din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2013 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: OUG nr. 4/2010, privind reglementarea unor masuri de protectie sociala pentru anul 2010

INTEGRAL: OUG nr. 4/2010, privind reglementarea unor masuri de protectie sociala pentru anul 2010


Ordonanta de urgenta nr. 4/2010, privind reglementarea unor masuri de protectie sociala pentru anul 2010

Publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 93 din 10/02/2010


Luandu-se in considerare presiunile si riscurile determinate de evolutiile economice interne si externe, necesitatea sustinerii cresterii economice si a reducerii inflatiei, pentru anul 2009 s-a impus adoptarea de masuri imediate care sa asigure un climat de protectie sociala bazat pe principiul contributiei si al solidaritatii in promovarea progresului social.

Tinand cont ca actiunile prevazute in Pachetul de masuri al Guvernului Romaniei pentru stimularea cresterii economice si protejarea intereselor economice ale populatiei trebuiau realizate cu celeritate, astfel incat sa fie atinse dezideratele propuse, masurile preconizate s-au adresat unui grup-tinta format din persoanele cele mai afectate de consecintele imediate ale crizei economice care sunt supuse riscului de a-si pierde locul de munca.



Avand in vedere cele de mai sus, s-a decis reducerea temporara a costurilor cu forta de munca pentru a contracara efectele negative ale crizei economico-financiare asupra activitatii economice.



Tinand seama de efectele pozitive pe care aceasta masura le-a avut asupra companiilor care au fost fortate sa isi intrerupa temporar activitatea, de influenta benefica asupra ratei somajului in anul 2009, precum si de solicitarile partenerilor sociali, pentru a da un semnal pozitiv angajatorilor de a opta pentru mentinerea fortei de munca in conditiile in care efectele crizei economice sunt estimate a se prelungi si de a evita pierderea lucratorilor calificati in anumite domenii cu potential de dezvoltare/expansiune dupa reluarea cresterii economice,



intrucat aceste imprejurari vizeaza interesul public si constituie elementele unei situatii extraordinare, ce nu sufera amanare, se impune adoptarea de masuri imediate pentru reglementarea unor masuri de protectie sociala, aplicabile si pentru anul 2010, incepand cu luna februarie.



In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,






Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.






Art. 1. - (1) Incepand cu luna februarie 2010, insa nu mai tarziu de data de 31 decembrie 2010, pe perioada suspendarii contractului individual de munca din initiativa angajatorului, in cazul intreruperii temporare a activitatii potrivit art. 52 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare, salariatii ale caror contracte sunt astfel suspendate si care beneficiaza de indemnizatia de minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, prevazuta la art. 53 alin. (1) din Legea nr. 53/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si angajatorii, pentru salariatii respectivi, sunt scutiti de plata contributiilor de asigurari sociale datorate potrivit legii, dar nu pentru mai mult de 90 de zile. Indemnizatiile reprezinta drepturi aferente perioadei februarie - decembrie 2010, inclusiv.



(2) Indemnizatiile de care beneficiaza salariatii, de minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, platite din fondul de salarii, pe durata intreruperii temporare a activitatii angajatorului, prevazuta la art. 53 alin. (1) din Legea nr. 53/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit prevazut de Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru o perioada de cel mult 90 de zile, incepand cu luna februarie 2010, dar nu mai tarziu de data de 31 decembrie 2010. Indemnizatiile reprezinta drepturi aferente perioadei februarie - decembrie 2010, inclusiv.



(3) Perioada prevazuta la alin. (1), pentru care salariatii ale caror contracte individuale de munca sunt suspendate si angajatorii acestor salariati sunt scutiti de plata contributiilor de asigurari sociale datorate potrivit legii, constituie stagiu de cotizare fara plata contributiei.



(4) Masurile prevazute la alin. (1) - (3) se aplica in cazul in care contractul individual de munca se suspenda in situatiile de intrerupere temporara, totala sau partiala, inclusiv de reducere temporara, a activitatii angajatorului, in special pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare.



(5) In intelesul prezentei ordonante de urgenta, prin notiunea de contributii de asigurari sociale se intelege contributia de asigurari sociale, contributia de asigurari pentru somaj, contributia de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale, contributia la fondul de garantare pentru plata creantelor salariale, contributia pentru asigurari sociale de sanatate, inclusiv contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, datorate, potrivit prevederilor legale, atat de salariatii care beneficiaza de indemnizatia de minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, prevazuta la art. 53 alin. (1) din Legea nr. 53/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, cat si de angajatorii acestora, pentru respectivii salariati.



(6) Pentru stabilirea si calculul indemnizatiei de somaj prevazute de Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si pentru stabilirea si calculul drepturilor prevazute de Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, se utilizeaza salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare in perioada prevazuta la alin. (1). In situatia in care stagiul de cotizare realizat potrivit alin. (3) este corespunzator unei fractiuni de luna, se utilizeaza salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare in perioada respectiva, corespunzator fractiunii de luna.



(7) Prin derogare de la dispozitiile art. 34 alin. (11) lit. a) si ale art. 35 alin. (1) din Legea nr. 76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, perioada prevazuta la alin. (3), in care salariatii realizeaza stagiu de cotizare fara plata contributiei, se ia in calcul la stabilirea perioadei de 24 de luni premergatoare datei inregistrarii cererii pentru acordarea indemnizatiei de somaj, prevazuta la art. 34 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si la realizarea stagiului minim de cotizare in sistemul asigurarilor pentru somaj.



(8) Pentru stabilirea si calculul indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile ulterioare, se utilizeaza salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare in perioada prevazuta la alin. (1). In situatia in care stagiul de cotizare realizat potrivit alin. (3) este corespunzator unei fractiuni de luna, se utilizeaza salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare in perioada respectiva, corespunzator fractiunii de luna.



Art. 2. - Angajatorii au obligatia sa depuna, la inspectoratul teritorial de munca in raza caruia isi au sediul, o declaratie pe propria raspundere din care sa reiasa ca se afla in una dintre situatiile prevazute la art. 52 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 53/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, la momentul constatarii de catre acestia a situatiilor respective.



Art. 3. - Conform competentelor legale, Inspectia Muncii si Agentia Nationala de Administrare Fiscala, prin institutiile lor teritoriale subordonate, vor controla periodic angajatorii care beneficiaza de masurile de protectie sociala prevazute in prezenta ordonanta de urgenta.






PRIM-MINISTRU
EMIL BOC




Contrasemneaza:

Ministrul muncii, familiei si protectiei sociale,
Mihai Constantin Seitan
Ministrul sanatatii,
Cseke Attila
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vladescu


Bucuresti, 5 februarie 2010.



Nr. 4.







Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice