din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2387 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » MFP a elaborat normele metodologice de aplicare a OUG nr. 34/2009. Vezi varianta de lucru a Guvernului

MFP a elaborat normele metodologice de aplicare a OUG nr. 34/2009. Vezi varianta de lucru a Guvernului

  Publicat: 30 Apr 2009       17149 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Promovarea acestui act normativ este determinata de necesitatea introducerii metodologiei de aplicare a prevederilor Capitolului V �Masuri in domeniul politicii fiscale� al Ordonantei de urgenta nr. 34/2009 cu privire la rectificarea bugetara pe anul 2009 si reglementarea unor masuri financiar-fiscale, pentru a asigura o aplicare unitara si pentru a elimina confuzii sau interpretari eronate ale actului normativ.

Suma de bani din venitul unei persoane fizice sau juridice varsata la bugetul statului sau la bugetele locale in virtutea unei legi care prevede acest lucru.
Suma de bani din venitul unei persoane fizice sau juridice varsata la bugetul statului sau la bugetele locale in virtutea unei legi care prevede acest lucru.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
In pofida crearii unei piete unice si a Uniunii economice si monetare, nu exista inca o politica comunitara adevarata cu privire la impozitare. Prevederi specifice sunt incluse in Articolele 90-93 ale Tratatului de constituire a Comunitatii Europene (fostele Articole 95-99), dar procedura de adoptare a deciziilor in ce priveste impozitarea impune votul in unanimitate in Consiliu. Pina acum, acest mecanism a functionat ca o frana in ce priveste adoptarea de reguli comune privind impozitarea directa si indirecta.
Totalitate a actiunilor: primire, pastrare, evidenta, manuire, eliberare, care compun activitatea de administrare,
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Reglementate in sectiunea I, cap. II, t. II, C. proc. pen., partea speciala;
Act adoptat de organele de stat,
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Reglementate in sectiunea I, cap. II, t. II, C. proc. pen., partea speciala;
In pofida crearii unei piete unice si a Uniunii economice si monetare, nu exista inca o politica comunitara adevarata cu privire la impozitare. Prevederi specifice sunt incluse in Articolele 90-93 ale Tratatului de constituire a Comunitatii Europene (fostele Articole 95-99), dar procedura de adoptare a deciziilor in ce priveste impozitarea impune votul in unanimitate in Consiliu. Pina acum, acest mecanism a functionat ca o frana in ce priveste adoptarea de reguli comune privind impozitarea directa si indirecta.
Totalitate a actiunilor: primire, pastrare, evidenta, manuire, eliberare, care compun activitatea de administrare,
Act adoptat de organele de stat,
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.

Astfel, in domeniul impozitului pe profit si pe venit, prin actul normativ sus mentionat, s-au reglementat urmatoarele:

1. Introducerea impozitului minim pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit sau impozit pe veniturile microintreprinderilor, in suma fixa cuprinsa intre 2200-43000 lei/anual in functie de veniturile inregistrate in anul precedent;

2. Nededucerea in perioada 1 mai 2009-31 decembrie 2010 a cheltuielilor cu combustibilul pentru vehiculele rutiere motorizate, care sunt destinate exclusiv pentru transportul rutier de persoane, la calculul impozitului pe profit si pe venitul realizat din activitati independente, cu exceptia folosirii lor in situatii expres mentionate de lege.

3. Impozitarea rezervelor din reevaluarea mijloacelor fixe, inclusiv a terenurilor, efectuata dupa data de 1 ianuarie 2004, care sunt deduse la calculul profitului impozabil prin intermediul amortizarii fiscale sau al cheltuielilor privind activele cedate si/sau casate, concomitent cu deducerea amortizarii fiscale, respectiv la momentul scaderii din gestiune a acestor mijloace fixe, dupa caz.

In domeniul taxei pe valoarea adaugata, prin OUG 34/2009 s-a introdus un nou articol in cadrul Titlului VI din Codul fiscal, art. 1451, prin care s-au instituit limitari speciale ale dreptului de deducere a taxei pe valoarea adaugata in cazul vehiculelor rutiere motorizate, destinate exclusiv pentru transportul rutier de persoane si care indeplinesc anumite conditii prevazute de lege, precum si pentru combustibilul necesar pentru functionarea acestor vehicule.

Intrucat ordonanta prevede si exceptii de la limitarea dreptului de deducere a TVA pentru vehiculele destinate utilizarii in vederea realizarii anumitor activitati, prin proiectul de norme se intentioneaza definirea sau explicitarea unor termeni sau expresii din cadrul art. 1451 din Codul fiscal.

Descrierea situatiei actuale

Impozite directe
1. Sistemul impozitului minim nu a existat in reglementarile referitoare la impunerea persoanelor juridice.
2. Cheltuielile privind combustibilul pentru orice tip de vehicul rutier motorizat folosit in activitatea contribuabilului in scopul obtinerii de venituri impozabile, sunt deductibile integral la calculul impozitului pe profit si al impozitului pe venitul realizat din activitati independente.
3. Rezervele din reevaluarea mijloacelor fixe, inclusiv a terenurilor, efectuata dupa data de 1 ianuarie 2004, care sunt deduse la calculul profitului impozabil prin intermediul amortizarii fiscale sau al cheltuielilor privind activele cedate si/sau casate, se impoziteaza la momentul schimbarii destinatiei acestora.

Impozite indirecte
TVA
Legislatia nationala in domeniul TVA nu a cuprins pana la aparitia Ordonantei de urgenta nr. 34/2009 prevederi referitoare la limitarea sau excluderea dreptului de deducere pentru nicio categorie de vehicule rutiere motorizate si nici pentru combustibil.

Schimbari preconizate
Impozite directe
Proiectul de hotarare are in vedere detalierea metodologiei de determinare a impozitului minim si a unor situatii in care contribuabilii nu datoreaza acest impozit, respectiv in cazul societatilor infiintate in cursul anului si a celor aflate in inactivitate temporara potrivit Legii nr. 31/1990, republicata, privind societatile comerciale. Referitor la cheltuielile cu combustibilul, sunt definite situatiile in care sunt deductibile aceste cheltuieli aferente vehiculelor rutiere motorizate la determinarea impozitului pe profit si a impozitului pe venitul realizat din activitati independente, mentionate ca exceptii in actul normativ. Impozitarea rezervelor din reevaluarea mijloacelor fixe, inclusiv a terenurilor, efectuata dupa data de 1 ianuarie 2004, care sunt deduse la calculul profitului impozabil prin intermediul amortizarii fiscale sau al cheltuielilor privind activele cedate si/sau casate, concomitent cu deducerea amortizarii fiscale, respectiv la momentul scaderii din gestiune a acestor mijloace fixe, dupa caz.

TVA
Prin proiectul de hotarare de modificare a normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal se definesc termenii si expresiile din cadrul art. 1451 din Codul fiscal. Astfel se definesc vehiculele destinate exclusiv pentru reparatii si interventie, pentru paza si protectie, curierat, care de reportaj, vehiculele utilizate exclusiv pentru transportul personalului la si de la locul de desfasurare a activitatii, vehiculele utilizate de agentii de vanzari si agentii de recrutare a fortei de munca .

Proiectul Noremelor Metodologice de aplicare a OUG 34/2009



Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...