din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1790 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » Tratatul de la Lisabona - noul rol si responsabilitatile Parlamentului si functionarea institutiilor europene

Tratatul de la Lisabona - noul rol si responsabilitatile Parlamentului si functionarea institutiilor europene

  Publicat: 07 May 2009       2017 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Parlamentul European reprezinta cele 453 milioane de cetateni ai Statelor Membre ale Uniunii Europene. Este singura institutie Uniunii care este aleasa direct de catre cetateni si joaca un rol politic in crestere in cadrul Uniunii Europene.
Parlamentul European a votat doua rapoarte care analizeaza aspectele legate de noile competente ale acestei institutii, ce vor decurge din implementarea Tratatului de la Lisabona, precum si implicatiile juridice si schimbarile de natura institutionala ale tratatului, in cazul in care acesta va intra in vigoare.

Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
Parlamentul European reprezinta cele 453 milioane de cetateni ai Statelor Membre ale Uniunii Europene. Este singura institutie Uniunii care este aleasa direct de catre cetateni si joaca un rol politic in crestere in cadrul Uniunii Europene.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
Unitate de baza a organizarii administrativ-teritoriale a statului, alcatuita dintr-unul sau mai multe sate si
Unitate de baza a organizarii administrativ-teritoriale a statului, alcatuita dintr-unul sau mai multe sate si
Parlamentul European reprezinta cele 453 milioane de cetateni ai Statelor Membre ale Uniunii Europene. Este singura institutie Uniunii care este aleasa direct de catre cetateni si joaca un rol politic in crestere in cadrul Uniunii Europene.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
(UE). Fondata la 1 ianuarie 1993 prin aplicarea Tratatului de la Maastricht , Uniunea Europeana (UE) preia initiativa constructiei europene de la Comunitatea Economica Europeana (CEE).
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
(UE). Fondata la 1 ianuarie 1993 prin aplicarea Tratatului de la Maastricht , Uniunea Europeana (UE) preia initiativa constructiei europene de la Comunitatea Economica Europeana (CEE).
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Contractul in temeiul caruia o persoana numita mandant, imputerniceste pe o alta persoana, numita mandatar, sa incheie in numele ei si pentru ea anumite acte juridice.
Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
Organ legislativ compus din doua camere si care poarta denumiri diferite (Adunarea Nationala si Senat in Franta, Bundestag si Budesrat in Germania, Camera Comunelor si Camera Lorzilor in Anglia, Congres in S.U.A.etc.).
Parlamentul European reprezinta cele 453 milioane de cetateni ai Statelor Membre ale Uniunii Europene. Este singura institutie Uniunii care este aleasa direct de catre cetateni si joaca un rol politic in crestere in cadrul Uniunii Europene.
Cadrul institutional unic concretizeaza principiul unicitatii institutionale. Acesta implica acordul statelor membre de a actiona prin intermediul unor institutii comune pentru intensificarea integrarii si cooperarii intre ele.
1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
Organ legislativ compus din doua camere si care poarta denumiri diferite (Adunarea Nationala si Senat in Franta, Bundestag si Budesrat in Germania, Camera Comunelor si Camera Lorzilor in Anglia, Congres in S.U.A.etc.).
Parlamentul European reprezinta cele 453 milioane de cetateni ai Statelor Membre ale Uniunii Europene. Este singura institutie Uniunii care este aleasa direct de catre cetateni si joaca un rol politic in crestere in cadrul Uniunii Europene.
Socoteala scrisa sub forma de balanta cu doua parti (debit si credit) care reflecta valoric si uneori in unitati naturale, in ordine cronologica si sistematica,
Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
Parlamentul European reprezinta cele 453 milioane de cetateni ai Statelor Membre ale Uniunii Europene. Este singura institutie Uniunii care este aleasa direct de catre cetateni si joaca un rol politic in crestere in cadrul Uniunii Europene.
Parlamentul European reprezinta cele 453 milioane de cetateni ai Statelor Membre ale Uniunii Europene. Este singura institutie Uniunii care este aleasa direct de catre cetateni si joaca un rol politic in crestere in cadrul Uniunii Europene.
Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
Parlamentul European reprezinta cele 453 milioane de cetateni ai Statelor Membre ale Uniunii Europene. Este singura institutie Uniunii care este aleasa direct de catre cetateni si joaca un rol politic in crestere in cadrul Uniunii Europene.
1. Document prin care se face o instiintare (publica) cu caracter oficial.
inseamna o persoana fizica sau juridica stabilita in Uniune, desemnata in scris de catre operator sau persoana imputernicita de operator in temeiul articolului 27 din GDPR,
Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Categorie de fapte juridice, care se produc independent de vointa omului si de care legea leaga anumite efecte juridice.
Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
Consiliul European este termenul folosit pentru a denumi intalnirile periodice ale Sefilor de stat sau de guvern din statele membre ale Uniunii Europene.

Raportul elaborat de Jo Leinen (PSE, Germania) prezinta detalii legate de noile competente ale Parlamentului European ce vor decurge din implementarea Tratatului de la Lisabona.

Carta drepturilor fundamentale
In primul rand, deputatii saluta obligativitatea juridica pe care Tratatul o confera Cartei drepturilor fundamentale si recunoasterea pentru toti cetatenii si rezidentii UE a drepturilor, libertatilor si principiilor pe care le proclama si subliniaza ca Parlamentul se va angaja sa asigure respectarea deplina a Cartei.

Extinderea procedurii de codecizie (procedura legislativa ordinara)
Totodata se saluta faptul ca cele mai multe decizii in domeniul politicii agricole comune (PAC), al justitiei civile, azilului, imigrarii si vizelor, precum si cooperarea juridica si politieneasca in cazuri penale, vor fi tratate conform procedurii legislative ordinare, punand astfel Parlamentul European pe picior de egalitate cu Consiliul in ceea ce priveste legiferarea.

Extinderea sferei de actiune externa a Uniunii, in conformitate cu Tratatul de la Lisabona, inclusiv stipularea unor noi temeiuri juridice si instrumente din domeniul politicii externe (actiunile externe si Politica Externa si de Securitate Comuna (PESC)/Politica de Securitate si de Aparare Comuna (PSAC), necesita crearea unui nou echilibru interinstitutional care sa garanteze exercitarea unui control democratic corespunzator de catre Parlamentul European .

Noi drepturi de initiativa
Potrivit Tratatului de la Lisabona, Parlamentul va avea dreptul de a initia amendamente la Tratate, deputatii subliniind ca PE "va uza de dreptul sau de a prezenta noi idei privind viitorul Europei, atunci cand noile provocari vor face necesar acest lucru." In plus, Parlamentul va avea drept de initiativa in privinta propunerilor legate de propria sa structura.

Clauza de retragere
In raportul Leinen se ia act de introducerea unei �clauze de retragere� pentru statele membre (articolul 50 din TUE) si se subliniaza ca acordul care stabileste mecanismele privind retragerea unui stat membru din Uniunea Europeana nu poate fi incheiat fara consimtamantul Parlamentului.

Propunerile incluse in raportul Leinen
Deputatii europeni solicita celorlalte institutii sa inceapa negocierile pentru un acord interinstitutional care sa cuprinda:

* principalele obiective care trebuie realizate de Uniunea Europeana dupa 2009, de exemplu sub forma unui acord cadru intre cele trei institutii politice asupra unui program cadru pentru mandatul Parlamentului si Comisiei care incepe in 2009; 5 77
* masurile de punere in aplicare care trebuie adoptate pentru ca Tratatul sa fie un succes pentru institutii si pentru cetatenii Uniunii;
* solicita actualizarea acordului interinstitutional dintre Parlament si Consiliu care defineste relatiile de lucru ale acestora in domeniul politicii externe, inclusiv schimburile de informatii confidentiale.


Raportul Parlamentului European a fost adoptat cu 441 voturi pentru, 77 impotriva si 18 abtineri.

Raportul elaborat de Jean-Luc Dehaene (PPE-DE, Belgia) trece in revista implicatiile juridice si schimbarile de natura institutionala ale Tratatului de la Lisabona, in cazul in care acesta va intra in vigoare.

Daca noul tratat va intra in vigoare anul acesta, Parlamentul European doreste sa abordeze in mod corespunzator problemele legate de noul cadru institutional . Printre subiectele in atentia Parlamentului se afla procedura de desemnare a presedintelui Comisie Europene, compozitia noului parlament si reprezentarea Uniunii Europene in domeniul politicii externe.

Desemnarea noii Comisii
In temeiul Tratatului de la Lisabona, Consiliul trebuie sa �ia in considerare alegerile pentru Parlamentul European si, inainte de desemnarea candidatului, sa organizeze �consultarile corespunzatoare.�

In cazul in care Consiliul incepe procedura de desemnare a presedintelui noii Comisii imediat dupa alegerile din iunie 2009, acesta ar trebui sa tina cont in mod corespunzator de intervalul de timp necesar pentru a permite incheierea informala a procedurii de consultare politice cu noii reprezentanti alesi ai grupurilor politice, dupa cum prevede Tratatul de la Lisabona. In aceste conditii, s-ar respecta esenta noilor sale prerogative, iar Parlamentul European ar putea demara aprobarea numirii Presedintelui Comisiei.

In raport se subliniaza ca, in orice caz, procedura de numire a noului colegiu ar trebui lansata numai dupa ce este cunoscut rezultatul celui de al doilea referendum din Irlanda. Membrii Parlamentului European considera ca in cadrul numirii pentru cele mai importante posturi politice ale Uniunii Europene, statele membre si familiile politice europene ar trebui sa ia in considerare nu doar criteriile echilibrului geografic si demografic, ci si criterii bazate pe echilibrul politic si de gen.

Compozitia Parlamentului European
Pentru implementarea masurilor tranzitorii privind componenta Parlamentului European (decizia Consiliului European din decembrie 2008) va fi necesara o modificare a legislatiei nationale. Parlamentul European invita statele membre (Romania nu este vizata deoarece numarul deputatilor europeni din Romania ramane constant atat in baza Tratatului de la Nisa, cat si a Tratatului de la Lisabona) sa adopte toate prevederile necesare in legislatia interna pentru a permite alegerea anticipata in iunie 2009 a 18 deputati europeni suplimentari, astfel incat acestia sa poata avea statutul de observatori incepand cu data la care intra in vigoare Tratatul de la Lisabona.

Deputatii suplimentari vor deveni membrii deplini simultan, la o data convenita, imediat ce procedurile de ratificare a modificarii legislatiei primare vor fi incheiate. In raport se reaminteste Consiliului ca Parlamentul European urmeaza sa castige drepturi importante de initiativa si de emitere a unui aviz conform Tratatului de la Lisabona (articolul 14 alineatul (2) in privinta componentei sale, drepturi pe care intentioneaza sa le exercite pe deplin.

Reprezentarea Uniunii pe scena internationala
Daca noul tratat va intra vigoare, UE va dispune de doua posturi importante in domeniul politicii externe si anume cel pentru Presedintele Consiliului European si Inaltul Reprezentant pentru politica externa care va exercita si functia de vice-presedinte al Comisiei Europene.

Pentru a asigura ca acest sistem complex, menit sa imbunatateasca coerenta politica a Uniunii, nu influenteaza negativ eficienta, in raportul Dehaene se propune ca Presedintele Consiliului European sa reprezinta Uniunea la nivelul sefilor de stat si de guvern in chestiunile referitoare la PESC, dar nu are competenta de a desfasura negocierile politice in numele Uniunii, aceasta sarcina apartinand Vicepresedintelui Comisiei (Inaltului Reprezentant). De asemenea, acestuia/acesteia i se poate solicita sa indeplineasca un rol specific de reprezentare a Consiliului European la anumite evenimente internationale.

Potrivit deputatilor europeni, nu va mai fi de dorit ca Presedintelui Consiliului Afaceri Generale (mai ales prim-ministrul statului membru care asigura presedintia) sau presedintelui unei formatiuni sectoriale specifice a Consiliului sa li se ceara sa exercite functia de reprezentare externa a Uniunii.

Componenta Consiliilor Afaceri Generale si Afaceri Externe
Diferentierea intre rolurile Consiliului Afaceri Generale si ale Consiliului Afaceri Externe prevazute de Tratatul de la Lisabona implica o componenta diferita a acestor doua formatiuni ale Consiliului, in special deoarece extinderea conceptului de relatii externe ale Uniunii, astfel cum este definit in tratatele modificate de Tratatul de la Lisabona, va face din ce in ce mai dificil cumulul de mandate in cadrul celor doua formatiuni ale Consiliului. Prin urmare, este de dorit ca ministrii de afaceri externe sa se concentreze in primul rand asupra activitatilor Consiliului Afaceri Externe.

In acest sens, se considera ca ar putea fi necesar ca primul ministru / seful de stat al statului membru care preia Presedintia Consiliului sa prezideze personal si sa asigure buna functionare a Consiliului Afaceri Generale, in calitate de organ responsabil de coordonarea diferitelor formatiuni ale Consiliului, de arbitrajul privind prioritatile si de solutionarea conflictelor pentru care, in prezent, Consiliul European este sesizat prea frecvent.

Raportul Parlamentului European a fost adoptat cu 363 voturi pentru, 93 impotriva si 19 abtineri.


Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...