in vederea stabilirii instantei competente sa solutioneze cererile de contopire a pedepselor aplicate de catre instantele nationale cu pedepse aplicate de catre instante straine prin hotarari recunoscute de Curtea de Apel Bucuresti in cadrul procedurii de transfer a persoanei condamnate, conform art.149 alin. 4, art. 150 din Legea nr. 302/2004 modificata.
Examenul jurisprudentei in materie penala evidentiaza doua orientari cu privire la acest aspect si, prin urmare, confirma caracterul neunitar al practicii judiciare, astfel :
1. Unele instante, in ipoteza mentionata, au stabilit competenta de a judeca cererea de contopirea pedepselor in favoarea instantei in a carei raza teritoriala se afla locul de detinere al condamnatului, corespunzatoare in grad instantei de executare ( Anexele 1 a�� 7 ).
2. Intr-o alta orientare, instanta competenta a fost considerata curtea de apel in a carei circumscriptie se afla locul de detinere al persoanei condamnate, ca instanta corespunzatoare in grad Curtii de Apel Bucuresti care a recunoscut hotararea straina (Anexele 8.1 - 8.3).
Cele doua orientari de practica se manifesta si la nivelul instantei supreme. Astfel, prima orientare jurisprudentiala este ilustrata de decizia nr. 2147 din 23 aprilie 2007 si incheierile nr. 4942 din 30 august 2006, respectiv 709 din 6 aprilie 2009 ale Sectiei penale (anexele 9 a�� 11 ), in timp ce orientarea jurisprudentiala contrara se regaseste in decizia nr. 2560 din 3 iulie 2009 si incheierea nr. 1737 din 17 martie 2006, pronuntate de catre Sectia penala (anexele 12 - 13).
Consider ca prima solutie este legala.
*
* *
Problematica transferarii persoanelor condamnate ca forma a cooperarii judiciare internationale in materie penala, este reglementata prin a��Conventia europeana asupra transferarii persoanelor condamnatea�� si Protocolul aditional adoptat la Strasbourg la 18 decembrie 1997.
Articolul 9 paragraful 1 din Conventie, permite autoritatilor competente ale statului de executare (catre care condamnatul poate fi transferat sau a fost deja transferat ) fie sa continue executarea condamnarii, fie sa schimbe condamnarea, printr-o hotarare a acestui stat data intr-o procedura judiciara sau administrativa, inlocuind astfel sanctiunea aplicata in statul de condamnare printr-o sanctiune prevazuta de legislatia statului de executare pentru aceeasi infractiune .
De asemenea, efectele transferarii persoanelor condamnate, in ipoteza in care statul roman este stat de executare sunt prevazute expres si limitativ in Titlul VI, articolele 141 a�� 152 din Legea nr. 302/2004, republicata, privind cooperarea judiciara internationala in materie penala.
Legiuitorul a prevazut ca transferarea unui condamnat intr-un alt stat se poate face numai in urma unei proceduri de recunoastere a hotararii de condamnare pe teritoriul statului unde va fi transferat.
Prin vointa expresa a legiuitorului, numai Curtii de Apel Bucuresti, ii este conferita competenta de a se pronunta cu privire la acceptarea sau respingerea cererii de transfer, recunoasterea hotararii straine de condamnare, precum si dreptul a dispune fie continuarea executarii pedepsei aplicate de statul de condamnare, fie conversiunea condamnarii daca felul pedepsei aplicate sau durata acesteia este incompatibila cu legislatia romana, conform art. 145 sau art. 146.
Prin sentinta penala definitiva a Curtii de Apel Bucuresti, hotararea judecatoreasca straina intrata in puterea de lucru judecat isi produce efectele juridice pe teritoriul Romaniei si va fi pusa in executare .
Cu privire la acest aspect, dispozitiile art. 144 alin. 3 din Legea nr. 302/2004, republicata, stabilesc ca executarea pedepsei este guvernata de legea statului de executare .
Formularea acestei dispozitii trimite, printre altele, la dispozitiile Codului de procedura penala in materie de executare, respectiv Titlul III al Partii speciale.
Titlul III a�� Executarea hotararilor penale se refera la punerea in executare a hotararii (Capitolul II), dar si la alte dispozitii privind executarea (Capitolul III).
Punerea in executare a hotararii (capitolul II) se refera la punerea in executare a pedepselor principale, complementare, a masurilor de siguranta, a cheltuielilor judiciare, a dispozitiilor civile din hotararile penale si poate fi caracterizat ca etapa originara, de debut a procesului executional.
Alte dispozitii privind executarea (capitolul III) cuprinde schimbari in executarea hotararii, amanari, intreruperi de executare ori inlaturari, modificari de pedeapsa, motiv pentru care procedurile normate de acest capitol pot fi caracterizate ca o etapa secundara, incidentala a procesului executional.
Intr-o astfel de etapa se inscrie si procedura de modificare a pedepsei, respectiv cererea de contopire a unor pedepse definitive, aplicate pentru fapte concurente.
Ca dispozitie comuna, instanta competenta cu solutionarea procedurilor prevazute de Titlul III este instituita instanta de executare, adica prima instanta de judecata, aceea care a solutionat fondul cauzei ( art. 418 din Codul de procedura penala ).
Cu privire insa la unele proceduri este prevazuta si o competenta alternativa, aceea a instantei corespunzatoare instantei de executare si in a carei circumscriptie se afla locul de detinere ( art. 449 alin. 2 teza finala din Codul de procedura penala ).
Din aceasta economie a normelor cuprinse de Titlul III rezulta ca, pentru etapa originara a procesului executional, competenta apartine instantei de executare, iar pentru etapa secundara si incidentala, competenta este alternativa instantei de executare sau instantei corespunzatoare in circumscriptia careia se afla locul de detinere .
Acesta este cadrul normativ general in materie de executare si in contextul careia trebuie plasate dispozitiile art. 149 alin. 4 faza I ultima teza din Legea nr. 302/2004.
Acest text, completat cu art. 150 din aceeasi lege, instituie Curtea de Apel Bucuresti ca instanta competenta exclusiv sa recunoasca si sa puna in executare hotararea straina.
Din economia acestei dispozitii, coroborat cu cadrul legal general, rezulta ca, prin derogare de la art. 418 din Codul de procedura penala, Curtea de Apel Bucuresti este instituita ca instanta de executare . Aceasta competenta derogatorie se limiteaza, conform art. 149 alin. 4, ultima teza a fazei intai, la punerea in executare, respectiv la procedurile prevazute de Capitolul II al Titlului III. Procedurile privind alte dispozitii referitoare la executare (intre care si schimbarile in executare, respectiv cererea de contopire) raman, in absenta unei dispozitii derogatorii, in competenta stabilita de art. 449 alin. 2 din Codul de procedura penala chiar si atunci cand intervine un element de extraneitate ( hotarare judecatoreasca straina recunoscuta de Curte de Apel Bucuresti ).
In consecinta, asemenea cereri de contopire vor putea fi solutionate de instanta corespunzatoare instantei de executare si in a carei circumscriptie se afla locul de detinere .; prin instanta de executare intelegandu-se instanta care, potrivit legii romane, ar fi judecat cauza in prima instanta, iar nu curtea de apel ca instanta corespunzatoare Curtii de Apel Bucuresti care a recunoscut hotararea straina.
Avand in vedere cele expuse, va solicit sa constatati ca aceasta problema de drept a primit o solutionare diferita din partea instantelor judecatoresti si, printr-o decizie obligatorie, sa stabiliti modul unitar de interpretare si aplicare a dispozitiilor legale.
Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor Sursa: MCP Cabinet avocati
Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024 Sursa: MCP Cabinet avocati
Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024 Sursa: MCP Cabinet avocati
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...
OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...
Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...