Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Codul muncii comentat 2019 Avocat Marius-Catalin Predut
Prima pagină » Ştiri juridice » Directiva europeana privind dreptul la asistenta judiciara al cetatenilor suspectati sau acuzati de o infractiune si al celor care fac obiectul unui mandat european de arestare

Directiva europeana privind dreptul la asistenta judiciara al cetatenilor suspectati sau acuzati de o infractiune si al celor care fac obiectul unui mandat european de arestare

  Publicat: 15 Oct 2016       1318 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Consiliul Uniunii Europene (Consiliul de Ministri sau Consiliul) este principalul organism decizional al UE. Asemenea Parlamentului European, el a fost creat prin tratatele fondatoare in cursul anilor '50 si este alcatuit din ministrii din statele membre, fiind astfel institutia Uniunii Europene in care guvernele statelor membre sunt reprezentate.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
La 13 octombrie 2016, Consiliul Uniunii Europene si-a dat acordul final in ceea ce priveste directiva privind dreptul la asistenta judiciara al cetatenilor suspectati sau acuzati de o infractiune si al celor care fac obiectul unui mandat european de arestare.

1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
(Issuer) Entitate legala care are capacitatea de a emite si de a distribui un instrument financiar transferabil.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Componentele structurale ale actului juridic civil, adica elementele sale constitutive, care pot fi comune tuturor actelor civile
Sprijin recirpoc pe care si-l dau statele in activitatea de descoperire,
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Parlamentul European reprezinta cele 453 milioane de cetateni ai Statelor Membre ale Uniunii Europene. Este singura institutie Uniunii care este aleasa direct de catre cetateni si joaca un rol politic in crestere in cadrul Uniunii Europene.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Prevedere cuprinsa intr-un contract, tratat etc. ce are drept
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Contractul in temeiul caruia o persoana numita mandant, imputerniceste pe o alta persoana, numita mandatar, sa incheie in numele ei si pentru ea anumite acte juridice.
Activitate de lamurire, de stabilire a adevaratului inteles al unei opere spirituale.
Potrivit dispozitiilor procesual penale, invinuitul dau inculpatul nu este obligat sa probeze nevinovatia sa,

Directiva propusa stabileste normele minime referitoare la dreptul la asistenta judiciara al persoanelor suspectate sau acuzate in cadrul procedurilor penale, care sunt private de libertate, precum si intr-o serie de alte situatii. Aceasta asigura, de asemenea, faptul ca asistenta judiciara este pusa la dispozitie in cadrul procedurilor aferente mandatului european de arestare, in anumite conditii, atat in statul de executare, cat si in cel emitent.


``Pentru un proces corect, accesul la un avocat este esential. Prin definirea cerintelor minime pentru furnizarea de asistenta judiciara, aceasta directiva va contribui la realizarea acestui obiectiv, pentru o justitie accesibila tuturor, indiferent de nivelul veniturilor. De asemenea, am convingerea ferma ca directiva va creste nivelul increderii reciproce dintre tarile europene si, implicit, al cooperarii in materie penala.``


Ministrul ŽitAˆanskA¡, din partea presedintiei slovace


Noile norme privind furnizarea de asistenta judiciara vor contribui la o justitie accesibila tuturor.


Fata de propunerea Comisiei, domeniul de aplicare al directivei a fost extins pentru a include dreptul la asistenta judiciara in toate etapele procesului penal, in anumite conditii . Propunerea initiala prevedea numai dreptul la asistenta judiciara provizorie, menit sa acopere exclusiv etapa initiala a proceselor penale, inainte de pronuntarea unei hotarari definitive privind asistenta judiciara .


Pentru a stabili daca o persoana are dreptul la asistenta judiciara, tarile UE vor fi in masura sa utilizeze criteriul starii materiale si criteriul temeiniciei. ``Criteriul starii materiale`` urmareste sa evalueze daca persoana intr-adevar nu dispune de resurse suficiente pentru a plati asistenta judiciara, iar ``criteriul temeiniciei`` permite sa se evalueze daca acordarea asistentei judiciare ar fi in interesul justitiei, in functie de circumstantele cauzei.


Textul a fost aprobat de catre Parlamentul European la 4 octombrie. Adoptarea finala de astazi a Consiliului pune capat procedurii legislative. Dupa publicarea in Jurnalul Oficial, statele membre vor avea la dispozitie 30 de luni pentru a transpune directiva in legislatia lor interna.


Regatul Unit si Irlanda au decis sa nu participe la aceasta directiva, iar Danemarcei i se aplica automat o clauza de neparticipare la legislatia din domeniul justitiei si afacerilor interne.


Foaie de parcurs privind drepturile procedurale


Aceasta directiva este ultimul text juridic prevazut ca parte a foii de parcurs pentru consolidarea drepturilor procedurale ale persoanelor suspectate sau acuzate in cadrul procedurilor penale, adoptata de Consiliu in noiembrie 2009.


Obiectivul foii de parcurs a fost acela de a garanta ca toti cetatenii implicati in proceduri penale intr-un stat membru beneficiaza de anumite drepturi procedurale minime pe intreg teritoriul Uniunii Europene. Acest lucru ar trebui sa consolideze totodata increderea reciproca intre autoritatile judiciare din Uniunea Europeana, incurajand astfel si aplicarea unor instrumente precum mandatul european de arestare.


Au fost adoptate deja alte cinci masuri pe baza foii de parcurs:



  1. dreptul la interpretare si traducere (Directiva 2010/64);

  2. dreptul la informare (Directiva 2012/13);

  3. dreptul de a avea acces la un avocat (Directiva 2013/48);

  4. prezumtia de nevinovatie (Directiva 2016/343); si

  5. garantiile speciale pentru copii (Directiva 2016/800).



Citeşte mai multe despre:    Consiliul Uniunii Europene    Asistenta juridica    Avocati



Comentează: Directiva europeana privind dreptul la asistenta judiciara al cetatenilor suspectati sau acuzati de o infractiune si al celor care fac obiectul unui mandat european de arestare
Alte titluri

CJUE aplica noi norme privind admiterea in principiu a recursurilor in cauzele care au beneficiat deja de o dubla examinare
02 May 2019 | 195

Presedintele Romaniei va participa la Conferinta „The State of The Union”
01 May 2019 | 125

In data de 9 mai va avea loc o reuniune informala a sefilor de stat sau de guvern la Sibiu
25 Apr 2019 | 103

Guvernul a aprobat Nota de fundamentare referitoare la necesitatea si oportunitatea efectuarii cheltuielilor aferente proiectului "Extinderea implementarii solutiei tehnice de recuperare in caz de dezastru a N.SIS II"
12 Apr 2019 | 149

Romania a fost gazda Sesiunii „Vecinatatea europeana: Balcani; Parteneriatul Estic; Relatiile euro-atlantice“
06 Apr 2019 | 447

Consiliul Uniunii Europene si-a adoptat pozitia privind pietele secundare pentru creditele neperformante
31 Mar 2019 | 251



Articole Juridice

Constitutionalitatea acordului de recunoastere a vinovatiei
Sursa: Irina Maria Diculescu

Codul de procedura civila aplicabil din 2019, conform modificarilor aduse prin Legea 310/2018
Sursa: MCP Cabinet avocati

Contract individual de munca 2019 (Model editabil WORD si PDF). CIM 2019, conform modificarilor aduse Codului muncii
Sursa: MCP Cabinet avocati

Ajutorul public judiciar – beneficiari, forme, conditii de acordare
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

Jurisprudenţă

Decizia C.C.R. nr. 250/2019 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 386 alin. (1) din Codul de procedura penala
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia C.C.R. nr. 88/2019 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 281 alin. din Codul de procedura penala
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia nr. 146/2019 referitoare la obiectia de neconstitutionalitate a unor prevederi din Legea privind alegerea Presedintelui Romaniei, Legea privind organizarea si desfasurarea alegerilor pentru Parlamentul European si din din Legea pentru modificarea si completarea unor acte normative in materie electorala.
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala

Subiectul activ si elementele constitutive ale infrantiunii de conflict de interese
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia penala, decizia nr. 50/A din 16 februarie 2015