din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1571 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » MJLC. Argumente ce sustin mentinerea statutului actual al Oficiului National al Registrului Comertului, de institutie publica subordonata Ministerului Justitiei si Libertatilor Cetatenesti

MJLC. Argumente ce sustin mentinerea statutului actual al Oficiului National al Registrului Comertului, de institutie publica subordonata Ministerului Justitiei si Libertatilor Cetatenesti

  Publicat: 11 Feb 2009       1782 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


MJLC a sustinut, in mod constant, ca nimic nu justifica transformarea statutului ONRC, argumentele prezentate fiind atat de nelegalitate, cat si de absenta a oportunitatii masurii.

Actiune diplomatica prin care un stat accepta prevederile unui tratat international, obligandu-se sa le respecte
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Expresie latina folosita pentru a reda ideea ca o notiune ori o dispozitie trebuie sa fie inteleasa
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Este inscris in Costitutia Romaniei si reglementat in detaliu in legea pentru organizarea judecatoreasca.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Ramura a economiei in cadrul careia se realizeaza circulatia marfurilor de la producator la consumator prin indeplinirea functiei de echilibru dintre oferta si cererea de produse si servicii.
Ramura economica a activitatii economice constituita pe baza diviziunii muncii, care transforma obiecte preluate din natura sau alte materii prime (produse agricole, piscicole)
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Ramura a economiei in cadrul careia se realizeaza circulatia marfurilor de la producator la consumator prin indeplinirea functiei de echilibru dintre oferta si cererea de produse si servicii.
Ramura a economiei in cadrul careia se realizeaza circulatia marfurilor de la producator la consumator prin indeplinirea functiei de echilibru dintre oferta si cererea de produse si servicii.
Cheltuielile care intervin in derularea proiectelor finantate din instrumentele structurale, implementate de organisme, autoritati, institutii sau societati comerciale din sectorul public,
Act procedural prin care organul de urmarire penala, instanta de judecata, in procese penale sau civile, ori alt organ de jurisdictie dispune ca o persoana sa se prezinte in fata sa la o data determinata, in legatura cu un proces.
NATURA 2000 (Obiectiv de tip NATURA 2000)
Ramura a economiei in cadrul careia se realizeaza circulatia marfurilor de la producator la consumator prin indeplinirea functiei de echilibru dintre oferta si cererea de produse si servicii.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
1. Act, livret oficial care atesta identitatea unei persoane. Adeverinta oficiala prin care se consemneaza ceva.
Aceasta sintagma se refera la finantarea unei activitati de doua ori, din doua surse diferite.
Este fapta ce prezinta pericol social, care a fost savarsita cu vinovatie si este prevazuta de legea penala.
Sustragerea de la plata impozitelor si taxelor din partea unor agenti economici, inclusiv a celor care actioneaza in economia subterana. Are loc prin nedeclararea sau falsa declarare a veniturilor impozabile.
Puterile publice existente in stat. Potrivit Constitutiei Romaniei autoritatile publice sunt:
Una dintre solutiile pe care le pronunta instanta care a judecat cauza penala,
Una dintre solutiile pe care le pronunta instanta care a judecat cauza penala,
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Argumente ce sustin mentinerea actualului statut al registrului comertului

1. Argumente legate de implementarea normelor comunitare in domeniul societatilor comerciale

Ministerul Justitiei a fost integratorul capitolului 5 de negocieri Dreptul societatilor comerciale de la inceperea negocierilor de aderare in februarie 2000. In aceasta calitate, MJLC, ca institutie succesoare a Ministerului Justitiei, are obligatia de a monitoriza angajamentele asumate de Romania la acest capitol.

De asemenea, aplicarea normelor comunitare privind dreptul societatilor comerciale stricto sensu se afla in responsabilitatea directa a Ministerului Justitiei . Majoritatea prevederilor directivelor si regulamentelor comunitare in domeniu sunt puse in practica prin Oficiul National al Registrul Comertului. Normele europene nu stabilesc modul de organizare a registrului, dar institutia care controleaza aceasta structura trebuie sa isi asume angajamente si sa raspunda efectiv pentru aplicarea conforma a acquis-ului comunitar.

In Raportul Comisiei Europene de monitorizare a progreselor inregistrate de Romania in procesul de aderare, dat publicitatii la data de 25 octombrie 2005, se apreciaza ca �structurile de implementare (a directivelor comunitare in materie) au fost create si functioneaza adecvat.� Se subliniaza insa ca � Registrul Comertului trebuie sa isi asigure continuitatea personalului si sa se pregateasca pentru inregistrarea entitatilor legale europene.� Se arata, de asemenea, ca �trebuie continuate eforturile de imbunatatire atat a raportarilor financiare a societatilor romanesti, cat si a supravegherii eficiente a societatilor care nu se conformeaza prevederilor legale.�
O dovada in plus a bunei functionari a registrului o constituie si recenta initiativa de modificare a procedurii de inregistrare a persoanelor fizice autorizate, intreprinderilor individuale, asociatiilor familiale, in sensul transferului competentei de inregistrare/autorizare de la primarii la oficiile registrului comertului (Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.44/2008), motivarea masurii fiind tocmai de a permite si acestor categorii de comercianti sa beneficieze de procedura rapida oferita de ONRC.

Comisia Europeana a criticat functionarea Registrului Comertului anterior preluarii acestuia de catre Ministerul Justitiei.

Astfel, in rapoartele institutiei europene vizand perioada respectiva se arata ca: �(�) oficiile nu-si indeplinesc functiunile de baza si, de facto, Romania nu aplica in mod corespunzator acquis-ul comunitar care a fost transpus.� (�) �Romania trebuie sa-si concentreze eforturile in sensul asigurarii aplicarii acquis-ului, in special in ceea ce priveste activitatile de baza ale Registrului Comertului.�(�) �masuri mai energice trebuie luate pentru a stopa situatia in care 70-80% din societatile comerciale inregistrate pana in 2002 nu isi indeplinesc obligatia de a-si depune situatiile financiare la Registrul Comertului.�

Critici similare au fost formulate si de alte organisme europene.
Cu titlu de exemplu, notam ca Raportul de evaluare al GRECO pentru Romania, adoptat in 14 � 15 octombrie 2005, retine ca Registrul Comertului a fost transferat de la Camerele de comert si industrie la Ministerul Justitiei in 2002, pentru a consolida caracterul public al registrului. Persoanele intervievate de expertii GRECO au confirmat ca Registrul functioneaza mult mai eficient dupa transferul la Ministerul Justitiei.

2. Argumente de drept comparat

Urmare unei analize efectuate asupra sistemelor a 36 tari (membre si non-membre UE ), s-a constatat ca toate acestea mentin un control public asupra Registrului, cu intensitati diferite:
� 17 tari (Austria, Cehia, Estonia, Franta, Germania, Gibraltar, Grecia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Mali, Maroc, Slovenia, Polonia, Romania, Spania, Ungaria) - in subordinea Ministerului Justitiei sau a tribunalelor;
� 17 tari (Algeria, Anglia - Tara Galilor, Australia, Belgia, Canada - Yukon, Cipru, Danemarca, Elvetia, Finlanda, Irlanda, Jersey, Malta, Republica Moldova, Monaco, Norvegia, Suedia) � in subordinea altui minister, de preferinta al economiei sau finantelor;
� 2 tari � tinut de camerele de comert, dar:
o Italia � camerele de comert sunt institutii publice in cadrul administratiei publice locale;
o Olanda � camerele de comert se afla sub controlul Ministerului Afacerilor Comerciale, care ii si aproba bugetul de venituri si cheltuieli .


3. Argumente legate de coerenta sistemului legislativ

Masura legislativa a transformarii statutului ONRC are un impact semnificativ asupra altor norme interne.
Cele doua camere ale Parlamentului Romaniei au adoptat o serie de acte normative reformatoare, cu o influenta semnificativa asupra mediului de afaceri, dar a caror aplicare depinde de modul de functionare al ONRC.

Legea insolventei (falimentului) a creat un instrument nou de citare in procedura insolventei - Buletinul procedurilor de insolventa, instrument ce s-a dovedit viabil, reducand substantial durata proceselor de aceasta natura . Camerele de comert nu au un interes direct in organizarea acestei activitati complexe, motiv pentru care in initiativa legislativa nu se face vorbire de Buletin. In aceste conditii, un mecanism ce si-a probat utilitatea este, in mod implicit, abandonat, cel putin temporar, pana la identificarea de catre autoritatile statului a unei alte surse de finantare .

Legea pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale prevede atributii ale registrului comertului in tinerea evidentei comerciantilor care au savarsit infractiunea de evaziune fiscala. Acest rol, similar cazierului judiciar, dar cu competente limitate la anumite infractiuni, nu poate fi atribuit unei entitati ce nu are atributii de autoritate publica.

Codul de procedura penala cuprinde o serie de dispozitii ce precizeaza rolul registrului comertului in asigurarea publicitatii anumitor categorii de hotarari de condamnare a persoanelor fizice (ce vizeaza administratorii, cenzorii, asociatii societatilor comerciale) si a hotararilor de condamnare a persoanelor juridice.

Legea nr.359/2004 privind simplificarea formalitatilor la inregistrarea in registrul comertului a persoanelor fizice, asociatiilor familiale si persoanelor juridice, inregistrarea fiscala a acestora, precum si la autorizarea functionarii persoanelor juridice si Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale prevad un mecanism de autorizare, care functioneaza pe principiul colaborarii institutiilor statului abilitate in anumite domenii ce fac obiectul autorizarii (sanitar-veterinar, incendii etc). Interventia unei entitati ce nu detine atributul autoritatii publice poate crea dificultati in derularea acestei proceduri.

4. Concluzii
Asadar, in luarea unei decizii de transformare a statutului ONRC, trebuie sa se aiba in vedere urmatoarele:
- importanta aplicarii corespunzatoare a acquis-ului comunitar si a stabilirii unor garantii satisfacatoare in acest sens,
- riscurile bulversarii unei activitati esentiale pentru Piata interna comunitara, in contextul actual al procesului de aderare,
- necesitatea consultarii Comisiei Europene asupra oricarei masuri legislative cu relevanta / impact asupra cadrului normativ comunitar;
- riscul punerii institutiei responsabile sa monitorizeze implementarea normelor comunitare in materia societatilor comerciale in imposibilitatea indeplinirii atributiilor sale in acest domeniu;
- riscul crearii unei incoerente a sistemului juridic si al imposibilitatii aplicarii unor norme interne.


Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...