din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1970 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » Raportul interimar al CE prinvind progresele realizate de Romania in Mecanismul de cooperare si verificare. INTEGRAL

Raportul interimar al CE prinvind progresele realizate de Romania in Mecanismul de cooperare si verificare. INTEGRAL

  Publicat: 12 Feb 2009       1471 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


La 1 ianuarie 2007, cand Romania a aderat la Uniunea Europeana, a fost stabilit un
Mecanism de cooperare si de verificare (abreviat in continuare �MCV�) pentru a
sprijini Romania in vederea remedierii anumitor deficiente in domeniul reformei
sistemului judiciar si al luptei impotriva coruptiei, precum si pentru a monitoriza
progresele realizate in aceste domenii prin intermediul unor rapoarte periodice.

Persoana care, de obicei in schimbul unui avantaj banesc, face legatura intre vanzator si cumparator sau incheie o tranzactie intre doua parti, cu imputernicirea acestora;
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Acte juridice si operatiuni prevazute de Codul Comercial si calificate ca atare. Prin savarsirea de fapte de comert se nasc raporturi juridice specifice, de comert, reglementate tot de Codul Comercial
1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
Unica autoritate de justitie din Romania, garantul suprematiei Constitutiei, care se supune numai Constitutiei si legii sale de organizare si functionare.
Roman Cristian-Constantin - membru al Parlamentului Romaniei.
Ansamblu de solutii pronuntate de catre organele de jurisdictie in legatura cu probleme de drept sau institutiile juridice examinate cu prilejul desfasurarii litigiilor din competenta lor.
Sustinerile si punctele de vedere ale partilor si procurorului exprimate in cursul procesului penal cu privire la solutionarea cauzei deduse judecatii.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
Data calendaristica a unui inscris sub semnatura privata, care nu poate fi contestata de terti.
(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004) Orice drept fundamental prevazut de Constitutie sau de lege, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrative.
Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.
Organ legislativ compus din doua camere si care poarta denumiri diferite (Adunarea Nationala si Senat in Franta, Bundestag si Budesrat in Germania, Camera Comunelor si Camera Lorzilor in Anglia, Congres in S.U.A.etc.).
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Unica autoritate de justitie din Romania, garantul suprematiei Constitutiei, care se supune numai Constitutiei si legii sale de organizare si functionare.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Infractiune constand in conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul fara permis de conducere
Competenta de a judeca a instantelor judecatoresti sau a organelor care au competenta de a judeca pricini de aceeasi categorie.
1. Contract incheiat intre locatar si locator prin care primul inchiriaza un bun,
Diferenta intre pretul de vanzare al unui produs/serviciu si costul acestuia; diferenta intre dobanda platita la depozite si dobanda perceputa la creditele acordate de catre o banca.
Fond constituit in baza unor prevederi legale din profitul obtinut de catre agentii economici in scopul capitalizarii unei parti din acest profit.
Orice forma de educatie care pregateste calificarea pentru o anumita profesie, sau pentru un anumit loc de munca, competentele necesare exercitarii profesiei respective sau ocuparii unui loc de munca adecvat acesteia.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Un grup mic de angajati, desemnati sa lucreze impreuna la un anumit proiect.
Un grup mic de angajati, desemnati sa lucreze impreuna la un anumit proiect.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Retea formata din sute de milioane de calculatoare, conectate intre ele, pe principiul \"oricine cu oricine\", pe care se gasesc cateva zeci de mii de servere care asteapta, gata sa deserveasca cereri de la oricare din milioanele de calculatoare client.
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Sanctiuni ce se aplica in cazuri anume prevazute de lege prin derogare de la regulile comune.
Ansamblu de solutii pronuntate de catre organele de jurisdictie in legatura cu probleme de drept sau institutiile juridice examinate cu prilejul desfasurarii litigiilor din competenta lor.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Totalitate a actiunilor: primire, pastrare, evidenta, manuire, eliberare, care compun activitatea de administrare,
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel

Prezentul raport este un raport intermediar care ofera o actualizare tehnica privind
evolutiile semnificative care au avut loc in ultimele sase luni in Romania in cadrul
MCV2. Raportul nu contine o evaluare a progreselor realizate. Actualizarea se
limiteaza la masurile care fie au fost finalizate, fie se asteapta sa fie finalizate in
perioada urmatoare.
Comunicarea adoptata de Comisie la data de 23 iulie 2008 ramane punctul de reper
pentru evaluarea progreselor realizate in raport cu obiectivele de referinta si pentru
identificarea dificultatilor nesolutionate. Comisia va efectua urmatoarea evaluare in
vara anului 2009.

2. REFORMA SISTEMULUI JUDICIAR sI LUPTA IMPOTRIVA CORUPtIEI: SITUAtIA
ACTUALA

Ritmul progreselor consemnat in raportul Comisiei din iulie 2008 nu a fost mentinut.
Cu toate ca au fost cateva semnale pozitive in reforma judiciara, rezultatele sunt
dificil de demonstrat. Guvernul a finalizat proiectul de modificare a Codului civil, un
proiect de Cod penal si proiectele de Coduri de procedura penala si de procedura
civila, insa acestea nu au fost inca adoptate. Intentiile Consiliului Superior al
Magistraturii de a accepta sa-si asume intr-o mai mare masura reforma sistemului de
justitie sunt incurajatoare, dar acestea trebuie transpuse in fapte . Agentia Nationala
de Integritate si-a constituit un istoric operational de cazuri, care trebuie mentinut.
In majoritatea celorlalte domenii, deficientele identificate de Comisie in iulie sunt
inca de actualitate. Cu toate ca, recent, Curtea Constitutionala a respins modificarile aduse Codului de procedura penala3 care ar restrange in mod grav competentele organelor de urmarile penala, situatia legislativa ramane nerezolvata si ambigua.
Anchetarea anumitor cazuri la nivel inalt este in continuare blocata de Parlamentul roman . In plus, sunt asteptate in continuare imbunatatiri semnificative in domenii care privesc: accesul la jurisprudenta si unificarea acesteia, o mai mare raspundere a magistratilor, deficitul de personal si deficientele de gestionare ale sistemului
judiciar.
Este important ca autoritatile romane sa se reincadreze pe linia dinamica a reformarii
sistemului judiciar si a luptei impotriva coruptiei, astfel incat sa contrabalanseze
regresele din ultimele luni.

3. CONCLUZII � PERSPECTIVE
Urmatoarea evaluare a progreselor efectuata de Comisie in vara anului 2009 va arata
masura in care Romania a fost capabila sa remedieze cu succes deficientele
identificate in cadrul reformei sistemului judiciar si sa obtina rezultate convingatoare
si concrete in lupta impotriva coruptiei.
Va fi crucial ca Romania sa realizeze progrese semnificative si ireversibile pana la
acea data . Romania trebuie sa demonstreze existenta unui sistem judiciar stabil, care
functioneaza autonom si care este capabil sa identifice si sa sanctioneze cazurile de
coruptie si sa mentina statul de drept . Aceasta inseamna, in special, adoptarea
legislatiei restante, necesare pentru a moderniza sistemul juridic si pentru a
demonstra � prin instrumentarea rapida a cazurilor de coruptie la nivel inalt � ca
sistemul juridic este capabil sa puna in aplicare legile intr-un mod independent si
eficient.

4. ACTUALIZARI TEHNICE ALE OBIECTIVELOR DE REFERINtA
4.1. Obiectivul de referinta nr. 1: asigurarea unei proceduri judiciare mai transparente si mai eficiente, in special prin consolidarea capacitatii si raspunderii Consiliului Suprem al Magistraturii. Raportarea si monitorizarea
efectelor noilor coduri de procedura civila si de procedura penala

Romania a finalizat proiectul de modificari ale Codului civil, un proiect de Cod penal si
proiecte de Cod de procedura penala si de procedura civila. Noul guvern a decis sa retraga proiectele din Parlament in ianuarie 2009. Trebuie sa se ajunga la un consens politic in privinta acestor proiecte. In continuare este nevoie de o evaluare a efectelor pe care le vor avea aceste coduri si de un proces important de consultare. Punerea in aplicare cu succes a acestor coduri va depinde de alocarea de resurse financiare suficiente, de recrutarea sI realocarea de personal. La 14 ianuarie 2009, Curtea Constitutionala a declarat neconstitutionala controversata lege adoptata in octombrie 2008 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului (OUG) nr. 60/2006, care ar fi restrictionat competentele organelor de urmarire penala in anchetarea cazurilor grave. Problemele din jurul acestei ordonante vor fi solutionate pe deplin odata cu adoptarea noului Cod de procedura penala. Capacitatea sistemului de justitie din Romania este inca redusa. Numarul de posturi neocupate ramane inacceptabil de ridicat � 433 de posturi vacante de procurori si 344 de posturi vacante de judecatori la 31 decembrie 20085. Statisticile oferite de CSM, care se refera la perioada de pana la 10 decembrie 2008, indica faptul ca aproape jumatate din numarul total de posturivacante sunt posturi de conducere .
Strategia privind resursele umane, adoptata de CSM in noiembrie 2008, nu propune masuri de urgenta corespunzatoare precum realocarea temporara de personal intre instante - de la un grad de jurisdictie la altul si de la o locatie la alta - pentru a remedia deficitul stringent de personal . Strategia nu ia inca in calcul reorganizarea necesara a instantelor si a parchetelor.
Numarul important de magistrati in activitate care au dreptul, in prezent, sa se pensioneze in orice moment sporeste incertitudinea situatiei resurselor umane si reduce marja pentru
reforma structurala. Mai mult, numarul ridicat de detasari de magistrati catre diferite institutii publice creeaza posturi temporar vacante care nu pot fi ocupate folosindu-se un fond de rezerva stabilit in acest scop9. Romania trebuie sa remedieze de urgenta problemele stringente
legate de capacitatea sistemului de justitie, mentinand insa un nivel ridicat al calitatii
proceselor de recrutare si formare .
Inalta Curte de Casatie si Justitie (ICCJ) trebuie sa-si imbunatateasca practica de gardian al jurisprudentei. Lipsa unei jurisprudente unificate si clare ramane un aspect de ingrijorare deosebita pentru certitudinea si transparenta juridica. Romania a instituit un grup de lucru pentru a imbunatati uniformitatea jurisprudentei in ceea ce priveste sanctiunile in cazurile de coruptie. Primele rezultate ale acestui grup de lucru sunt asteptate in luna mai. Impactul altor activitati vizand sa promoveze unificarea juridica, precum reuniunile periodice la nivel de curti de apel, nu poate fi inca evaluat.

In ceea ce priveste transparenta, autoritatile si-au concentrat atentia asupra publicarii
hotararilor pe site-urile instantelor. La 27 noiembrie 2008, CSM a adoptat o decizie care
obliga
instantele sa publice pe internet toate deciziile juridice relevante. Cu toate acestea, nu exista criterii de asigurare a protectiei datelor si a consecventei tipurilor de decizii publicate de catre instante. Nu este inca operational un instrument informatic care sa permita publicarea rapida a tuturor hotararilor.
In luna ianuarie 2009, din 53 de posturi de judecatori inspectori erau ocupate 44. Problema suprareprezentarii judecatorilor inspectorilor detasati din Bucuresti ramane, in pofida adoptarii de catre CSM de noi reguli privind detasarile judecatorilor inspectori la 27 noiembrie. In plus, recentele detasari catre inspectia judiciara indica faptul ca aceste norme nu au fost inca puse in aplicare pe deplin.

Inspectia judiciara a efectuat inspectii generale privind intreaga activitate desfasurata de
anumite organe judiciare si inspectii tematice privind diferite instante si parchete. De
asemenea, inspectia judiciara a prezentat Ministerului Justitiei propuneri de modificari
legislative � numarul acestor propuneri nu a fost raportat. Pana in prezent, unele dintre
inspectii12 au avut ca rezultat impunerea de sanctiuni disciplinare de CSM.

4.2. Obiectivul de referinta nr. 2: instituirea, dupa cum a fost prevazut, a unei
agentii de integritate cu competente de verificare a averii, a incompatibilitatilor
si a potentialelor conflicte de interese, care sa emita hotarari cu caracter obligatoriu pe baza carora sa se poata aplica sanctiuni disuasive

Agentia Nationala de Integritate (ANI) si-a atins obiectivele initiale privind personalul,
recrutand 60 de inspectori. Cu toate acestea, sunt necesare investitii suplimentare in logistica, echipamente, programe pentru gestionarea cazurilor si resurse umane pentru ca ANI sa atinga capacitatea operationala deplina. Pana la inceputul lunii decembrie, ANI a efectuat verificari in 1500 de cazuri si a aplicat 470 de amenzi pentru nerespectarea termenelor limita pentru prezentarea declaratiilor de avere si de interese. In acelasi timp, ANI a trimis un caz in instanta si 16 cazuri la parchete pentru continuarea cercetarilor. Printre persoanele cercetate se numara parlamentari, ministri, primari, magistrati, profesori universitari si ofiteri de politie.
Agentia a reusit sa respinga incercarea unui membru al Consiliului National de Integritate, organismul sau de supraveghere, de a influenta procesul de luare a deciziei intr-un anumit caz.
ANI va trebui sa demonstreze ca este capabila sa-si extinda anchetele fara interferente
exterioare si beneficiind de cooperarea deplina a altor autoritati de stat . Este prea devreme

4.3. Obiectivul de referinta nr. 3: pe baza progreselor inregistrate pana in prezent, continuarea realizarii unor anchete profesionale si impartiale in cazul sesizarilor de coruptie la nivel inalt
Directia Nationala Anticoruptie (DNA) continua sa inregistreze un parcurs pozitiv si stabil de instrumentare a cazurilor de coruptie la nivel inalt.
Parlamentul trebuie sa imbunatateasca gestionarea cazurilor de coruptie la nivel inalt si sa permita anchetarea tuturor cazurilor relevante de catre autoritatile judiciare. Desi s-a permis continuarea anchetelor in doua cazuri, incepand din iulie 2008, aceasta a fost respinsa in alte doua cazuri si amanata in alte trei cazuri .
Continua sa fie raportate cazuri de procese de lunga durata, de clementa nejustificata a
instantelor si de jurisprudenta inconsecventa in cazurile de coruptie la nivel inalt.
Stabilitatea cadrului anti-coruptie din Romania a intampinat mai multe provocari grave in a doua jumatate a anului trecut. S-ar parea ca initiativa Parlamentului de a modifica procedura de numire a procurorilor-sefi ar impiedica in mod deschis eficienta sistemului1.

4.4. Obiectivul de referinta nr. 4: adoptarea unor masuri suplimentare de prevenire si de lupta impotriva coruptiei, in special in administratia locala
Procurorul General a adoptat un set de masuri pentru a creste eficienta parchetelor locale in cazurile de coruptie. Aceste masuri au inclus o analiza a cazurilor relevante de punere sub acuzare, instrumentate intre 2007 si 2008, un manual de cele mai bune practici aplicabile anchetelor privind cazurile de coruptie si de strategii locale de combatere a coruptiei, elaborate de catre toate cele 41 de parchete regionale.
Au fost raportate cateva initiative apartinand societatii civile, precum verificarea integritatii candidatilor la alegerile nationale, grupuri de actiune anti-coruptie la nivel regional, recomandari privind teste de integritate in sectorul de sanatate, precum si monitorizarea universitatilor publice pe criterii de probitate administrativa si academica, buna guvernanta sI buna gestiune financiara. In plus, s-au derulat cateva proiecte guvernamentale de prevenire a coruptiei.
Directia Generala Anticoruptie (DGA) a Ministerului Administratiei si Internelor a raportat o crestere de aproximativ 14% a anchetelor de coruptie din Ministerul de Interne in primele unsprezece luni, comparativ cu intregul an 2007.
Trebuie accelerate eforturile in vederea realizarii de progrese in cadrul Strategiei nationale anticoruptie, adoptata vara trecuta. Extinderea competentelor DGA pentru a ancheta cazuri de coruptie din cadrul administratiei publice locale, pare a fi un aspect controversat in cadrul guvernului si criticat de unele parti ale sistemului judiciar si ale societatii civile.
In conformitate cu Strategia Nationala Anticoruptie pentru perioada 2008-2010 fost creat un centru de intermediere telefonica in cadrul Guvernului. Nu s-au raportat inca planuri
suplimentare de stabilire a unei linii telefonice generale cu apel gratuit de semnalare a
infractiunilor de coruptie, capabila sa garanteze o monitorizare independenta si impartiala a acestor semnalari.


Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...