din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1955 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: Legea 178/2000 (Republicata 2011), privind produsele cosmetice

INTEGRAL: Legea 178/2000 (Republicata 2011), privind produsele cosmetice


Legea nr. 178/2000 (Republicata 2011), privind produsele cosmetice

Republicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 120 din 17 februarie 2011



CAPITOLUL I
Dispozitii generale


Art. 1. - Prezenta lege reglementeaza conditiile care trebuie sa fie respectate la fabricarea si punerea pe piata a produselor cosmetice de uz uman.
Art. 2. - (1) Pentru aplicarea prezentei legi termenii si sintagmele de mai jos semnifica dupa cum urmeaza:
a) produs cosmetic - orice substanta sau amestec care urmeaza sa fie pus in contact cu diverse parti externe ale corpului uman, precum piele, par, unghii, buze, organe genitale externe sau cu dintii si mucoasa bucala, cu scopul exclusiv sau principal de a le curata, a le parfuma, a le modifica aspectul si/sau a le corecta mirosurile corporale si/sau a le proteja ori a le mentine in buna stare;
b) coloranti cosmetici - substante care se adauga in produse cosmetice in scopul colorarii produsului si/sau a unor parti ale corpului uman;
c) conservanti - substante care se adauga in produsele cosmetice, in scopul principal de a inhiba dezvoltarea microorganismelor in aceste produse;
d) filtre ultraviolete - substante care se adauga in produsele cosmetice pentru a filtra anumite radiatii ultraviolete, in scopul protejarii pielii de efectele nedorite ale acestor radiatii;
e) lot de fabricatie - o cantitate definita in materie prima, material de ambalare sau produs finit, fabricata in conditii identice printr-un proces sau o serie de procese, astfel incat sa poata fi considerata omogena;
f) numar de lot de fabricatie - o combinatie distinctiva de numere si/sau de litere, care in mod specific identifica un lot;
g) data de minima durabilitate - data pana la care un produs, depozitat in conditii corespunzatoare, continua sa isi indeplineasca functiunile initiale si respecta prevederile art. 5;
h) notificare - demersul administrativ care consta in transmiterea in forma scrisa catre Ministerul Sanatatii a intentiei de punere pe piata a unui produs cosmetic;
i) principii de buna practica de fabricatie a produselor cosmetice - ansamblul de reguli care grupeaza principii generale, proceduri, actiuni si verificari ce se exercita asupra procesului de fabricatie a produselor cosmetice;
j) eticheta - orice material scris care contine elemente de identificare a produsului si, dupa caz, instructiuni de utilizare pentru consumator;
k) ambalaj primar - material care vine in contact direct cu produsul cosmetic, folosit la mentinerea caracteristicilor prescrise ale produsului pe toata perioada de valabilitate;
l) ambalaj secundar - material folosit la protejarea ambalajului primar;
m) perioada dupa deschidere - perioada de timp in care un produs cosmetic finit poate fi folosit in siguranta, calculata din momentul primei deschideri a ambalajului primar si inceperii utilizarii produsului.
(2) Pentru aplicarea prevederilor art. 8 si ale art. 19, urmatorii termeni si expresii se definesc dupa cum urmeaza:
a) produs cosmetic finit - produsul cosmetic in formula sa finala, asa cum este pus pe piata si oferit consumatorului final, sau prototipul acestuia;
b) prototip - primul model sau proiect al unui produs cosmetic care nu a fost fabricat in loturi si de la care produsul cosmetic finit este copiat sau dezvoltat.
(3) Pentru aplicarea prevederilor art. 7, urmatoarea expresie se defineste astfel:
- ingredient cosmetic - orice substanta chimica sau amestec de origine sintetica ori naturala folosit in compozitia unui produs cosmetic, cu exceptia compozitiilor de parfumare si aromatizare.
Art. 3. - Lista cuprinzand categoriile de produse cosmetice, asa cum sunt definite in cuprinsul art. 2 alin. (1) lit. a), este prevazuta in anexa nr. 1.
Art. 4. - Ministerul Sanatatii reprezinta autoritatea nationala competenta pentru reglementarea comercializarii produselor cosmetice, notificarea acestora in intocmirea si administrarea bazei de date, inspectia si controlul pe piata, informarea populatiei, inregistrarea cazurilor semnalate privind efectele adverse asupra populatiei, cauzate de produsele cosmetice, raportarea catre Comisia Europeana.

CAPITOLUL II
Conditii impuse produselor cosmetice pentru securitatea consumatorilor

Art. 5. - Produsele cosmetice puse pe piata nu trebuie sa pericliteze sanatatea umana atunci cand sunt folosite in conditii normale sau previzibile in mod rezonabil de folosire, tinandu-se seama, in special, de prezentarea produsului, etichetarea, instructiunile privind pastrarea si utilizarea acestuia, precum si de orice alta indicatie sau informatie prevazuta de producator, de reprezentantul sau autorizat sau de orice alta persoana responsabila pentru punerea pe piata a produsului. Aceste indicatii sau informatii nu vor scuti nicio persoana, in nicio circumstanta, sa se conformeze altor dispozitii ale prezentei legi.
Art. 6. - Ministerul Sanatatii ia toate masurile necesare pentru a fi puse pe piata numai acele produse care se conformeaza prevederilor prezentei legi si ale Ordinului ministrului sanatatii nr. 1.448/2005 privind categoriile de produse cosmetice si listele cuprinzand substantele ce pot fi utilizate in compozitia produselor cosmetice, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 7. - (1) Fara a afecta aducerea la indeplinire a obligatiilor prevazute la art. 5, se interzice punerea pe piata a produselor cosmetice in a caror compozitie se gasesc:
a) substante prevazute in anexa nr. II la Ordinul ministrului sanatatii nr. 1.448/2005, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) substante in afara limitelor de admisibilitate si a conditiilor prevazute in anexa nr. III, Partea 1, la Ordinul ministrului sanatatii nr. 1.448/2005, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) agenti de colorare, altii decat cei prevazuti in anexa nr. IV, Partea 1, la Ordinul ministrului sanatatii nr. 1.448/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia produselor cosmetice destinate a fi folosite numai la colorarea parului;
d) agenti de colorare prevazuti in anexa nr. IV, Partea 1, la Ordinul ministrului sanatatii nr. 1.448/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, in alte conditii decat cele specificate, cu exceptia produselor cosmetice destinate a fi folosite numai la colorarea parului;
e) conservanti, altii decat cei stabiliti in anexa nr. VI, Partea 1, la Ordinul ministrului sanatatii nr. 1.448/2005, cu modificarile si completarile ulterioare;
f) conservanti, in afara limitelor de admisibilitate si a conditiilor impuse de anexa nr. VI, Partea 1, la Ordinul ministrului sanatatii nr. 1.448/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia cazului in care sunt folosite alte concentratii, pentru scopuri specifice, care rezulta din prezentarea produsului;
g) filtre UV, altele decat cele stabilite in anexa nr. VII, Partea 1, la Ordinul ministrului sanatatii nr. 1.448/2005, cu modificarile si completarile ulterioare;
h) filtre UV, folosite in afara limitelor de admisibilitate si a conditiilor impuse in anexa nr. VII, Partea 1, la Ordinul ministrului sanatatii nr. 1.448/2005, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Prezenta urmelor unor substante dintre cele prevazute la alin. (1) lit. a) este permisa numai daca, din punct de vedere tehnic, nu poate fi evitata in conditiile unei bune practici de fabricatie si se respecta prevederile art. 5.
(3) Prevederile Ordinului ministrului industriei si resurselor si al ministrului sanatatii si familiei nr. 309/729/2001 privind inventarul pentru ingredientele folosite in produsele cosmetice au valoare indicativa, fara sa constituie o lista a substantelor autorizate pentru a fi folosite in produsele cosmetice.
Art. 8. - (1) Fara a se afecta aducerea la indeplinire a obligatiilor prevazute la art. 5, se interzic:
a) comercializarea produselor cosmetice a caror formula finala, pentru a indeplini cerintele prezentei legi, a fost testata pe animale folosindu-se o metoda, alta decat cea alternativa, dupa ce aceasta din urma a fost validata si adoptata la nivelul Uniunii Europene, tinandu-se seama de evolutia procesului de validare din cadrul Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica;
b) comercializarea produselor cosmetice avand ingrediente sau combinatii de ingrediente care, pentru a indeplini cerintele prezentei legi, au fost testate pe animale folosindu-se o metoda, alta decat cea alternativa, dupa data la care aceasta din urma a fost validata si adoptata la nivelul Uniunii Europene, tinandu-se seama de evolutia procesului de validare din cadrul Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica;
c) testarea pe animale a produselor cosmetice finite, pentru a indeplini cerintele prezentei legi;
d) testarea pe animale a ingredientelor sau combinatiilor de ingrediente, pentru a indeplini cerintele prezentei legi, nu mai tarziu de data la care aceste teste trebuie sa fie inlocuite cu una sau mai multe dintre metodele validate prevazute in Regulamentul (CE) nr. 440/2008 al Comisiei din 30 mai 2008 de stabilire a metodelor de testare in temeiul Regulamentului (CE) nr. 1.907/2006 al Parlamentului European si al Consiliului privind inregistrarea, evaluarea, autorizarea si restrictionarea substantelor chimice (REACH).
(2) Metodele prevazute in anexa nr. IX "Lista metodelor alternative validate de inlocuire a experimentelor pe animale" la Directiva Consiliului 76/768/CEE din 27 iulie 1976 privind apropierea legislatiilor statelor membre cu privire la produsele cosmetice sunt reglementate prin ordin al ministrului sanatatii, pe masura publicarii lor in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(3) In situatii exceptionale, atunci cand exista un motiv intemeiat in ceea ce priveste siguranta unui ingredient cosmetic existent, Ministerul Sanatatii poate solicita Comisiei Europene sa acorde o derogare de la prevederile alin. (1). Cererea de derogare trebuie sa contina o evaluare a situatiei si sa indice masurile necesare. Pe baza cererii si dupa consultarea Comitetului Stiintific pentru Cosmetice si Produse Nealimentare, Comisia Europeana poate autoriza derogarea prin decizie motivata. Aceasta autorizare trebuie sa contina conditiile in care s-a acordat derogarea, obiectivul specific, durata si raportarea rezultatelor.
(4) Derogarea poate fi acordata numai daca:
a) ingredientul se foloseste in mod frecvent si nu poate fi inlocuit de un alt ingredient cu functie similara;
b) problema de sanatate umana specifica este fundamentata si nevoia de a recurge la testari pe animale este justificata si sustinuta de un protocol de cercetare detaliat, propus ca baza de evaluare.
Art. 9. - (1) Este permisa comercializarea produselor cosmetice care contin:
a) substantele prevazute in anexa nr. III, Partea a 2-a, la Ordinul ministrului sanatatii nr. 1.448/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, in limitele si conditiile impuse, pana la data stabilita in anexa mentionata;
b) agentii de colorare prevazuti in anexa nr. IV, Partea a 2-a, la Ordinul ministrului sanatatii nr. 1.448/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, in limitele si conditiile impuse, pana la data stabilita in anexa mentionata;
c) conservantii prevazuti in anexa nr. VI, Partea a 2-a, la Ordinul ministrului sanatatii nr. 1.448/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, in limitele si conditiile impuse, pana la data stabilita in anexa, cu exceptia cazului in care sunt folosite alte concentratii, pentru scopuri specifice, care reies din prezentarea produsului;
d) filtrele UV prevazute in anexa nr. VII, Partea a 2-a, la Ordinul ministrului sanatatii nr. 1.448/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, in limitele si conditiile impuse, pana la data stabilita in anexa mentionata.
(2) Dupa expirarea datei stabilite potrivit alin. (1), substantele, agentii de colorare, conservantii si filtrele UV trebuie:
a) permisi definitiv; sau
b) interzisi definitiv, prin includerea in cuprinsul anexei nr. II la Ordinul ministrului sanatatii nr. 1.448/2005, cu modificarile si completarile ulterioare; sau
c) mentinuti, pentru perioada prevazuta in Partea a 2-a a anexelor nr. III, IV, VI si VII la Ordinul ministrului sanatatii nr. 1.448/2005, cu modificarile si completarile ulterioare; sau
d) eliminati, prin abrogarea pozitiilor respective din anexele la Ordinul ministrului sanatatii nr. 1.448/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, pe baza informatiilor stiintifice disponibile sau pentru ca nu mai sunt folositi.
Art. 10. - (1) Prin derogare de la prevederile art. 7, Ministerul Sanatatii poate autoriza folosirea pe teritoriul Romaniei a substantelor care nu sunt prevazute in lista de substante permise pentru anumite produse cosmetice, in urmatoarele conditii:
a) autorizarea trebuie sa se limiteze la o perioada maxima de 3 ani;
b) sa se efectueze o verificare oficiala a produselor cosmetice care contin substanta sau amestecul a carui utilizare a fost autorizata;
c) produsul cosmetic astfel fabricat trebuie sa poarte o indicatie distincta, care va fi precizata in autorizatie.
(2) Ministerul Sanatatii trebuie sa informeze Comisia Europeana si statele membre despre decizia de autorizare luata conform alin. (1), in decurs de doua luni de la data intrarii in vigoare a autorizatiei.
(3) Inainte de expirarea termenului de 3 ani, prevazut la alin. (1) lit. a), Ministerul Sanatatii poate inainta Comisiei Europene o cerere pentru includerea pe lista substantelor permise a substantei care a primit autorizarea nationala, conform alin. (1). Concomitent, va comunica documentatia pe care se intemeiaza aceasta cerere si va indica utilizarile carora le este destinata substanta.
Art. 11. - Producatorul sau reprezentantul sau autorizat ori beneficiarul fabricarii produsului cosmetic sau persoana responsabila pentru punerea produselor cosmetice pe piata Uniunii Europene va notifica autoritatii competente a statului membru unde s-a fabricat produsul sau unde acesta a fost importat pentru prima data adresa locului de fabricatie ori a primului import in cadrul comunitatii, inainte de introducerea pe piata a acestora.
Art. 12. - (1) Notificarea este unica pe teritoriul Uniunii Europene.
(2) Notificarea devine efectiva din momentul transmiterii datelor.
(3) Orice modificare a informatiilor transmise Ministerului Sanatatii este adusa la cunostinta acestuia in termen de 30 de zile de la data aparitiei modificarii.
(4) In conformitate cu prevederile art. 11, Ministerul Sanatatii reprezinta autoritatea competenta in Romania pentru notificarea produselor cosmetice.
Art. 13. - (1) In scopul exercitarii controlului de catre autoritatile competente producatorul, reprezentantul sau autorizat, beneficiarul fabricarii produsului cosmetic sau persoana responsabila pentru punerea pe piata a unui produs cosmetic importat trebuie sa detina la adresa specificata pe eticheta urmatoarele date:
a) compozitia calitativa si cantitativa a produsului; informatiile privind compozitia parfumata si parfumurile sunt limitate la numele si la numarul de cod ale compozitiei, precum si la identitatea furnizorului;
b) specificatiile fizico-chimice si microbiologice pentru materiile prime si produsul finit si criteriile de control de puritate si microbiologie pentru produsul cosmetic;
c) metoda de fabricatie conform regulilor de buna practica de fabricatie prevazute in Ordinul ministrului industriei si resurselor nr. 308/2001 pentru aprobarea Ghidului privind principiile de buna practica de fabricatie pentru produsele cosmetice sau in reglementarile altor state membre; prevederile ordinului mentionat sunt aplicabile produselor cosmetice fabricate in Romania sau importate din tari terte, care sunt introduse pentru prima data pe piata comunitara prin Romania;
d) numele persoanei responsabile cu fabricarea sau importul pentru prima data al unui produs cosmetic in Uniunea Europeana; persoana responsabila trebuie sa posede un nivel adecvat de calificare profesionala sau experienta, in conformitate cu legislatia si practica statului membru al Uniunii Europene unde sunt fabricate ori unde sunt pentru prima data importate produsele cosmetice;
e) evaluarea sigurantei pentru sanatatea umana a produsului cosmetic finit. Pentru aceasta, producatorul va tine seama de profilul toxicologic general al ingredientelor folosite, de structura lor chimica si de nivelul de expunere, in special de caracteristicile de expunere specifice zonei in care produsul va fi aplicat sau de populatia careia ii este destinat; pentru produsele destinate copiilor sub 3 ani, precum si pentru cele destinate exclusiv igienei intime externe trebuie sa existe o evaluare specifica a securitatii pentru sanatatea umana. In cazul in care produsul se fabrica in diferite localitati pe teritoriul Romaniei sau al celorlalte state membre ale Uniunii Europene, producatorul poate sa aleaga o singura locatie (loc), unde informatiile privind produsul sunt disponibile. In acest sens, la solicitarea autoritatilor competente pentru monitorizarea produsului sau a altor autoritati cu atributii de control, producatorul este obligat sa precizeze adresa la care informatiile sunt rapid accesibile;
f) numele si adresa persoanelor calificate responsabile care au evaluat produsul din punctul de vedere al sigurantei pentru sanatatea umana; persoanele responsabile pentru evaluare trebuie sa aiba diploma de studii superioare in specialitatile: farmacie, toxicologie, dermatologie, medicina sau o specialitate similara, asa cum este definita in cuprinsul Legii nr. 200/2004 privind recunoasterea diplomelor si calificarilor profesionale pentru profesiile reglementate din Romania, cu modificarile si completarile ulterioare;
g) datele existente cu privire la efectele nedorite pentru sanatatea umana, provocate de produsele cosmetice ca urmare a utilizarii;
h) dovada privind efectul declarat al produsului cosmetic, in cazul in care natura acestuia o justifica;
i) informatii privind orice testari pe animale, efectuate de producator, agentii sau furnizorii sai, legate de dezvoltarea produsului sau de evaluarea sigurantei produsului cosmetic ori a ingredientelor sale, inclusiv orice testare pe animale, efectuata in scopul respectarii unor reglementari nationale din tarile care nu sunt membre ale Uniunii Europene.
(2) Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor este autoritatea competenta in Romania pentru verificarea datelor prevazute la alin. (1).
(3) Fara a se aduce prejudicii protejarii secretului comercial si proprietatii intelectuale, producatorul, reprezentantul sau autorizat, beneficiarul fabricarii produsului cosmetic sau persoana responsabila cu introducerea pe piata a unui produs cosmetic importat va asigura ca informatia prevazuta la alin. (1) lit. a) si g) sa fie accesibila publicului in orice format, inclusiv electronic. Informatiile referitoare la compozitia cantitativa prevazuta la alin. (1) lit. a) vor fi limitate la substantele care indeplinesc criteriile pentru oricare dintre urmatoarele clase sau categorii de pericol prevazute in anexa nr. I la Regulamentul (CE) nr. 1.272/2008 al Parlamentului European si al Consiliului din 16 decembrie 2008 privind clasificarea, etichetarea si ambalarea substantelor si a amestecurilor, de modificare si de abrogare a directivelor 67/548/CEE si 1999/45/CE, precum si de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1.907/2006:
a) clasele de pericol 2.1-2.4, 2.6 si 2.7, 2.8 tipurile A si B, 2.9, 2.10, 2.12, 2.13 categoriile 1 si 2, 2.14 categoriile 1 si 2, 2.15 tipurile A-F;
b) clasele de pericol 3.1-3.6, 3.7 - efecte adverse asupra functiei sexuale si a fertilitatii sau asupra dezvoltarii, 3.8 - alte efecte decat efectele narcotice, 3.9 si 3.10;
c) clasa de pericol 4.1;
d) clasa de pericol 5.1.
(4) Evaluarea sigurantei pentru sanatatea umana, asa cum este prevazuta la alin. (1) lit. e), va fi efectuata in conformitate cu principiile de buna practica de laborator prevazute de Hotararea Guvernului nr. 63/2002 privind aprobarea Principiilor de buna practica de laborator, precum si inspectia si verificarea respectarii acestora in cazul testarilor efectuate asupra substantelor chimice, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 14. - Datele prevazute la art. 13 vor fi prezentate in mod obligatoriu in limba romana, fara a exclude prezentarea si intr-o limba acceptata de autoritatile competente.
Art. 15. - In urma efectuarii actiunii de verificare intreprinse de reprezentantii imputerniciti ai organelor de control abilitate, producatorul, reprezentantul sau autorizat, beneficiarul fabricarii produsului cosmetic sau persoana responsabila pentru punerea pe piata a unui produs cosmetic importat, dupa caz, este obligat sa asigure accesul acestora la datele prevazute la art. 13, in cel mult 72 de ore de la solicitare.
Art. 16. - (1) Produsele cosmetice pot fi puse pe piata numai daca pe recipient si pe ambalaj informatiile urmatoare sunt inscriptionate vizibil, lizibil si cu caractere care nu se sterg usor; in ceea ce priveste informatiile prevazute la lit. i), acestea pot fi inscriptionate doar pe ambalaj. Se vor indica urmatoarele date:
a) numele sau denumirea producatorului ori a persoanei responsabile cu introducerea pe piata stabilite in Uniunea Europeana sau abrevierea, daca aceasta permite identificarea persoanelor respective;
b) sediul sau adresa din statul membru al Uniunii Europene a producatorului sau a persoanei responsabile pentru introducerea pe piata, in Uniunea Europeana, a unui produs cosmetic importat ori abrevierea sa, atat timp cat acesta este posibil de identificat;
c) tara de origine pentru produsele fabricate in afara Uniunii Europene;
d) continutul nominal in momentul ambalarii produsului, indicat in greutate sau in volum, exceptand ambalajele ce contin mai putin de 5 grame sau mai putin de 5 mililitri, esantioanele gratuite si dozele unice. In ceea ce priveste ambalajele in care se comercializeaza produse intr-un ansamblu de bucati si pentru care indicarea greutatii sau a volumului nu este semnificativa, continutul poate sa nu fie indicat, dar se va mentiona pe ambalaj numarul de bucati; aceasta mentiune nu este necesara atunci cand numarul de piese este usor de determinat din exterior sau daca produsul este comercializat in mod uzual ca unitate;
e) data de minima durabilitate indicata prin sintagma "A se folosi preferabil inainte de ...", urmata de data sau de indicarea locului de pe ambalaj unde se afla inscriptionata aceasta data. Data trebuie clar mentionata, indicandu-se, in ordine si cu cifre arabe, fie luna si anul, fie ziua, luna si anul. Daca este necesar, aceasta informatie va fi suplimentata de o indicare a conditiilor care trebuie indeplinite pentru a se garanta durabilitatea afirmata. Indicarea datei de durabilitate nu este obligatorie pentru produsele cosmetice a caror durabilitate minima depaseste 30 de luni. Pentru acestea mentiunile se completeaza cu indicarea perioadei, dupa deschiderea produsului cosmetic, in care poate fi folosit in siguranta de catre consumatori. Aceasta informatie va fi redata prin simbolul prevazut in anexa nr. 2, urmat de perioada de utilizare exprimata in luni si/sau ani;
f) precautiile speciale la utilizare, in special cele referitoare la ingredientele mentionate in coloana "Conditiile utilizarii si precautii care trebuie sa fie mentionate pe eticheta" din anexele nr. III, IV, VI si VII la Ordinul ministrului sanatatii nr. 1.448/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, si care trebuie inscriptionate pe ambalaj si pe recipient, precum si informatiile speciale de avertizare pentru produsele cosmetice de uz profesional, in special cele pentru coafura. In cazul in care acest lucru nu este posibil din motive practice, va fi alaturat un prospect, o eticheta, o banderola ori un fluturas care va contine informatiile necesare consumatorilor, fie abreviat, fie prin utilizarea simbolului prevazut in anexa nr. 3, care trebuie sa figureze pe recipient si pe ambalaj;
g) functia produsului cosmetic, exceptand cazul in care aceasta rezulta din prezentarea produsului;
h) numarul lotului de fabricatie sau o indicatie care sa permita identificarea produsului. Atunci cand dimensiunile reduse ale produsului nu permit, aceasta informatie poate sa apara numai pe ambalaj;
i) lista cuprinzand ingredientele care fac parte din compozitia produsului cosmetic, in ordinea descrescatoare a greutatii in momentul incorporarii lor; aceasta lista este precedata de cuvantul "ingrediente". In cazul in care, din motive practice, acest lucru nu este posibil, prospectul, eticheta, banderola sau fluturasul atasat trebuie sa contina informatia necesara consumatorului, in forma abreviata sau simbolul prevazut in anexa nr. 3, care trebuie inscriptionat pe ambalaj. Nu sunt considerate ingrediente: impuritatile din materiile prime folosite; materialele tehnice auxiliare folosite in amestec, dar care nu se regasesc in produsul finit; materialele folosite in cantitati strict necesare ca solventi sau purtatori de parfum ori compozitii aromatice. Se vor mentiona ingredientele in concentratie mai mica de 1% fara o ordine anume, dupa cele a caror concentratie este mai mare de 1%. Colorantii pot fi mentionati dupa celelalte ingrediente, indiferent de ordine, conform numarului index de culoare sau denumirii prevazute in anexa nr. VI la Ordinul ministrului sanatatii nr. 1.448/2005, cu modificarile si completarile ulterioare. Pentru produsele cosmetice decorative comercializate in mai multe culori/nuante se mentioneaza toti agentii de colorare folositi, precedati de sintagma "poate contine" sau de simbolul "+/-". Compozitiile de parfumare sau de aromatizare si materiile lor prime vor fi mentionate prin cuvantul "parfum", respectiv "aroma." Substantele cuprinse in anexa nr. III la Ordinul ministrului sanatatii nr. 1.448/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru care exista mentiunea de a fi inscriptionate pe ambalaj, vor fi incluse pe lista ingredientelor, indiferent de functiunea pe care o au in produsul cosmetic.
(2) Acolo unde, din motive practice legate de dimensiunea sau de forma recipientelor ori a ambalajelor, nu este realizabila inscriptionarea informatiilor prevazute la alin. (1) lit. f) si i), acestea se inscriu pe o eticheta, o banderola, un prospect sau un pliant care este alaturat produsului. In cazul sapunului, al bilelor pentru baie sau al altor produse de dimensiuni mici, unde este practic imposibil, din motive de dimensiune sau forma, sa fie scrise informatiile prevazute la alin. (1) lit. i) pe un prospect, o eticheta, o banderola, un pliant sau un fluturas atasat, aceste informatii vor fi scrise pe un pliant pus in imediata vecinatate a recipientului in care produsul cosmetic este expus spre vanzare.
(3) Pentru produsele cosmetice care nu sunt preambalate si care sunt ambalate la punctul de vanzare la cererea cumparatorului ori care sunt preambalate pentru imediata vanzare, regulile detaliate pentru modul de indicare a informatiilor prevazute la alin. (1) se aproba prin ordin al ministrului sanatatii, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 17. - Informatiile prevazute la art. 16 alin. (1) lit. d)-f) si h) trebuie scrise in limba romana, cu exceptia listei cuprinzand ingredientele, unde se folosesc denumirile din Ordinul ministrului industriei si resurselor si al ministrului sanatatii si familiei nr. 309/729/2001 ori din Nomenclatorul international pentru produse cosmetice - INCI, afisat pe site-ul Ministerului Sanatatii si pe cel al Uniunii Europene, sau, dupa caz, se aplica prevederile cuprinse in Hotararea Guvernului nr. 560/2001 privind unele masuri pentru pastrarea confidentialitatii unor ingrediente din compozitia produselor cosmetice, iar colorantii vor fi inscrisi conform numarului din indexul culorilor - Colour Index.
Art. 18. - (1) Ministerul Sanatatii nu poate interzice, restrange sau impiedica introducerea pe piata a produselor cosmetice care indeplinesc cerintele prevazute de prezenta lege.
(2) In vederea asigurarii unui tratament medical prompt si adecvat in cazul unor situatii cu risc pentru sanatate, la solicitarea Ministerului Sanatatii, producatorul, importatorul sau persoana responsabila cu introducerea pe piata trebuie sa asigure furnizarea informatiilor necesare si adecvate privind substantele folosite in produsele cosmetice.
(3) Ministerul Sanatatii este autoritatea nationala competenta care asigura transmiterea informatiilor prevazute la alin. (2) catre oricare dintre statele membre ale Uniunii Europene, la solicitarea acestora, luand masurile necesare pentru ca informatia sa fie transmisa doar in scopul aplicarii unui tratament medical adecvat.
Art. 19. - (1) In etichetare, prezentarea spre vanzare sau promovarea produsului se interzice intrebuintarea textelor, denumirilor, marcilor, imaginilor sau a altor insemne care atribuie produselor caracteristici pe care acestea nu le au.
(2) Producatorul sau persoana responsabila cu plasarea pe piata Uniunii Europene a produsului se poate folosi de faptul ca acesta nu a fost testat pe animale, prin specificare pe ambalaj sau pe orice alt document, nota, eticheta, banderola ce insoteste ori care se refera la produs, numai daca producatorul sau furnizorii sai de materii prime nu a/au efectuat sau nu a/au solicitat testari pe animale pentru produsul cosmetic finit ori pe prototip sau nu a/au folosit niciun ingredient testat pe animale de catre terte persoane, in scopul formularii de produse cosmetice noi.

CAPITOLUL III
Sanctiuni


Art. 20. - Incalcarea prevederilor prezentei legi atrage raspunderea materiala, civila, contraventionala sau penala, dupa caz.
Art. 21. - Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda urmatoarele fapte:
a) nerespectarea prevederilor art. 13, 14 si 17, cu amenda de la 1.000 lei la 2.000 lei;
b) nerespectarea prevederilor art. 15, 16 si 19, cu amenda de la 2.000 lei la 3.000 lei;
c) nerespectarea prevederilor art. 5, 7, 8, 11, art. 18 alin. (2) si art. 23, cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei.
Art. 22. - (1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art. 21 se fac de catre reprezentantii imputerniciti ai Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor si ai Ministerului Sanatatii.
(2) Organele de control abilitate potrivit alin. (1) pot dispune justificat oprirea temporara sau definitiva a fabricarii si/sau a punerii pe piata a produselor cosmetice care nu corespund cerintelor prezentei legi si care pot afecta viata sau sanatatea consumatorilor.
(3) Organele de control pot preleva probe de produs cosmetic pe care le considera necesare, in vederea efectuarii de analize.
Art. 23. - In cazul in care Ministerul Sanatatii constata, pe baza unor dovezi intemeiate, ca un produs cosmetic, desi respecta cerintele prezentei legi, reprezinta un pericol pentru sanatate, poate interzice provizoriu comercializarea acelui produs sau poate impune conditii speciale pentru comercializarea acestuia pe teritoriul Romaniei. In acest caz, va informa imediat Comisia Europeana si statele membre ale Uniunii Europene asupra acestei decizii si asupra motivelor care au fundamentat aceasta decizie.
Art. 24. - Reprezentantii imputerniciti ai organelor de control sunt obligati sa respecte caracterul secret al informatiilor continute in documentele prevazute la art. 13 sau despre care au luat cunostinta in timpul actiunilor de control.
Art. 25. - (1) Ministerul Sanatatii este autoritatea nationala competenta care transmite informatii Comisiei Europene referitoare la dispozitiile art. 13, in scopul publicarii in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(2) Ministerul Sanatatii asigura cooperarea cu autoritatile competente ale statelor membre, pentru aplicarea dispozitiilor prezentei legi.
Art. 26. - In cazul in care Ministerul Sanatatii a decis, potrivit art. 23, interzicerea provizorie sau restrictionarea comercializarii unui produs cosmetic, acesta informeaza in scris, in termen de 72 de ore, partea interesata/implicata despre aceasta masura, indicand motivele deciziei si masurile de remediere recomandate, in conformitate cu reglementarile legale existente, precum si data-limita pana la care acestea pot fi aplicate.
Art. 27. - Prevederile art. 21 se completeaza cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.

CAPITOLUL IV
Dispozitii finale


Art. 28. - Ministerul Sanatatii va stabili, pana la data de 31 decembrie 2006, procedura prin care unele substante si amestecuri chimice pot fi autorizate temporar, pentru a fi utilizate in produsele cosmetice, mecanismul de acces la informatiile despre substantele folosite in fabricarea produselor cosmetice necesare pentru asigurarea tratamentelor medicale adecvate in cazul unor situatii cu risc pentru sanatate, care se aproba prin ordin al ministrului sanatatii.
Art. 29. - Prevederile prezentei legi nu se aplica produselor care contin substantele prevazute in anexa nr. V la Ordinul ministrului sanatatii nr. 1.448/2005, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 30. - (1) Prezenta lege intra in vigoare la 60 de zile de la publicarea ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga:
a) pct. 21 si 22 din anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 340/1992 privind regimul de import al deseurilor si reziduurilor de orice natura, precum si al altor marfuri periculoase pentru sanatatea populatiei si pentru mediul inconjurator, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 201 din 18 august 1992, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) dispozitiile referitoare la inregistrarea produselor cosmetice cuprinse in art. 4 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 125/1998 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale a Medicamentului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 329 din 31 august 1998, cu modificarile ulterioare;
c) Hotararea Guvernului nr. 670/2001 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 178/2000 privind produsele cosmetice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 422 din 30 iulie 2001;
d) orice alte dispozitii contrare.
Art. 31. - Anexele nr. 1-3 fac parte integranta din prezenta lege.

ANEXA Nr. 1

LISTA
cuprinzand categoriile de produse cosmetice

- Creme, emulsii, lotiuni, geluri si uleiuri pentru piele (maini, fata, picioare etc.)
- Masti pentru fata (cu exceptia produselor care actioneaza ca abrazive superficiale ale pielii pe cale chimica)
- Baze nuantatoare (lichide, paste, pudre etc.)
- Pudre de machiaj, pudre dupa baie, pudre igienice etc.
- Sapunuri de toaleta, sapunuri deodorante etc.
- Parfumuri, ape de toaleta, ape de colonie etc.
- Amestecuri pentru baie si dus (saruri, spume, uleiuri, geluri etc.)
- Depilatoare
- Deodorante si antiperspirante
- Produse pentru ingrijirea parului:
> nuantatoare si decolorante;
> produse pentru ondulare, indreptare si fixare;
> produse pentru aranjare (decorare);
> produse pentru curatare (lotiuni, pudre, sampoane etc.);
> produse de conditionare (lotiuni, creme, uleiuri etc.);
> produse de coafare (lotiuni, lacuri, briantine etc.);
- Produse pentru ras (creme, spume, lotiuni etc.)
- Produse pentru machiaj si indepartarea acestuia de pe fata si ochi
- Produse destinate aplicarii pe buze
- Produse pentru ingrijirea dintilor si a gurii
- Produse pentru ingrijirea unghiilor si decorarea lor
- Produse pentru igiena intima externa
- Produse pentru bai de soare (plaja)
- Produse pentru bronzare fara soare
- Produse de albire a pielii
- Produse antirid.





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice