din anul 2007, atuul tau de DREPT!


Prima pagină » Legislaţie » Integral: Legea nr. 109/2007 privind reutilizarea informatiilor din institutiile publice

INTEGRAL: Legea nr. 109/2007 privind reutilizarea informatiilor din institutiile publice


Legea nr. 109/2007 privind reutilizarea informatiilor din institutiile publice.
Publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 300 din 05/05/2007



Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

Art. 1. - Scopul prezentei legi il reprezinta reglementarea reutilizarii informatiilor din institutiile publice in vederea crearii unor noi produse si servicii informationale.
Art. 2. - Prezenta lege reglementeaza cadrul juridic al reutilizarii documentelor aflate in posesia institutiilor publice pe care acestea din urma le-au creat in cadrul activitatii publice proprii si care pot fi ulterior utilizate in scopuri comerciale sau necomerciale si nu se aplica mijloacelor de informare in masa.
Art. 3. - Prezenta lege nu se aplica urmatoarelor tipuri de documente:
a) documentele a caror punere la dispozitie constituie o activitate care excedeaza sferei serviciului public aferent institutiilor in cauza, serviciul public fiind definit potrivit legii;
b) documentele asupra carora un tert detine drepturi de proprietate intelectuala;
c) documentele prevazute la art. 12 alin. (1) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) documentele detinute de serviciile publice de radiodifuziune si televiziune si subsidiarii lor, precum si de alte organisme si subsidiarii lor, care indeplinesc servicii publice de retransmisie radiodifuzata si televizata, in masura in care se aduce atingere drepturilor de proprietate intelectuala;
e) documentele detinute de institutiile de educatie si cercetare, cum ar fi scolile, universitatile, arhivele, bibliotecile si institutele de cercetare, incluzand, atunci cand este relevant, organizatiile stabilite pentru transferul rezultatelor cercetarii, in masura in care se aduce atingere drepturilor de proprietate intelectuala;
f) documentele detinute de institutiile culturale, cum ar fi muzeele, bibliotecile, arhivele, orchestrele, operele, baletele si teatrele, in masura in care se aduce atingere drepturilor de proprietate intelectuala;
g) documentele in privinta carora persoanele fizice sau juridice trebuie sa faca dovada unui interes legitim in vederea obtinerii accesului la acele documente, in conditiile legii.
Art. 4. - In sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarea semnificatie:
a) institutie publica:
1. oricare autoritate a administratiei publice centrale sau locale;
2. oricare institutie publica, de interes general sau local, autonoma ori aflata in subordinea sau sub controlul unei autoritati publice;
3. oricare persoana juridica, alta decat cele prevazute la pct. 1 sau 2, care a fost infiintata pentru a desfasura activitati de interes public fara caracter comercial si care se afla cel putin in una dintre urmatoarele situatii: este finantata din fonduri publice, se afla in subordinea sau sub controlul unei autoritati ori institutii publice sau in componenta consiliului de administratie/organului de conducere ori de supervizare, mai mult de jumatate din numarul membrilor acestuia sunt numiti de catre o autoritate sau o institutie publica;
b) document - orice continut informational sau orice parte a unui asemenea continut, indiferent de forma de stocare a datelor, pe suport hartie, in format electronic, audio, video sau audiovizual;
c) reutilizare - folosirea de catre persoane fizice sau juridice, in scop comercial sau necomercial, a documentelor detinute de institutiile publice. Nu constituie reutilizare folosirea documentelor pentru informarea proprie a persoanelor fizice si juridice si nici utilizarea informatiilor in activitatea jurnalistica; schimbul de documente intre institutiile publice ca urmare a indeplinirii sarcinilor publice nu constituie reutilizare;
d) scop comercial - urmarirea obtinerii, direct sau indirect, a unui avantaj economic ori material. Nu constituie reutilizare in scop comercial folosirea informatiilor de catre entitatile nonprofit;
e) tert - orice persoana fizica sau juridica, de drept privat ori de drept public, care detine un drept de proprietate intelectuala asupra informatiilor cuprinse in documentul solicitat.
Art. 5. - (1) Reutilizarea in scop necomercial a documentelor detinute de institutiile publice este libera.
(2) Reutilizarea in scop comercial a documentelor prevazute la alin. (1) se face cu acordul institutiei publice detinatoare, in baza unei solicitari adresate institutiei.
(3) In cazul in care documentele sunt reutilizate de catre o institutie publica pentru desfasurarea unor activitati comerciale, care nu intra in sfera sarcinilor publice, se aplica aceleasi conditii ca pentru oricare alt utilizator.
Art. 6. - (1) Solicitarile pentru reutilizarea documentelor sunt facute in scris, fie pe suport hartie, fie in forma electronica, daca institutia publica in a carei posesie se gaseste documentul dispune de dotarile tehnice necesare. Solicitarile trebuie sa cuprinda urmatoarele elemente:
a) institutia publica la care se adreseaza cererea;
b) informatia solicitata, astfel incat sa permita institutiei publice identificarea documentelor;
c) datele de identificare si autentificare ale solicitantului, precum si adresa la care se solicita primirea raspunsului;
d) scopul in care va fi folosita informatia ceruta.
(2) Solutionarea cererilor pentru reutilizarea documentelor se va face in termen de 20 de zile lucratoare de la primirea acestora de catre departamentul din cadrul institutiei publice, desemnat in acest sens.
(3) In cazul cererilor cu un grad ridicat de complexitate, termenul prevazut la alin. (2) poate fi extins cu inca 20 de zile lucratoare. In aceasta situatie, solicitantul va fi instiintat de necesitatea prelungirii termenului de solutionare, in termen de 15 zile lucratoare de la primirea cererii.
(4) In vederea reutilizarii, informatiile pot fi puse la dispozitia solicitantului integral sau partial; in cazul prezentarii lor partiale se va face si o motivare asupra acestei decizii.
(5) In cazul in care solicitarea este respinsa, institutiile publice vor informa, in scris, solicitantul despre aceasta si ii vor prezenta motivele refuzului.
(6) Orice respingere de cerere, totala sau partiala, trebuie insotita si de o referinta despre modalitatea de contestare a acesteia, in cazul in care solicitantul doreste sa conteste decizia primita.
(7) Daca refuzul este motivat in baza prevederilor art. 3 lit. b), se vor comunica solicitantului referintele privitoare la tertele persoane fizice sau juridice care detin drepturi de proprietate intelectuala asupra informatiei, in cazul in care aceste referinte sunt cunoscute sau, daca aceste referinte nu sunt cunoscute, persoana fizica ori juridica autorizata de unde institutia publica a procurat materialul. Daca solicitantul face dovada acceptului de utilizare a documentului din partea tuturor tertelor persoane implicate, atunci cererea lui va fi reanalizata si rezolvata, ca si cum ar fi fost un document care nu face obiectul art. 3 lit. b).
(8) Decizia prin care se solutioneaza solicitarile de reutilizare a documentelor poate fi contestata de solicitant, in conditiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile ulterioare. Atat plangerea impotriva deciziei, cat si recursul se judeca in procedura de urgenta si sunt scutite de taxa de timbru.
(9) Dispozitiile alin. (1)-(8) nu se aplica institutiilor publice prevazute la art. 3 lit. d)-f).
Art. 7. - (1) In masura in care institutiile publice aproba reutilizarea documentelor pe care le detin, acestea sunt puse la dispozitia solicitantului in forma detinuta
(2) Institutiile publice nu sunt obligate sa creeze, sa adapteze, sa extinda sau sa traduca documentele in vederea solutionarii cererii de reutilizare.
Art. 8. - (1) Institutiile publice pot stabili taxe pentru serviciile de reutilizare in scop comercial a documentelor. Pentru reutilizarea in scop necomercial, institutiile publice nu vor percepe taxa.
(2) In masura in care institutiile publice percep taxe pentru reutilizarea in scop comercial a documentelor detinute, acestea nu trebuie sa depaseasca costurile provenite din producerea documentelor, pregatirea lor si furnizarea informatiei. Taxele trebuie fixate tinandu-se seama de costurile din perioada contabila in cauza si calculate pe baza principiilor contabile aplicabile organizatiilor din sectorul public respectiv. La cerere, institutiile publice trebuie sa indice principiile de calcul pentru taxele solicitate, precum si factorii ce trebuie luati in considerare la calculul taxelor pentru situatii atipice.
(3) Modul de stabilire a taxelor se instituie prin hotarare a Guvernului.
(4) Veniturile colectate din plata acestor taxe se fac integral venit la bugetul de stat.
(5) Taxele pentru reutilizarea documentelor nu trebuie sa fie discriminatorii.
(6) In cazul in care documentele sunt reutilizate de catre o institutie publica pentru desfasurarea unor activitati comerciale, care nu intra in sfera sarcinilor publice, se aplica aceleasi taxe ca pentru oricare alt utilizator.
Art. 9. - Institutiile publice trebuie sa asigure conditii pentru facilitarea accesului la documentele disponibile pentru reutilizare, in special prin elaborarea de liste si directoare, in cazul utilizarii mijloacelor electronice, cu cele mai importante documente destinate reutilizarii, precum si prin numirea unor persoane de contact si indicarea unor puncte de informare.
Art. 10. - (1) Reutilizarea documentelor trebuie sa fie libera pentru toti participantii potentiali de pe piata, chiar daca unul sau mai multi participanti au exploatat deja pe piata produse noi obtinute pe baza acestor documente.
(2) Pot face obiectul unei intelegeri privind acordarea unui drept de exclusivitate documentele a caror reutilizare este necesara pentru desfasurarea unui serviciu public.
(3) In cazul in care este incheiata o intelegere privind acordarea unui drept de exclusivitate, o data la 3 ani trebuie verificat daca mai exista motivul justificator al intelegerii. Daca motivul acordarii exclusivitatii nu mai exista, dreptul de exclusivitate inceteaza.
(4) Intelegerile exclusive, incheiate in conditiile alin. (2), trebuie sa fie transparente si facute publice pe pagina de internet a institutiei publice implicate sau prin oricare alt mijloc.
(5) Intelegerile privind acordarea unui drept de exclusivitate, incheiate inainte de intrarea in vigoare a prezentei legi, isi inceteaza aplicabilitatea la data expirarii perioadei de valabilitate prevazute in contract, dar nu mai tarziu de data de 31 decembrie 2008.
Art. 11. - (1) Prezenta lege intra in vigoare la 60 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) In termen de 60 de zile de la data publicarii prezentei legi, Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei impreuna cu Ministerul Economiei si Finantelor vor elabora normele metodologice de aplicare a prezentei legi, care vor fi aprobate prin hotarare a Guvernului.

Prezenta lege transpune Directiva nr. 2003/98/CE privind reutilizarea informatiilor din sectorul public, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L345 din 31 decembrie 2003.

Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, in conditiile art. 77 alin. (2), cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.

PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR PRESEDINTELE SENATULUI
BOGDAN OLTEANU NICOLAE VACAROIU

Bucuresti, 25 aprilie 2007.
Nr. 109.





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice