Serviciile cu amanuntul si cu ridicata reprezinta unul dintre sectoarele cele mai importante ale economiei UE si ar trebui sa joace un rol important in stimularea cresterii si a crearii de locuri de munca conform obiectivelor Strategiei Europa 2020. Acest sector reprezinta 11% din PIB-ul UE si 29% din IMM-urile europene si in cadrul acestuia lucreaza aproape 33 de milioane de persoane, fiind oferite posibilitati de angajare in munca in special pentru tineri, femei si pentru persoanele cu un nivel al competentelor sau al calificarilor mai redus. Cu toate acestea, raman o serie de obstacole care impiedica buna functionare a aprovizionarii transfrontaliere, accesul consumatorilor la servicii cu amanuntul transfrontaliere si intrarea pe piata a comerciantilor cu amanuntul.
Domnul Michel Barnier, comisarul pentru piata interna si servicii, a declarat: ``Comerciantii cu amanuntul joaca un rol important in a pune piata unica la dispozitia consumatorilor UE. Cu toate acestea, raman bariere in calea crearii unei piete unice eficiente si competitive in domeniul comertului cu amanuntul. Acest plan de actiune stabileste o strategie de imbunatatire a competitivitatii sectorului comertului cu amanuntul si de consolidare a performantei economice, de mediu si sociale a sectorului.`` Comisarul Barnier a adaugat: ``Dorim, de asemenea, sa ne asiguram ca exista conditii echitabile pe piata . Practicile comerciale neloiale pericliteaza viabilitatea intreprinderilor si, din cauza lor, lantul de aprovizionare cu amanuntul este ineficient. Consumatorilor ar trebui sa li se ofere preturi competitive, dar imi doresc, de asemenea, ca furnizorii de produse pentru piata cu amanuntul sa obtina preturi echitabile pentru produsele lor.``
Actiunile din cadrul Planului european de actiune in domeniul comertului cu amanuntul se refera la cinci prioritati esentiale:
mai multa putere pentru consumatori printr-o mai buna informare;
imbunatatirea accesibilitatii la serviciile cu amanuntul prin promovarea unui schimb de bune practici intre statele membre cu privire la planificarea comerciala si spatiala;
relatii comerciale mai echitabile si mai durabile de-a lungul lantului de aprovizionare cu produse alimentare si nealimentare;
asigurarea unei legaturi mai bune intre comertul cu amanuntul si inovare;
crearea unui mediu de lucru mai bun, de exemplu printr-o mai buna corelare intre nevoile angajatorilor si competentele personalului.
Comisia va infiinta un Grup permanent privind competitivitatea in domeniul comertului cu amanuntul, care va contribui la elaborarea de noi obiective specifice pentru domeniile identificate, va monitoriza progresele obtinute, va emite recomandari pentru a asigura punerea in aplicare pe deplin a actiunilor incluse in acest plan si, in cazul in care va fi necesar, va oferi consultanta Comisiei cu privire la noi actiuni care ar putea fi propuse.
Una dintre principalele actiuni intreprinse este o carte verde prin care se lanseaza o consultare privind practicile comerciale neloiale dintre intreprinderi in cadrul lantului de aprovizionare cu produse alimentare si nealimentare, care a fost adoptata simultan cu planul de actiune . Consultarea, care va dura trei luni, va ajuta Comisia sa evalueze amploarea practicilor comerciale neloiale si sa stranga dovezi privind impactul acestora asupra economiei si a activitatilor transfrontaliere. Va examina eficacitatea cadrelor de autoreglementare si legislative instituite pentru a contracara aceste practici la nivel national si va analiza daca aceste abordari divergente pot duce la o fragmentare a pietei unice. Toate partile interesate sunt invitate sa isi prezinte opiniile ca raspuns la intrebarile adresate in cadrul cartii verzi pana la 30 aprilie 2013.
In cazul specific al practicilor comerciale neloiale in sectorul alimentar, a fost infiintata, in 2010, in cadrul Forumului la nivel inalt pentru imbunatatirea functionarii lantului de aprovizionare cu alimente, o platforma a expertilor privind practicile contractuale intre intreprinderi, care prin activitatea sa sa ofere o solutie la aceasta problema. Cu ocazia reuniunii Forumului la nivel inalt din decembrie 2012 (a se vedea IP/12/1314), a fost anuntata o ``dubla abordare`` pentru solutionarea acestei probleme. Adoptarea Cartii verzi privind practicile comerciale neloiale intre intreprinderi in cadrul lantului de aprovizionare cu produse alimentare si nealimentare are loc in paralel cu activitatea acestui forum, iar Comisia va lansa o evaluare a impactului care sa analizeze mai multe optiuni posibile pentru abordarea acestor aspecte, de la autoreglementare la legislatie.
CJUE impune sanctiuni financiare Romaniei pentru ca nu a inchis depozite de deseuri neautorizate 15 Dec 2023 | 354
Comisia Europeana: Liniile Directoare privind lucratorii sezonieri in contextul pandemiei COVID-19 23 Jul 2020 | 1387
Consiliul Concurentei: Companiile pot actiona coordonat astfel incat sa evite deficitul de produse esentiale 23 Mar 2020 | 1075
Romania va avea cel putin un hub de inovare digitala cu grad ridicat de specializare in inteligenta artificiala 20 Feb 2020 | 993
CE lanseaza o noua cerere de candidaturi pentru permisele de calatorie DiscoverEU 25 Nov 2019 | 1541
MFP a publicat, spre dezbatere publica, un proiect de lege pentru modificarea Legii 132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto 23 Sep 2019 | 1450
Fenomenul muncii subdeclarate. Reglementare si probleme practice Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Un medicament care se elibereaza fara prescriptie medicala intr-un stat membru nu poate fi comercializat in alt stat membru decat daca acesta din urma a autorizat la randul sau introducerea sa pe piata Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene
Ce sunt locurile de munca ecologice? Sursa: EuroAvocatura.ro
E-sanatatea si securitatea in munca pe piata unica digitala Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati