din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1868 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: Statutul Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti si al profesiei de executor judecatoresc, actualizat

INTEGRAL: Statutul Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti si al profesiei de executor judecatoresc, actualizat


Statutul Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti si al profesiei de executor judecatoresc, actualizat.
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 311 din 12 iunie 2001



Actualizat cu:


Hotararea nr. 1/2007 din 17/02/2007 publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 164 din 07/03/2007 privind modificarea si completarea Statutului Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti


Hotararea nr. 2/2007 din 17/02/2007 publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 164 din 07/03/2007 privind completarea Statutului Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti


Capitolul I - Dispozitii generale




Art. 1
Uniunea Nationala a Executorilor Judecatoresti este o organizatie profesionala cu personalitate juridica, formata din toti executorii judecatoresti din Romania numiti de ministrul justitiei in conditiile legii.

Art. 1^1
Profesia de executor judecatoresc este liberala si independenta.

Art. 2
Uniunea Nationala a Executorilor Judecatoresti, denumita in continuare Uniunea, actioneaza pentru asigurarea prestigiului si autoritatii profesiei de executor judecatoresc, avand ca scop principal reprezentarea si apararea intereselor profesionale ale membrilor sai.

Art. 3
Uniunea dobandeste, potrivit legii, personalitate juridica de la data constituirii si adoptarii statutului de catre primul Congres al Uniunii.
Uniunea are sigiliu si sigla proprii.
Sediul principal al Uniunii este in municipiul Bucuresti.

Art. 3^1
Data de 10 Mai este declarata Ziua executorului judecatoresc, Consiliul urmand a hotari locul si modalitatile de desfasurare a solemnitatilor legate de acest moment festiv.

Art. 4
In cadrul Uniunii executorii judecatoresti din circumscriptia fiecarei Curti de apel se constituie in camere ale executorilor judecatoresti, cu personalitate juridica, denumite in continuare Camere.
Din Camera fac parte toti executorii judecatoresti din circumscriptia curtii de apel respective.


Capitolul II - Obiectul si principiile de functionare ale Uniunii




Art. 5
Uniunea conduce si coordoneaza la nivel national activitatea executorilor judecatoresti si urmareste respectarea regulilor deontologice in activitatea acestora, potrivit Codului deontologic al profesiei, aprobat de Congresul Uniunii.

Art. 6
Uniunea asigura cadrul corespunzator pentru perfectionarea nivelului profesional si a calitatii actelor intocmite de executorii judecatoresti, prin:
a) informare cu privire la practica judiciara executionala si doctrina de specialitate in materie;
b) introducerea si insusirea tehnicilor noi in activitatea executionala;
c) organizarea de reuniuni, seminarii, simpozioane si alte forme de instruire, precum si de schimburi de experienta intre executorii judecatoresti, cu participarea unor personalitati si reprezentanti ai unor organizatii profesionale din tara si din strainatate;
d) editarea unor publicatii proprii de specialitate;
e) organizarea controlului profesional, financiar si administrativ;
f) unificarea practicii executionale.

Art. 6^1
In aplicarea art. 6 lit. a), b), c), d) si f), precum si a art. 411 din Legea nr. 188/2000 privind executorii judecatoresti, cu modificarile si completarile ulterioare, Uniunea coordoneaza activitatea Centrului Academic de Pregatire, Formare si Perfectionare a Executorilor Judecatoresti.
Organizarea si functionarea Centrului Academic de Pregatire, Formare si Perfectionare a Executorilor Judecatoresti sunt stabilite prin Regulamentul de functionare si perfectionare al Centrului Academic de Pregatire, Formare si Perfectionare a Executorilor Judecatoresti, aprobat de catre Consiliul Uniunii.
In cadrul Centrului Academic de Pregatire, Formare si Perfectionare a Executorilor Judecatoresti functioneaza o comisie stiintifica, ce va fi consultata de catre Consiliul Uniunii in probleme de modificari legislative, analize stiintifice, studii etc.

Art. 6^2
Pregatirea profesionala continua reprezinta totalitatea activitatilor planificate de pregatire teoretica si practica desfasurate de executorii judecatoresti in vederea dobandirii sau imbunatatirii nivelului de cunostinte, abilitati si aptitudini profesionale, in scopul cresterii calitatii actului executional si nivelului de performanta in domeniul respectiv.

Art. 6^3
Managementul activitatilor de pregatire profesionala continua este realizat de Consiliul Uniunii prin Programul national de pregatire profesionala continua.

Art. 6^4
Participarea la pregatirea profesionala in cadrul Centrului Academic de Pregatire, Formare si Perfectionare a Executorilor Judecatoresti este obligatorie si se face cel putin o data la 3 ani.

Art. 6^5
Neparticiparea la pregatirea profesionala inauntrul termenului de 3 ani la centrul mentionat la art. 61 duce la sesizarea Colegiului director al Camerei din care face parte executorul judecatoresc respectiv, cu propunerea de aplicare a unei sanctiuni conform legii si art. 44 din Legea nr. 188/2000, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 6^6
Modulele de pregatire, numarul de participanti si perioada acestora vor fi stabilite de catre conducerea centrului prevazut la art. 61 si vor fi adoptate de catre Consiliul Uniunii.

Art. 6^7
La absolvirea perioadei de perfectionare se va sustine un test si in functie de rezultatul acestuia se va aplica sau nu se va aplica masura obligativitatii reluarii cursului de catre participanti la un modul viitor inauntrul acestui termen de 3 ani.

Art. 6^8
Centrul Academic de Pregatire, Formare si Perfectionare a Executorilor Judecatoresti va elibera un certificat de absolvire la sfarsitul perioadei de pregatire profesionala.

Art. 7
Uniunea propune intocmirea unor proiecte de acte normative in legatura cu activitatea executionala, participand la elaborarea acestora.

Art. 8
Uniunea si Camerele functioneaza prin autofinantare realizata din contributia membrilor sai si din alte surse, potrivit prezentului statut.

Art. 9
Uniunea si Camerele nu pot fi angajate politic prin actiunile membrilor lor.


Capitolul III - Calitatea de membru al Uniunii. Drepturi si obligatii




Art. 10
Sunt membri ai Uniunii toti executorii judecatoresti care isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei, numiti in functie de ministrul justitiei, si care fac parte din Camere.

Art. 11
Membrii Uniunii au urmatoarele drepturi:
a) sa aleaga si sa fie alesi in organele reprezentative ale Uniunii si ale Camerelor, in conditiile prevazute in prezentul statut;
b) sa participe la manifestarile organizate de Uniune si de Camera din care fac parte;
c) sa se adreseze nemijlocit tuturor organelor Uniunii si ale Camerelor si sa primeasca in acelasi timp informatiile solicitate;
d) sa poarte insemnele Uniunii;
e) sa beneficieze anual de concediu de odihna pe o perioada de 30 de zile lucratoare;
f) sa primeasca, pentru merite deosebite, recompense materiale, diplome de onoare, bonificatii etc., la propunerea Camerei din care fac parte sau a Consiliului Uniunii;
g) sa beneficieze de asigurari sociale de stat, in conditiile legii;
h) sa isi exercite personal atributiile sau in asociere cu persoane compatibile si sa se bucure de stabilitate in functie, neputand fi transferati in alta localitate fara acordul lor, cu exceptia cazurilor prevazute de lege.
i) sa raspunda in termenul stabilit la toate solicitarile Camerei sau Uniunii.

Art. 12
Obligatiile membrilor Uniunii sunt urmatoarele:
a) sa respecte dispozitiile Legii nr. 188/2000 privind executorii judecatoresti, denumita in continuare lege, precum si ale regulamentului de aplicare a acesteia, aprobat prin Ordinul ministrului justitiei nr. 210/2001, denumit in continuare regulament;
b) sa respecte dispozitiile prezentului statut si hotararile Uniunii si ale Camerelor;
c) sa actioneze pentru realizarea scopului Uniunii;
d) sa respecte normele eticii si principiile deontologiei profesionale;
e) sa participe la adunarile si manifestarile initiate de organele de conducere ale Uniunii si Camerelor, la activitatile profesionale, precum si la sedintele organelor de conducere din care fac parte;
f) sa pastreze secretul profesional;
g) sa achite cu regularitate cotele de contributie si cotizatiile stabilite de Uniune si de Camere, pentru formarea bugetelor acestora;
h) sa aiba un comportament demn atat in afara profesiei, cat si in exercitarea acesteia.


Capitolul IV - Structura organizatorica



Sectiunea 1 - Uniunea




Art. 13
Organele de conducere ale Uniunii sunt: Congresul, Consiliul si presedintele.

Art. 14
Congresul Uniunii este constituit din presedintele si vicepresedintii Uniunii, presedintii si vicepresedintii Camerelor si din membrii Consiliului Uniunii, cu exceptia Congresului de constituire a Uniunii, care se va desfasura in conformitate cu prevederile art. 52 alin. 2.
Congresul Uniunii se intruneste anual la convocarea Consiliului acesteia, potrivit legii.
Congresul Uniunii este legal constituit in prezenta a doua treimi din numarul membrilor sai si adopta hotarari cu votul majoritatii membrilor prezenti.
In cazul in care nu se realizeaza cvorumul prevazut la alin. 3 se face o noua convocare a Congresului Uniunii, in aceleasi conditii, peste cel mult o luna. La aceasta convocare Congresul Uniunii este legal constituit prin prezenta majoritatii delegatilor. Daca nici in aceasta situatie nu se realizeaza cvorumul legal, Congresul Uniunii se amana din nou si va fi convocat de atatea ori pana cand se va realiza cvorumul prevazut in acest alineat.

Art. 15
Consiliul Uniunii va convoca un congres extraordinar la cererea unei treimi din numarul membrilor Camerelor sau la cererea majoritatii colegiilor directoare ale Camerelor.
Convocarea Congresului extraordinar al Uniunii se face in termen de 7 zile de la data indeplinirii conditiilor prevazute la art. 14 alin. 4.
Congresul extraordinar al Uniunii se va tine in cel mult 30 de zile de la data convocarii.

Art. 16
Congresul Uniunii are urmatoarele atributii:
a) adopta Statutul Uniunii si Statutul Casei de Asigurari a Executorilor Judecatoresti;
b) alege presedintele si cei 2 vicepresedinti ai Consiliului Uniunii;
c) alege Comisia de cenzori si Consiliul de conducere al Casei de Asigurari a Executorilor Judecatoresti;
d) valideaza si revoca membrii Comisiei superioare de disciplina, care va fi compusa din 15 membri din Camere diferite, fara ca acestia sa detina sau sa poata ocupa alte functii eligibile la orice nivel al Uniunii sau al Camerelor;
e) analizeaza si aproba raportul anual al Consiliului Uniunii;
f) aproba bugetul Uniunii si al Casei de Asigurari a Executorilor Judecatoresti;
g) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege, de regulament sau de prezentul statut;
h) alege directorul si secretarul Centrului Academic de Pregatire, Formare si Perfectionare a Executorilor Judecatoresti pentru un mandat de 3 ani;
i) aproba Codul deontologic al executorului judecatoresc.
Hotararile Congresului Uniunii sunt obligatorii pentru toti membrii acesteia.

Art. 17
Consiliul Uniunii este organ de conducere, constituit din cate un membru titular al fiecarei Camere.
Alegerea presedintelui si a vicepresedintilor se face numai prin vot secret. Desemnarea candidatilor propusi se face cu consimtamantul acestora.
Candidatul care intruneste majoritatea simpla din numarul voturilor exprimate va fi declarat ales.

Art. 18
Consiliul Uniunii se intruneste trimestrial si ori de cate ori este convocat de presedinte.
Consiliul Uniunii isi desfasoara activitatea cu participarea a cel putin doua treimi din numarul membrilor sai.
Hotararile Consiliului Uniunii se adopta cu majoritatea voturilor exprimate.

Art. 19
Consiliul Uniunii are urmatoarele atributii:
a) solicita ministrului justitiei numirea, suspendarea, revocarea ori incetarea functiei de executor judecatoresc;
b) intocmeste Tabloul executorilor judecatoresti, care se va publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si se va actualiza anual;
c) propune ministrului justitiei numarul necesar de birouri de executori judecatoresti si conditiile de desfasurare a examenului de admitere in profesia de executor judecatoresc si a examenului de capacitate;
d) ABROGAT
e) numeste Comitetul de directie al Casei de Asigurari a Executorilor Judecatoresti pentru asigurarea de raspundere civila a executorilor judecatoresti;
f) aproba cuantumul sumei de participare a executorilor judecatoresti la Casa de Asigurari a Executorilor Judecatoresti;
g) reprezinta Uniunea in raporturile cu tertii pe plan intern si international, prin presedintele sau ori printr-un alt reprezentant desemnat de acesta;
h) stabileste cotele de contributie ale executorilor judecatoresti la Uniune in raport cu venitul brut realizat de acestia;
h1) stabileste si actualizeaza anual cuantumul cheltuielilor de executare;
i) solutioneaza prin Comisia superioara de disciplina, formata din 5 membri, contestatiile formulate impotriva hotararilor Consiliului de disciplina al Camerelor;
j) stabileste si aproba modelul sigiliului executorilor judecatoresti, sigla si emblema Uniunii, precum si modelul firmelor destinate birourilor de executori judecatoresti si Camerelor;
k) executa controlul profesional-administrativ asupra Camerelor cel putin o data la 2 ani, verificand si calitatea actelor executionale, sau poate delega Colegiul director al Camerei cu efectuarea controlului conform prevederilor art. 59 din lege;
l) stabileste indemnizatiile de conducere pentru presedinte, vicepresedinti, membrii Consiliului Uniunii, organele de conducere ale Casei de Asigurari a Executorilor Judecatoresti si organele de conducere ale Centrului Academic de Pregatire, Formare si Perfectionare a Executorilor Judecatoresti;
m) stabileste structura organizatorica si numarul persoanelor de specialitate si cu functii administrative din cadrul Uniunii si al Casei de Asigurari a Executorilor Judecatoresti;
n) desemneaza 2 dintre membrii sai sa faca parte din Biroul executiv al Consiliului Uniunii;
o) repartizeaza sarcini si responsabilitati Biroului executiv al Consiliului Uniunii;
p) organizeaza si coordoneaza activitatea de editare a Buletinului executorilor judecatoresti din Romania;
r) aproba Programul de pregatire si perfectionare a executorilor judecatoresti si cheltuielile Centrului Academic de Pregatire, Formare si Perfectionare a Executorilor Judecatoresti;
s) aproba afilierea Uniunii la organizatiile profesionale internationale ale executorilor judecatoresti si cotele de contributie la acestea;
t) accepta donatiile si legatele facute Uniunii si aproba sponsorizari;
u) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege, de regulament sau de prezentul statut.
v) stabileste cuantumul taxelor de inscriere si participare la examene;
w) intocmeste si actualizeaza permanent liste cuprinzand:
- executorii judecatoresti incompatibili, indicand temeiul incompatibilitatii;
- executorii judecatoresti care sunt suspendati din functie in temeiul art. 23 lit. a) si lit. b) teza a doua, lit. c), d) si e) din lege;
- executorii judecatoresti stagiari, indicand biroul in care sunt angajati si data incheierii contractului individual de munca.

Art. 20
Biroul executiv al Consiliului Uniunii se compune din presedinte, 2 vicepresedinti si 2 membri desemnati de Consiliul Uniunii.

Art. 21
Biroul executiv al Consiliului Uniunii are urmatoarele atributii principale:
a) asigura activitatea permanenta a Consiliului Uniunii;
b) pregateste proiectele de documente ce vor fi prezentate spre dezbatere si aprobare Consiliului Uniunii;
c) elaboreaza proiectul raportului anual de activitate al Uniunii;
d) elaboreaza proiectul de buget al Uniunii;
e) ABROGAT
f) propune cotele de contributie ale executorilor judecatoresti la Uniune, in raport cu venitul realizat de acestia;
g) propune Consiliului Uniunii cuantumul sumei de participare a executorilor judecatoresti la Casa de Asigurari a Executorilor Judecatoresti pentru garantarea responsabilitatii civile a acestora;
h) tine evidenta executorilor judecatoresti si a birourilor de executori judecatoresti si centralizeaza datele statistice privind activitatea executionala pe baza rapoartelor anuale ale Camerelor;
i) aduce la indeplinire hotararile Consiliului Uniunii si exercita orice alte atributii stabilite de acesta.

Art. 22
Presedintele Uniunii are urmatoarele atributii principale:
a) reprezinta Uniunea in raporturile cu autoritatile publice din Romania, cu organizatiile guvernamentale si neguvernamentale, cu cele profesionale si cu alte persoane juridice, iar in plan extern, cu organizatiile internationale ale executorilor judecatoresti;
a1) stabileste atributiile celor 2 vicepresedinti ai Consiliului Uniunii;
b) angajeaza personalul de specialitate si administrativ al Uniunii si stabileste prin negociere salariile acestora;
c) convoaca si conduce sedintele Consiliului Uniunii si ale Biroului executiv al acestuia;
d) ordonanteaza cheltuielile bugetare ale Uniunii;
e) comunica executorilor judecatoresti, prin intermediul Camerelor, toate actele cu caracter normativ adoptate de Consiliul Uniunii si, dupa caz, de Biroul executiv al acestuia;
f) exercita orice alte atributii prevazute de lege, de regulament sau de prezentul statut.
In situatia in care presedintele lipseste acesta este reprezentat de unul dintre vicepresedinti, pe care il desemneaza in acest scop.
Functia de presedinte nu poate fi exercitata decat pe durata a doua mandate. Durata unui mandat este de 3 ani.
In exercitarea atributiilor sale presedintele emite dispozitii.
Pe perioada mandatului atat presedintele, cat si vicepresedintii au obligatia de a exercita functia de executor judecatoresc.

Art. 23
Comisia de cenzori a Uniunii este compusa din 3 membri, dintre care 2 executori judecatoresti alesi de Congresul Uniunii si 1 expert contabil desemnat de Consiliul Uniunii.
Cenzorii nu pot indeplini mai mult de doua mandate consecutive. Durata unui mandat este de 3 ani.
Cenzorii isi desfasoara activitatea potrivit regulamentului propriu, aprobat de Consiliul Uniunii.
Calitatea de cenzor este incompatibila cu orice alta functie eligibila in cadrul Uniunii.

Art. 24
Uniunea are patrimoniu si buget proprii.
Bugetul Uniunii este format din contributiile banesti ale membrilor, donatii, sponsorizari, beneficii rezultate din activitati economice conexe si din orice alte sume de bani dobandite licit.
Cota de contributie a fiecarui executor judecatoresc la Uniune se aproba de Consiliul Uniunii, la propunerea Adunarii generale a Camerei.
Consiliul Uniunii poate modifica cotele de contributie propuse de Camera, fara ca acesta sa poata insa depasi 5% din veniturile brute ale executorilor judecatoresti. Cotele de contributie se platesc lunar.


Sectiunea 2 - Camerele




Art. 25
Camerele au, potrivit legii, personalitate juridica, firma, stampila si sigilii proprii, iar sediul lor se afla in localitatea in care functioneaza curtea de apel in circumscriptia careia se constituie.

Art. 26
Organele de conducere ale Camerei sunt: adunarea generala, colegiul director si presedintele.
Camerele sunt conduse de un colegiu director format dintr-un presedinte, un vicepresedinte si 3-7 membri.
Colegiul director este ales de Adunarea generala a Camerei pentru o perioada de 3 ani dintre membrii acelei Camere.
Functionarea tuturor organelor Camerei se realizeaza potrivit prezentului statut.

Art. 27
Adunarea generala a Camerei se intruneste semestrial in sedinta ordinara si ori de cate ori este nevoie in sedinta extraordinara, la convocarea presedintelui Colegiului director sau la cererea a cel putin unei treimi din numarul membrilor sai ori la solicitarea Consiliului Uniunii.
Convocarea Adunarii generale a Camerei in sedinta ordinara se face cu cel putin 5 zile inainte de data stabilita pentru tinerea acesteia, iar convocarea sedintei extraordinare se face cu cel putin 3 zile inainte, prin instiintarea membrilor sai, cu mentionarea datei si a locului desfasurarii.
Prezenta executorilor judecatoresti la lucrarile Adunarii generale a Camerei este obligatorie, absenta nemotivata atragand sanctiunea prevazuta de art. 44 din lege.

Art. 28
Adunarea generala a Camerei este legal constituita in prezenta majoritatii membrilor sai.
In cazul in care numarul legal nu este intrunit Colegiul director, de fata cu cei prezenti, stabileste o noua data pentru Adunarea generala a Camerei, in termen de cel mult 7 zile.
Adunarea generala a Camerei adopta hotarari cu majoritatea voturilor celor prezenti.

Art. 29
Adunarea generala a Camerei are urmatoarele atributii principale:
a) alege pentru un mandat de 3 ani Colegiul director si stabileste indemnizatia membrilor acestuia;
b) alege si revoca membrii Colegiului director si reprezentantul camerei in Consiliul Uniunii;
c) alege Comisia de cenzori;
d) aproba bugetul anual si raportul Comisiei de cenzori;
e) propune cotele de contributie ale executorilor judecatoresti la Uniune si aproba cotele de contributie ale executorilor judecatoresti la Camera, cu respectarea art. 24 alin. 3;
f) informeaza Uniunea in legatura cu activitatea birourilor executorilor judecatoresti asupra numarului necesar de executori judecatoresti si de executori judecatoresti stagiari;
g) aproba propunerile Colegiului director cu privire la structura organizatorica, a personalului angajat si salarizarea acestuia.
h) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege, de regulament si de prezentul statut.

Art. 30
Alegerea presedintelui, a vicepresedintelui si a reprezentantilor in Consiliul Uniunii si in Consiliul de disciplina al Camerei se face de Adunarea generala a Camerei prin vot secret, cu majoritate simpla.
Candidatii pentru functia de reprezentant al Camerei in Consiliul Uniunii trebuie sa aiba o vechime in activitatea de executor judecatoresc de cel putin 5 ani si sa se bucure de prestigiu.

Art. 31
Colegiul director al Camerei lucreaza legal in prezenta majoritatii membrilor sai si adopta hotarari cu majoritatea simpla a voturilor exprimate.

Art. 32
Colegiul director al Camerei se intruneste in sedinte ordinare lunar sau in sedinte extraordinare, la convocarea presedintelui.

Art. 33
Colegiul director al Camerei are urmatoarele atributii principale:
a) primeste cererile solicitantilor pentru ocuparea posturilor de executor judecatoresc, impreuna cu documentele necesare in acest scop, si le inainteaza Consiliului Uniunii cu cel putin 10 zile inaintea datei stabilite pentru concurs, daca sunt indeplinite cerintele prevazute de lege;
b) primeste contestatiile formulate impotriva rezultatelor concursului privind admiterea in profesie si le inainteaza Consiliului Uniunii;
c) primeste certificatul de inregistrare a biroului executorilor judecatoresti, eliberat de prim-grefierul Curtii de apel, si il comunica de indata compartimentului de specialitate din cadrul Ministerului Justitiei si Consiliului Uniunii;
d) avizeaza cererile de angajare ale executorilor judecatoresti stagiari de catre executorul judecatoresc si verifica semestrial stadiul pregatirii si al formarii profesionale a executorilor judecatoresti stagiari;
e) solutioneaza sesizarile formulate impotriva executorilor judecatoresti si propune, dupa caz, luarea masurilor legale si statutare;
f) deleaga, in cazurile prevazute de lege si de regulament, un executor judecatoresc din aceeasi circumscriptie a judecatoriei sau dintr-o alta circumscriptie, care va asigura functionarea unui birou al executorilor judecatoresti pentru indeplinirea actelor care sunt de competenta teritoriala a acelui birou;
g) reprezinta Camera in relatiile cu tertii prin presedinte, iar in lipsa acestuia, prin vicepresedinte;
h) difuzeaza Buletinul executorilor judecatoresti si aduce la cunostinta executorilor judecatoresti din circumscriptia sa masurile privind unificarea practicii executionale;
i) desemneaza executorii judecatoresti care vor efectua controlul dispus de Consiliul Uniunii;
j) intocmeste si tine evidenta cauzelor executionale inregistrate in intreaga circumscriptie teritoriala;
k) tine evidenta veniturilor si cheltuielilor Camerei si a contributiei membrilor sai, prezentand Adunarii generale a Camerei rapoarte in acest sens;
l) asigura, prin personalul propriu de specialitate si administrativ, efectuarea lucrarilor de personal, a dosarelor de pensii, a lucrarilor legate de acordarea concediilor si a altor drepturi de asistenta sociala privind executorii judecatoresti si personalul angajat;
m) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege, de regulament si de prezentul statut.
Toate persoanele care intra in profesia de executor judecatoresc, indiferent de forma prin care devin executor judecatoresc, trebuie sa isi inceapa activitatea primind avizul Camerei pentru inscrierea biroului la curtea de apel, dupa ce fac dovada achitarii, in contul Uniunii, a echivalentului in lei al sumei de 1.000 euro, calculat la cursul Bancii Nationale a Romaniei din ziua platii, din care se vor vira 30% la Camera in circumscriptia careia isi va desfasura activitatea si 70% la Uniune.

Art. 34
Presedintele Colegiului director al Camerei are urmatoarele atributii:
a) reprezinta Camera in raporturile cu tertii;
b) aduce la indeplinire hotararile Colegiului director al Camerei si rezolva lucrarile curente;
c) angajeaza personalul de specialitate si administrativ al secretariatului Camerei;
d) convoaca si conduce sedintele Adunarii generale a Camerei si ale Colegiului director al Camerei, prezentand periodic rapoarte de activitate si propuneri pentru imbunatatirea activitatii;
e) ordonanteaza cheltuielile bugetare ale Camerei;
f) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege, de regulament si de prezentul statut.
Functia de presedinte nu poate fi exercitata decat pe durata a 3 mandate. Durata unui mandat este de 3 ani.
Vicepresedintele exercita atributiile presedintelui in lipsa acestuia.

Art. 35
Reprezentantul Camerei in Consiliul Uniunii are urmatoarele drepturi si obligatii:
a) participa de drept la sedintele Colegiului director al Camerei;
b) are acces la toate documentele Camerei;
c) are dreptul la o indemnizatie stabilita de Consiliul Uniunii, platita din bugetul Uniunii;
d) participa din partea Camerei la toate sedintele Consiliului Uniunii;
e) prezinta Consiliului Uniunii propunerile Adunarii generale a Camerei si apara interesele acesteia;
f) informeaza cu regularitate Adunarea generala si Colegiul director ale Camerei despre toate hotararile adoptate de Consiliul Uniunii;
g) intocmeste trimestrial rapoarte de activitate si le supune spre aprobare Adunarii generale a Camerei;
h) indeplineste orice alte atributii stabilite de Adunarea generala a Camerei.
Reprezentantul Camerei in Consiliul Uniunii va putea fi substituit de catre presedintele sau vicepresedintele Colegiului director in situatia in care se afla in imposibilitate de a participa la sedintele Consiliului Uniunii.

Art. 36
Camera are patrimoniu si buget proprii.
Bugetul Camerelor este format din contributii banesti ale executorilor judecatoresti, donatii si sponsorizari, beneficii rezultate din activitati economice conexe, precum si din orice alte sume de bani dobandite licit.
Pentru inscrierea la concurs in vederea ocuparii unui post de executor judecatoresc, candidatul va plati o taxa de inscriere la Camera si o taxa de participare la concurs, in contul Uniunii. Cuantumurile acestor taxe se stabilesc de Consiliul Uniunii in conditiile art. 19.
Patrimoniul Camerelor este format din bunuri mobile si imobile, in conditiile legii.

Art. 37
Comisiile de cenzori ale Camerelor sunt compuse din 3 membri, dintre care 2 executori judecatoresti si un contabil.
Comisiile de cenzori ale Camerelor verifica modul de executare a bugetelor Camerelor si prezinta anual un raport Adunarii generale a Camerei.
Personalul cu atributii financiar-contabile al Camerei este obligat sa puna la dispozitie Comisiei de cenzori a Camerei toate evidentele si datele pentru efectuarea verificarilor.


Sectiunea 3 - Biroul executorului judecatoresc




Art. 38
Executorii judecatoresti isi desfasoara activitatea in cadrul unor birouri, individual sau prin asociere in baza unui contract de societate civila.

Art. 39
Biroul executorului judecatoresc va avea un sediu corespunzator pentru desfasurarea activitatii cu publicul si pentru depozitarea, pastrarea si conservarea in bune conditii a arhivei si a valorilor.
Executorul judecatoresc asigura securitatea biroului si ia masuri de protectie impotriva incendiilor, efractiilor sau altor evenimente previzibile.

Art. 40
Programul de activitate al biroului executorului judecatoresc este obligatoriu de cel putin 8 ore zilnic, dintre care 6 ore de activitate cu publicul.
Orice modificare a programului de lucru se va comunica Colegiului director al Camerei.

Art. 41
Biroul executorului judecatoresc si societatea civila profesionala nu sunt persoane juridice.

Art. 42
Toate neintelegerile de natura patrimoniala dintre executorii judecatoresti, precum si cele privind formele asociative de desfasurare a activitatii executionale urmeaza sa fie rezolvate pe cale amiabila.
In caz de nesolutionare a litigiului pe cale amiabila executorul judecatoresc va cere concilierea presedintelui Camerei.

Art. 43
Indiferent de forma de desfasurare a activitatii, in mod individual sau prin asociere, atributiile personale si raspunderea pentru actele intocmite revin exclusiv executorului judecatoresc care le-a intocmit.

Art. 44
Executorii judecatoresti sunt obligati sa respecte reglementarile legale si statutare in materie financiar-contabila, sub sanctiunea atragerii raspunderii juridice, conform legii.

Art. 45
Patrimoniul biroului executorului judecatoresc are regimul juridic al bunurilor afectate exercitarii profesiei sale.
Patrimoniul biroului executorilor judecatoresti asociati are regimul juridic corespunzator aportului fiecarui membru al societatii civile fara personalitate juridica constituite in acest scop.
Creantele personale ale executorilor judecatoresti asociati au regimul juridic corespunzator aportului fiecarui membru al societatii civile fara personalitate juridica constituite in acest scop.
Creantele personale ale executorilor judecatoresti nu pot fi realizate prin urmarirea patrimoniului biroului executorilor judecatoresti asociati decat dupa partajul intervenit cu ceilalti asociati.


Sectiunea 4




Art. 46
Pot fi executori judecatoresti stagiari persoanele care indeplinesc conditiile expres prevazute de dispozitiile legii, fara a depasi o perioada de 3 ani de la obtinerea diplomei de licenta in drept.

Art. 47
Pot angaja executori judecatoresti stagiari numai executorii judecatoresti care au o vechime de minimum 5 ani in profesie.

Art. 48
Executorul judecatoresc stagiar este angajat prin contract individual de munca, incheiat pe perioada determinata cu executorul judecatoresc in conditiile legii, regulamentului si prezentului statut.
Un executor judecatoresc nu poate angaja mai mult de un executor judecatoresc stagiar in aceeasi perioada.


Capitolul V - Raspunderea executorului judecatoresc




Art. 49
Executorul judecatoresc raspunde pentru modul in care isi indeplineste atributiile, disciplinar sau civil, in conditiile legii, regulamentului si prezentului statut.
Actiunea disciplinara se judeca de Consiliul de disciplina al Camerei.
Impotriva hotararii Consiliului de disciplina al Camerei partile pot face contestatie, in termen de 15 zile de la comunicare, la Comisia superioara de disciplina a Uniunii, care judeca in complet de 5 membri.
Hotararea acesteia este definitiva si poate fi atacata cu recurs la curtea de apel in a carei raza teritoriala se afla sediul biroului executorului judecatoresc in cauza.
Raspunderea civila a executorului judecatoresc poate fi angajata, in conditiile legii civile, pentru cauzarea de prejudicii prin incalcarea obligatiilor sale profesionale.
Asigurarea de raspundere profesionala a executorului judecatoresc se realizeaza prin Casa de Asigurari a Executorilor Judecatoresti, constituita in acest scop, potrivit legii.

Art. 50
Nerespectarea prevederilor prezentului statut constituie abatere disciplinara.

Art. 51
Executorii judecatoresti sanctionati conform prevederilor art. 46 lit. a), b) si c) din lege pot exercita functii eligibile, la urmatoarele alegeri, numai la nivelul Camerei.
Sanctiunile prevazute la art. 46 lit. a) si b) din lege se prescriu in termen de 6 luni; cea prevazuta la art. 46 lit. c) din lege se prescrie la 1 an de la achitarea amenzii, iar cea prevazuta la art. 46 lit. d) din lege se prescrie la 3 ani de la expirarea perioadei de suspendare.


Capitolul VI - Dispozitii finale si tranzitorii




Art. 52
Aprobarea statutului si primele alegeri ale organelor de conducere ale Uniunii si ale Camerelor se vor efectua de primul Congres al executorilor judecatoresti si, dupa caz, de Adunarea generala a Camerelor.
Congresul de constituire a Uniunii se va compune din presedintii si vicepresedintii Camerelor si din cate un membru desemnat al acestora, cu exceptia Camerei de pe langa Curtea de Apel Bucuresti care va desemna 3 membri.

Art. 53
Modificarile prezentului statut si corelarea cu actele normative ulterioare se vor face de catre Consiliul Uniunii, urmand sa fie ratificate de Congresul Uniunii.

Art. 54
Dupa adoptare prezentul statut va fi comunicat ministrului justitiei si va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.






Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice