din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2065 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: Legea 672/2002 (Republicata 2011), privind auditul public intern

INTEGRAL: Legea 672/2002 (Republicata 2011), privind auditul public intern


Legea 672/2002 (Republicata 2011), privind auditul public intern

Republicata in Monitorul Oficial nr. 856 din 5 decembrie 2011


Republicata in temeiul art. VI din Legea nr. 191/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 672/2002 privind auditul public intern, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 780 din 3 noiembrie 2011, dandu-se textelor o noua numerotare. Legea nr. 672/2002 privind auditul public intern a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 953 din 24 decembrie 2002 si a mai fost modificata si completata prin:
Ordonanta Guvernului nr. 37/2004 pentru modificarea si completarea reglementarilor privind auditul intern, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 91 din 31 ianuarie 2004, aprobata prin Legea nr. 106/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 332 din 16 aprilie 2004;
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 35/2009 privind reglementarea unor masuri financiare in domeniul cheltuielilor de personal in sectorul bugetar, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 249 din 14 aprilie 2009, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 260/2009, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 484 din 13 iulie 2009;
Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autoritati si institutii publice, rationalizarea cheltuielilor publice, sustinerea mediului de afaceri si respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeana si Fondul Monetar International, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 761 din 9 noiembrie 2009, cu modificarile si completarile ulterioare;
Legea-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 877 din 28 decembrie 2010, cu modificarile ulterioare.


Capitolul I - Dispozitii generale


Art. 1
Prezenta lege reglementeaza organizarea si exercitarea auditului public intern in entitatile publice.

Art. 2
In intelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos se definesc dupa cum urmeaza:
a) audit public intern - activitate functional independenta si obiectiva, de asigurare si consiliere, conceputa sa adauge valoare si sa imbunatateasca activitatile entitatii publice; ajuta entitatea publica sa isi indeplineasca obiectivele, printr-o abordare sistematica si metodica, evalueaza si imbunatateste eficienta si eficacitatea managementului riscului, controlului si proceselor de guvernanta;
b) autoritate publica - orice organ de stat sau al unitatilor administrativ-teritoriale care actioneaza, in regim de putere publica, pentru satisfacerea unui interes legitim public; sunt asimilate autoritatilor publice structurile asociative ale autoritatilor publice locale si alte persoane juridice de drept privat care, potrivit legii, au obtinut statut de utilitate publica si sunt autorizate sa presteze un serviciu public, in regim de putere publica;
c) cadrul general de competente profesionale al auditorului intern din sectorul public, denumit in continuare cadrul general de competente profesionale - cuprinde domeniile si, in cadrul lor, cunostintele, abilitatile si valorile profesionale necesare exercitarii activitatii de audit public intern in entitatile publice si care sunt specificate in Standardul Ocupational "Auditor intern in sectorul public";
d) Carta auditului public intern - document oficial care defineste scopul, obiectivele, organizarea, competentele, responsabilitatile si autoritatea structurii de audit in cadrul entitatii publice, sfera de aplicare, natura serviciilor de asigurare si consiliere, metodologia de lucru, regulile de conduita a auditorilor interni si stabileste necesitatea accesului la documente, bunuri si informatii, cu ocazia misiunilor de audit desfasurate;
e) certificat de atestare a auditorului intern din sectorul public, denumit in continuare certificat de atestare - document emis de Ministerul Finantelor Publice, prin Unitatea Centrala de Armonizare pentru Auditul Public Intern (UCAAPI), care atesta indeplinirea conditiilor necesare pentru ca un auditor intern sa desfasoare activitati de audit public intern in entitatile publice;
f) compartiment de audit public intern - notiune generica privind tipul de structura functionala de baza a auditului public intern care, in functie de volumul si complexitatea activitatilor si riscurile asociate de la nivelul entitatii publice, poate fi: directie generala, directie, serviciu, birou sau compartiment cu minimum 2 auditori interni, angajati cu norma intreaga;
g) control intern - totalitatea politicilor si procedurilor elaborate si implementate de managementul entitatii publice pentru a asigura: atingerea obiectivelor entitatii intr-un mod economic, eficient si eficace; respectarea regulilor specifice domeniului, a politicilor si deciziilor managementului; protejarea bunurilor si informatiilor, prevenirea si depistarea fraudelor si erorilor; calitatea documentelor contabile, precum si furnizarea in timp util de informatii de incredere pentru management;
h) control financiar public intern - intregul sistem de control intern din sectorul public, format din sistemele de control ale entitatilor publice, ale altor structuri abilitate de Guvern si din unitatile centrale responsabile cu armonizarea si implementarea principiilor si standardelor de control si de audit;
i) cooperare pentru asigurarea activitatii de audit public intern in entitatile publice locale - exercitarea in comun a activitatii de audit public intern de catre mai multe entitati, una indeplinind rol de organizator, sau realizarea acestei activitati, pentru mai multe entitati publice locale, de compartimente de audit organizate la nivelul structurilor asociative de utilitate publica ale autoritatilor administratiei publice locale, in conformitate cu hotararile consiliilor locale; conditiile si termenii cooperarii sunt stabiliti intr-un acord;
j) dobandirea competentelor - procesul prin care se obtin cunostintele, abilitatile si valorile profesionale necesare unei persoane pentru a planifica si executa misiuni de audit public intern la entitatile publice si a caror detinere este confirmata de catre institutii autorizate prin lege;
k) economicitate - minimizarea costului resurselor alocate pentru atingerea rezultatelor estimate ale unei activitati, cu mentinerea calitatii corespunzatoare a acestor rezultate;
l) eficacitate - gradul de indeplinire a obiectivelor programate pentru fiecare dintre activitati si raportul dintre efectul proiectat si rezultatul efectiv al activitatii respective;
m) eficienta - maximizarea rezultatelor unei activitati in relatie cu resursele utilizate;
n) entitate publica - autoritatea publica, institutia publica, compania/societatea nationala, regia autonoma, societatea comerciala la care statul sau o unitate administrativ-teritoriala este actionar majoritar si care are personalitate juridica, precum si entitatea finantata in proportie de peste 50% din fonduri publice;
o) fonduri publice - sumele alocate din bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetul Trezoreriei Statului, bugetele institutiilor publice autonome, fondurile provenite din credite externe contractate sau garantate de stat si a caror rambursare, dobanzi si alte costuri se asigura din fonduri publice si din fonduri externe nerambursabile;
p) guvernanta - ansamblul proceselor si structurilor implementate de management in scopul informarii, directionarii, conducerii si monitorizarii activitatilor entitatii publice catre atingerea obiectivelor sale;
r) institutie publica - denumire generica ce include Parlamentul, Administratia Prezidentiala, ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice, alte autoritati publice, institutiile publice autonome, unitatile administrativteritoriale, respectiv comunele, orasele, municipiile, judetele, sectoarele si municipiul Bucuresti, institutiile publice centrale si locale subordonate, aflate in coordonarea sau sub autoritatea altor entitati publice, indiferent de modul de finantare a activitatii lor;
s) institutie publica mica - institutia care deruleaza un buget anual de pana la nivelul echivalentului in lei a 100.000 euro pe o perioada de 3 ani consecutiv;
s) institutii autorizate - institutii de invatamant superior acreditate in Romania, precum si furnizori de formare profesionala autorizati de Consiliul National al Calificarilor si al Formarii Profesionale a Adultilor (CNCFPA);
t) patrimoniu public - totalitatea drepturilor si obligatiilor statului, unitatilor administrativ-teritoriale sau ale entitatilor publice ale acestora, dobandite sau asumate cu orice titlu; fac parte din patrimoniul public drepturile si obligatiile referitoare atat la bunurile din domeniul public, cat si din domeniul privat al statului si al unitatilor administrativ-teritoriale;
t) pista de audit - stabilirea fluxurilor informatiilor, atributiilor si responsabilitatilor referitoare la acestea, precum si a modului de arhivare a documentatiei justificative complete, pentru toate stadiile desfasurarii unei actiuni, care sa permita, totodata, reconstituirea operatiunilor de la suma totala pana la detalii individuale si invers;
u) Standard Ocupational "Auditor intern in sectorul public"- document aprobat in baza Legii nr. 132/1999 privind infiintarea, organizarea si functionarea Consiliului National al Calificarilor si al Formarii Profesionale a Adultilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care precizeaza unitatile de competenta si nivelul calitativ asociat rezultatelor activitatilor specifice privind ocupatia de auditor intern in sectorul public;
v) structuri asociative ale autoritatilor publice locale, denumite in continuare structuri asociative - includ: Asociatia Comunelor din Romania, Asociatia Oraselor din Romania, Asociatia Municipiilor din Romania, Uniunea Nationala a Consiliilor Judetene din Romania si alte forme asociative de interes general pentru administratia publica locala, constituite potrivit legii, precum si structurile teritoriale cu personalitate juridica ale acestora, dupa caz.


Capitolul II - Organizarea auditului public intern


Art. 3
(1) Obiectivul general al auditului public intern in entitatile publice il reprezinta imbunatatirea managementului acestora si poate fi atins, in principal, prin:
a) activitati de asigurare, care reprezinta examinari obiective ale elementelor probante, efectuate in scopul de a furniza entitatilor publice o evaluare independenta a proceselor de management al riscurilor, de control si de guvernanta;
b) activitati de consiliere menite sa adauge valoare si sa imbunatateasca procesele guvernantei in entitatile publice, fara ca auditorul intern sa isi asume responsabilitati manageriale.
(2) Sfera auditului public intern cuprinde toate activitatile desfasurate in cadrul entitatilor publice pentru indeplinirea obiectivelor acestora, inclusiv evaluarea sistemului de control managerial.
(3) Ministerul Finantelor Publice si Camera Auditorilor Financiari din Romania vor elabora Cadrul comun cuprinzand obiectivele specifice auditului intern la entitatile economice din domeniul public.

Art. 4
Auditul public intern este organizat astfel:
a) Comitetul pentru Audit Public Intern (CAPI);
b) Unitatea Centrala de Armonizare pentru Auditul Public Intern (UCAAPI);
c) comitetele de audit intern;
d) compartimentele de audit public intern din entitatile publice.

Art. 5
(1) Se infiinteaza Comitetul pentru Audit Public Intern (CAPI) pe langa Unitatea Centrala de Armonizare pentru Auditul Public Intern (UCAAPI), organism cu caracter consultativ, pentru a actiona in vederea definirii strategiei si a imbunatatirii activitatii de audit public intern in sectorul public.
(2) CAPI cuprinde 11 membri, astfel:
a) presedintele Camerei Auditorilor Financiari din Romania;
b) profesori universitari cu specialitate in domeniul auditului public intern - 2 persoane;
c) specialisti cu inalta calificare in domeniul auditului public intern - 3 persoane;
d) directorul general al UCAAPI;
e) experti din alte domenii de activitate, respectiv contabilitate publica, juridic, sisteme informatice - 3 persoane;
f) un reprezentant din conducerea structurilor asociative ale autoritatilor publice locale.
(3) Membrii CAPI, cu exceptia directorului general al UCAAPI, nu pot face parte din structurile Ministerului Finantelor Publice, iar modul de nominalizare a acestora se va stabili prin norme aprobate prin hotarare a Guvernului*).
(4) CAPI va fi condus de un presedinte ales cu majoritate simpla de voturi dintre membrii comitetului, pentru o perioada de 3 ani; presedintele convoaca intalnirile CAPI.
(5) Regulamentul de organizare si functionare a CAPI este aprobat de plenul acestuia, cu o majoritate de jumatate plus unu din voturi.
(6) Secretariatul tehnic al CAPI este asigurat de UCAAPI.
(7) Membrii CAPI vor primi o indemnizatie de sedinta egala cu 20% din nivelul echivalent salariului brut al secretarilor de stat; indemnizatia se suporta din bugetul statului, prin bugetul Ministerului Finantelor Publice**).
----------
*) A se vedea Hotararea Guvernului nr. 235/2003 pentru aprobarea Normelor privind modul de nominalizare a membrilor Comitetului pentru Audit Public Intern, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 162 din 13 martie 2003.
**) Conform art. 14 din Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autoritati si institutii publice, rationalizarea cheltuielilor publice, sustinerea mediului de afaceri si respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeana si Fondul Monetar International, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 761 din 9 noiembrie 2009, cu modificarile si completarile ulterioare, de la data intrarii in vigoare a legii si pana la data de 31 decembrie 2010, indemnizatia prevazuta la art. 5 alin. (7) din Legea nr. 672/2002 a fost egala cu 1% din indemnizatia secretarului de stat.

Art. 6
In realizarea obiectivelor sale CAPI are urmatoarele atributii principale:
a) dezbate planurile strategice de dezvoltare in domeniul auditului public intern si emite o opinie asupra directiilor de dezvoltare a acestuia;
b) dezbate si emite o opinie asupra actului normativ elaborat de UCAAPI in domeniul auditului public intern;
c) dezbate si avizeaza raportul anual privind activitatea de audit public intern si il prezinta Guvernului;
d) avizeaza planul misiunilor de audit public intern de interes national cu implicatii multisectoriale;
e) dezbate si emite o opinie asupra rapoartelor de audit public intern de interes national cu implicatii multisectoriale;
f) analizeaza importanta recomandarilor formulate de auditorii interni in cazul divergentelor de opinii dintre conducatorul entitatii publice si auditorii interni, emitand o opinie asupra consecintelor neimplementarii recomandarilor formulate de acestia;
g) analizeaza acordurile de cooperare intre auditul intern si cel extern referitor la definirea conceptelor si la utilizarea standardelor in domeniu, schimbul de rezultate din activitatea propriu-zisa de audit, precum si pregatirea profesionala comuna a auditorilor;
h) avizeaza numirea si revocarea directorului general al UCAAPI.

Art. 7
(1) In cadrul Ministerului Finantelor Publice se constituie Unitatea Centrala de Armonizare pentru Auditul Public Intern (UCAAPI), structurata pe servicii de specialitate, in subordinea directa a ministrului finantelor publice.
(2) UCAAPI este condusa de un director general, numit de ministrul finantelor publice, cu avizul CAPI.
(3) Directorul general este functionar public si trebuie sa aiba o inalta calificare profesionala in domeniul financiar-contabil si/sau al auditului, cu o competenta profesionala corespunzatoare, si sa indeplineasca cerintele Codului privind conduita etica a auditorului intern.

Art. 8
In realizarea obiectivelor sale UCAAPI are urmatoarele atributii principale:
a) elaboreaza, conduce si aplica o strategie unitara in domeniul auditului public intern si monitorizeaza la nivel national aceasta activitate;
b) dezvolta cadrul normativ in domeniul auditului public intern;
c) dezvolta si implementeaza proceduri si metodologii uniforme, bazate pe standardele internationale, inclusiv manualele de audit intern;
d) dezvolta metodologiile in domeniul riscului managerial;
e) elaboreaza Codul privind conduita etica a auditorului intern*);
f) avizeaza normele metodologice specifice diferitelor sectoare de activitate in domeniul auditului public intern, inclusiv normele metodologice proprii ale compartimentelor de audit public intern organizate la nivelul structurilor asociative;
g) dezvolta sistemul de raportare a rezultatelor activitatii de audit public intern si elaboreaza raportul anual, precum si sinteze, pe baza rapoartelor primite, inclusiv de la compartimentele de audit public intern organizate la nivelul structurilor asociative;
h) efectueaza misiuni de audit public intern de interes national cu implicatii multisectoriale;
i) verifica respectarea de catre compartimentele de audit public intern, inclusiv de catre cele organizate la nivelul structurilor asociative, a normelor, instructiunilor, precum si a Codului privind conduita etica a auditorului intern, evalueaza activitatea acestora si poate initia masurile corective necesare, in cooperare cu conducatorul entitatii publice, respectiv al structurii asociative in cauza;
j) stabileste cadrul general al acordului de cooperare pentru asigurarea activitatii de audit public intern in entitatile publice locale;
k) indruma entitatile publice locale si structurile asociative in implementarea sistemului de cooperare pentru asigurarea activitatii de audit public intern;
l) stabileste, in conditiile legii, pentru domeniile cadrului general de competente profesionale cunostintele, abilitatile si valorile pe care o persoana trebuie sa le detina pentru exercitarea activitatii de audit public intern;
m) coordoneaza sistemul de recrutare in domeniul auditului public intern, sistemul de atestare nationala a auditorilor interni din entitatile publice, precum si sistemul de formare profesionala continua a acestora;
n) avizeaza numirea/destituirea sefilor compartimentelor de audit public intern din entitatile publice;
o) coopereaza cu Curtea de Conturi pentru asigurarea complementaritatii activitatilor de audit public intern si audit public extern si a cresterii eficientei acestora, precum si cu alte autoritati si institutii publice din Romania, cu respectarea independentei, functiilor si cerintelor specifice fiecarei profesii;
p) coopereaza cu autoritatile si organizatiile de control financiar public din alte state, inclusiv din Comisia Europeana.
------------
*) A se vedea Ordinul ministrului finantelor publice nr. 252/2004 pentru aprobarea Codului privind conduita etica a auditorului intern, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 128 din 12 februarie 2004.

Art. 9
(1) Institutiile publice centrale care deruleaza in cursul unui exercitiu bugetar un buget mai mare de 2.000.000.000 lei trebuie sa constituie un comitet de audit intern pentru a actiona in vederea cresterii eficientei activitatii de audit public intern.
(2) Comitetul de audit intern cuprinde intre 5 si 7 membri, numiti de conducatorul institutiei publice centrale, si are urmatoarea componenta:
a) auditori interni cu experienta de minimum 5 ani, 2-3 persoane;
b) specialisti cu vechime de minimum 5 ani care activeaza in domeniul specific de activitate al institutiei publice sau in domeniile-suport: financiar-contabilitate, resurse umane, juridic, sisteme informatice, 2-3 persoane;
c) conducatorul compartimentului de audit public intern.
(3) Auditorii interni nominalizati la alin. (2) lit. a) isi desfasoara activitatea in alte institutii publice care nu sunt subordonate, aflate in coordonarea sau sub autoritatea institutiei publice in cauza.
(4) Specialistii nominalizati la alin. (2) lit. b) isi desfasoara activitatea in cadrul institutiei publice centrale si nu ocupa functii de conducere.
(5) Echilibrul decizional in cadrul comitetului de audit intern se asigura prin cooptarea in numar egal a persoanelor nominalizate la alin. (2) lit. a) si b).
(6) Comitetul de audit intern este condus de un presedinte, ales cu majoritate simpla de voturi dintre membrii comitetului, pentru un mandat de 3 ani, care poate fi reinnoit o singura data; conducatorul compartimentului de audit public intern nu poate indeplini functia de presedinte.
(7) Regulamentul de organizare si functionare a comitetului de audit intern este aprobat de plenul acestuia, cu o majoritate simpla din voturi.
(8) Secretariatul tehnic al comitetului de audit intern este asigurat de compartimentul de audit public intern din cadrul institutiei publice centrale.
(9) Membrii comitetului de audit intern primesc o indemnizatie de sedinta stabilita in aceleasi conditii ca si indemnizatia de sedinta a membrilor Comitetului pentru Audit Public Intern (CAPI); indemnizatia se suporta din bugetul de stat, prin bugetul institutiei publice centrale in cauza.
(10) Comitetul de audit intern se intruneste de doua ori pe an, in sedinte ordinare, sau ori de cate ori este nevoie, in sedinte extraordinare, numai pentru realizarea atributiilor prevazute la art. 10 lit. b), d) si f).
(11) La cererea conducatorului institutiei publice centrale, presedintele comitetului de audit intern va participa la sedintele managementului la varf, pentru a exprima opinia comitetului cu privire la problemele supuse dezbaterii.
(12) Institutiile publice cu un buget mai mic de 2.000.000.000 lei in cursul unui exercitiu bugetar pot constitui comitete de audit intern in scopul cresterii eficientei activitatii de audit intern.

Art. 10
In realizarea obiectivelor sale, comitetul de audit intern are urmatoarele atributii principale:
a) dezbate si avizeaza planul multianual si planul anual pentru activitatea de audit public intern;
b) analizeaza si emite o opinie asupra recomandarilor formulate de auditorii interni, inclusiv asupra celor care nu au fost acceptate de conducatorul institutiei publice centrale;
c) avizeaza Carta auditului public intern;
d) examineaza sesizarile referitoare la nerespectarea Codului privind conduita etica a auditorului intern si propune conducatorului institutiei publice centrale masurile necesare;
e) analizeaza si avizeaza Raportul anual al activitatii de audit public intern;
f) avizeaza acordurile de cooperare cu alte institutii publice privind exercitarea activitatii de audit public intern.

Art. 11
Compartimentul de audit public intern se organizeaza astfel:
a) conducatorul institutiei publice sau, in cazul altor entitati publice, organul de conducere colectiva are obligatia asigurarii cadrului organizatoric si functional necesar desfasurarii activitatii de audit public intern;
b) entitatile publice locale care coopereaza pentru asigurarea activitatii de audit public intern utilizeaza capacitatea de audit a compartimentului care se constituie in cadrul entitatii organizatoare sau la nivelul structurii asociative, dupa caz; compartimentul de audit astfel constituit se organizeaza si functioneaza potrivit prevederilor prezentei legi;
c) la entitatile publice locale care nu si-au constituit compartiment propriu de audit intern sau nu au intrat in cooperare pentru asigurarea activitatii de audit intern, aceasta poate fi asigurata de catre auditori interni, persoane fizice atestate, pe baza contractelor de prestari servicii, conform prevederilor prezentei legi;
d) la institutiile publice mici, care nu sunt subordonate altor entitati publice, auditul public intern se limiteaza la auditul de regularitate si se efectueaza de catre compartimentele de audit public intern ale Ministerului Finantelor Publice;
e) la entitatile publice centrale ai caror conducatori sunt ordonatori principali de credite si gestioneaza un buget de pana la 5.000.000 lei si nu au constituit un compartiment de audit public intern, activitatea de audit este realizata de Ministerul Finantelor Publice, prin UCAAPI, pe baza unui protocol de colaborare;
f) conducatorul entitatii publice subordonate, respectiv aflate in coordonarea sau sub autoritatea altei entitati publice stabileste si mentine un compartiment functional de audit public intern, cu acordul entitatii publice superioare; daca acest acord nu se da, auditul entitatii respective se efectueaza de catre compartimentul de audit public intern al entitatii publice care a decis aceasta.

Art. 12
(1) Compartimentul de audit public intern se constituie distinct in subordinea directa a conducatorului entitatii.
(2) Conducatorul compartimentului de audit public intern este numit/destituit de catre conducatorul entitatii/structurii asociative, cu avizul UCAAPI; pentru entitatile publice subordonate, aflate in coordonarea sau sub autoritatea altor entitati publice, numirea/destituirea se face cu avizul entitatii publice ierarhic superioare, in conditiile legii.
(3) Conducatorul compartimentului de audit public intern este responsabil pentru organizarea si desfasurarea activitatilor de audit.
(4) Compartimentul de audit public intern este dimensionat, ca numar de auditori, pe baza volumului de activitate si a marimii riscurilor asociate, astfel incat sa asigure auditarea activitatilor cuprinse in sfera auditului public intern.
(5) Compartimentul de audit public intern din cadrul entitatii organizatoare, respectiv de la nivelul structurii asociative este dimensionat, ca numar de auditori, astfel incat sa asigure realizarea activitatii de audit public intern la toate entitatile publice locale cuprinse in acordul de cooperare; cheltuielile ocazionate de activitatea de audit public intern desfasurata in sistem de cooperare, reprezentand cheltuieli de personal, cheltuieli privind impozite, contributii si alte taxe aferente drepturilor de personal acordate si cele cu deplasarile interne sunt repartizate, in mod corespunzator, pe entitatile semnatare ale acordului, in functie de numarul de zile/auditor prestate; celelalte cheltuieli materiale, daca partile nu convin altfel, raman in sarcina entitatii organizatoare sau a structurii asociative, dupa caz; modalitatea concreta de decontare a cheltuielilor se stabileste prin acordul de cooperare.
(6) Contractele de prestari servicii cuprind activitatile de elaborare a planurilor anuale, respectiv a planurilor multianuale ale activitatii de audit intern, misiunile de audit si natura acestora, in functie de volumul de activitate si marimea riscurilor asociate, astfel incat sa asigure auditarea activitatilor cuprinse in sfera auditului public intern, precum si numarul de auditori interni, tinand cont si de necesitatea asigurarii functiei de supervizare a desfasurarii procesului de audit intern.
(7) Functia de auditor intern este incompatibila cu exercitarea acestei functii ca activitate profesionala orientata spre profit sau recompensa.

Art. 13
Atributiile compartimentului de audit public intern sunt:
a) elaboreaza norme metodologice specifice entitatii publice in care isi desfasoara activitatea, cu avizul UCAAPI, iar in cazul entitatilor publice subordonate, respectiv aflate in coordonarea sau sub autoritatea altei entitati publice, cu avizul acesteia;
b) elaboreaza proiectul planului multianual de audit public intern, de regula pe o perioada de 3 ani, si, pe baza acestuia, proiectul planului anual de audit public intern;
c) efectueaza activitati de audit public intern pentru a evalua daca sistemele de management financiar si control ale entitatii publice sunt transparente si sunt conforme cu normele de legalitate, regularitate, economicitate, eficienta si eficacitate;
d) informeaza UCAAPI despre recomandarile neinsusite de catre conducatorul entitatii publice auditate, precum si despre consecintele acestora;
e) raporteaza periodic asupra constatarilor, concluziilor si recomandarilor rezultate din activitatile sale de audit;
f) elaboreaza raportul anual al activitatii de audit public intern;
g) in cazul identificarii unor iregularitati sau posibile prejudicii, raporteaza imediat conducatorului entitatii publice si structurii de control intern abilitate;
h) verifica respectarea normelor, instructiunilor, precum si a Codului privind conduita etica in cadrul compartimentelor de audit intern din entitatile publice subordonate, aflate in coordonare sau sub autoritate si poate initia masurile corective necesare, in cooperare cu conducatorul entitatii publice in cauza.


Capitolul III - Desfasurarea auditului public intern


Art. 14
Tipurile de audit sunt urmatoarele:
a) auditul de sistem, care reprezinta o evaluare de profunzime a sistemelor de conducere si control intern, cu scopul de a stabili daca acestea functioneaza economic, eficace si eficient, pentru identificarea deficientelor si formularea de recomandari pentru corectarea acestora;
b) auditul performantei, care examineaza daca criteriile stabilite pentru implementarea obiectivelor si sarcinilor entitatii publice sunt corecte pentru evaluarea rezultatelor si apreciaza daca rezultatele sunt conforme cu obiectivele;
c) auditul de regularitate, care reprezinta examinarea actiunilor asupra efectelor financiare pe seama fondurilor publice sau a patrimoniului public, sub aspectul respectarii ansamblului principiilor, regulilor procedurale si metodologice care le sunt aplicabile.

Art. 15
(1) Auditul public intern se exercita asupra tuturor activitatilor desfasurate intr-o entitate publica, inclusiv asupra activitatilor entitatilor subordonate, aflate in coordonarea sau sub autoritatea altor entitati publice.
(2) Compartimentul de audit public intern auditeaza, cel putin o data la 3 ani, fara a se limita la acestea, urmatoarele:
a) activitatile financiare sau cu implicatii financiare desfasurate de entitatea publica din momentul constituirii angajamentelor pana la utilizarea fondurilor de catre beneficiarii finali, inclusiv a fondurilor provenite din finantare externa;
b) platile asumate prin angajamente bugetare si legale, inclusiv din fondurile comunitare;
c) administrarea patrimoniului, precum si vanzarea, gajarea, concesionarea sau inchirierea de bunuri din domeniul privat al statului ori al unitatilor administrativ-teritoriale;
d) concesionarea sau inchirierea de bunuri din domeniul public al statului ori al unitatilor administrativ-teritoriale;
e) constituirea veniturilor publice, respectiv modul de autorizare si stabilire a titlurilor de creanta, precum si a facilitatilor acordate la incasarea acestora;
f) alocarea creditelor bugetare;
g) sistemul contabil si fiabilitatea acestuia;
h) sistemul de luare a deciziilor;
i) sistemele de conducere si control, precum si riscurile asociate unor astfel de sisteme;
j) sistemele informatice.

Art. 16
(1) Proiectul planului multianual, respectiv proiectul planului anual de audit public intern se elaboreaza de catre compartimentul de audit public intern, pe baza evaluarii riscului asociat diferitelor structuri, activitati, programe/proiecte sau operatiuni, precum si prin preluarea sugestiilor conducatorului entitatii publice, prin consultare cu entitatile publice ierarhic superioare, tinand seama de recomandarile Curtii de Conturi a Romaniei si ale organismelor Comisiei Europene; activitatile care prezinta in mod constant riscuri ridicate trebuie sa fie auditate, de regula, anual.
(2) Proiectele planurilor multianuale si proiectele planurilor anuale de audit public intern ale entitatilor publice locale care isi asigura activitatea de audit prin cooperare se elaboreaza in conformitate cu prevederile stabilite la alin. (1) si se centralizeaza in planul multianual si in planul anual de audit ale entitatii publice organizatoare, respectiv ale structurii asociative, dupa caz.
(3) Proiectele planurilor multianuale si ale planurilor anuale de audit public intern ale entitatilor publice locale unde se desfasoara activitatea pe baza de contracte de prestari servicii se elaboreaza in conformitate cu prevederile stabilite la alin. (1) si se aproba de catre conducatorul entitatii publice locale.
(4) Conducatorul entitatii publice aproba anual proiectul planului de audit public intern.
(5) Auditorii din cadrul compartimentelor de audit public intern desfasoara, cu aprobarea conducatorului entitatii publice, misiuni de audit ad-hoc, considerate misiuni de audit public intern cu caracter exceptional, necuprinse in planul anual, in conditiile prevazute la art. 17.

Art. 17
In realizarea misiunilor de audit auditorii interni isi desfasoara activitatea pe baza de ordin de serviciu, emis de seful compartimentului de audit public intern, care prevede in mod explicit scopul, obiectivele, tipul si durata auditului public intern, precum si nominalizarea echipei de auditare.

Art. 18
(1) Compartimentul de audit public intern notifica structura care va fi auditata cu 15 zile calendaristice inainte de declansarea misiunii de audit; notificarea cuprinde scopul, principalele obiective si durata misiunii de audit; notificarea va fi insotita de Carta auditului public intern.
(2) Auditorii interni au acces la toate datele si informatiile, inclusiv la cele existente in format electronic, pe care le considera relevante pentru scopul si obiectivele precizate in ordinul de serviciu.
(3) Personalul de conducere si de executie din structura auditata are obligatia sa ofere documentele si informatiile solicitate, in termenele stabilite, precum si tot sprijinul necesar desfasurarii in bune conditii a auditului public intern.
(4) Auditorii interni pot solicita date, informatii, precum si copii ale documentelor, certificate pentru conformitate, de la persoanele fizice si juridice aflate in legatura cu structura auditata, iar acestea au obligatia de a le pune la dispozitie la data solicitata. Totodata auditorii interni pot efectua la aceste persoane fizice si juridice orice fel de reverificari financiare si contabile legate de activitatile de control intern la care acestea au fost supuse, care vor fi utilizate pentru constatarea legalitatii si a regularitatii activitatii respective.
(5) Reprezentantilor autorizati ai Comisiei Europene si ai Curtii de Conturi Europene li se asigura drepturi similare celor prevazute pentru auditorii interni, cu scopul protejarii intereselor financiare ale Uniunii Europene; acestia trebuie sa fie imputerniciti in acest sens printr-o autorizatie scrisa, care sa le ateste identitatea si pozitia, precum si printr-un document care sa indice obiectul si scopul controlului sau al inspectiei la fata locului.
(6) Ori de cate ori in efectuarea auditului public intern sunt necesare cunostinte de stricta specialitate, conducatorul compartimentului de audit public intern poate decide asupra oportunitatii contractarii de servicii de expertiza/consultanta din afara entitatii publice.

Art. 19
(1) Auditorii interni elaboreaza un proiect de raport de audit public intern la sfarsitul fiecarei misiuni de audit public intern; proiectul de raport de audit public intern reflecta cadrul general, obiectivele, constatarile, concluziile si recomandarile. Raportul de audit public intern este insotit de documente justificative.
(2) Proiectul raportului de audit public intern se transmite la structura auditata; aceasta poate comunica, in maximum 15 zile calendaristice de la primirea raportului, punctele sale de vedere, care vor fi analizate de auditorii interni.
(3) In termen de 10 zile calendaristice de la primirea punctelor de vedere, compartimentul de audit public intern organizeaza reuniunea de conciliere cu structura auditata, in cadrul careia se analizeaza constatarile si concluziile, in vederea acceptarii recomandarilor formulate.
(4) Conducatorul compartimentului de audit public intern transmite, dupa caz, raportul de audit public intern finalizat, pentru analiza si avizare, impreuna cu rezultatele concilierii:
a) conducatorului entitatii publice care a aprobat misiunea;
b) numai conducatorului entitatii publice locale care isi asigura activitatea de audit prin cooperare, pentru misiunile de audit public intern proprii, si nu informeaza alte persoane fizice sau juridice, cu exceptia celor prevazute de lege, despre date, fapte sau situatii constatate cu ocazia desfasurarii misiunilor;
c) conducatorului institutiei publice mici.
(5) Dupa avizare, recomandarile cuprinse in raportul de audit public intern sunt comunicate structurii auditate.
(6) Structura auditata informeaza compartimentul de audit public intern asupra modului de implementare a recomandarilor, incluzand un calendar al acestora. ?eful compartimentului de audit public intern informeaza UCAAPI sau organul ierarhic superior, dupa caz, despre recomandarile care nu au fost avizate; aceste recomandari vor fi insotite de documentatia de sustinere.
(7) Compartimentul de audit public intern verifica si raporteaza UCAAPI sau organului ierarhic superior, dupa caz, asupra progreselor inregistrate in implementarea recomandarilor.


Capitolul IV - Auditorii interni


Art. 20
(1) Auditorii interni care sunt functionari publici sunt recrutati, se supun regimului juridic privind incompatibilitatile, au drepturi si obligatii, in conformitate cu prevederile Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu prevederile prezentei legi.
(2) Numirea sau revocarea auditorilor interni se face de catre conducatorul entitatii publice, respectiv de catre organul colectiv de conducere, cu avizul conducatorului compartimentului de audit public intern.
(3) Cadrul general de competente profesionale ale auditorilor interni din sectorul public acopera, potrivit Standardului ocupational aprobat pentru aceasta ocupatie, cel putin urmatoarele domenii:
a) audit intern;
b) managementul riscului, controlul intern si guvernanta;
c) management;
d) contabilitate;
e) finante publice;
f) tehnologia informatiei;
g) drept.
(4) Recunoasterea competentelor profesionale dobandite de auditorul intern se realizeaza pe baza:
a) corespondentei disciplinelor inscrise in foile matricole, aferente studiilor universitare, postuniversitare si in certificatele de absolvire cu recunoastere nationala, acordate in conditiile legii, cu domeniile din cadrul general de competente profesionale;
b) pentru domeniile care nu se regasesc in cadrul foilor matricole sau in echivalent, auditorul intern trebuie sa isi completeze pregatirea profesionala prin programe organizate de institutii autorizate, finalizate prin diplome sau certificate de absolvire cu recunoastere nationala.
(5) Certificatul de atestare se elibereaza daca sunt indeplinite, cumulativ, urmatoarele conditii:
a) in urma procesului de recunoastere a rezultat indeplinirea conditiilor prevazute la alin. (4);
b) experienta profesionala de minimum un an;
c) probitate profesionala confirmata prin doua recomandari din partea unor auditori interni sau specialisti in domeniu, cu experienta de minimum 5 ani in activitatea publica.
(6) Pentru auditorii interni care detin un certificat in audit intern emis de institutii de profil cu recunoastere internationala, respectiv Institutul Auditorilor Interni din Statele Unite ale Americii, Institutul Francez al Auditului si Controlului Intern, Institutul Auditorilor Interni din Marea Britanie si Irlanda, nu mai este necesara indeplinirea conditiilor mentionate la alin. (5) lit. a).
(7) Certificatul de atestare isi pierde valabilitatea atunci cand:
a) auditorul intern/persoana fizica atestata nu a desfasurat activitati specifice de audit public intern timp de 5 ani;
b) auditorul intern/persoana fizica atestata nu a participat la cursuri de pregatire profesionala in cadrul programului de formare profesionala continua.
(8) Pentru auditorii interni care nu sunt functionari publici selectarea si stabilirea drepturilor si obligatiilor se fac in concordanta cu regulamentele proprii de functionare a entitatii publice, precum si cu prevederile prezentei legi.
(9) Persoanelor fizice, altele decat auditorii interni, care solicita obtinerea certificatului de atestare li se aplica aceleasi conditii de acordare, mentinere sau de pierdere a valabilitatii stabilite pentru auditorii interni din entitatile publice.

Art. 21
(1) Auditorii interni trebuie sa isi indeplineasca atributiile in mod obiectiv si independent, cu profesionalism si integritate, conform prevederilor prezentei legi si potrivit normelor si procedurilor specifice activitatii de audit public intern.
(2) Pentru actiunile lor, intreprinse cu buna-credinta in exercitiul atributiilor si in limita acestora, auditorii interni nu pot fi sanctionati sau trecuti in alta functie.
(3) Auditorii interni nu vor divulga niciun fel de date, fapte sau situatii pe care le-au constatat in cursul ori in legatura cu indeplinirea misiunilor de audit public intern.
(4) Auditorii interni sunt responsabili de protectia documentelor referitoare la auditul public intern desfasurat la o entitate publica.
(5) Raspunderea pentru masurile luate in urma analizarii recomandarilor prezentate in rapoartele de audit apartine conducerii entitatii publice.
(6) Auditorii interni trebuie sa respecte prevederile Codului privind conduita etica a auditorului intern.
(7) Auditorii interni au obligatia sa isi imbunatateasca cunostintele, abilitatile si valorile in cadrul formarii profesionale continue, inclusiv dupa obtinerea certificatului de atestare, care se realizeaza prin:
a) participarea la cursuri si seminare pe teme aferente domeniilor cadrului general de competente profesionale sau celor specifice entitatii publice;
b) studii individuale pe teme aprobate de conducatorul compartimentului de audit public intern;
c) publicarea de materiale de specialitate.
(8) Formarea profesionala continua se realizeaza in cadrul unei perioade de minimum 15 zile lucratoare pe an, activitate care intra in responsabilitatea conducatorului compartimentului de audit public intern, precum si a conducerii entitatii publice.
(9) Auditorii interni au obligatia de a transmite rapoarte privind modul de realizare a programelor de formare profesionala continua, avizate de conducatorul entitatii publice, catre organismul care a emis certificatul de atestare, o data la 5 ani, pe baza carora se va evalua mentinerea/pierderea valabilitatii certificatului de atestare.

Art. 22
(1) Persoanele care sunt soti, rude sau afini pana la gradul al patrulea inclusiv cu conducatorul entitatii publice nu pot fi auditori interni in cadrul aceleiasi entitati publice.
(2) Auditorii interni nu pot fi desemnati sa efectueze misiuni de audit public intern la o structura/entitate publica daca sunt soti, rude sau afini pana la gradul al patrulea inclusiv cu conducatorul acesteia sau cu membrii organului de conducere colectiva.
(3) Auditorii interni nu trebuie implicati in vreun fel in indeplinirea activitatilor pe care in mod potential le pot audita si nici in elaborarea si implementarea sistemelor de control intern al entitatilor publice.
(4) Auditorii interni care au responsabilitati in derularea programelor si proiectelor finantate integral sau partial de Uniunea Europeana nu trebuie implicati in auditarea acestor programe.
(5) Auditorilor interni nu trebuie sa li se incredinteze misiuni de audit public intern in sectoarele de activitate in care acestia au detinut functii sau au fost implicati in alt mod; aceasta interdictie se poate ridica dupa trecerea unei perioade de 3 ani.
(6) Auditorii interni care se gasesc in una dintre situatiile prevazute la alin. (1)-(5) au obligatia de a informa de indata, in scris, conducatorul entitatii publice si seful structurii de audit public intern.


Capitolul V - Contraventii si sanctiuni


Art. 23
Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda de la 3.000 lei la 5.000 lei urmatoarele fapte:
a) incalcarea obligatiei de a asigura cadrul organizatoric si functional necesar desfasurarii activitatii de audit public intern, potrivit prevederilor art. 11 lit. a);
b) incalcarea obligatiei de a elabora norme de audit public intern specifice entitatii publice, precum si neprezentarea lor spre avizare, potrivit prevederilor art. 13 lit. a);
c) incalcarea obligatiei de a elabora proiectul planului de audit public intern, conform prevederilor art. 13 lit. b);
d) refuzul personalului de executie sau de conducere, implicat in activitatea auditata, de a prezenta documentele solicitate cu ocazia efectuarii misiunilor de audit public intern, in conformitate cu prevederile art. 18 alin. (3);
e) nerespectarea prevederilor referitoare la numirea/destituirea conducatorului compartimentului de audit public intern, respectiv la numirea/revocarea auditorilor interni, in conformitate cu prevederile art. 12 alin. (2), respectiv ale art. 20 alin. (2).

Art. 24
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac astfel:
a) de reprezentanti imputerniciti ai Ministerului Finantelor Publice, pentru contraventiile prevazute la art. 23;
b) de catre reprezentantii imputerniciti ai organului ierarhic superior, la nivelul entitatii publice subordonate, pentru contraventiile prevazute la art. 23 lit. a), c) si e);
c) de catre reprezentantii imputerniciti de conducatorul entitatii publice, pentru contraventiile prevazute la art. 23 lit. d).

Art. 25
Contraventiilor prevazute la art. 23 le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.


Capitolul VI - Dispozitii finale


Art. 26
In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi*) Ministerul Finantelor Publice va elabora norme metodologice generale referitoare la exercitarea auditului public intern**).

Art. 27
La data intrarii in vigoare a prezentei legi*) se abroga art. 2 lit. c), i), k)-n), p), u), art. 6-9, 28, art. 29 alin. (2), art. 32 lit. a)-e), art. 34 alin. (1) lit. a) si b), art. 37 alin. (3), precum si orice alte dispozitii referitoare la auditul public intern din Ordonanta Guvernului nr. 119/1999 privind auditul public intern si controlul financiar preventiv, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 430 din 31 august 1999, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 301/2002.

NOTA: Reproducem mai jos prevederile art. II-V din Legea nr. 191/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 672/2002 privind auditul public intern, care nu au fost incorporate in textul republicat al Legii nr. 672/2002 si care se aplica in continuare ca dispozitii proprii ale actului modificator:

"Art. II
Comitetele de audit intern constituite potrivit prevederilor art. 8^1***) alin. (1) din Legea nr. 672/2002 privind auditul public intern, cu modificarile si completarile ulterioare, functioneaza incepand cu data de 1 ianuarie 2012.

Art. III
Pentru atestarea auditorilor interni din entitatile publice, aflati in functie la data intrarii in vigoare a prezentei legi, se aplica urmatoarele dispozitii tranzitorii:
1. Auditorii interni in functie urmeaza sa obtina certificatul de atestare in termen de 6 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei legi; cheltuielile aferente obtinerii atestarii sunt suportate de angajator, in limita bugetului prevazut pentru pregatirea profesionala.
2. Prin exceptie de la prevederile art. 18 alin. (2^2)****) din Legea nr. 672/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, auditorilor interni din entitatile publice, cu o vechime de cel putin 5 ani in functie la data expirarii termenului prevazut la pct. 1., li se recunoaste detinerea competentelor profesionale in domeniul audit intern si in domeniul managementului riscurilor, control intern si guvernanta.
3. Dupa expirarea termenului prevazut la pct. 1, auditorii interni care nu detin certificatul de atestare din vina lor nu mai pot efectua si superviza misiuni de audit public intern, urmand sa desfasoare alte activitati cu caracter administrativ din domeniul auditului public intern sau sa fie transferati in alte compartimente din cadrul entitatii.

Art. IV. - Dupa expirarea termenului prevazut la art. III pct. 1, detinerea certificatului de atestare sau indeplinirea conditiilor prevazute la art. 18 alin. (2^2)****) din Legea nr. 672/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa caz, constituie cerinte specifice prevazute in fisele posturilor vacante scoase la concurs pentru ocuparea functiei de auditor intern in entitatile publice.
----------
*) Prezenta lege a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 953 din 24 decembrie 2002.
**) A se vedea Ordinul ministrului finantelor publice nr. 38/2003 pentru aprobarea Normelor generale privind exercitarea activitatii de audit public intern, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 130 si nr. 130 bis din 27 februarie 2003, cu modificarile ulterioare.
***) Art. 8^1 a devenit prin renumerotare art. 9.
****) Art. 18 alin. (2^2) a devenit prin renumerotare art. 20 alin. (4).

Art. V
(1) Normele generale privind exercitarea auditului public intern, care vor include si activitatea de consiliere desfasurata de auditorii interni, prevazuta de Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.702/2005 pentru aprobarea Normelor privind organizarea si exercitarea activitatii de consiliere desfasurate de catre auditorii interni din cadrul entitatilor publice, se actualizeaza de Ministerul Finantelor Publice in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi si se aproba de Guvern.
(2) Normele privind sistemul de cooperare pentru asigurarea functiei de audit public intern se elaboreaza de Ministerul Finantelor Publice in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi si se aproba de Guvern.
(3) Coordonarea si desfasurarea proceselor de atestare nationala si de pregatire profesionala continua a auditorilor interni din sectorul public urmeaza a se realiza in baza normelor care se elaboreaza de Ministerul Finantelor Publice in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi si se aproba de Guvern.
(4) Normele privind infiintarea comitetelor de audit intern se realizeaza de Ministerul Finantelor Publice in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi si se aproba de Guvern."





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice