din anul 2007, atuul tau de DREPT!


Prima pagină » Legislaţie » Integral: Legea nr. 349/2002 pentru prevenirea si combaterea efectelor consumului produselor din tutun

INTEGRAL: Legea nr. 349/2002 pentru prevenirea si combaterea efectelor consumului produselor din tutun


Legea nr. 349/2002 pentru prevenirea si combaterea efectelor consumului produselor din tutun.
Actul include modificarile din urmatoarele acte:
- O.G. nr. 13/2003
- Legea nr. 275/2003
- Legea nr. 553/2004
- Legea nr. 90/2004
- O.U.G. nr. 58/2006
- O.G. nr. 5/2008
- Legea nr. 203/2008



Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

Art. 1
Prezenta lege stabileste unele masuri privind prevenirea si combaterea consumului produselor din tutun, prin restrangerea fumatului in spatii publice inchise, prin inscriptionarea pachetelor cu produse din tutun, prin desfasurarea de campanii de informare si educare a populatiei, informarea consumatorilor cu privire la produsele din tutun pe care urmeaza sa le achizitioneze, prin indicarea in produsele finale a continutului de gudron, nicotina si monoxid de carbon, precum si unele masuri privind utilizarea ingredientelor pentru produsele din tutun, avand ca scop protejarea sanatatii persoanelor fumatoare si nefumatoare de efectele daunatoare ale fumatului, prevenirea raspandirii fumatului in randul minorilor si asigurarea unui nivel adecvat al calitatii vietii populatiei din Romania.


Art. 2
In sensul prezentei legi, prin:
a) produse din tutun se intelege produsele destinate fumatului, prizatului, suptului sau mestecatului, fabricate total ori partial din tutun, modificat genetic sau nu;
b) tutun de uz oral se intelege toate produsele destinate uzului oral, cu exceptia celor care se fumeaza sau se mesteca, fabricate in totalitate sau partial din tutun, sub forma de pudra, de particule fine sau orice alta combinatie a acestora, in special cele prezentate in pliculete portionate sau poroase, precum si cele avand orice forma care aminteste de un produs alimentar;
c) tutun de mestecat se intelege tutunul prelucrat, taiat sau maruntit, destinat consumului prin mestecare;
d) tutun de prizat se intelege produsul de tutun prelucrat, macinat pana la stadiul de pulbere fina, destinat consumului prin prizare;
e) fumat se intelege inhalarea voluntara a fumului rezultat in urma arderii tutunului continut in tigarete, tigari de foi, cigarillos si pipe;
f) tigarete se intelege produsele din tutun ce contin tutun prelucrat, tutun taiat, invelit intr-un sul longitudinal de hartie, cu sectiune rotunda sau ovala, care contine tutun prelucrat, dispus intr-un mod adecvat pentru a fi fumate in mod direct;
g) trabucuri - termen generic pentru tigarile de foi;
h) tigari de foi se intelege produsele din tutun obtinute prin invelirea tutunului de umplutura (taiat sau maruntit) in una sau mai multe foi de tutun prelucrat;
i) cigarillos se intelege tigarile de foi de dimensiuni mici;
j) gudron se intelege condensatul anhidru brut de fum fara nicotina;
k) nicotina se intelege alcaloizi nicotinici;
k1) substante de plecare se intelege arome, solventi, umectanti, adezivi si agenti de ingrosare, aditivi, sosuri, coloranti si agenti de colorare, conservanti;
l) ingredient se intelege orice substanta sau orice constituent, cu exceptia frunzelor de tutun si a altor parti naturale sau neprelucrate din tutun, folosit la prepararea sau producerea produselor din tutun si care se regaseste in produsul finit, chiar daca apare in alte forme incluzand hartie, filtru, cerneala si adezivi;
m) spatii publice inchise se intelege toate spatiile din institutiile publice centrale si locale, institutii sau unitati economice, de alimentatie publica, de turism, comerciale, de invatamant, medico-sanitare, culturale, de educatie, sportive, toate mijloacele de transport in comun, autogari, gari si aeroporturi, de stat si private, spatiile inchise de la locul de munca sau alte spatii prevazute de lege, cu exceptia spatiilor delimitate si special amenajate pentru fumat din incinta acestora.
n) spatii inchise de la locul de munca se intelege toate spatiile din imobilele constructii, precum halele industriale, spatiile de depozitare, salile de sedinta, salile de consiliu, holurile, coridoarele, toaletele, lifturile, birourile si/sau camerele utilizate de doua sau mai multe persoane;
o) pachet se intelege cea mai mica unitate de vanzare a unui produs din tutun;
p) ambalaj exterior se intelege materialul sau obiectul folosit pentru ambalarea mai multor pachete cu produse din tutun in scopul vanzarii cu amanuntul a produsului din tutun;

q) folie exterioara transparenta aditionala se intelege materialul sau obiectul transparent folosit suplimentar pentru ambalarea unuia ori mai multor pachete cu produse din tutun.

Art. 3
(1) Se interzice fumatul in spatiile publice inchise.
(11) Se interzice complet fumatul in unitatile sanitare, de stat si private.
(2) Fumatul este permis in spatii special amenajate pentru fumat, cu respectarea urmatoarelor conditii obligatorii:
a) sa fie construite astfel incat sa deserveasca fumatul si sa nu permita patrunderea aerului viciat in spatiile publice inchise;
b) sa fie ventilate, dotate cu scrumiere si extinctoare si sa fie amenajate in conformitate cu prevederile legale in vigoare privind prevenirea si stingerea incendiilor;
c) sa fie marcate, la loc vizibil, cu unul dintre urmatoarele indicatoare prin care sa se indice: A«Spatiu pentru fumatoriA», A«Loc pentru fumatA», A«Camera de fumatA», A«Incapere in care este permis fumatulA», astfel incat orice persoana sa poata fi avizata de faptul ca numai in acel spatiu se poate fuma.
(21) Persoanele responsabile din institutiile mentionate conform art. 2 lit. m) si n) vor elabora si vor pune in aplicare regulamente interne prin care sa delimiteze spatiile in incinta carora este permis fumatul de cele in care este interzis fumatul, prin marcarea ultimelor cu indicatoare prin care sa se indice: A«Fumatul interzisA» sau folosirea semnului international, respectiv tigareta barata de o linie transversala.
(3) Barurile, restaurantele, discotecile si alte spatii publice cu destinatie similara vor delimita si vor asigura ventilatia spatiilor destinate fumatorilor, astfel incat aerul poluat sa nu patrunda in spatiul pentru nefumatori.
(4) Prevederile alin. (2) nu se aplica barurilor, restaurantelor, discotecilor si altor spatii publice cu destinatie similara, al caror proprietar sau manager stabileste si afiseaza avertismentul: "In aceasta unitate fumatul este interzis."
(5) Se interzice vanzarea la bucata a tigaretelor.
(51) Pachetele de tigarete care contin mai putin de 20 de bucati mai pot fi puse pe piata pana la data de 31 decembrie 2004.
(52) Se interzice comercializarea pachetelor de tigarete care contin mai putin de 20 de bucati.
(6) Se interzice comercializarea produselor din tutun prin automate.
(61) Se interzice vanzarea produselor din tutun tinerilor cu varsta sub 18 ani.
(7) In autorizatia sanitara de functionare a unitatilor care comercializeaza produse din tutun se introduce o clauza speciala de interzicere a vanzarii produselor din tutun tinerilor sub 18 ani.
(71) Se interzice comercializarea produselor din tutun in unitatile economice situate in incinta si la o distanta mai mica de 50 metri fata de orice punct de acces in spitale si unitati de invatamant, cu exceptia unitatilor de invatamant superior. Distanta se va masura pe lungimea drumului public.
(8) Sunt interzise productia si importul destinate pietei interne, precum si punerea pe piata a oricarui pachet de tigarete care nu poarta inscriptionat continutul de gudron, de nicotina si monoxid de carbon din gazele masurate.
(81) Abrogat.
(9) Sunt interzise productia si importul destinate pietei interne, precum si punerea pe piata a oricarui produs din tutun care nu este inscriptionat cu avertismentele prevazute de legislatia in domeniu.
(10) Este interzisa punerea pe piata a oricaror produse din tutun de uz oral.



Art. 31
Tutunul, produsele din tutun, precum si ingredientele utilizate la fabricarea produselor din tutun trebuie sa indeplineasca cel putin nivelul minim al conditiilor prevazute in reglementarile legale in vigoare.

Art. 32
(1) Tigaretele puse in circulatie comercializate sau fabricate nu vor avea un continut mai mare de:
a) 10 mg/tigareta, pentru gudron;
b) 1 mg/tigareta, pentru nicotina;
c) 10 mg/tigareta, pentru monoxid de carbon.
(2) Este permis importul de tigarete fabricate in statele membre ale Uniunii Europene care respecta reglementarile comunitare privind continutul maxim de gudron, nicotina si monoxid de carbon.
(3) Masurarea continutului de gudron, nicotina si monoxid de carbon al tigaretelor se realizeaza in laboratoare agreate si monitorizate de Ministerul Sanatatii Publice sau in laboratoare acreditate si monitorizate de autoritatile competente ale altor state membre ale Uniunii Europene.
(4) Ministerul Sanatatii Publice va face publica lista laboratoarelor agreate si monitorizate de Ministerul Sanatatii Publice, specificand criteriile utilizate la agreare si metodele de monitorizare aplicate, precum si lista laboratoarelor acreditate si monitorizate de autoritatile competente ale altor state membre ale Uniunii Europene.
(5) Determinarea continutului de gudron, nicotina si monoxid de carbon al tigaretelor se face pe baza standardelor urmatoare: ISO 4387 - pentru gudron, ISO 10315 - pentru nicotina, ISO 8454 - pentru monoxid de carbon. Acuratetea indicatiilor privind gudronul si nicotina de pe pachete se verifica in conformitate cu ISO 8243.
(6) Ministerul Sanatatii poate sa solicite producatorilor sau importatorilor efectuarea oricaror teste suplimentare in vederea determinarii concentratiei altor substante continute de produsele din tutun, pentru fiecare marca sau tip, in scopul evaluarii efectului acestor substante asupra sanatatii, in mod special a potentialului acestora de a provoca dependenta.
(61) Testele suplimentare solicitate conform alin. (6) vor fi efectuate in laboratoarele agreate sau acreditate conform alin. (3).
(7) Rezultatele testelor efectuate conform prevederilor alin. (6) vor fi transmise anual Ministerului Sanatatii.
(8) Ministerul Sanatatii poate solicita rezultatele testelor efectuate conform prevederilor alin. (6) la un interval mai mare decat cel prevazut la alin. (7) atunci cand caracteristicile produselor din tutun nu se modifica.
(9) Ministerul Sanatatii este notificat de fiecare data cand caracteristicile produselor din tutun se modifica.

(10) Ministerul Sanatatii, Ministerul Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului si Asociatia de Standardizare din Romania - ASRO - vor asigura adoptarea standardelor ISO ca standarde romane pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi.

Art. 33
La fabricarea produselor din tutun se utilizeaza numai substante de plecare din lista aprobata prin ordin comun al ministrului sanatatii si al ministrului agriculturii, padurilor, apelor si mediului, emis pana la 31 decembrie 2004.

Art. 34
(1) Producatorii sau importatorii de produse din tutun intocmesc un dosar al produsului care contine urmatoarele:
a) lista cu toate ingredientele utilizate in procesul de fabricatie a produselor din tutun, precum si cantitatile acestora, dupa tipul si marca produsului. Lista va fi redactata in ordinea descrescatoare a cantitatii fiecarui ingredient din produs;
b) declaratie cu privire la motivul utilizarii ingredientelor listate in produsele din tutun, cu indicatii referitoare la categoria si functia lor;
c) date toxicologice disponibile producatorului sau importatorului referitoare la ingredientele utilizate, indiferent de forma lor de prezentare, cu referiri speciale la efectul lor asupra sanatatii, mentionand orice efect de inducere a dependentei;
d) continutul de gudron, nicotina si monoxid de carbon, in cazul tigaretelor.
(2) Dosarul intocmit in conformitate cu prevederile alin. (1) se depune anual, pana la data de 1 septembrie, de catre producator sau importator, pentru notificare, la autoritatea competenta desemnata de Ministerul Sanatatii Publice.
(3) Informatiile cu privire la continutul de gudron, nicotina si monoxid de carbon, rezultatul testelor suplimentare efectuate la solicitarea Ministerului Sanatatii, precum si declaratia, datele toxicologice din dosarul produsului, lista cu ingredientele utilizate in procesul de fabricatie, cu exceptia celor care contin formule specifice de produs, indicate de producator drept secret de fabricatie, sunt informatii publice.
(4) Ministerul Sanatatii asigura informarea consumatorilor cu privire la datele prevazute la alin. (3), prin orice mijloc adecvat. Lista de ingrediente a fiecarui produs, precum si continutul de gudron, nicotina si monoxid de carbon vor fi facute publice de catre Ministerul Sanatatii.
(5) Normele pentru aplicarea prevederilor alin. (1)-(4) se stabilesc conform reglementarilor comunitare in domeniu, prin ordin al ministrului sanatatii publice.


Art. 4
(1) Publicitatea pentru produsele din tutun este permisa in conformitate cu legislatia in vigoare.
(2) Folosirea unei embleme sau a denumirii unei marci de tutun pentru promovarea ori comercializarea altor produse este interzisa.

Art. 5
Proprietarii sau managerii care administreaza spatiile publice in care este interzis fumatul au obligatia de a afisa la loc vizibil simboluri care interzic fumatul.

Art. 6
(1) Fiecare pachet care contine tigarete, in momentul punerii pe piata a produsului, trebuie sa prezinte tiparit pe o parte a pachetului, in limba romana, continutul de gudron, de nicotina si monoxid de carbon din gazele masurate, in conformitate cu prevederile legale in vigoare, astfel incat sa se acopere cel putin 10% din suprafata corespunzatoare a pachetului.
(11) Denumirea monoxid de carbon se va tipari in forma neprescurtata, respectiv A«monoxid de carbonA», si nu CO.
(12) Pachetul de tigarete este un paralelipiped dreptunghic, compus din 6 suprafete/fete: doua suprafete mari sau principale, doua suprafete mijlocii sau laterale si doua suprafete mici.
(2) Fiecare pachet care contine produse din tutun, cu exceptia tutunului de uz oral sau a altor produse din tutun care nu se fumeaza, se inscriptioneaza, in limba romana, cu un avertisment general, precum si cu unul aditional, dupa cum urmeaza:
a) avertismentul general se tipareste alternativ, astfel incat sa se asigure aparitia regulata, folosindu-se unul dintre cele doua texte, precum: A«Fumatul ucideA», cu varianta: A«Fumatul poate sa ucidaA» si A«Fumatul dauneaza grav sanatatii tale si a celor din jurA»;
b) avertismentul general se tipareste pe cea mai vizibila suprafata a pachetului si a oricarui ambalaj exterior, cu exceptia foliei exterioare transparente aditionale, folosita in vanzarea cu amanuntul a produsului;
c) prin cea mai vizibila suprafata a pachetului se intelege una dintre cele doua suprafete vizibile mari, aleasa ca referinta;
d) avertismentul general acopera cel putin 30% din aria externa a suprafetei vizibile a pachetului pe care este tiparit;
e) avertismentul aditional se tipareste alternativ, astfel incat sa se asigure aparitia regulata a unuia dintre cele 14 texte prevazute in lista cuprinsa in anexa care face parte integranta din prezenta lege;
f) avertismentul aditional se tipareste pe cealalta suprafata vizibila mare a pachetului si a oricarui ambalaj exterior, cu exceptia foliei exterioare transparente aditionale, folosita in vanzarea cu amanuntul a produsului;
g) avertismentul aditional acopera cel putin 40% din aria externa a suprafetei pachetului pe care este tiparit;
h) avertismentul combinat consta in textul unui avertisment aditional si o fotografie color sau alta ilustratie care ilustreaza consecintele fumatului asupra sanatatii si se tipareste incepand cu data de 1 iulie 2008 pe pachetele de tigarete si pe ambalajele lor exterioare si, respectiv, cu data de 1 ianuarie 2009 pe pachetele si pe ambalajele exterioare ale celorlalte produse din tutun destinate fumatului, cu exceptia trabucurilor ambalate la bucata. Normele tehnice de tiparire, precum si selectia elementelor grafice sunt stabilite prin ordin al ministrului sanatatii publice, conform reglementarilor comunitare in vigoare;
i) pentru pachetele cu produse din tutun, altele decat tigaretele, la care cea mai vizibila suprafata depaseste 75 cm2, avertismentele prevazute de prezenta lege acopera o arie de cel putin 22,5 cm2 pe fiecare suprafata.
(21) Produsele din tutun care nu se fumeaza se inscriptioneaza in limba romana cu urmatorul avertisment: A«Acest produs din tutun poate sa dauneze sanatatii tale si provoaca dependenta.A»
(22) Textul avertismentului prevazut la alin. (21) se tipareste pe cea mai vizibila suprafata a pachetului si a oricarui ambalaj exterior, cu exceptia foliei exterioare transparente aditionale, folosita in vanzarea cu amanuntul a produsului din tutun, si acopera cel putin 30% din aria externa a suprafetei pe care este tiparit.
(3) Textul avertismentelor, precum si continutul de gudron, de nicotina si monoxid de carbon este:
a) tiparit cu font negru ingrosat, tipul Helvetica, pe fond alb; dimensiunea fontului va ocupa cea mai mare proportie posibila din aria tiparita;
b) tiparit cu minuscule, cu exceptia primei litere a mesajului;
c) tiparit centrat, paralel cu marginea superioara a pachetului;
d) incadrat de un chenar negru cu grosimea de minimum 3 mm si maximum 4 mm, care nu interfereaza in niciun mod cu elementele de text sau grafice ale avertismentului ori cu informatia oferita, cu exceptia produselor din tutun care nu se fumeaza;
(31) Chenarul prevazut la alin. (3) lit. d) este pozitionat centrat, paralel cu marginea pachetului sau ambalajului exterior, iar in exteriorul lui, deasupra avertismentelor de sanatate, se va tipari centrat inscriptia: A«Directiva Parlamentului European si a Consiliului 2001/37/CEA», dimensiunea textului, culoarea si tipul fonturilor folosite ramanand la latitudinea producatorului. Acest chenar nu va fi inclus in suprafata alocata textului pe care il incadreaza, suprafata care va fi de 10%, 30%, respectiv 40% din aria externa a suprafetei vizibile a pachetului, in functie de tipul avertismentului.
(32) Abrogat.
(4) Se interzice tiparirea textului avertismentelor, precum si a continutului de gudron, nicotina sau monoxid de carbon pe timbru.
(5) Textul se tipareste astfel incat sa nu poata fi mutat sau sters si sa nu devina neclar sau sa fie ascuns ori intrerupt de alte texte sau desene ori in momentul deschiderii pachetului.
(51) In cazul produselor din tutun, altele decat tigaretele, textele avertismentelor pot fi fixate cu ajutorul adezivilor, astfel incat textul avertismentelor sa nu poata fi inlaturat.
(6) Pentru a se asigura identificarea si trasabilitatea produsului, produsele din tutun vor fi marcate in mod corespunzator, prin indicarea numarului lotului sau a unui echivalent pe pachetele cu produse din tutun, facand posibila determinarea locului si a datei producerii acestora.
(61) Producatorul va marca data fabricatiei folosind un cod intern de identificare a lotului, urmand ca organele de control sa solicite producatorului sistemul propriu de codificare.
(7) Sunt interzise productia si importul destinate pietei interne, precum si punerea pe piata a oricarui produs din tutun care poarta inscriptionat orice text, denumire, insemne ale marcii, desene, fotografii sau orice alt semn care sugereaza ca un produs din tutun este mai putin nociv decat altele.
(71) Abrogat.



Art. 7
(1) Operatorii economici care produc si importa pentru piata interna, precum si cei care comercializeaza produse din tutun iau masurile necesare aplicarii prevederilor art. 3 alin. (5), (52), (6), (61), (71), (8), (9), (10) si ale art. 6.
(11) Abrogat.
(12) La data intrarii in vigoare a prezentei legi, productia, importul si comercializarea produselor din tutun care nu indeplinesc conditiile prezentei legi sunt interzise.
(13) Stocul de produse din tutun aflat deja in circuitul comercial la data intrarii in vigoare a legii, care nu indeplineste conditiile prezentei legi, va fi lichidat in termen de 12 luni.



Art. 71
Orice produs din tutun importat dintr-un stat membru al Uniunii Europene este admis pe teritoriul Romaniei daca produsul a fost in mod legal fabricat sau comercializat in statul membru de origine si ofera un grad echivalent de protectie.

Art. 8
Ministerul Educatiei si Cercetarii, Ministerul Sanatatii si Familiei si Ministerul Tineretului si Sportului elaboreaza si pun in aplicare programe nationale de educatie, inclusiv prin mass-media, privind prevenirea si combaterea consumului produselor din tutun.

Art. 81
Abrogat.

Art. 9
Posturile de radio si de televiziune nationale pun la dispozitie Ministerului Educatiei si Cercetarii, Ministerului Sanatatii si Familiei si Ministerului Tineretului si Sportului un spatiu de emisie de minimum 30 de minute saptamanal, din care 50% la ore de maxima audienta, pentru difuzarea de materiale promotionale de prevenire si combatere a consumului produselor din tutun.

Art. 91
Nerespectarea prevederilor prezentei legi atrage raspunderea contraventionala civila sau penala, dupa caz, potrivit legii.

Art. 10
Urmatoarele fapte constituie contraventii si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) nerespectarea prevederilor art. 3 alin. (1) si (11) se sanctioneaza cu amenda contraventionala de la 100 lei la 500 lei;
b) nerespectarea prevederilor art. 3 alin. (2), (21), (3), (41), (5), (52), (6), (61) si (71) si ale art. 4 alin. (2) se sanctioneaza cu amenda contraventionala de la 250 lei la 1.000 lei;
c) nerespectarea prevederilor art. 3 alin. (8), (9), (10), ale art. 32 alin. (1), (3), (61), (7), (9), ale art. 33, ale art. 34 alin. (1) si (2) si ale art. 6 se sanctioneaza cu amenda contraventionala de la 10.000 la 50.000 lei;
d) nerespectarea de catre producatori sau importatori a solicitarilor Ministerului Sanatatii Publice prevazute la art. 32 alin. (6) si (7) se sanctioneaza cu amenda contraventionala de la 10.000 la 50.000 lei.

Art. 101
Tutunul si produsele din tutun care rezulta din savarsirea contraventiilor prevazute la art. 10 se confisca, in vederea distrugerii, conform prevederilor legale in vigoare.

Art. 11
Sanctiunile prevazute la art. 10 lit. a) se aplica persoanelor fizice; sanctiunile prevazute la art. 10 lit. b) si c) se aplica atat persoanelor fizice, cat si persoanelor juridice, dupa caz; sanctiunile prevazute la art. 10 lit. d) se aplica persoanelor juridice.

Art. 12
(1) Nerespectarea prevederilor art. 3 alin. (52), (6), (8), (9), (10), ale art. 32 alin. (1), ale art. 33, ale art. 34 alin. (1) si (2), ale art. 4 alin. (2) si ale art. 6 se sanctioneaza cu retragerea de pe piata a produsului in cauza, in vederea distrugerii, conform legii, de catre organele competente.
(2) Nerespectarea prevederilor art. 3 alin. (2), (21) si (3) se sanctioneaza cu suspendarea temporara a activitatii, pana la remedierea situatiei care a dus la suspendarea activitatii.

Art. 13
Abrogat.


Art. 14
Prevederile referitoare la stabilirea si sanctionarea contraventiilor din prezenta lege se completeaza cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 141

Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre persoanele imputernicite in acest sens de catre Ministerul Sanatatii Publice si de catre Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor.

Art. 142
Ministerul Sanatatii Publice transmite Comisiei Europene, anual si ori de cate ori apar modificari:
a) datele si informatiile care rezulta din aplicarea art. 32 si 34;
b) lista laboratoarelor agreate pentru masurarea continutului de gudron, nicotina si monoxid de carbon din produsele din tutun, precum si criteriile utilizate pentru agreare si metodele de monitorizare aplicate.
Art. 15
Prezenta lege intra in vigoare in termen de 6 luni de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cu exceptia prevederilor art. 3 alin. (8) si (9) si ale art. 6, care intra in vigoare la data de 31 decembrie 2004.
Prezenta lege transpune Directiva Parlamentului European si a Consiliului Uniunii Europene nr. 2001/37/CE privind armonizarea dispozitiilor legislative, de reglementare sau administrative ale statelor membre cu privire la producerea, prezentarea si vanzarea produselor din tutun, publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene nr. L 194 din 18 iulie 2001, pag. 26-35.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 16 mai 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

ANEXA - LISTA cuprinzand avertismente de sanatate aditionale, conform art. 6 alin. (2) lit. d)



1. Fumatorii mor mai tineri.
2. Fumatul blocheaza circulatia sangelui in artere, provoaca infarct miocardic si accident vascular cerebral.
3. Fumatul provoaca cancer pulmonar, care este letal.
4. Fumatul in timpul sarcinii dauneaza copilului dumneavoastra.
5. Protejati copiii: nu-i lasati sa respire fumul dumneavoastra!
6. Doctorul sau farmacistul dumneavoastra va poate ajuta sa va lasati de fumat.
7. Fumatul da dependenta, nu incepeti sa fumati!
8. Oprirea fumatului scade riscul de imbolnaviri cardiace sau pulmonare fatale.
9. Fumatul poate provoca o moarte lenta si dureroasa.
10. Pentru a renunta la fumat, consultati doctorul/farmacistul dumneavoastra.
11. Fumatul incetineste circulatia sangelui si provoaca impotenta.
12. Fumatul provoaca imbatranirea tenului (pielii).
13. Fumatul poate dauna calitatii spermei si scade fertilitatea.
14. Fumul de tigara contine benzen, nitrozamine, formaldehida si cianuri.





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice