Propunerile aprobate de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii sunt expresia preocuparii constante pentru consolidarea independentei justitiei, cresterea calitatii actului de justitie si imbunatatirea organizarii sistemului judiciar, in contextul profundei reforme a legislatiei care constituie principalul instrument de lucru al sistemului judiciar, prin adoptatrea celor patru noi coduri in materie civila si penala. Acestea au modificat competentele instantelor si parchetelor, au reorganizat caile de atac, au generat tipuri noi de cauze si proceduri, au determinat ample reorganizari ale sectiilor si completelor instantelor.
De asemenea, Plenul CSM a constatat ca realitatile si nevoile sistemului judiciar s-au modificat partial in perioada de un deceniu de la republicarea legilor justitiei, impunandu-se o analiza si asupra necesitatii reformarii lor. Astfel, actualul sistem de evaluare a activitatii judecatorilor si procurorilor nu si-a dovedit eficienta asteptata la momentul adoptarii legii, rareori oferind semnale relevante in cazul diminuarii performantelor individuale si nereusind sa evidentieze, acolo unde exista, diferentele intre judecatori, respectiv intre procurori.
In aceeasi perioada, gradul de ocupare a posturilor in sistem si media vechimii judecatorilor si procurorilor s-au schimbat, iar corpul magistratilor a ajuns, in majoritatea lui, la un moment de maturitate sub aspect profesional. Modificarile aduse in ultimii ani procedurii de promovare la instanta suprema au reprezentat inceputul unui demers de imbunatatire a selectiei magistratilor care functioneaza la jurisdictiile superioare.
Pe de alta parte, Consiliul apreciaza ca nu poate ignora perceptia performantelor sistemului din exteriorul acestuia, rezultatele sondajelor privind increderea cetatenilor in justitie, unele nemultumiri manifestate in mediul public legate de calitatea hotararilor judecatoresti si a actelor procurorului, criticile aduse comportamentului unora dintre magistrati, tipurile de abateri disciplinare cel mai frecvent intalnite in practica Sectiilor.
Consiliul are in vedere faptul ca justitia este un serviciu public, care trebuie sa contribuie la consolidarea ordinii de drept prin aplicarea corecta a legii situatiilor concrete aflate pe rolul organelor judiciare, iar hotararile judecatoresti si actele procurorului trebuie sa permita justitiabilului sa inteleaga modul in care "s-a spus dreptul" in cauza sa.
De asemenea, s-a constatat necesitatea asigurarii unui management coerent, eficient si responsabil de catre conducerile instantelor si parchetelor, prin intermediul unor instrumente specifice, corespunzatoare atributiilor conferite de lege, in scopul bunei functionari a acestor autoritati si, evident, al imbunatatirii performantelor sistemului judiciar.
In cadrul Comisiilor constituite la nivelul Consiliului Superior al Magistraturii a inceput inca din anul 2011 o analiza de fond a legilor justitiei si s-au formulat propuneri de modificare si completare a acestora, tinand seama in special de sesizarile primite de la judecatori si procurori, dar si de cele mai frecvente sesizari venite din afara sistemului, precum si de problemele generate de interpretarea diferita a unor texte de lege si de dificultatile in aplicarea unitara a unora dintre acestea in practica. Modificarile propunerilor initiale si consultarile repetate ale sistemului denota preocuparea Consiliului pentru gasirea celor mai eficiente solutii legislative ce pot imbunatati activitatea sistemului judiciar, activitate a carei calitate depinde in principal de calitatea resursei umane care infaptuieste justitia, in toate dimensiunile ei: cunostintele profesionale, echilibrul, maturitatea, seriozitatea si dedicarea.
In acest context, Plenul Consiliului a considerat prioritara modificarea prevederilor privind evaluarea, promovarea si numirea in functii de conducere a judecatorilor si procurorilor, rezolvarea situatiilor in care magistratii sunt in imposibilitate de a-si exercita functia, precum si eficientizarea managementului instantelor si parchetelor. In ceea ce priveste Legea nr. 317/2004, propunerile Plenului CSM vizeaza inlocuirea prevederilor declarate neconstitutionale prin Decizia Curtii Constitutionale nr.196/2013, urmarind responsabilizarea judecatorilor si procurorilor alesi membri ai Consiliului in acord cu mandatul si statutul prevazut de lege.
Schimbarile propuse de Consiliu sunt in acord cu recomandarile de esenta cuprinse in rapoartele Comisiei Europene din cadrul Mecanismului de Cooperare si Verificare si reprezinta rezultatul propunerilor si consultarilor repetate ale sistemului pentru identificarea celor mai eficiente solutii legislative ce pot imbunatati activitatea sistemului judiciar.
Agenda sedintei Guvernului Romaniei din 26 martie 2020 26 Mar 2020 | 1030
Proiectele de acte normative adoptate de Guvern in cadrul sedintei din 10 martie 2020 11 Mar 2020 | 1176
Un alt Cod administrativ al Romaniei a fost propus in Senat pentru dezbatere 02 Nov 2019 | 1490
Consiliul Superior al Magistraturii a lansat proiectul �Optimizarea managementului la nivelul sistemului judiciar. Componenta de instante judecatoresti� 01 Nov 2019 | 1490
CSM a aprobat organizarea, in data de 15.12.2019 a concursului de promovare in functii de executie, pe loc, a judecatorilor. 17 Oct 2019 | 1441
CSM a aprobat calendarul, tematica si bibliografia pentru Concursul de admitere la INM - septembrie 2019 � februarie 2020 17 Sep 2019 | 3502
Functia publica sub imperiul Noului Cod Administrativ (V) Sursa: Irina Maria Diculescu
OPINIE: Conditiile in care motoarele de cautare pot publica fragmente din publicatii Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene
Sanctiunea nerespectarii obligatiei de a participa la sedinta de informare privind medierea Sursa: EuroAvocatura.ro
Locuinta alternanta a copilului in legislatia franceza Sursa: EuroAvocatura.ro
CEDO: Panioglu impotriva Romaniei. Libertatea de exprimare Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului
CEDO: Camelia Bogdan impotriva Romaniei. dreptul la un proces echitabil. Accesul la o instanta Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului
Neindicarea salariului confidential al membrilor de familie in declaratia de avere nu poate fi sanctionata cu amenda Pronuntaţă de: Judecatoria Pascani Sentinta civila nr. 1976 din 20 noiembrie 2020
Valabilitatea actelor aditionale de majorare a salariului nesemnate de salariat Pronuntaţă de: Curtea de Apel Timisoara - Decizia nr. 641 din 01.07.2019