din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1675 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » Comisia de la Venetia a adoptat �Parametrii privind relatia dintre majoritate si opozitie intr-o democratie�

Comisia de la Venetia a adoptat �Parametrii privind relatia dintre majoritate si opozitie intr-o democratie�

  Publicat: 25 Jun 2019       1392 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Comisia Europeana pentru Democratie prin Drept a Consiliului Europei a adoptat �Parametrii privind relatia dintre majoritate si opozitie intr-o democratie� in data de 21.06.2019.

Este un sistem de guvernare caracterizat prin participarea cetatenilor la procesul de conducere.Acest regim politic se defineste prin:
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Este formata din persoanele asociate sub diferite forme, pe baza unor interese comune, si care isi dedica timpul, cunostintele si experienta pentru a-si promova si apara drepturile si interesele;
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Suma de bani sau alte valori care trebuie platite de catre un debitor unei alte persoane,

Elaborarea acestor parametri a fost motivata de evolutiile ingrijoratoare dintr-o serie de state europene, in care democratia si statul de drept au fost afectate de comportamente politice abuzive ale majoritatilor aflate la putere prin inlaturarea sistemului de control democratic (checks and balances) asupra puterilor majoritatii, prin adoptarea grabita de acte normative fara dezbatere politica veritabila si transparenta, prin numiri sau destituiri abuzive de oficiali ai unor agentii independente sau de judecatori. Toate acestea au condus la vulnerabilizarea si reducerea democratiei si la relatii tensionate intre majoritate si opozitie.


Documentul Comisiei de la Venetia cuprinde, pe de o parte, o serie de principii generale care trebuie sa guverneze relatia dintre majoritate si opozitie intr-o democratie si, pe de alta parte, o lista de criterii care includ standarde ce trebuie respectate pentru a asigura corecta aplicare a acestor principii, pentru prezervarea pluralismului politic veritabil si a rolului opozitiei parlamentare in calitate de contrapondere politica si alternativa viabila la guvernare.


Printre principiile generale incluse in Parametrii elaborati de Comisie, considerate drept garantii pentru opozitie, fara respectarea carora exista riscul ca o democratie constitutionala sa se transforme intr-un regim autoritar, se numara:
1. respectarea valorilor pluralismului si libertatii; criticile opozitiei sa nu fie privite ca un element distructiv si ca lipsa de acceptare a rezultatelor alegerilor, iar vocea opozitiei sa fie auzita si respectata;
2. existenta unui sistem democratic de control reciproc (checks and balances) intre institutiile statului, sistem care include si societatea civila si presa libera;
3. principiul cooperarii loiale si constructive intre organele statului pentru realizarea interesului public, ceea ce presupune control si respect reciproc intre institutiile statului;
4. principiul responsabilitatii impartasite intre majoritate si opozitie fata de societate (sau principiul solidaritatii politice) - atat majoritatea, cat si opozitia trebuie sa actioneze pe baza angajamentului comun si responsabil fata de interesul public al cetatenilor, iar majoritatea trebuie sa actioneze in exercitarea puterii cu auto-retinere si cu respect fata de opozitie, intr-o maniera incluziva si transparenta, avand in vedere ca in viitor ar putea deveni la randul sau opozitie, in conformitate cu regulile democratice;
5. masurile adoptate de majoritate nu trebuie sa afecteze statul de drept si nu trebuie sa vizeze modificarea regulilor ``jocului`` democratic, care inseamna pana la urma posibilitatea alternarii la putere prin alegeri libere si corecte (majoritatea nu ar trebui sa abuzeze de puterile sale pentru a face imposibil sau foarte dificil ca minoritatea sa devina majoritate; daca regulile jocului democratic trebuie schimbate, schimbarea nu trebuie sa fie prea usor de facut, trebuie sa fie transparenta si precedata de o consultare publica adecvata, nu trebuie sa vizeze subminarea principiilor fundamentale ale sistemului democratic si a statului de drept si trebuie sa respecte drepturile minoritatii);
6. sistemul democratic sa permita un proces eficient de luare a deciziilor; interactiunea dintre majoritate si opozitie trebuie sa respecte intotdeauna imperativul de asigurare a unui echilibru corect intre interesele legitime ale majoritatii si ale opozitiei, ambele avand o datorie politica de cooperare loiala si constructiva.



Citeşte mai multe despre:    Comisia de la Venetia    Opozitie    Relatia dintre majoritate si opozitie    Pluralism politic    Stat de drept

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

Tribunalul Bucuresti anunta protest: toate dosarele care au termen in intervalul 28 februarie - 7 martie, cu exceptia urgentelor, vor fi amanate
28 Feb 2019 | 1681

Procurorii DNA au trimis in instanta al VIII-lea dosar Posta Romana (abuz in serviciu si trafic de influenta)
04 Mar 2017 | 1321

CCR. Conflict juridic de natura constitutionala intre Ministerul Public � PICCJ � DNA si Guvernul Romaniei
27 Feb 2017 | 2728

ANSPDCP: Conditiile in care angajatorii pot supraveghea VIDEO salariatii la locul de munca
08 Feb 2017 | 3031

Opozitie SRDO privind organizarea expozitiei �Human Body�; demers judiciar adresat Procurolului General
30 Apr 2013 | 10156



Articole Juridice

Orice persoana are dreptul sa stie cui i-au fost comunicate datele sale personale
Sursa: MCP Cabinet avocati

Hotarare definitiva pronuntata intr-un litigiu privind nerespectarea dreptului de interventie asupra datelor si a dreptului de opozitie
Sursa: Raportul pe anul 2020 al ANSPDCP

GDPR: Legalitatea publicarii declaratiei de casatorie pe internet de catre autoritatea administratiei publice locale
Sursa: Raportul pe anul 2020 al ANSPDCP

Dialogurile MCP (IV) � Daunele morale acordate salariatilor in litigiile de munca
Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut

Jurisprudenţă

Raportul de audit al Curtii de Conturi nu reprezinta titlu executoriu pentru recuperarea prejudiciului de la salariat
Pronuntaţă de: Tribunalul Brasov - Sentinta civila nr. 1053/2020

Decizia CCR nr. 466/2019 - admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a Legii pentru modificarea si completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, precum si a Legii nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia nr. 504/2019 asupra cererii de solutionare a conflictului juridic de natura constitutionala intre prim-ministru, pe de o parte, si Presedintele Romaniei, pe de alta parte
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia C.C.R. nr. 222/2019 asupra initiativei legislative a cetatenilor intitulate "Lege de revizuire a Constitutiei Romaniei"
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei