivalent lei.



(4) Operatiunile in moneda straina vor fi evaluate in echivalent lei la cursul de schimb in vigoare comunicat de Banca Nationala a Romaniei in ultima zi bancara lucratoare a perioadei pentru care se intocmeste raportarea.



(5) Cursul de schimb prevazut la alin. (4) va fi utilizat si la determinarea soldurilor medii prevazute la art. 18, 22 si 26.



(6) Forma si continutul formularelor de raportare, precum si frecventa si modalitatile de transmitere a situatiilor mentionate la alin. (1) se stabilesc prin ordin emis de Banca Nationala a Romaniei.



Art. 31. - In vederea limitarii riscului de lichiditate, institutiile de credit sunt obligate sa asigure o evidenta extracontabila corespunzatoare, care sa stea la baza intocmirii raportarilor de prudenta bancara prevazute de art. 30.



Art. 32. - (1) Pentru administrarea si controlul riscului de lichiditate, institutiile de credit, persoane juridice romane, si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit din state terte se conformeaza cerintelor reglementarilor Bancii Nationale a Romaniei privind cadrul de administrare a activitatii institutiilor de credit, procesul intern de evaluare a adecvarii capitalului la riscuri si conditiile de externalizare a activitatilor acestora.



(2) Sucursalele din Romania ale institutiilor de credit din alte state membre aplica in mod corespunzator prevederile alin. (1).



Art. 33. - Banca Nationala a Romaniei coopereaza cu autoritatile competente din statele membre de origine pentru supravegherea cerintelor de lichiditate la nivelul sucursalelor din Romania ale institutiilor de credit din alte state membre.



Art. 34. - Institutiile de credit transmit Bancii Nationale a Romaniei - Directia supraveghere strategia in domeniul administrarii riscului de lichiditate si planurile alternative de finantare in termen de 5 zile de la data aprobarii sau revizuirii acestora, insotite de documente care sa demonstreze ca institutiile de credit au luat toate masurile pentru asigurarea, in caz de necesitate, a conditiilor de punere in aplicare, in regim de urgenta, a planurilor alternative, inclusiv prin incheierea de acorduri de finantare alternative.



Art. 35. - Nerespectarea prevederilor prezentului regulament atrage aplicarea sanctiunilor si/sau a masurilor prevazute la art. 226, 227 si la 229 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare.



Art. 36. - La data intrarii in vigoare a prezentului regulament se abroga Normele nr. 1/2001 privind lichiditatea bancilor, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 201 din 20 aprilie 2001, cu modificarile si completarile ulterioare.






Presedintele Consiliului de administratie al
Bancii Nationale a Romaniei,
Mugur Constantin Isarescu






Bucuresti, 15 decembrie 2009.



Nr. 24.







Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice