din anul 2007, atuul tau de DREPT!


Prima pagină » Legislaţie » Integral: OUG 4/2011, privind stabilirea unor masuri pentru reorganizarea AVAS si pentru executarea obligatiilor de plata ale institutiilor publice stabilite prin titluri executorii

INTEGRAL: OUG 4/2011, privind stabilirea unor masuri pentru reorganizarea AVAS si pentru executarea obligatiilor de plata ale institutiilor publice stabilite prin titluri executorii


Ordonanta de urgenta nr. 4/2011, privind stabilirea unor masuri pentru reorganizarea Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului si pentru executarea obligatiilor de plata ale institutiilor publice stabilite prin titluri executorii

Publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 96 din 04 februarie 2011


Avand in vedere ca in temeiul Legii nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autoritati si institutii publice, rationalizarea cheltuielilor publice, sustinerea mediului de afaceri si respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeana si Fondul Monetar International, cu modificarile si completarile ulterioare, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (A.V.A.S.) s-a reorganizat prin schimbarea regimului de finantare, devenind din institutie publica finantata integral din venituri proprii institutie publica finantata de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului,
luand in considerare faptul ca de la bugetul statului, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, se asigura exclusiv finantarea cheltuielilor de personal si a celor de functionare a institutiei, in timp ce cheltuielile aferente activitatii de privatizare si valorificare sunt prevazute intr-un buget distinct, aprobat prin hotarare a Guvernului,
avand in vedere volumul obligatiilor de plata aflate in sarcina A.V.A.S., care, in conditiile raportului de subordonare fata de Secretariatul General al Guvernului, greveaza si asupra bugetului acestei din urma institutii,
constatand ca, in lipsa masuri imediate de separare a bugetului A.V.A.S. de bugetul Secretariatului General ai Guvernului, afectarea interesului public al bunei functionari a Guvernului Romaniei este iminenta,
luand in considerare dificultatile intampinate pana in prezent in ceea ce priveste executarea obligatiilor de plata ale institutiilor publice, stabilite prin titluri executorii,
avand in atentie necesitatea instituirii unor reglementari speciale - de generala aplicabilitate in materia executarii obligatiilor de plata stabilite prin titluri executorii in sarcina institutiilor publice - privind posibilitatea obtinerii, pe cale judecatoreasca, a unor termene de gratie sau/si a unor termene de plata esalonata a acestor obligatii,
avand in vedere necesitatea adoptarii unor masuri care sa asigure, pe de o parte, evitarea blocarii activitatii institutiilor publice debitoare, realizarea adecvata si eficienta a atributiilor acestora si buna functionare a administratiei publice, iar, pe de alta parte, respectarea dreptului creditorului la executarea in termen rezonabil a hotararii judecatoresti,
luand in considerare ca, in lumina interpretarii Curtii Constitutionale si a Curtii Europene a Drepturilor Omului, autoritatile dispun de o marja de apreciere si un termen rezonabil in identificarea celor mai adecvate mijloace de punere in executare a hotararilor judecatoresti ce stabilesc obligatii de plata in sarcina statului sau a autoritatilor/institutiilor publice,
apreciind faptul ca in actuala criza economico-financiara, fara o promovare si o publicitate sustinuta, A.V.A.S. nu va putea transfera activele si actiunile din portofoliu in sectorul privat, prin vanzarea participatiilor detinute la societatile comerciale din portofoliu sau prin executarea garantiilor constituite pentru creantele de recuperat,
tinand seama de faptul ca nepromovarea prezentei ordonante de urgenta ar avea drept consecinta imposibilitatea mentinerii echilibrelor bugetare si in mod implicit nerespectarea angajamentelor interne si internationale asumate de Guvernul Romaniei, inclusiv in ceea ce priveste nivelul deficitului bugetar,
avand in vedere necesitatea asigurarii conditiilor materiale pentru exercitarea de catre A.V.A.S. a competentelor de reprezentare a Romaniei la Curtea de Arbitraj Internationala a Centrului International pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investitii, precum si de reprezentare a institutiei in procedurile judiciare interne,
luand in considerare faptul ca A.V.A.S. nu dispune de resursele banesti pentru asigurarea cheltuielilor necesare reprezentarii Romaniei in astfel de litigii, inclusiv pentru plata arbitrilor desemnati de partea romana in procedurile arbitrale, in conditiile blocarii conturilor institutiei, ca urmare a executarilor silite declansate in temeiul unor titluri executorii,
tinand seama de faptul ca neadoptarea urgenta a prevederilor prezentei ordonante de urgenta creeaza riscul ca Romania sa nu fie reprezentata ori sa fie reprezentata necorespunzator in fata Curtii de Arbitraj Internationala a Centrului International pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investitii, iar institutia sa nu poata interveni in procedurile judiciare interne, cu consecinte financiare grave pentru bugetul statului, precum si imposibilitatea functionarii institutiei, in conditiile in care valorificarea activelor statului constituie o noua sursa de echilibrare bugetara,
intrucat aceste imprejurari vizeaza interesul public si constituie elementele unei situatii extraordinare, ce nu sufera amanare,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,

Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.

Art. I. - Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale statului, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 948 din 24 decembrie 2002, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 1, dupa litera f) se introduce o noua litera, litera g), cu urmatorul cuprins:
"g) valorificarea unor creante proprii rezultate din activitatea Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului, denumita in continuare A.V.A.S."
2. La articolul 2 alineatul (1), dupa litera g) se introduce o noua litera, litera h), cu urmatorul cuprins:
"h) creante proprii rezultate din activitatea A.V.A.S."
3. La articolul 3, dupa litera h) se introduce o noua litera, litera i), cu urmatorul cuprins:
"i) creante proprii rezultate din activitatea A.V.A.S. - creantele definite la art. 2 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26/2004 privind unele masuri pentru finalizarea privatizarii societatilor comerciale aflate in portofoliul Autoritatii pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului si consolidarea unor privatizari, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 442/2004, cu modificarile ulterioare, precum si creantele provenite din executarea contractelor de vanzare cumparare de actiuni."
4. Articolul 10 se abroga.
5. La articolul 12, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu urmatorul cuprins:
"(11) Prevederile alin. (1) lit. f) si g) se aplica si creantelor proprii rezultate din activitatea A.V.A.S., asa cum au fost definite la art. 3 lit. i)."
Art. II. - Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 23/2004 privind stabilirea unor masuri de reorganizare a Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Bancare prin comasarea prin absorbtie cu Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 359 din 23 aprilie 2004, aprobata cu completari prin Legea nr. 360/2004, cu modificarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3. - (1) Finantarea cheltuielilor de personal, a celor aferente functionarii A.V.A.S. si a celor pentru reprezentarea Romaniei, de catre A.V.A.S., in fata Curtii de Arbitraj Internationala a Centrului International pentru Reglementarea Diferendelor relative la Investitii se asigura integral de la bugetul de stat.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli aferent activitatii de privatizare si de valorificare a activelor statului se aproba prin hotarare a Guvernului.
(3) Veniturile rezultate din activitatea de privatizare si valorificare a activelor statului urmeaza regimul stabilit potrivit legislatiei specifice in domeniu, cu exceptia veniturilor cuvenite bugetului de stat care se vireaza integral la acesta.
(4) Cheltuielile directe aferente activitatii de privatizare si administrare a participatiilor statului si activitatii de valorificare a activelor statului se deduc din sumele incasate, iar cheltuielile indirecte se repartizeaza pe cele doua activitati proportional cu veniturile incasate."
2. La articolul 6, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6. - (1) Supravegherea si indrumarea activitatii A.V.A.S. sunt asigurate de un consiliu de supraveghere si indrumare, format din 5 membri, in urmatoarea componenta:
a) un presedinte, care este reprezentant al Ministerului Finantelor Publice;
b) 4 membri, respectiv cate un reprezentant al Ministerului Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri, Ministerului Justitiei, Secretariatului General al Guvernului si Corpului de Control al Primului-Ministru."
3. La articolul 7 alineatul (1), literele a) si b) vor avea urmatorul cuprins:
"a) avizeaza si propune Guvernului aprobarea si modificarea bugetului de venituri si cheltuieli aferent activitatii de privatizare si de valorificare a activelor statului;
b) aproba Regulamentul de organizare si functionare a A.V.A.S.;".
4. La articolul 8, alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
"(3) Presedintele este ordonator principal de credite atat pentru cheltuielile care se asigura de la bugetul de stat, cat si pentru bugetul de venituri si cheltuieli aferent activitatii de privatizare si de valorificare a activelor statului."
5. La articolul 9 alineatul (1), litera e) va avea urmatorul cuprins:
"e) asigura elaborarea proiectului bugetului de venituri si cheltuieli aferent activitatii de privatizare si de valorificare a activelor statului, pe care il remite spre avizare Consiliului de supraveghere si indrumare;".
Art. III. - Alineatul (3) al articolului 15 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor masuri financiare in domeniul bugetar, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 276 din 8 aprilie 2008, aprobata cu modificari prin Legea nr. 275/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Bugetele de venituri si cheltuieli privind activitatea de privatizare ale institutiilor publice implicate se aproba prin hotarare a Guvernului, cu avizul Ministerului Finantelor Publice."
Art. IV. - Dupa articolul 5 al Ordonantei Guvernului nr. 22/2002 privind executarea obligatiilor de plata ale institutiilor publice, stabilite prin titluri executorii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 81 din 1 februarie 2002, aprobata cu completari prin Legea nr. 288/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, se introduc doua noi articole, articolele 6 si 7, cu urmatorul cuprins:
"Art. 6. - (1) In cazurile in care, din motive temeinice privind realizarea atributiilor prevazute de lege, institutia debitoare nu isi poate indeplini obligatia de plata in conditiile prevazute la art. 1, 2 sau 4, aceasta va putea solicita instantei judecatoresti care solutioneaza cauza acordarea, in conditiile legii, a unui termen de gratie sau/si stabilirea unor termene de plata esalonata a obligatiei respective.
(2) In cazurile in care obligatia de plata este stabilita prin hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila, institutia debitoare poate solicita instantei care a dat aceasta hotarare luarea masurilor prevazute la alin. (1), care se aplica in mod corespunzator.
(3) Daca obligatia de plata este stabilita printr-un titlu executoriu, altul decat o hotarare judecatoreasca, cererea formulata potrivit alin. (1) se solutioneaza de catre instanta de executare competenta.
(4) Instanta sesizata potrivit alin. (1), (2) sau (3), la cererea institutiei debitoare, prin incheiere executorie, cand este cazul, va putea suspenda inceperea ori continuarea executarii silite pana la solutionarea prin hotarare definitiva si irevocabila a cererii privind acordarea termenului/termenelor de plata a sumei datorate. Suspendarea se dispune fara plata unei cautiuni. Incheierea poate fi atacata cu recurs, in mod separat.
(5) In cazuri urgente, instanta prevazuta la alin. (4), la cererea institutiei debitoare, poate dispune, prin incheiere si fara citarea partilor, suspendarea provizorie a executarii pana la solutionarea cererii de suspendare formulate potrivit alin. (4). Suspendarea se dispune fara plata unei cautiuni. Incheierea nu este supusa niciunei cai de atac.
(6) Cererile introduse potrivit alin. (1)-(5) sunt scutite de taxa judiciara de timbru si se judeca cu precadere. Hotararea data in cauzele prevazute la alin. (1)-(3) poate fi atacata numai cu recurs.
Art. 7. - Dispozitiile prezentei ordonante se aplica in mod corespunzator si executarii obligatiilor de plata stabilite, prin titluri executorii, in sarcina autoritatilor administrative autonome."
Art. V. - Dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 22/2002, aprobata cu completari prin Legea nr. 288/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu completarile aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, se aplica si cauzelor in curs de judecata ori de executare silita.
Art. VI. - Dispozitiile art. I din prezenta ordonanta de urgenta sunt aplicabile valorificarii, prin modalitatile prevazute la art. 12 alin. (1) lit. f) si g) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, creantelor proprii rezultate din activitatea A.V.A.S., nascute dupa intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Art. VII. - (1) Se autorizeaza Ministerul Finantelor Publice sa introduca modificarile ce decurg din aplicarea prevederilor art. II din prezenta ordonanta de urgenta in structura bugetului de stat si in anexele la acesta, la propunerea ordonatorilor principali de credite, pe baza protocolului de predare-preluare.
(2) Protocolul de predare-preluare se incheie in termen de 5 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta si cuprinde prevederile bugetare, executia bugetara pana la data incheierii acestuia, posturile si patrimoniul aferent, precum si celelalte drepturi si obligatii.
(3) Modificarile in executia bugetului de stat ce decurg din aplicarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta se efectueaza pe baza protocolului de predare-preluare prevazut la alin. (2) si a instructiunilor comunicate de Ministerul Finantelor Publice ordonatorilor principali de credite.
Art. VIII. - Pentru finantarea cheltuielilor legate de reprezentarea in procedurile judiciare prevazute de prezenta ordonanta de urgenta si pentru reprezentarea in fata Curtii de Arbitraj Internationala a Centrului International pentru Reglementarea Diferendelor relative la Investitii, A.V.A.S. poate beneficia de sume repartizate din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, in conditiile legii. Aceste sume au destinatie speciala in conditiile prevederilor art. 452 alin. (2) lit. a) din Codul de procedura civila si nu pot fi urmarite silit pentru obligatiile de plata ale A.V.A.S., stabilite prin titluri executorii.
Art. IX. - La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, pozitia 3 din anexa nr. 1 la Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autoritati si institutii publice, rationalizarea cheltuielilor publice, sustinerea mediului de afaceri si respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeana si Fondul Monetar International, cu modificarile si completarile ulterioare, se abroga.

PRIM-MINISTRU
EMIL BOC


Contrasemneaza:
Secretarul general al Guvernului,
Daniela Nicoleta Andreescu
Presedintele Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului,
Aurelian Popa
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Ialomitianu





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice