din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2087 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: HG nr. 612/2010, privind stabilirea cerintelor esentiale de securitate ale articolelor pirotehnice si a conditiilor pentru introducerea lor pe piata

INTEGRAL: HG nr. 612/2010, privind stabilirea cerintelor esentiale de securitate ale articolelor pirotehnice si a conditiilor pentru introducerea lor pe piata


HG nr. 612/2010, privind stabilirea cerintelor esentiale de securitate ale articolelor pirotehnice si a conditiilor pentru introducerea lor pe piata

Publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 448 din 01/07/2010






In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, al art. 5 alin. (2) din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, republicata, cu completarile ulterioare, si al art. 51 alin. (1) lit. b) din Legea securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006,

Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

CAPITOLUL I
Dispozitii generale


Art. 1. - Prezenta hotarare stabileste:
1. reguli care urmaresc sa realizeze libera circulatie a articolelor pirotehnice si sa asigure, in acelasi timp, un inalt nivel de protectie a sanatatii umane si sigurantei publice, cat si protectia si siguranta consumatorilor, tinand seama de aspectele aplicabile legate de protectia mediului;
2. cerintele esentiale de securitate pe care trebuie sa le indeplineasca articolele pirotehnice in vederea introducerii lor pe piata.
Art. 2. - Prezenta hotarare se aplica articolelor pirotehnice, definite conform prevederilor art. 4 lit. a) si c)-e).
Art. 3. - Prevederile prezentei hotarari nu se aplica:
a) articolelor pirotehnice destinate utilizarii in scop necomercial de catre fortele armate, politie sau personalul serviciilor profesioniste pentru situatii de urgenta;
b) echipamentelor carora li se aplica prevederile Hotararii Guvernului nr. 494/2006 privind echipamentul maritim, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) articolelor pirotehnice destinate utilizarii in industria aerospatiala;
d) capselor actionate prin percutie, produse special pentru jucarii, carora li se aplica prevederile Hotararii Guvernului nr. 396/2003 privind asigurarea securitatii utilizatorilor de jucarii, cu modificarile si completarile ulterioare;
e) explozivilor carora li se aplica prevederile Hotararii Guvernului nr. 207/2005 privind stabilirea cerintelor esentiale de securitate ale explozivilor de uz civil si a conditiilor pentru introducerea lor pe piata;
f) munitiei, si anume proiectilelor si incarcaturii de propulsie, precum si munitiei oarbe utilizate pentru armele usoare, armele de artilerie si alte arme de foc.
Art. 4. - In sensul prezentei hotarari, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) articol pirotehnic - orice articol care contine substante explozive ori un amestec exploziv de substante destinate producerii de caldura, lumina, sunet, gaz sau fum ori o combinatie a acestor efecte prin intermediul reactiilor chimice exoterme autointretinute;
b) introducere pe piata - punerea la dispozitie pentru prima data pe piata romaneasca a unui anumit produs in vederea distributiei si/sau a utilizarii sale, indiferent ca are loc in schimbul unei plati sau cu titlu gratuit; nu se considera a fi introduse pe piata articolele pirotehnice de divertisment, care sunt produse de un producator pentru uz propriu si care sunt utilizate pe proprietatea sa cu aprobarea autoritatilor competente, potrivit legii;
c) articole pirotehnice de divertisment - articolele pirotehnice destinate divertismentului;
d) articole pirotehnice de scena - articolele pirotehnice destinate utilizarii pe scena in interior sau in exterior, inclusiv pentru productii cinematografice ori de televiziune sau in scopuri asemanatoare;
e) articole pirotehnice destinate vehiculelor - componente ale dispozitivelor de securitate din vehicule, care contin substante pirotehnice folosite pentru activarea acestora sau a altor mecanisme;
f) producator - persoana fizica sau juridica care proiecteaza si/sau produce un articol pirotehnic ori care determina proiectarea si producerea unui astfel de articol in vederea introducerii sale pe piata sub propriul sau nume ori propria sa marca de comert;
g) importator - persoana fizica sau juridica stabilita in Romania ori in alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European si care, in cadrul activitatii sale comerciale, pune la dispozitie pe piata romaneasca, pentru prima data, un articol pirotehnic provenit dintr-o tara terta;
h) distribuitor - persoana fizica sau juridica din lantul de distributie, care pune la dispozitie pe piata, in cadrul activitatii sale comerciale, un articol pirotehnic;
i) standard armonizat - standardul european adoptat de un organism european de standardizare, imputernicit de Comisia Europeana in conformitate cu procedurile prevazute in Directiva 98/34/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 22 iunie 1998 de stabilire a unei proceduri pentru furnizarea de informatii in domeniul standardelor si reglementarilor tehnice, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 204 din 21 iunie 1998, transpusa in legislatia nationala prin Hotararea Guvernului nr. 1.016/2004 privind masurile pentru organizarea si realizarea schimbului de informatii in domeniul standardelor si reglementarilor tehnice, precum si a regulilor referitoare la serviciile societatii informationale intre Romania si statele membre ale Uniunii Europene, precum si Comisia Europeana, cu modificarile ulterioare, si a carui aplicare este voluntara;
j) pirotehnician - persoana care are cunostinte de specialitate, autorizata sa manipuleze si/sau sa utilizeze articole pirotehnice de divertisment din categoria 4, articole pirotehnice de scena din categoria T2 si/sau alte articole pirotehnice din categoria P2, definite potrivit prevederilor art. 5-7. Aceasta persoana este considerata a fi autorizata, de asemenea, sa manipuleze si/sau sa utilizeze articole pirotehnice de divertisment din categoriile 2 si 3, precum si articole pirotehnice de scena din categoria T1.

CAPITOLUL II
Clasificarea articolelor pirotehnice

Art. 5. - Articolele pirotehnice se clasifica de catre producatori in functie de tipul de utilizare a acestora sau de scopul si nivelul lor de risc, inclusiv nivelul lor de zgomot.
Art. 6. - Organismele notificate trebuie sa confirme clasificarea prevazuta la art. 5, ca parte a procedurilor de evaluare a conformitatii stabilite la art. 24.
Art. 7. - Articolele pirotehnice se clasifica dupa cum urmeaza in:
1. Articole pirotehnice de divertisment, care, la randul lor, se clasifica in urmatoarele categorii:
a) categoria 1 - articole pirotehnice de divertisment, care prezinta un risc foarte scazut si un nivel de zgomot neglijabil si care sunt destinate utilizarii in spatii restranse, inclusiv articolele pirotehnice de divertisment destinate utilizarii in interiorul cladirilor cu destinatia de locuinta;
b) categoria 2 - articole pirotehnice de divertisment, care prezinta un risc scazut si un nivel de zgomot scazut, sunt destinate utilizarii in exterior, in spatii restranse, si care pot fi utilizate exclusiv de catre pirotehnicieni;
c) categoria 3 - articole pirotehnice de divertisment, care prezinta un risc mediu, destinate utilizarii in exterior in spatii deschise, vaste, al caror nivel de zgomot nu este daunator sanatatii umane si care pot fi utilizate exclusiv de catre pirotehnicieni;
d) categoria 4 - articole pirotehnice de divertisment de mare risc, cunoscute sub numele de "articole pirotehnice de divertisment de uz profesional", destinate utilizarii exclusive de catre pirotehnicieni si al caror nivel de zgomot nu este daunator sanatatii umane.
2. Articole pirotehnice de scena, care, la randul lor, se clasifica in urmatoarele categorii:
a) categoria T1 - articole pirotehnice pentru utilizarea pe scena, care prezinta un risc scazut si care pot fi utilizate exclusiv de catre pirotehnicieni;
b) categoria T2 - articole pirotehnice pentru utilizarea pe scena, care sunt destinate utilizarii exclusive de catre pirotehnicieni.
3. Alte articole pirotehnice, care, la randul lor, se clasifica in urmatoarele categorii:
a) categoria P1 - articole pirotehnice, altele decat articolele pirotehnice de divertisment si articolele pirotehnice de scena, care prezinta un risc scazut;
b) categoria P2 - articole pirotehnice, altele decat articolele pirotehnice de divertisment si articolele pirotehnice de scena, care sunt destinate manipularii ori utilizarii exclusive de catre pirotehnicieni.
Art. 8. - (1) Procedurile de identificare si de autorizare a pirotehnicienilor sunt cele prevazute in Normele tehnice privind detinerea, prepararea, experimentarea, distrugerea, transportul, depozitarea, manuirea si folosirea materiilor explozive utilizate in orice alte operatiuni specifice in activitatile detinatorilor, precum si autorizarea artificierilor si a pirotehnistilor, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 536/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale informeaza Comisia Europeana cu privire la procedurile prevazute la alin. (1).

CAPITOLUL III
Obligatiile producatorilor, ale importatorilor si ale
distribuitorilor


Art. 9. - Producatorii trebuie sa asigure ca articolele pirotehnice introduse pe piata respecta cerintele esentiale de securitate prevazute in anexa nr. 1.
Art. 10. - In cazul in care producatorul nu este stabilit in Uniunea Europeana sau Spatiul Economic European, importatorul articolelor pirotehnice trebuie sa asigure ca producatorul si-a indeplinit obligatiile care ii revin conform prezentei hotarari sau isi asuma el insusi aceste obligatii.
Art. 11. - Importatorul este raspunzator in fata autoritatilor romane in legatura cu obligatiile prevazute la art. 10.
Art. 12. - (1) Distribuitorii trebuie sa actioneze cu diligenta cuvenita, in conformitate cu legislatia aplicabila a Uniunii Europene.
(2) Distribuitorii trebuie sa verifice, in special, faptul ca articolul pirotehnic:
a) poarta marcajul sau marcajele de conformitate impuse;
b) este insotit de documentele cerute.
Art. 13. - Producatorii de articole pirotehnice au urmatoarele obligatii:
a) sa prezinte articolul pirotehnic unui organism notificat, care efectueaza procedura de evaluare a conformitatii potrivit prevederilor art. 24; si
b) sa aplice marcajul CE si sa eticheteze articolul pirotehnic cu respectarea prevederilor art. 31-34 si 35-40 sau ale art. 41-43, dupa caz.

CAPITOLUL IV
Conditii de introducere pe piata si libera circulatie


Art. 14. - (1) Articolele pirotehnice sunt introduse pe piata numai in conditiile in care:
a) indeplinesc cerintele prezentei hotarari;
b) poarta marcajul CE, prevazut la art. 32;
c) respecta obligatiile referitoare la evaluarea conformitatii.
(2) In cazul in care un articol pirotehnic poarta marcajul CE in mod nejustificat, Inspectia Muncii dispune masurile corespunzatoare, potrivit legii, impotriva persoanelor care au aplicat marcajul si informeaza, in scris, Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale asupra deciziilor sale.
(3) In cazul in care Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale considera intemeiata masura luata la alin. (2), anunta Comisia Europeana si celelalte state membre cu privire la aceasta, potrivit Hotararii Guvernului nr. 1.016/2004, cu modificarile ulterioare.
Art. 15. - (1) Introducerea pe piata a articolelor pirotehnice care indeplinesc cerintele prezentei hotarari nu poate fi interzisa, restrictionata sau impiedicata.
(2) Din motive de ordine, securitate, siguranta publica si pentru protectia mediului se interzice detinerea, utilizarea si vanzarea catre publicul larg a articolelor pirotehnice de divertisment din categoriile 2, 3 si 4, a articolelor pirotehnice de scena si a altor articole pirotehnice din categoria P2.
Art. 16. - (1) Cu ocazia targurilor, a expozitiilor si a demonstratiilor in vederea comercializarii articolelor pirotehnice, nu poate fi impiedicata expunerea si utilizarea articolelor pirotehnice neconforme cu dispozitiile prezentei hotarari, cu conditia ca un anunt vizibil sa indice clar numele si data targului, a expozitiei sau a demonstratiei in cauza, precum si neconformitatea si faptul ca acestea nu sunt disponibile spre vanzare pana la punerea lor in conformitate de catre producator, daca acesta este stabilit in Uniunea Europeana sau Spatiul Economic European, ori de catre importator.
(2) In timpul evenimentelor prevazute la alin. (1), expozantul ia masuri de securitate si siguranta pentru asigurarea protectiei persoanelor, in conformitate cu cerintele impuse de catre autoritatile competente.
Art. 17. - Nu poate fi impiedicata libera circulatie si utilizarea articolelor pirotehnice produse in scop de cercetare, dezvoltare si testare si care nu sunt conforme cu dispozitiile prezentei hotarari, cu conditia ca un semn vizibil sa indice clar neconformitatea si faptul ca acestea nu sunt disponibile in alte scopuri decat cercetarea, dezvoltarea si testarea.

CAPITOLUL V
Limite de varsta


Art. 18. - (1) Articolele pirotehnice de divertisment din categoria 1 nu pot fi vandute sau puse in vreun alt fel la dispozitia consumatorilor care au varsta sub 16 ani.
(2) Articolele pirotehnice din categoriile 2, 3, 4, T1, T2, P1 si P2 pot fi puse la dispozitia persoanelor care au varsta peste 15 ani doar daca acestea urmeaza un curs de formare, in invatamantul de specialitate, profesional sau altul asemenea, si doar in scop didactic, sub directa supraveghere a unui/unor pirotehnician/pirotehnicieni si numai in cadrul unor spatii special amenajate, puse la dispozitie de catre unitatea de invatamant organizatoare.
Art. 19. - Producatorii, importatorii si distribuitorii nu pot vinde articolele pirotehnice prevazute la art. 15 alin. (2) si nici nu le pot pune in vreun fel la dispozitia vreunei persoane, cu exceptia pirotehnicienilor.

CAPITOLUL VI
Standarde armonizate


Art. 20. - Standardele armonizate, ale caror referinte sunt publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, se adopta ca standarde romane, in conditiile legii.
Art. 21. - Se considera ca fiind conforme cu cerintele esentiale de securitate, prevazute in anexa nr. 1, articolele pirotehnice aflate sub incidenta prezentei hotarari care respecta standardele nationale aplicabile, romane si/sau ale altor state membre ale Uniunii Europene, care adopta standarde armonizate ale caror referinte sunt publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Art. 22. - (1) Lista standardelor romane care adopta standarde armonizate in domeniul articolelor pirotehnice se aproba prin ordin al ministrului muncii, familiei si protectiei sociale.
(2) Ordinul prevazut la alin. (1) se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si se actualizeaza ori de cate ori este necesar.
Art. 23. - (1) In situatia in care organismul notificat, autoritatea de supraveghere a pietei sau producatorul/importatorul/distribuitorul roman constata ca standardele prevazute la art. 20 nu satisfac in totalitate cerintele esentiale de securitate prevazute in anexa nr. 1, acesta/aceasta informeaza Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, precizand motivele.
(2) Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale informeaza in legatura cu situatia prevazuta la alin. (1) Asociatia de Standardizare din Romania - ASRO.
(3) Asociatia de Standardizare din Romania - ASRO, in temeiul prevederilor Hotararii Guvernului nr. 1.016/2004, cu modificarile ulterioare, face cunoscut Comitetului Permanent organizat in baza Directivei 98/34/CE cazul si motivele care au generat situatia prevazuta la alin. (1).
(4) Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale are obligatia de a duce la indeplinire decizia adoptata de Comisia Europeana in legatura cu situatia prevazuta la alin. (1) in ceea ce priveste standardele armonizate si publicarea prevazuta la art. 22.

CAPITOLUL VII
Procedurile pentru evaluarea conformitatii


Art. 24. - In vederea evaluarii conformitatii articolelor pirotehnice, producatorul trebuie sa urmeze una dintre urmatoarele proceduri:
1. procedura "examinare CE de tip" (modulul B), prevazuta la pct. 1 din anexa nr. 2, la care se adauga, la alegerea producatorului, una dintre urmatoarele proceduri:
a) procedura "conformitatea cu tipul" (modulul C), prevazuta la pct. 2 din anexa nr. 2;
b) procedura "asigurarea calitatii productiei" (modulul D), prevazuta la pct. 3 din anexa nr. 2;
c) procedura "asigurarea calitatii produsului" (modulul E), prevazuta la pct. 4 din anexa nr. 2;
2. procedura "verificarea unitatii de produs" (modulul G), prevazuta la pct. 5 din anexa nr. 2; sau
3. procedura "asigurarea totala a calitatii produsului" (modulul H), prevazuta la pct. 6 din anexa nr. 2, in masura in care priveste articole pirotehnice de divertisment din categoria 4.

CAPITOLUL VIII
Organisme notificate


Art. 25. - Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale notifica statelor membre ale Uniunii Europene si ale Spatiului Economic European, precum si Comisiei Europene organismele desemnate pentru realizarea procedurilor de evaluare a conformitatii prevazute la art. 24, impreuna cu sarcinile specifice pe care aceste organisme au fost desemnate sa le indeplineasca si numerele de identificare aferente, alocate acestora de catre Comisia Europeana.
Art. 26. - Lista organismelor notificate de statele membre, numerele lor de identificare, precum si sarcinile pentru care acestea au fost notificate se regasesc pe pagina de internet a Comisiei Europene si se actualizeaza permanent.
Art. 27 - (1) In vederea realizarii notificarii prevazute la art. 25, Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale desemneaza organisme de evaluare a conformitatii a caror competenta a fost evaluata raportat la criteriile minime prevazute in anexa nr. 3 si atestata, in prealabil, prin acreditare, de catre organismul national de acreditare.
(2) Se prezuma ca satisfac criteriile minime aplicabile prevazute la alin. (1) acele organisme care indeplinesc criteriile de evaluare stabilite in standardele armonizate relevante pentru organismele notificate.
Art. 28. - In situatia in care se constata ca un organism notificat nu mai indeplineste criteriile minime prevazute la art. 27, Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale retrage notificarea organismului respectiv si informeaza Comisia Europeana si celelalte state membre ale Uniunii Europene cu privire la aceasta decizie.
Art. 29. - In cazul in care se retrage notificarea unui anumit organism, atestarile conformitatii si documentele aferente emise de respectivul organism raman valabile, cu exceptia cazului in care se constata ca exista un risc iminent si direct pentru sanatatea persoanelor si siguranta publica.
Art. 30. - Informatiile privind retragerea notificarii unui organism se regasesc pe pagina de internet a Comisiei Europene.

CAPITOLUL IX
Marcajul de conformitate CE


Art. 31. - (1) Dupa efectuarea cu succes a evaluarii conformitatii prevazute la art. 24, producatorii au obligatia de a aplica marcajul CE in mod vizibil, lizibil, astfel incat sa nu poata fi sters, direct pe articolele pirotehnice.
(2) In situatia in care nu este posibil sa se aplice marcajul CE direct pe articolele pirotehnice in conditiile stabilite la alin. (1), acest marcaj se aplica pe ambalajul articolelor pirotehnice sau pe o placuta de identificare atasata acestora.
(3) Placuta de identificare trebuie sa fie conceputa si realizata astfel incat sa fie imposibila reutilizarea ei.
Art. 32. - Marcajul CE este format din initialele "CE" cu grafica modelului prevazut in anexa II la Regulamentul (CE) nr. 765/2008 al Parlamentului European si al Consiliului din 9 iulie 2008 de stabilire a cerintelor de acreditare si de supraveghere a pietei in ceea ce priveste comercializarea produselor si de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 339/93, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 218 din 13 august 2008, si prezentat in anexa nr. 4.
Art. 33. - (1) Este interzisa aplicarea pe articolele pirotehnice a oricarui marcaj sau inscriptii care poate induce in eroare persoanele terte in ceea ce priveste semnificatia si forma marcajului CE.
(2) Orice alt marcaj poate fi aplicat pe articolele pirotehnice, cu conditia ca vizibilitatea si lizibilitatea marcajului CE sa nu fie reduse.
Art. 34. - In cazul in care articolelor pirotehnice le sunt aplicabile si alte reglementari ale Uniunii Europene care se refera la alte aspecte si care prevad aplicarea marcajului CE, acest marcaj semnifica conformitatea si cu prevederile celorlalte reglementari aplicabile.

CAPITOLUL X
Etichetarea articolelor pirotehnice, altele decat cele
destinate vehiculelor


Art. 35. - Producatorii au obligatia sa asigure etichetarea corespunzatoare a articolelor pirotehnice, altele decat cele destinate vehiculelor, in mod vizibil, lizibil si de nesters, in limba sau limbile oficiale ale statului membru in care articolele sunt vandute consumatorului.
Art. 36. - Eticheta articolelor pirotehnice trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele informatii:
a) numele si adresa producatorului, iar in cazul in care producatorul nu este stabilit in Uniunea Europeana sau in Spatiul Economic European, numele producatorului si numele si adresa importatorului;
b) denumirea si tipul articolului;
c) limita minima de varsta a persoanelor care le pot utiliza, cu respectarea prevederilor art. 18;
d) clasificarea in functie de categorie;
e) instructiunile de folosire;
f) anul producerii, pentru articolele pirotehnice de divertisment prevazute in categoriile 3 si 4;
g) distanta minima de securitate, dupa caz;
h) cantitatea echivalenta neta (CEN) de material exploziv activ.
Art. 37. - Eticheta articolelor pirotehnice de divertisment, suplimentar informatiilor prevazute la art. 36, trebuie sa mai contina cel putin urmatoarele atentionari si informatii, in functie de categoria in care acestea sunt clasificate:
a) categoria 1: atunci cand este cazul, "A se utiliza numai in exterior", si distanta minima de securitate;
b) categoria 2: "A se utiliza numai in exterior", "A se utiliza numai de pirotehnicieni" si, atunci cand este cazul, distanta sau distantele minime de securitate;
c) categoria 3: "A se utiliza numai in exterior", "A se utiliza numai de pirotehnicieni" si distanta sau distantele minime de securitate;
d) categoria 4: "A se utiliza numai de pirotehnicieni" si distanta sau distantele minime de securitate.
Art. 38. - Eticheta articolelor pirotehnice de scena, suplimentar informatiilor prevazute la art. 36, trebuie sa mai contina cel putin urmatoarele atentionari si informatii, in functie de categoria in care acestea sunt clasificate:
a) categoria T1: "A se utiliza numai de pirotehnicieni" si, atunci cand este cazul, "A se utiliza numai in exterior" si distanta minima de securitate;
b) categoria T2: "A se utiliza numai de pirotehnicieni" si distanta sau distantele minime de securitate.
Art. 39. - In cazul in care suprafata articolul pirotehnic nu este suficient de mare pentru a permite etichetarea sa potrivit cerintelor prevazute la art. 36-38, atentionarile si informatiile aferente trebuie afisate pe cel mai mic ambalaj al acestuia.
Art. 40. - Prevederile art. 35-39 nu se aplica articolelor pirotehnice ce sunt prezentate, in conditiile prevazute la art. 16, la targuri, expozitii si demonstratii organizate in vederea comercializarii articolelor pirotehnice sau care sunt produse, cu respectarea prevederilor art. 17, in scopul cercetarii, dezvoltarii si incercarii.

CAPITOLUL XI
Etichetarea articolelor pirotehnice destinate vehiculelor


Art. 41. - (1) Eticheta articolelor pirotehnice destinate vehiculelor trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele informatii:
a) numele producatorului sau, in cazul in care acesta nu este stabilit in Uniunea Europeana sau Spatiul Economic European, numele importatorului;
b) denumirea si tipul articolului;
c) instructiunile de utilizare in conditii de securitate.
(2) In cazul in care suprafata articolului respectiv nu este suficient de mare pentru etichetarea acestuia potrivit cerintelor de la alin. (1), informatiile aferente trebuie afisate pe ambalaj.
Art. 42. - Utilizatorilor profesionisti trebuie sa li se puna la dispozitie o fisa tehnica de securitate, redactata in limba pe care acestia o solicita si elaborata in conformitate cu prevederile ghidului din anexa II la Regulamentul (CE) nr. 1.907/2006 al Parlamentului European si al Consiliului din 18 decembrie 2006 privind inregistrarea, evaluarea, autorizarea si restrictionarea substantelor chimice (REACH) de infiintare a Agentiei Europene pentru Produse Chimice, de modificare a Directivei 1999/45/CE si de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 793/93 al Consiliului si al Regulamentului (CE) nr. 1.488/94 al Comisiei, precum si a Directivei 76/769/CEE a Consiliului si a directivelor 91/155/CE, 93/67/CEE, 93/105/CE si 2000/21/CE ale Comisiei, cu modificarile ulterioare.
Art. 43. - Fisa tehnica de securitate poate fi furnizata pe hartie sau in format electronic, cu conditia ca destinatarul sa dispuna de mijloacele necesare pentru accesarea acesteia.

CAPITOLUL XII
Supravegherea pietei


Art. 44. - (1) Organul de control care asigura supravegherea pietei articolelor pirotehnice este Inspectia Muncii, organ al administratiei publice centrale in subordinea Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale.
(2) Inspectia Muncii trebuie sa dispuna toate masurile corespunzatoare pentru a se asigura ca articolele pirotehnice sunt introduse pe piata numai daca nu pun in pericol sanatatea si securitatea persoanelor, atunci cand sunt depozitate in mod corespunzator si utilizate in scopul pentru care au fost produse.
(3) Activitatea prevazuta la alin. (1) se desfasoara cu respectarea Regulamentului (CE) nr. 765/2008 din 9 iulie 2008 al Parlamentului European si al Consiliului.
Art. 45. - Inspectia Muncii efectueaza inspectii periodice care privesc articolele pirotehnice atat la intrarea acestora pe teritoriul Uniunii Europene si Spatiului Economic European prin Romania, cat si in locurile de depozitare si de producere ale lor.
Art. 46. - Personalul cu atributii in domeniu din cadrul Politiei Romane, in colaborare cu personalul imputernicit din cadrul Inspectiei Muncii, trebuie sa dispuna toate masurile corespunzatoare pentru a asigura respectarea cerintelor de siguranta si ordine publica si de protectie, stabilite prin prezenta hotarare, atunci cand articole pirotehnice sunt transferate pe teritoriul Romaniei.
Art. 47. - Inspectia Muncii organizeaza si efectueaza supravegherea corespunzatoare a articolelor pirotehnice introduse pe piata, tinand seama de prezumtia de conformitate a articolelor care poarta marcajul CE, si raporteaza anual Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale in legatura cu rezultatele supravegherii si alte aspecte relevante ale acestei activitati.
Art. 48. - Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale informeaza anual Comisia Europeana cu privire la activitatile de supraveghere a pietei desfasurate de catre Inspectia Muncii.
Art. 49. - (1) In cazul in care Inspectia Muncii stabileste faptul ca un anumit articol pirotehnic, purtand marcajul CE, insotit de declaratia CE de conformitate si utilizat in scopul pentru care a fost produs, poate sa puna in pericol sanatatea si siguranta persoanelor, dispune toate masurile provizorii corespunzatoare de retragere a lui de pe piata, de interzicere a introducerii sale pe piata sau de restrictionare a liberei circulatii a acestuia, dupa caz.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1), Inspectia Muncii informeaza in scris Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale despre masurile luate, indicand motivele care au stat la baza deciziilor sale.
(3) Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale informeaza Comisia Europeana si celelalte state membre ale Uniunii Europene si Spatiului Economic European in legatura cu masurile luate de catre Inspectia Muncii potrivit prevederilor alin. (1).
Art. 50. - Informatiile privind denumirea articolelor care au fost retrase de pe piata, care au fost interzise sau care urmeaza sa fie introduse pe piata in conditii restrictive se regasesc pe pagina de internet a Comisiei Europene.
Art. 51. - (1) In cazul in care Inspectia Muncii sau Inspectoratul General al Politiei Romane are suficiente motive sa considere ca un articol pirotehnic prezinta un risc grav pentru sanatatea si/sau siguranta persoanelor, acestea informeaza Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale care, la randul sau, informeaza Comisia Europeana si autoritatile competente din celelalte state membre ale Uniunii Europene si Spatiului Economic European cu privire la situatia constatata.
(2) Inspectia Muncii evalueaza articolele pirotehnice prevazute la alin. (1) si informeaza Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale care, la randul sau, informeaza Comisia Europeana si celelalte state membre cu privire la motivele si rezultatele acestei evaluari.

CAPITOLUL XIII
Clauza de salvgardare


Art. 52. - (1) In situatia in care Comisia Europeana considera ca masurile nationale luate potrivit art. 49 sunt justificate, Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale comunica acest lucru Inspectiei Muncii, iar masurile respective raman definitive.
(2) In cazul prevazut la alin. (1), Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale se asigura ca se iau masurile adecvate in legatura cu produsul in cauza si informeaza Comisia cu privire la acest fapt.
(3) In cazul in care Comisia Europeana considera ca masurile nationale luate potrivit art. 49 nu sunt justificate, Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale comunica acest lucru Inspectiei Muncii care trebuie sa retraga masurile respective.
Art. 53. - In situatia in care masurile provizorii luate in temeiul art. 49 se bazeaza pe o deficienta a standardelor armonizate, Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale procedeaza in conformitate cu art. 23 alin. (2).
Art. 54. - (1) Atunci cand un articol pirotehnic este neconform, dar poarta un marcaj CE, Inspectia Muncii actioneaza in mod corespunzator impotriva celor care au aplicat marcajul si informeaza Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale.
(2) Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale informeaza Comisia cu privire la articolul pirotehnic neconform identificat si masurile luate potrivit alin. (1).

CAPITOLUL XIV
Masuri de interdictii/restrictii


Art. 55. - (1) Orice masura de interzicere, restrictionare a introducerii pe piata sau retragere de pe piata a unui articol pirotehnic, luata in temeiul prezentei hotarari, trebuie sa precizeze exact motivele pe care se intemeiaza.
(2) Masurile prevazute la alin. (1) se notifica de catre institutiile care le-au luat, de indata, partii in cauza, care este informata in acelasi timp si cu privire la caile de atac pe care le are la dispozitie, precum si termenele in care poate actiona pe aceste cai.
Art. 56. - In cazul unei masuri prevazute la art. 55, partea in cauza trebuie sa dispuna de posibilitatea de a-si prezenta in prealabil punctul de vedere, cu exceptia cazului in care o astfel de consultare nu este posibila din cauza urgentei masurii care trebuie luata, justificata in special de cerintele privind sanatatea ori siguranta publica.

CAPITOLUL XV
Raspunderea contraventionala


Art. 57. - (1) Constituie contraventie urmatoarele fapte si se sanctioneaza astfel:
a) nerespectarea prevederilor art. 5, 9, si 10;
b) nerespectarea prevederilor art. 12 alin. (2);
c) nerespectarea prevederilor art. 13 lit. a);
d) nerespectarea prevederilor art. 13 lit. b), art. 31 si 33;
e) nerespectarea prevederilor art. 35-39 si 41.
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cele de la lit. a), cu amenda de la 30.000 lei la 50.000 lei, retragerea de pe piata si interzicerea introducerii pe piata a articolelor pirotehnice neconforme;
b) cea de la lit. b), cu amenda de la 10.000 lei la 20.000 lei si interzicerea de a introduce pe piata articole pirotehnice;
c) cea de la lit. c), cu amenda de la 12.000 lei la 15.000 lei si interzicerea de a introduce pe piata articole pirotehnice;
d) cele de la lit. d), cu amenda de la 2.000 lei la 5.000 lei, retragerea de pe piata si/sau interzicerea introducerii pe piata a articolelor pirotehnice fara marcajul de conformitate sau cu marcaj incorect;
e) cele de la lit. e), cu amenda de la 2.000 lei la 5.000 lei si interzicerea de a introduce pe piata articole pirotehnice neetichetate.
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la alin. (1) se fac de catre personalul imputernicit din cadrul Inspectiei Muncii.
Art. 58. - Contraventiilor prevazute la art. 57 le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 59. - Personalul cu atributii in domeniu din cadrul Politiei Romane, in colaborare cu personalul imputernicit din cadrul Inspectiei Muncii, poate dispune verificarea si retinerea oricarui transport sau cantitati de articole pirotehnice, potrivit legii, despre care exista probe ca nu respecta dispozitiile prezentei hotarari.

CAPITOLUL XVI
Dispozitii finale


Art. 60. - (1) Prevederile prezentei hotarari intra in vigoare dupa cum urmeaza:
a) la 1 iulie 2010, pentru articolele pirotehnice de divertisment din categoriile 1, 2 si 3;
b) la 1 iulie 2013, pentru articolele pirotehnice de divertisment din categoria 4, a articolelor pirotehnice de scena si a altor articole pirotehnice.
(2) Autorizatiile nationale eliberate inainte de data corespunzatoare prevazuta la alin. (1) raman valabile pana la data expirarii lor sau pana la cel mult 10 ani de la intrarea in vigoare a prezentei hotarari, termenul mai scurt avand prioritate.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), autorizatiile privind articolele pirotehnice destinate vehiculelor, eliberate inainte de data corespunzatoare indicata la alin. (1), raman valabile pana la expirare.
Art. 61. - Anexele nr. 1-4 fac parte integranta din prezenta hotarare.
*
Prezenta hotarare transpune Directiva 2007/23/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 23 mai 2007 privind introducerea pe piata a articolelor pirotehnice, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr. L 154 din 14 iunie 2007.

PRIM-MINISTRU
EMIL BOC


Contrasemneaza:
Ministrul muncii, familiei si protectiei sociale,
Mihai Constantin Seitan
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
Ministrul economiei, comertului
si mediului de afaceri,
Adriean Videanu
Seful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Bogdan Manoiu


Bucuresti, 30 iunie 2010.
Nr. 612.

ANEXA Nr. 1

CERINTE ESENTIALE DE SECURITATE


1. Fiecare articol pirotehnic trebuie sa realizeze caracteristicile de functionare specificate organismului notificat de catre producator cu scopul de a asigura cel mai inalt grad de securitate si de fiabilitate posibil.
2. Fiecare articol pirotehnic trebuie sa fie proiectat si fabricat astfel incat sa poata fi neutralizat in siguranta printr-un procedeu adecvat, cu efecte negative minime asupra mediului.
3. Fiecare articol pirotehnic trebuie sa functioneze corect atunci cand este folosit in scopul in care a fost fabricat.
Fiecare articol pirotehnic trebuie incercat in conditii reale. Daca acest lucru nu se poate face intr-un laborator, incercarile trebuie efectuate in conditiile in care articolul pirotehnic va fi utilizat.
In cazurile in care sunt aplicabile, urmatoarele informatii si proprietati trebuie sa fie luate in considerare sau incercate astfel:
a) proiectarea, fabricarea si proprietatile caracteristice, inclusiv compozitia chimica amanuntita (masa si proportiile substantelor utilizate), precum si dimensiunile;
b) stabilitatea fizica si chimica a articolului pirotehnic in toate conditiile de mediu normale si previzibile la care poate sa fie expus;
c) sensibilitatea la operatiuni normale si previzibile de manipulare si transport;
d) compatibilitatea tuturor componentelor din punct de vedere al stabilitatii lor chimice;
e) rezistenta articolului pirotehnic la umezeala, atunci cand acesta este destinat utilizarii intr-un mediu umed sau in prezenta apei si cand umezeala poate sa influenteze nefavorabil securitatea ori fiabilitatea acestuia;
f) rezistenta la temperaturi joase si inalte, atunci cand articolul pirotehnic este destinat depozitarii sau utilizarii la astfel de temperaturi si cand racirea ori incalzirea uneia dintre componente sau a articolului pirotehnic in intregime poate sa influenteze in mod nefavorabil securitatea ori fiabilitatea acestuia;
g) caracteristicile de securitate destinate sa evite declansarea sau aprinderea intempestiva ori accidentala;
h) instructiuni corespunzatoare si, daca este cazul, marcaje referitoare la securitatea manipularii, a depozitarii, a utilizarii (inclusiv distantele de securitate) si a neutralizarii, scrise in limba sau limbile oficiale ale statului membru de destinatie;
i) capacitatea articolului pirotehnic, a ambalajului acestuia sau a altor componente de a rezista la deteriorarea survenita in conditii de depozitare normale si previzibile;
j) indicarea tuturor dispozitivelor si a accesoriilor necesare, precum si a instructiunilor de folosire necesare pentru functionarea sigura a articolului pirotehnic.
In timpul transportului si al manipularii normale, articolele pirotehnice ar trebui sa fie insotite de descrierea compozitiei lor pirotehnice, cu exceptia cazului in care aceste informatii sunt specificate in instructiunile producatorului.
4. Articolele pirotehnice nu trebuie sa contina:
a) explozivi comerciali, cu exceptia pulberii negre si a compozitiilor folosite pentru efecte luminoase;
b) explozivi militari.
5. Diferitele grupuri de articole pirotehnice trebuie sa indeplineasca, de asemenea, cel putin urmatoarele cerinte:
A. Articole pirotehnice de divertisment
1. Producatorul trebuie sa incadreze articolele pirotehnice de divertisment in diferite categorii, potrivit art. 5-7 din hotarare, caracterizate prin cantitatea echivalenta neta de exploziv, distantele de securitate, nivelul de zgomot sau alte caracteristici similare. Categoria trebuie sa fie indicata clar pe eticheta.
a) Pentru articolele pirotehnice de divertisment din categoria 1 trebuie sa fie indeplinite urmatoarele conditii:
(i) distanta de securitate trebuie sa fie de cel putin 1 m. Cu toate acestea, daca este necesar, distanta de securitate poate fi mai mica;
(ii) nivelul maxim de zgomot nu trebuie sa depaseasca 120 dB (A, imp) sau un nivel de zgomot echivalent masurat printr-o alta metoda adecvata, la distanta de securitate;
(iii) categoria 1 nu trebuie sa cuprinda petarde, baterii de petarde, petarde luminoase si baterii de petarde luminoase;
(iv) pocnitorile din categoria 1 nu pot sa contina mai mult de 2,5 mg de fulminat de argint.
b) Pentru articolele pirotehnice de divertisment din categoria 2 trebuie sa fie indeplinite urmatoarele conditii:
(i) distanta de securitate trebuie sa fie de cel putin 8 m. Cu toate acestea, daca este necesar, distanta de securitate poate fi mai mica;
(ii) nivelul maxim de zgomot nu trebuie sa depaseasca 120 dB (A, imp) sau un nivel de zgomot echivalent masurat printr-o alta metoda adecvata, la distanta de securitate.
c) Pentru articolele pirotehnice de divertisment din categoria 3 trebuie sa fie indeplinite urmatoarele conditii:
(i) distanta de securitate trebuie sa fie de cel putin 15 m. Cu toate acestea, daca este necesar, distanta de securitate poate fi mai mica;
(ii) nivelul maxim de zgomot nu trebuie sa depaseasca 120 dB (A, imp) sau un nivel de zgomot echivalent masurat printr-o alta metoda adecvata, la distanta de securitate.
2. Articolele pirotehnice de divertisment pot contine numai materiale care reduc riscurile pentru sanatate, bunuri si mediu datorate proiectarii de fragmente.
3. Metoda de aprindere trebuie sa fie vizibila clar sau trebuie sa fie indicata prin etichetare ori instructiuni.
4. Articolele pirotehnice de divertisment nu trebuie sa aiba o traiectorie necontrolata si imprevizibila.
5. Articolele pirotehnice de divertisment din categoriile 1, 2 si 3 trebuie sa fie protejate impotriva aprinderii accidentale printr-un capac de protectie, prin ambalare sau prin constructia articolului pirotehnic. Articolele pirotehnice de divertisment din categoria 4 trebuie sa fie protejate impotriva aprinderii accidentale prin metode indicate de producator.
B. Alte articole pirotehnice
1. Articolele pirotehnice trebuie sa fie proiectate astfel incat sa reduca la minimum riscurile pentru sanatate, bunuri si mediu, in conditii de utilizare normala.
2. Metoda de aprindere trebuie sa fie vizibila clar sau trebuie sa fie indicata prin etichetare ori instructiuni.
3. Articolul pirotehnic trebuie sa fie proiectat astfel incat sa reduca riscurile pentru sanatate, bunuri si mediu, datorate proiectarii de fragmente in caz de aprindere accidentala.
4. Acolo unde este cazul, articolul pirotehnic trebuie sa functioneze corect pana la data de expirare indicata de producator.
C. Dispozitive de aprindere
1. Dispozitivele de aprindere trebuie sa fie capabile de o declansare fiabila si sa aiba o capacitate de declansare suficienta in toate conditiile de utilizare normala si previzibila.
2. Dispozitivele de aprindere trebuie sa fie protejate impotriva descarcarilor electrostatice in conditii de depozitare si utilizare normale si previzibile.
3. Aprinzatoarele electrice trebuie sa fie protejate impotriva campurilor electromagnetice in conditii normale si previzibile de depozitare si utilizare.
4. Invelisul fitilurilor trebuie sa aiba o rezistenta mecanica suficienta si sa protejeze in mod adecvat incarcatura exploziva atunci cand aceasta este expusa la solicitari mecanice normale si previzibile.
5. Parametrii care determina timpii de ardere a fitilurilor trebuie sa fie furnizati si impreuna cu articolul.
6. Caracteristicile electrice ale aprinzatoarelor electrice (de exemplu, curent minim de functionare, rezistenta etc.) trebuie sa fie furnizate impreuna cu articolul.
7. Reoforii aprinzatoarelor electrice trebuie sa aiba o izolatie si o rezistenta mecanica suficiente, inclusiv in ceea ce priveste soliditatea legaturii cu aprinzatorul, tinand seama de utilizarea acestora.

ANEXA Nr. 2

Proceduri de evaluare a conformitatii


1. MODULUL B: Examinarea CE de tip
1. Acest modul descrie acea parte din procedura prin care un organism notificat constata si atesta ca un exemplar reprezentativ din productia avuta in vedere respecta dispozitiile prezentei hotarari.
2. Cererea pentru examinarea CE de tip trebuie inaintata de producator catre un organism notificat, ales de el insusi.
Cererea trebuie sa includa:
a) numele si adresa producatorului;
b) o declaratie scrisa in care se specifica faptul ca aceeasi cerere nu a mai fost depusa si la un alt organism notificat;
c) documentatia tehnica descrisa la pct. 3.
Solicitantul trebuie sa puna la dispozitia organismului notificat un esantion reprezentativ din productia avuta in vedere, denumit in continuare tip. Organismul notificat poate solicita esantioane suplimentare daca acestea ii sunt necesare pentru a realiza programul de incercari.
3. Documentatia tehnica trebuie sa permita evaluarea conformitatii articolului cu cerintele prezentei hotarari. Ea trebuie sa acopere proiectarea, fabricarea si functionarea articolului in masura necesara pentru realizarea acestei evaluari si sa cuprinda, in masura in care evaluarea o impune, urmatoarele:
a) o descriere generala a tipului;
b) conceptul de proiectare, desene de executie si scheme ale componentelor, ale subansamblurilor, ale circuitelor etc.;
c) descrieri si explicatii necesare pentru intelegerea desenelor si schemelor si a modului de functionare a articolului;
d) lista standardelor armonizate prevazute la art. 20-23 din hotarare, aplicate integral sau partial, precum si o descriere a solutiilor adoptate pentru indeplinirea cerintelor esentiale de securitate ale prezentei hotarari, atunci cand nu au fost aplicate standardele armonizate prevazute la art. 20-23 din hotarare;
e) rezultate ale calculelor de proiectare facute, ale examinarilor efectuate etc.;
f) rapoartele de incercari.
4. Organismul notificat trebuie:
a) sa examineze documentatia tehnica, sa verifice daca tipul a fost fabricat in conformitate cu aceasta documentatie si sa identifice elementele concepute conform prevederilor aplicabile ale standardelor armonizate prevazute la art. 20-23 din hotarare, precum si pe cele concepute fara aplicarea prevederilor aplicabile ale acestor standarde armonizate;
b) sa efectueze sau sa fi efectuat examinarile adecvate si incercarile necesare pentru a verifica daca solutiile adoptate de producator indeplinesc cerintele esentiale de securitate ale prezentei hotarari, atunci cand nu au fost aplicate standardele armonizate prevazute la art. 20-23 din hotarare;
c) sa efectueze sau sa fi efectuat examinarile corespunzatoare si incercarile necesare pentru a verifica daca, in cazul in care producatorul a decis sa utilizeze standardele armonizate aplicabile prevazute la art. 20-23 din hotarare, acestea au fost aplicate;
d) sa stabileasca de comun acord cu solicitantul locul unde se vor efectua examinarile si incercarile necesare.
5. Atunci cand tipul este conform cu dispozitiile aplicabile din prezenta hotarare, organismul notificat trebuie sa emita solicitantului un certificat de examinare CE de tip. Certificatul trebuie sa cuprinda numele si adresa producatorului, rezultatele examinarii si datele necesare pentru identificarea tipului aprobat.
La certificat trebuie anexata o lista cu elementele relevante din documentatia tehnica, iar o copie a acesteia trebuie sa fie pastrata la organismul notificat.
Atunci cand refuza sa emita producatorului un certificat de tip, organismul notificat trebuie sa isi motiveze in amanunt refuzul.
Trebuie sa fie prevazuta o procedura de apel.
6. Solicitantul trebuie sa informeze organismul notificat care detine documentatia tehnica referitoare la certificatul de examinare CE de tip cu privire la toate modificarile articolului aprobat care trebuie sa primeasca o noua aprobare atunci cand aceste modificari pot afecta conformitatea cu cerintele esentiale sau cu conditiile de utilizare prevazute pentru articolul respectiv. Aceasta noua aprobare trebuie sa fie eliberata sub forma unei completari la certificatul initial de examinare CE de tip.
7. Fiecare organism notificat trebuie sa comunice celorlalte organisme notificate informatiile utile referitoare la certificatele de examinare CE de tip si la completarile emise sau retrase.
8. Celelalte organisme notificate pot primi copii ale certificatelor de examinare CE de tip si/sau ale completarilor aduse acestora. Anexele la certificate trebuie sa fie tinute la dispozitia celorlalte organisme notificate.
9. Producatorul trebuie sa pastreze pentru o perioada de cel putin 10 ani de la ultima data de fabricatie a articolului respectiv documentatia tehnica impreuna cu copii ale certificatelor de examinare CE de tip si ale completarilor acestora.
Atunci cand producatorul nu este stabilit in Comunitate, obligatia de a tine la dispozitie documentatia tehnica ii revine persoanei care introduce produsul pe piata.
2. MODULUL C: Conformitatea cu tipul
1. Acest modul descrie acea parte din procedura prin care producatorul asigura si declara ca articolele pirotehnice respective sunt in conformitate cu tipul descris in certificatul de examinare CE de tip si indeplinesc cerintele din prezenta hotarare care le sunt aplicabile. Producatorul trebuie sa aplice marcajul CE pe fiecare articol pirotehnic si sa redacteze o declaratie de conformitate scrisa.
2. Producatorul trebuie sa ia toate masurile necesare pentru a se asigura ca procesul de productie asigura conformitatea produsului fabricat cu tipul descris in certificatul de examinare CE de tip si cu cerintele esentiale de securitate din prezenta hotarare.
3. Producatorul trebuie sa pastreze o copie a declaratiei de conformitate pentru o perioada de cel putin 10 ani de la ultima data de fabricatie a articolului respectiv.
Atunci cand producatorul nu este stabilit in Comunitate, obligatia de a pastra la dispozitie documentatia tehnica ii revine persoanei care introduce produsul pe piata.
4. Un organism notificat ales de producator trebuie sa efectueze sau sa dispuna efectuarea de examinari ale articolului la intervale de timp aleatorii. Un esantion adecvat de articole finite, prelevat la fata locului de catre organismul notificat, trebuie sa fie examinat si supus la incercari adecvate, specificate in standardele armonizate aplicabile, prevazute la art. 20-23 din hotarare, sau la alte incercari echivalente efectuate pentru verificarea conformitatii articolului cu cerintele prezentei hotarari. In cazul in care unul sau mai multe esantioane de articole examinate nu sunt conforme, organismul notificat trebuie sa ia masuri corespunzatoare.
Sub responsabilitatea organismului notificat, producatorul trebuie sa aplice numarul de identificare al organismului respectiv, in cursul procesului de fabricatie.
3. MODULUL D: Asigurarea calitatii productiei
1. Acest modul descrie procedura prin care un producator care indeplineste obligatiile prevazute la pct. 2 garanteaza si declara ca articolele pirotehnice in cauza sunt conforme cu tipul descris in certificatul de examinare CE de tip si indeplinesc cerintele prezentei hotarari. Producatorul trebuie sa aplice marcajul CE pe fiecare articol si sa redacteze o declaratie de conformitate scrisa. Marcajul CE trebuie sa fie insotit de numarul de identificare al organismului notificat responsabil cu supravegherea mentionata la pct. 4.
2. Producatorul trebuie sa utilizeze un sistem al calitatii aprobat pentru productie, sa efectueze o inspectie si incercari ale produselor finite potrivit prevederilor pct. 3. Acesta trebuie supus supravegherii prevazute la pct. 4.
3. Sistemul de calitate
3.1. Producatorul trebuie sa depuna la un organism notificat ales de el o cerere de evaluare a sistemului sau de calitate in legatura cu articolele pirotehnice in cauza.
Cererea trebuie sa cuprinda:
a) toate informatiile pertinente pentru categoria de articole pirotehnice in cauza;
b) documentatia referitoare la sistemul calitatii;
c) documentatia tehnica referitoare la tipul aprobat si o copie a certificatului de examinare CE de tip.
3.2. Sistemul calitatii trebuie sa asigure conformitatea articolelor pirotehnice cu tipul descris in certificatul de examinare CE de tip si cu cerintele aplicabile din prezenta hotarare.
Toate elementele, cerintele si dispozitiile adoptate de producator trebuie sa fie consemnate in mod sistematic si ordonat in documente sub forma de politici, proceduri si instructiuni scrise. Documentatia sistemului calitatii trebuie sa permita o interpretare consecventa a programelor, planurilor si manualelor calitatii, precum si a inregistrarilor calitatii.
Documentatia sistemului calitatii trebuie sa cuprinda, in special, o descriere adecvata pentru:
a) obiectivele calitatii si structura organizationala, precum si responsabilitatile si competentele conducerii referitoare la calitatea articolelor pirotehnice;
b) procedeele de fabricatie, tehnicile de control al calitatii si de asigurare a calitatii, precum si tehnicile si actiunile sistematice care vor fi aplicate;
c) examinarile si incercarile care vor fi efectuate inaintea, in timpul si dupa fabricatie, precum si frecventa cu care vor fi efectuate;
d) inregistrarile calitatii, cum ar fi rapoarte de inspectie si date referitoare la incercari, date referitoare la etalonare si rapoarte privind calificarea personalului implicat;
e) mijloacele de supraveghere privind atingerea calitatii cerute a articolelor pirotehnice si a functionarii eficace a sistemului calitatii.
3.3. Organismul notificat trebuie sa evalueze sistemul calitatii pentru a determina daca acesta satisface cerintele prevazute la pct. 3.2. El trebuie sa presupuna ca sistemele calitatii care pun in aplicare standardele armonizate aplicabile sunt conforme cu aceste cerinte. Echipa de audit trebuie sa contina cel putin un membru cu experienta in domeniul evaluarii tehnologiei produsului respectiv. Procedura de evaluare trebuie sa includa o vizita de inspectie in spatiile producatorului.
O decizie de evaluare temeinic motivata trebuie comunicata producatorului. Aceasta trebuie sa contina concluziile examinarii.
3.4. Producatorul trebuie sa se angajeze sa indeplineasca obligatiile ce decurg din sistemul calitatii, asa cum a fost aprobat, si sa il mentina la un nivel adecvat si eficace.
Producatorul trebuie sa informeze permanent organismul notificat care a aprobat sistemul calitatii in legatura cu orice intentie de modificare a sistemului calitatii.
Organismul notificat trebuie sa evalueze modificarile propuse si sa decida daca sistemul calitatii modificat continua sa indeplineasca cerintele prevazute la pct. 3.2 sau daca este necesara o noua evaluare.
O decizie de evaluare temeinic motivata trebuie comunicata producatorului. Aceasta trebuie sa contina concluziile examinarii.
4. Supravegherea sub responsabilitatea organismului notificat
4.1. Supravegherea are scopul de a asigura ca producatorul indeplineste integral obligatiile ce decurg din sistemul calitatii aprobat.
4.2. Producatorul trebuie sa permita accesul organismului notificat, in scopul inspectiei, in spatiile de fabricatie, de inspectie, de incercare si de depozitare si sa ii furnizeze toate informatiile necesare si, in special, urmatoarele:
a) documentatia sistemului calitatii;
b) inregistrarile calitatii, cum ar fi rapoarte de inspectie si date referitoare la incercari, date referitoare la etalonare si rapoarte privind calificarea personalului implicat.
4.3. Organismul notificat trebuie sa efectueze periodic audituri pentru a se asigura ca producatorul mentine si aplica sistemul de calitate si trebuie sa furnizeze producatorului un raport de audit.
4.4. In plus, organismul notificat poate sa faca vizite inopinate producatorului. In timpul unor astfel de vizite organismul notificat poate, daca este necesar, sa efectueze sau sa dispuna efectuarea unor incercari pentru a verifica daca sistemul calitatii functioneaza corect. Organismul notificat trebuie sa furnizeze producatorului un raport asupra vizitei si, in cazul in care au fost efectuate incercari, un raport de incercari.
5. Producatorul trebuie sa pastreze la dispozitia autoritatilor nationale, timp de cel putin 10 ani de la ultima data de fabricatie a articolului, urmatoarele:
a) documentele prevazute la pct. 3.1 lit. b);
b) documentele referitoare la modificarile prevazute la pct. 3.4 paragraful al doilea;
c) deciziile si rapoartele organismului notificat prevazute la pct. 3.4 paragraful al patrulea si la pct. 4.3 si 4.4.
6. Fiecare organism notificat trebuie sa furnizeze celorlalte organisme notificate informatiile pertinente referitoare la aprobarile sistemului calitatii emise sau retrase.
4. MODULUL E: Asigurarea calitatii produsului
1. Acest modul descrie procedura prin care un producator care indeplineste obligatiile prevazute la pct. 2 garanteaza si declara ca articolele pirotehnice sunt in conformitate cu tipul descris in certificatul de examinare CE de tip. Producatorul trebuie sa aplice marcajul CE pe fiecare articol si sa redacteze o declaratie de conformitate scrisa.
Marcajul CE trebuie sa fie insotit de numarul de identificare al organismului notificat responsabil cu supravegherea prevazuta la pct. 4.
2. Producatorul trebuie sa utilizeze un sistem al calitatii aprobat pentru inspectia si incercarea articolului pirotehnic finit, potrivit prevederilor pct. 3. El trebuie supus supravegherii prevazute la pct. 4.
3. Sistemul de calitate
3.1. Producatorul trebuie sa depuna la un organism notificat ales de el o cerere de evaluare a sistemului calitatii in legatura cu articolele sale pirotehnice.
Cererea trebuie sa cuprinda urmatoarele:
a) toate informatiile pertinente pentru categoria de articole pirotehnice in cauza;
b) documentatia sistemului calitatii;
c) documentatia tehnica referitoare la tipul aprobat si o copie a certificatului de examinare CE de tip.
3.2. In cadrul sistemului calitatii, fiecare articol pirotehnic trebuie sa fie examinat si trebuie sa fie supus la incercari adecvate specificate in standardul sau standardele armonizate aplicabile, prevazute la art. 20-23 din hotarare, sau la incercari echivalente efectuate pentru verificarea conformitatii articolului cu cerintele aplicabile din prezenta hotarare.
Toate elementele, cerintele si dispozitiile adoptate de producator trebuie sa fie consemnate in mod sistematic si ordonat in documente sub forma de politici, proceduri si instructiuni scrise. Documentatia sistemului calitatii trebuie sa permita o interpretare consecventa a programelor, planurilor, manualelor si inregistrarilor calitatii.
Documentatia trebuie sa cuprinda, in special, o descriere adecvata pentru:
a) obiectivele calitatii si structura organizationala, precum si responsabilitatile si competentele conducerii referitoare la calitatea produselor;
b) examinarile si incercarile care vor fi efectuate dupa fabricatie;
c) mijloacele de supraveghere privind functionarea eficace a sistemului calitatii;
d) inregistrarile calitatii, cum ar fi rapoarte de inspectie si date referitoare la incercari, date referitoare la etalonare si rapoarte privind calificarea personalului implicat.
3.3. Organismul notificat trebuie sa evalueze sistemul calitatii pentru a determina daca acesta satisface cerintele prevazute la pct. 3.2. Acesta trebuie sa presupuna ca sistemele calitatii care pun in aplicare standardul armonizat aplicabil sunt conforme cu aceste cerinte.
Echipa de audit trebuie sa contina cel putin un membru cu experienta in domeniul evaluarii tehnologiei produsului respectiv. Procedura de evaluare trebuie sa includa o vizita de inspectie in spatiile producatorului.
O decizie de evaluare temeinic motivata trebuie comunicata producatorului. Aceasta trebuie sa contina concluziile examinarii.
3.4. Producatorul trebuie sa se angajeze sa indeplineasca obligatiile ce decurg din sistemul calitatii, asa cum a fost aprobat, si sa il mentina astfel incat acesta sa ramana adecvat si eficace.
Producatorul trebuie sa informeze permanent organismul notificat care a aprobat sistemul calitatii in legatura cu orice intentie de modificare a sistemului calitatii.
Organismul notificat trebuie sa evalueze modificarile propuse si sa decida daca sistemul calitatii modificat continua sa indeplineasca cerintele prevazute la pct. 3.2 sau daca este necesara o noua evaluare.
O decizie de evaluare temeinic motivata trebuie comunicata producatorului. Aceasta trebuie sa cuprinda concluziile examinarii.
4. Supravegherea sub responsabilitatea organismului notificat
4.1. Supravegherea are scopul de a asigura ca producatorul indeplineste integral obligatiile care decurg din sistemul calitatii aprobat.
4.2. Producatorul trebuie sa permita accesul organismului notificat, in scopul inspectiei, in spatiile de fabricatie, de inspectie, de incercare si depozitare si sa ii furnizeze toate informatiile necesare si, in special:
a) documentatia sistemului calitatii;
b) documentatia tehnica;
c) inregistrarile calitatii, cum ar fi rapoarte de inspectie si date referitoare la incercari, date referitoare la etalonare si rapoarte privind calificarea personalului implicat.
4.3. Organismul notificat trebuie sa efectueze periodic audituri pentru a se asigura ca producatorul mentine si aplica sistemul calitatii si sa furnizeze producatorului un raport de audit.
4.4. In plus, organismul notificat poate sa faca vizite inopinate producatorului. In timpul unor astfel de vizite organismul notificat poate, daca este necesar, sa efectueze sau sa dispuna efectuarea unor incercari pentru a verifica daca sistemul calitatii functioneaza corect. Organismul notificat trebuie sa furnizeze producatorului un raport asupra vizitei si, in cazul in care au fost efectuate incercari, un raport de incercari.
5. Producatorul trebuie sa pastreze la dispozitia autoritatilor nationale timp de cel putin 10 ani de la ultima data de fabricatie a articolului urmatoarele:
a) documentele prevazute la pct. 3.1 lit. b);
b) documentele referitoare la modificarile prevazute la pct. 3.4 paragraful al doilea;
c) deciziile si rapoartele organismului notificat prevazute la pct. 3.4 paragraful al patrulea si la pct. 4.3 si 4.4.
6. Fiecare organism notificat trebuie sa comunice celorlalte organisme notificate informatiile pertinente referitoare la aprobarile sistemului calitatii emise sau retrase.
5. MODULUL G: Verificarea unitatii de produs
1. Acest modul prezinta procedura prin care producatorul garanteaza si declara ca articolul pirotehnic care a obtinut certificatul prevazut la pct. 2 este conform cu cerintele aplicabile din prezenta hotarare. Producatorul trebuie sa aplice marcajul CE pe articol si sa redacteze o declaratie de conformitate.
2. Organismul notificat trebuie sa examineze articolul pirotehnic si sa efectueze incercarile adecvate specificate in standardul sau standardele armonizate aplicabile, prevazute la art. 20-23 din hotarare, sau incercari echivalente, pentru a verifica conformitatea articolului cu cerintele aplicabile din prezenta hotarare.
Organismul notificat trebuie sa aplice sau sa dispuna aplicarea numarului sau de identificare pe articolul pirotehnic aprobat si intocmeste un certificat de conformitate referitor la incercarile efectuate.
3. Documentatia tehnica are ca scop sa permita evaluarea conformitatii cu cerintele prezentei hotarari, precum si sa permita intelegerea proiectarii, a fabricarii si a modului de functionare a articolului pirotehnic.
Atunci cand este necesar pentru evaluare, documentatia trebuie sa cuprinda:
a) o descriere generala a tipului;
b) conceptul de proiectare si desene de executie si scheme ale componentelor, subansamblurilor si circuitelor;
c) descrieri si explicatii necesare pentru intelegerea conceptului de proiectare si desenelor de executie, a schemelor componentelor, subansamblurilor si circuitelor, precum si a modului de functionare a articolului pirotehnic;
d) o lista a standardelor armonizate, prevazute la art. 20-23 din hotarare, aplicate integral sau partial, precum si o descriere a solutiilor adoptate pentru indeplinirea cerintelor esentiale de securitate ale prezentei hotarari, atunci cand nu au fost aplicate standardele armonizate prevazute la art. 20-23 din hotarare;
e) rezultatele calculelor de proiectare facute si ale examinarilor efectuate;
f) rapoarte de incercari.
6. MODULUL H: Asigurarea totala a calitatii produsului
1. Acest modul prezinta procedura prin care producatorul care indeplineste obligatiile prevazute la pct. 2 garanteaza si declara ca articolele in cauza indeplinesc cerintele prezentei hotarari. Producatorul sau importatorul acestuia trebuie sa aplice marcajul CE pe fiecare articol si sa redacteze o declaratie de conformitate scrisa.
Marcajul CE trebuie sa fie insotit de numarul de identificare al organismului notificat responsabil cu supravegherea prevazuta la pct. 4.
2. Producatorul trebuie sa utilizeze un sistem al calitatii aprobat pentru proiectarea, fabricarea, inspectia si incercarea produsului finit, potrivit prevederilor pct. 3, si trebuie supus supravegherii prevazute la pct. 4.
3. Sistemul de calitate
3.1. Producatorul trebuie sa depuna la un organism notificat o cerere de evaluare a sistemului sau de calitate.
Cererea trebuie sa cuprinda:
a) toate informatiile pertinente pentru categoria de articole pirotehnice in cauza;
b) documentatia referitoare la sistemul calitatii.
3.2. Sistemul calitatii trebuie sa garanteze conformitatea articolului cu cerintele prezentei hotarari.
Toate elementele, cerintele si dispozitiile adoptate de producator trebuie sa fie consemnate in mod sistematic si ordonat in documente sub forma de politici, proceduri si instructiuni scrise. Documentatia sistemului calitatii trebuie sa permita o interpretare consecventa a programelor, planurilor, manualelor si inregistrarilor calitatii.
Documentatia trebuie sa cuprinda, in special, o descriere adecvata pentru:
a) obiectivele calitatii si structura organizationala, precum si responsabilitatile si competentele conducerii referitoare la proiectarea si calitatea produselor;
b) specificatiile tehnice de constructie, inclusiv standardele aplicate si, daca standardele mentionate la art. 20-23 din hotarare nu au fost aplicate integral, mijloacele pentru garantarea indeplinirii cerintelor esentiale aplicabile din prezenta hotarare;
c) tehnicile de control si evaluare a rezultatelor dezvoltarii proiectului, a proceselor si a actiunilor sistematice care vor fi utilizate pentru a dezvolta produse apartinand categoriei de produse in cauza;
d) procedeele de fabricatie, tehnicile de control al calitatii si de asigurare a calitatii si a proceselor, precum si actiunile sistematice care vor fi aplicate;
e) examinarile si incercarile care vor fi efectuate inaintea, in timpul si dupa fabricatie, precum si frecventa cu care vor fi efectuate;
f) inregistrarile calitatii, cum ar fi rapoarte de inspectie si date referitoare la incercari, date referitoare la etalonare si rapoarte privind calificarea personalului implicat;
g) mijloacele de supraveghere care permit atingerea obiectivelor cerute pentru proiect si calitatea produsului, precum si functionarea eficace a sistemului calitatii.
3.3. Organismul notificat trebuie sa evalueze sistemul calitatii pentru a stabili daca acesta indeplineste cerintele prevazute la pct. 3.2. Acesta trebuie sa presupuna ca sistemele calitatii care pun in aplicare standardul armonizat aplicabil sunt conforme cu acestea.
Echipa de audit trebuie sa contina cel putin un membru cu experienta in domeniul evaluarii tehnologiei produsului respectiv. Procedura de evaluare trebuie sa includa o vizita de inspectie in spatiile producatorului.
O decizie de evaluare temeinic motivata trebuie comunicata producatorului. Aceasta trebuie sa cuprinda concluziile examinarii.
3.4. Producatorul trebuie sa se angajeze sa indeplineasca obligatiile ce decurg din sistemul calitatii aprobat si sa il mentina astfel incat acesta sa ramana adecvat si eficace.
Producatorul trebuie sa informeze permanent organismul notificat care a aprobat sistemul calitatii in legatura cu orice intentie de modificare a sistemului calitatii.
Organismul notificat trebuie sa evalueze modificarile propuse si sa decida daca sistemul calitatii modificat continua sa indeplineasca cerintele prevazute la pct. 3.2 sau daca este necesara o noua evaluare.
O decizie de evaluare temeinic motivata trebuie comunicata producatorului. Aceasta trebuie sa cuprinda concluziile examinarii.
4. Supravegherea CE sub responsabilitatea organismului notificat
4.1. Supravegherea CE are scopul de a asigura ca producatorul indeplineste integral obligatiile care decurg din sistemul calitatii aprobat.
4.2. Producatorul trebuie sa permita accesul organismului notificat, in scopul inspectarii, in spatiile de fabricatie, de inspectie, de incercare si depozitare, furnizand acestuia toate informatiile necesare si, in special:
a) documentatia sistemului calitatii;
b) inregistrarile calitatii prevazute in partea sistemului calitatii destinata proiectarii, cum ar fi rezultate ale analizelor, calculelor si incercarilor;
c) inregistrarile calitatii prevazute in partea sistemului calitatii destinata fabricatiei, cum ar fi rapoarte de inspectie si date referitoare la incercari, date referitoare la etalonare si rapoarte privind calificarea personalului implicat.
4.3. Organismul notificat trebuie sa efectueze periodic audituri pentru a se asigura ca producatorul mentine si aplica sistemul calitatii si sa furnizeze producatorului un raport de audit.
4.4. In plus, organismul notificat poate sa faca vizite inopinate producatorului. In timpul unor astfel de vizite organismul notificat poate, daca este necesar, sa efectueze sau sa dispuna efectuarea unor incercari pentru a verifica daca sistemul calitatii functioneaza corect. Organismul notificat trebuie sa furnizeze producatorului un raport asupra vizitei si, in cazul in care au fost efectuate incercari, un raport de incercari.
5. Producatorul trebuie sa pastreze la dispozitia autoritatilor nationale timp de cel putin 10 ani de la ultima data de fabricatie a articolului urmatoarele:
a) documentele prevazute la pct. 3.1 lit. b);
b) documentele referitoare la modificarile prevazute la pct. 3.4 paragraful al doilea;
c) deciziile si rapoartele organismului notificat prevazute la pct. 3.4 paragraful al patrulea si la pct. 4.3 si 4.4.
6. Fiecare organism notificat trebuie sa comunice celorlalte organisme notificate informatiile pertinente referitoare la aprobarile sistemului calitatii emise sau retrase.

ANEXA Nr. 3

CRITERII MINIME
care trebuie luate in considerare pentru notificarea
organismelor responsabile de evaluarea conformitatii


1. Organismul, directorul acestuia si personalul responsabil cu efectuarea incercarilor de verificare nu trebuie sa fie proiectantul, producatorul, furnizorul, instalatorul sau importatorul articolelor pirotehnice pe care le examineaza si nici reprezentantul autorizat al vreuneia din aceste parti. Ei nu trebuie sa fie implicati, fie direct, fie ca reprezentant autorizat, in proiectarea, constructia, comercializarea, intretinerea sau importul unor astfel de articole. Aceasta nu exclude posibilitatea unui schimb de informatii tehnice intre producator si organism.
2. Organismul si personalul sau trebuie sa efectueze incercarile de verificare cu cel mai inalt grad de integritate profesionala si competenta tehnica si trebuie sa fie liberi de orice presiuni si stimulente, in special de ordin financiar, care le-ar putea influenta deciziile sau rezultatele examinarilor pe care le efectueaza, in special cele din partea unor persoane sau grupuri de persoane interesate de rezultatele verificarilor.
3. Organismul trebuie sa dispuna de personalul si mijloacele necesare care sa ii permita sa isi indeplineasca in mod corespunzator sarcinile administrative si tehnice legate de verificare; de asemenea, organismul trebuie sa aiba acces la echipamentele necesare pentru verificari speciale.
4. Personalul responsabil cu examinarile trebuie sa aiba:
a) o pregatire tehnica si profesionala solida;
b) cunostinte satisfacatoare ale cerintelor pentru incercarile pe care le efectueaza si o experienta adecvata in efectuarea unor astfel de incercari;
c) capacitatea de a intocmi certificatele, inregistrarile si rapoartele cerute pentru demonstrarea efectuarii incercarilor.
5. Impartialitatea personalului care efectueaza examinarile trebuie sa fie garantata. Remuneratia acestuia nu trebuie sa depinda de numarul incercarilor efectuate sau de rezultatele acestora.
6. Organismul trebuie sa incheie o asigurare de raspundere civila, valabila pe intreg teritoriul Uniunii Europene.
7. Personalul organismului trebuie sa respecte secretul profesional cu privire la toate informatiile obtinute in timpul indeplinirii sarcinilor sale, mai putin fata de autoritatile administrative competente din statul in care isi desfasoara activitatile, in baza prezentei hotarari sau a Directivei 2007/23/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 23 mai 2007 privind introducerea pe piata a articolelor pirotehnice, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 154 din 14 iunie 2007.





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice