din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1976 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: Metodologie din 2009, de inregistrare a operatorilor economici si eliberare a autorizatiei pentru producerea, prelucrarea si-sau comercializarea semintelor si materialului saditor

INTEGRAL: Metodologie din 2009, de inregistrare a operatorilor economici si eliberare a autorizatiei pentru producerea, prelucrarea si-sau comercializarea semintelor si materialului saditor


Metodologie din 2009, de inregistrare a operatorilor economici si eliberare a autorizatiei pentru producerea, prelucrarea si/sau comercializarea semintelor si materialului saditor

Publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 917 din 28/12/2009





Art. 1. - (1) Activitatile privind producerea in vederea comercializarii, prelucrarea si/sau comercializarea semintelor si materialului saditor se realizeaza de catre operatori economici autorizati in acest scop de autoritatea competenta din cadrul Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, denumit in continuare MAPDR, prin inspectoratele teritoriale pentru calitatea semintelor si materialului saditor, denumite in continuare ITCSMS, si Laboratorul Central pentru Calitatea Semintelor si a Materialului Saditor, denumit in continuare LCCSMS.



(2) Producerea in vederea comercializarii, prelucrarea si/sau comercializarea de seminte si material saditor fara autorizatie de functionare eliberata in conformitate cu prevederile prezentei metodologii constituie contraventii si intra sub incidenta prevederilor art. 47, art. 48 lit. b) si ale art. 50 din Legea nr. 266/2002 privind producerea, prelucrarea, controlul si certificarea calitatii, comercializarea semintelor si a materialului saditor, precum si inregistrarea soiurilor de plante.



Art. 2. - Inspectia Nationala pentru Calitatea Semintelor, denumita in continuare INCS - Serviciul de selectie si calitatea semintelor din cadrul MAPDR, autoritatea competenta din cadrul MAPDR, in conformitate cu Legea nr. 266/2002, autorizeaza si retrage autorizatiile operatorilor economici care presteaza activitati de producere, prelucrare si/sau comercializare a semintelor si materialului saditor, dupa caz, pe teritoriul Romaniei, prin ITCSMS si/sau LCCSMS.



Art. 3. - Se inregistreaza si autorizeaza, la cerere, persoane fizice sau juridice cu cetatenie romana avand sediul in Romania, precum si cele rezidente in Romania si/sau rezidente in alte state membre, care fac dovada ca dispun de dotarile tehnico-materiale necesare si de personal care are pregatirea corespunzatoare pentru activitatea solicitata, conform reglementarilor in vigoare.



Art. 4. - (1) Cererea tipizata prevazuta in anexa nr. 1, precum si anexele nr. 1a), 1b), si/sau 1c), la cerere, se pun la dispozitie solicitantilor de catre ITCSMS si/sau LCCSMS.



(2) Cererea completata, impreuna cu documentele prevazute in cerere, va fi depusa in doua exemplare la ITCSMS sau LCCSMS in a carui raza teritoriala de activitate este amplasat sediul social si/sau punctul de lucru al operatorului economic.



(3) Formalitatile prevazute la alin. (1) si (2) pot fi realizate si prin intermediul punctului de contact unic (PCU), in format electronic, prin intermediul autoritatii competente.



(4) Schimbul de informatii cu privire la prestatorii de servicii rezidenti in Romania sau in oricare alt stat membru se realizeaza cu ajutorul sistemului de informare al pietei interne (IMI), prin intermediul aceleiasi autoritati competente, pe baza unei cereri in format electronic.



Art. 5. - Procedura de autorizare cuprinde:



A. Verificarea dotarii tehnico-materiale



B. Atestarea personalului prestatorului de servicii



C. Eliberarea autorizatiei



A. Prin dotare tehnico-materiala necesara se intelege:



a) materialul biologic destinat multiplicarii ori seminte si material saditor destinat pentru insamantare sau plantare;



b) terenul agricol sau spatiile de crestere a plantelor de inmultire, corespunzatoare calitativ, marimea suprafetelor trebuind sa asigure distantele de izolare si rotatia culturilor, precum si utilajele necesare;



c) spatii de depozitare, conditionare si comercializare, cu utilajele si aparatura necesare satisfacerii scopului propus.



A.(1) Dotarea tehnico-materiala poate fi in proprietatea operatorului economic, inchiriata, luata in arenda, concesionata, cu contract de reprezentare, multiplicare, asociere sau prestari de servicii, dovedita prin documente.



A.(1.1) In cerere se va specifica specia ori grupa de specii, conform legislatiei in vigoare.



A.(1.2) In cerere se va/vor specifica operatiunea/operatiunile pe care operatorul economic o/le va desfasura in cadrul fiecarui tip de activitate pentru care solicita autorizarea, conform prevederilor art. 4 alin. (2), precum si deschiderea Registrului de intrari si iesiri pentru evidenta productiei, tranzactiilor si stocurilor, conform modelului prevazut in anexa nr. 4.



A.(2) Cererea solicitantului este procesata in cel mai scurt termen, dar nu mai mult de 30 de zile calendaristice de la data depunerii documentatiei complete.



A.(2.1) Termenul poate fi prelungit o singura data de catre autoritatea competenta, pentru o perioada de maximum 15 zile calendaristice. Valabilitatea documentelor depuse initial nu este afectata de prelungirea dispusa de autoritatea competenta. Prelungirea termenului de autorizare, precum si durata acestei prelungiri trebuie motivate in mod corespunzator si notificate solicitantului inainte de expirarea termenului initial.



A.(2.2) Operatorii economici vor plati contravaloarea prestatiilor de verificare si instruire in vederea autorizarii, odata cu acceptarea cererii de catre autoritatea competenta, pentru fiecare autorizatie solicitata, in numerar sau prin dispozitie de plata, in contul ITCSMS sau LCCSMS in a carui raza teritoriala isi au sediul social central sau in contul ITCSMS sau LCCSMS in a carui raza teritoriala de activitate sunt amplasate punctele de lucru.



A.(3) Procedura de verificare a dotarilor tehnico-materiale se desfasoara dupa cum urmeaza:



a) inspectorul oficial desemnat de director verifica scriptic si faptic, in teren, documentatia depusa de solicitant si incheie un proces-verbal conform modelului prevazut in anexa nr. 5, aratand daca sunt sau nu sunt indeplinite conditiile materiale necesare realizarii activitatii respective;



b) in cazul neindeplinirii conditiilor prevazute, de comun acord cu solicitantul, se poate stabili un termen pentru realizarea acestora, dar nu mai mult de 15 zile calendaristice de la data verificarii;



c) daca dupa expirarea acestui termen conditiile nu sunt indeplinite, directorul ITCSMS si/sau LCCSMS respinge autorizarea, iar solicitantul are dreptul sa depuna o noua cerere, atunci cand considera ca indeplineste conditiile necesare.



B. Procedura de verificare a cunostintelor corespunzatoare necesare pentru activitatea sau activitatile pentru care se solicita autorizarea se desfasoara astfel:



a) solicitantul va prezenta autoritatii urmatoarele documente:



(i) decizia de desemnare a persoanei angajate responsabile cu derularea activitatilor specifice sau declaratia pe propria raspundere prin care aceasta se declara responsabila pentru respectiva activitate;



(ii) curriculum vitae al persoanei desemnate;



(iii) dupa caz, copii ale documentelor de pregatire profesionala in domeniul semintelor si materialului saditor;



b) personalul responsabil prevazut la lit. a) va fi verificat prin testarea cunoasterii legislatiei si a normelor tehnice specifice activitatii pentru care s-a solicitat autorizarea;



c) testarea se va face pe baza unei tematici puse la dispozitia operatorului economic, la solicitarea acestuia, de catre ITCSMS sau LCCSMS. La cererea operatorilor economici, inainte de testare se pot organiza instruiri de catre ITCSMS si/sau LCCSMS;



d) comisia de examinare va fi formata din 3 sau 5 specialisti in domeniul de activitate solicitat, din cadrul ITCSMS sau LCCSMS, desemnata prin decizia conducatorului unitatii;



e) testarea se va face in scris, pe baza de test-grila. Chestionarele specifice pe domenii de activitate intocmite de fiecare ITCSMS sau LCCSMS vor fi aprobate in prealabil de autoritatea competenta din cadrul MAPDR;



f) se considera atestata persoana care a raspuns corect la minimum 70% din intrebari;



g) rezultatul testarii se aduce la cunostinta operatorului economic in termen de 3 zile lucratoare. Persoana testata care a fost declarata respinsa are dreptul la retestare, contra cost, la o data stabilita de comun acord;



h) pentru persoana atestata, ITCSMS sau LCCSMS elibereaza un certificat de atestare, al carui model este prevazut in anexa nr. 2, cu termen de valabilitate de 4 ani;



i) certificatele de atestare emise pana la data intrarii in vigoare a prezentului ordin raman valabile pana la expirare;



j) nu se organizeaza testarea personalului daca cererea si documentatia depuse au fost respinse la verificarea privind conditiile tehnico-materiale necesare pentru activitatea respectiva.



B.(1) O persoana atestata in alt stat membru nu necesita atestare de catre autoritatea competenta romana.



B.(2) ITCSMS si LCCSMS organizeaza instruiri anuale sau ori de cate ori apar reglementari noi in domeniu, contra cost, cu participarea personalului atestat profesional sau neatestat al operatorilor economici autorizati.



C. Directorul ITCSMS si LCCSMS aproba inregistrarea operatorilor economici si autorizarea activitatilor solicitate, daca au fost indeplinite conditiile de inregistrare si autorizare.



C.(1) Autorizatia se acorda separat, pe fiecare tip de activitate, eliberandu-se urmatoarele tipuri de autorizatii, in urmatoarele conditii:



a) autorizatia de producere a semintelor si materialului saditor se acorda operatorilor economici care multiplica samanta si material saditor proprietate proprie sau sub responsabilitatea sa, conform normelor in vigoare si operatorilor economici care presteaza servicii de multiplicare a semintelor si materialului saditor proprietate a altor operatori economici autorizati in Romania sau firme recunoscute de autoritati, organizatii profesionale de profil din alte state membre ale UE, prin contracte de multiplicare;



b) autorizatia de prelucrare a semintelor si materialului saditor se acorda operatorilor economici care efectueaza una sau mai multe operatiuni privind: conditionarea, formarea loturilor, ambalarea, inchiderea si etichetarea semintelor si materialului saditor proprietate proprie sau prin contracte de prestari de servicii cu alti proprietari, conform normelor in vigoare;



c) autorizatia de comercializare a semintelor si materialului saditor se acorda operatorilor economici care efectueaza operatiuni de comert angro si cu amanuntul, cu samanta si material saditor, in conformitate cu prevederile art. 13 alin. (1) din Legea nr. 266/2002 si ale normelor in vigoare;



d) autorizatie separata pentru fiecare punct de lucru, care detine baza materiala de producere, prelucrare sau comercializare, daca sunt inregistrate oficial la registrul comertului, cu exceptia celor care comercializeaza cu amanuntul seminte si material saditor catre beneficiarii finali neprofesionisti.



Art. 6. - (1) Pot fi exceptate de la prevederile art. 5 pct. C lit. c) persoanele fizice sau juridice, distribuitori neprofesionisti de seminte si material saditor, care:



a) comercializeaza cu amanuntul ambalaje mici de seminte sau plante la bucata sau in ambalaj individual, provenite de la furnizori profesionisti, autorizati de ITCSMS sau LCCSMS, cu respectarea regulilor si normelor specifice in vigoare, destinate utilizatorilor finali neprofesionisti, in piete si magazine al caror obiect principal de activitate nu este comercializarea semintelor si materialului saditor;



b) comercializeaza semintele si materialul saditor prevazute la lit. a) in numele lor cu imputernicirea unui furnizor angrosist autorizat in Romania sau in alt stat membru al Uniunii Europene.



(2) Furnizorul angrosist autorizat, prevazut la alin. (1), are urmatoarele obligatii:



a) este responsabil de calitatea produselor comercializate si de respectarea regulilor si normelor tehnice de aplicare a Legii nr. 266/2002;



b) emite o imputernicire anuala sau pentru anumite perioade pentru fiecare distribuitor intermediar care comercializeaza in numele sau, imputernicire disponibila la cererea autoritatilor;



c) obliga distribuitorii imputerniciti conform prevederilor alin. (2) lit. b) sa tina o evidenta clara a cantitatilor primite si vandute;



d) tine o lista anuala sau pe anumite perioade, cuprinzand numele, adresa si locul de vanzare ale distribuitorilor imputerniciti sa comercializeze in numele sau si sortimentul produselor de vanzare, care va fi pusa la dispozitia ITCSMS sau LCCSMS din judetul in care acesti distribuitori isi desfasoara activitatea.



(3) Nerespectarea prevederilor alin. (2) poate atrage retragerea dreptului de comercializare prin distribuitori imputerniciti.



Art. 7. - (1) Autorizatia eliberata de autoritate este formular tipizat, al carui model este prevazut in anexa nr. 3.



(2) Autorizatiile de functionare eliberate pana la data intrarii in vigoare a prezentului ordin raman valabile pentru o perioada de 12 luni de la data intrarii in vigoare a prezentului ordin. Autorizatiile noi isi vor pastra codul avut anterior.



Art. 8. - ITCSMS si/sau LCCSMS vor tine evidenta operatorilor economici autorizati, vor supraveghea si vor monitoriza pe toata durata autorizarii activitatile acestora.



Art. 9. - (1) Autorizatiile sunt documente cu regim special.



(2) Tehnoredactarea, tiparirea si evidenta acestora se vor realiza in conformitate cu legislatia in vigoare si sub supravegherea autoritatii competente din cadrul MAPDR.



(3) Fondurile necesare pentru multiplicarea autorizatiilor vor fi asigurate de catre ITCSMS si/sau LCCSMS.



(4) Autorizatia va purta un numar de ordine care va constitui numarul de cod unic al punctului de lucru sau al sediului social al operatorului economic, numar ce va fi inscris pe toate documentele oficiale sau ale operatorului economic, eliberate in legatura cu semintele si materialul saditor produse, prelucrate sau comercializate de acesta.



(5) Numarul de cod va fi format asfel:



a) prima parte se constituie din initialele judetului, utilizandu-se codul national pentru automobile;



b) a doua parte va fi formata din 4 cifre incepand de la 0001, identificand operatorul economic in ordinea eliberarii autorizatiilor;



c) a treia parte va fi formata din 3 litere reprezentand:



(i) prima litera A - operator economic autorizat pentru producerea semintelor si materialului saditor; de exemplu: A00;



(ii) a doua litera B - operator economic autorizat pentru prelucrarea semintelor si materialului saditor; de exemplu: 0B0;



(iii) a treia litera C - operator economic autorizat pentru comercializarea semintelor si materialului saditor; de exemplu: 00C.



(6) Autoritatea competenta din cadrul MAPDR va putea completa sau modifica sistemul de codificare si va tine evidenta informatizata a operatorilor economici autorizati.



Art. 10. - (1) Anual, ITCSMS si/sau LCCSMS vor monitoriza activitatea desfasurata de operatorii economici, in scopul verificarii indeplinirii continue a cerintelor prevazute la art. 5 din Legea nr. 266/2002. Verificarea se face in baza unei fise de supraveghere si monitorizare a activitatii operatorului economic.



(2) Verificarea activitatii operatorilor economici prevazuta la alin. (1) se face de catre ITCSMS sau LCCSMS cu cel putin 30 de zile inainte de indeplinirea termenului de un an de la precedenta verificare.



(3) Operatorii economici autorizati au obligatia de a anunta in scris, in termen de 15 zile calendaristice, orice modificare intervenita dupa obtinerea autorizatiei. Personalul nou-angajat va fi testat conform prezentei metodologii.



Art. 11. - (1) Autorizatia acordata in urma inregistrarii si autorizarii unui operator economic pentru producerea, prelucrarea si/sau comercializarea semintelor, dupa caz, poate fi retrasa temporar sau definitiv numai de catre autoritatea competenta care a eliberat-o, daca se constata ca au fost incalcate obligatiile ce ii revin potrivit art. 5 din Legea nr. 266/2002 sau daca nu mai desfasoara activitatile in domeniu timp de 3 ani consecutivi si cu respectarea prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.



(2) Personalul imputernicit al autoritatii competente din cadrul MAPDR, ITCSMS si LCCSMS poate constata nerespectarea conditiilor de autorizare si poate retrage autorizatiile eliberate, in urma incheierii unui proces-verbal conform modelului prevazut in anexa nr. 6.



(3) Retragerea autorizatiei nu exonereaza operatorul economic de masurile luate si sanctiunile prevazute in art. 50, pentru masurile si contraventiile prevazute la art. 47 si 48 din Legea nr. 266/2002.



(4) Orice decizie a autoritatii competente, inclusiv refuzul sau retragerea unei autorizatii, trebuie motivata corespunzator si poate fi atacata in fata instantelor judecatoresti, potrivit dreptului comun.



(5) In cazul in care operatorul economic a pierdut autorizatia, acesta este obligat sa o declare nula intr-o publicatie locala sau centrala si sa solicite autoritatii emitente eliberarea unei noi autorizatii.



(6) Operatorul economic caruia i s-a retras autorizatia poate face contestatie, care va avea urmatorul curs:



a) catre directorul ITCSMS sau LCCSMS, in termen de 15 zile calendaristice de la data incheierii procesului-verbal de retragere temporara sau definitiva a autorizatiei;



b) directorul ITCSMS sau LCCSMS va analiza contestatia, va verifica si va decide in termen de 5 zile lucratoare de la data primirii acesteia;



c) in cazul respingerii contestatiei de catre directorul ITCSMS sau LCCSMS, operatorul economic poate depune plangere la autoritatea competenta din cadrul MAPDR in termen de 15 zile calendaristice de la data respingerii contestatiei;



d) autoritatea competenta va solutiona contestatia in termen de 30 de zile calendaristice de la data inregistrarii contestatiei. Decizia autoritatii competente poate fi atacata la instanta de contencios administrativ in conformitate cu prevederile Legii nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.



Art. 12. - Operatorul economic poate relua procedura de obtinere a autorizatiilor care au fost retrase, dupa inlaturarea situatiilor care au impus masura retragerii, cu plata tarifelor aferente.



Art. 13. - ITCSMS sau LCCSMS asigura arhivarea documentatiei specifice care a stat la baza eliberarii autorizatiei, retragerilor si reautorizarilor.



Art. 14. - Anexele nr. 1-6 fac parte integranta din prezenta metodologie.







Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice