.Prima etapa a consultarilor cere partenerilor sociali europeni sa se pronunte asupra necesitatii unei actiuni la nivel UE in legatura cu Directiva privind timpul de lucru (2003/88/CE) si asupra domeniului de aplicare al acestei actiuni .Acesta reprezinta primul pas catre o revizuire cuprinzatoare a directivei si urmeaza impasului la care au ajuns incercarile de reexaminare a legislatiei existente in aprilie 2009.LA�szlA� Andor, comisar UE pentru ocuparea fortei de munca, afaceri sociale si incluziune a declarat:a��Daca nu am reusit sa ajungem anul trecut la un acord privind revizuirea legislatiei privind timpul de lucru, nu inseamna ca problemele normelor actuale au disparut.Trebuie in continuare sa gasim o solutie echilibrata la necesitatile reale ale lucratorilor, intreprinderilor si consumatorilor din secolul 21.a��El a subliniat:a��Avem nevoie de o revizuire cuprinzatoare a normelor, pe baza unei evaluari profunde a impactului cu o puternica dimensiune sociala.Astazi ii invitam pe partenerii sociali sa reflecteze asupra acestui subiect crucial de o maniera generala si sa prezinte propuneri inovatoare prin care sa depasim dezbaterile fara succes din trecut.a��In 2004, Comisia a prezentat, in urma unor consultari extinse, o propunere de modificare a Directivei 2003/88/CE.Propunerea avea drept obiectiv abordarea unei serii de probleme ramase nerezolvate de legislatia existenta si de jurisprudenta Curtii de Justitie, mai precis sa clarifice modul de aplicare al directivei la timpul de garda in anumite sectoare de activitate;sa acorde o mai mare flexibilitate la calcularea timpului de lucru saptamanal;si sa revizuiasca excluderea voluntara individuala de la limita de 48 de ore.Cu toate acestea, in aprilie 2009, reprezentantii guvernelor si Parlamentul European au concluzionat ca nu pot ajunge la un acord cu privire la propunere, in ciuda negocierilor prelungite.Intre timp s-au adaugat la dezbatere alte subiecte care reflecta schimbari fundamentale survenite in ultimii 20 de ani in universul muncii.De exemplu, timpul de lucru mediu saptamanal in UE a scazut de la 39 de ore in 1990, la 37,8 ore in 2006, iar procentajul lucratorilor cu timp partial in totalul fortei de munca a crescut de la 14 % in 1992, la 18,8 % in 2009. De asemenea, timpul de lucru individual variaza din ce in ce mai mult de la individ la individ de-a lungul unui an si de-a lungul intregii activitati lucrative, reflectand un accent mai mare pus pe masuri de echilibrare a relatiei intre munca si viata personala, de exemplu programul de munca flexibil si sistemele de credit-timp, precum si sporirea autonomiei lucratorilor in paralel cu dezvoltarea economiei bazate pe cunoastere. Drept rezultat, Comisia planuieste o revizuire cuprinzatoare a normelor existente privind timpul de lucru, incepand cu o evaluare profunda a dispozitiilor actuale si a problemelor de aplicare a acestora, inainte de a se lua in considerare diferitele optiuni de rezolvare a acestor probleme. Revizuirea va fi incadrata de un set de obiective politice, inclusiv protejarea sanatatii si securitatii lucratorilor, imbunatatirea echilibrului intre munca si viata personala, acordarea de flexibilitate intreprinderilor si lucratorilor fara sa se adauge sarcini administrative inutile pentru intreprinderi, in special pentru IMM-uri.Prima etapa a consultarilor partenerilor sociali reprezinta un pas important catre o astfel de revizuire cuprinzatoare a Directivei privind timpul de lucru. Partenerii sociali au la dispozitie sase saptamani pentru a-si prezenta observatiile Comisiei. In paralel cu consultarile, Comisia va realiza o evaluare extinsa a impactului, inclusiv o examinare a aplicarii juridice a directivei in statele membre si un studiu al aspectelor sociale si economice relevante pentru o revizuire cuprinzatoare a directivei. ContextPrima faza a consultarilor cu partenerii sociali la nivel UE este prevazuta la articolul 154 alineatul (2) din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene. In aceasta faza, Comisia solicita opiniile partenerilor sociali privind necesitatea unei actiuni la nivelul Uniunii Europene in legatura cu Directiva privind timpul de lucru si in legatura cu domeniul de aplicare al unei astfel de initiative.Comisia va examina opiniile exprimate in timpul acestei prime faze si va decide apoi daca actiunea UE este recomandabila. In cazul in care decide ca actiunea este recomandabila, Comisia va lansa o a doua etapa de consultari cu partenerii sociali la nivel UE. Aceasta etapa va lua in discutie continutul oricarei propuneri de actiune, in conformitate cu articolul 154 alineatul (3) din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene.
CJUE impune sanctiuni financiare Romaniei pentru ca nu a inchis depozite de deseuri neautorizate 15 Dec 2023 | 442
Comisia Europeana: Liniile Directoare privind lucratorii sezonieri in contextul pandemiei COVID-19 23 Jul 2020 | 1399
[CUM A FOST] UpDate Work (II): Modificarea si adaptarea relatiilor de munca. Contractul on-call, contractul job-sharing, Kurzarbeit Romania 15 Apr 2020 | 3268
Consiliul Concurentei: Companiile pot actiona coordonat astfel incat sa evite deficitul de produse esentiale 23 Mar 2020 | 1087
Romania va avea cel putin un hub de inovare digitala cu grad ridicat de specializare in inteligenta artificiala 20 Feb 2020 | 1005
CE lanseaza o noua cerere de candidaturi pentru permisele de calatorie DiscoverEU 25 Nov 2019 | 1551
Transportatorii rutieri nu pot transfera unor terte persoane responsabilitatea de a respecta perioadele de conducere si perioadele de repaus ale conducatorilor auto Sursa: MCP Cabinet avocati
Fenomenul muncii subdeclarate. Reglementare si probleme practice Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Un medicament care se elibereaza fara prescriptie medicala intr-un stat membru nu poate fi comercializat in alt stat membru decat daca acesta din urma a autorizat la randul sau introducerea sa pe piata Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene
Dialogurile MCP (V) � Legea Kurzarbeit (a somajului tehnic). Avantaje si lipsuri Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Contract de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu apa si canalizare incheiat intre o asociatie intercomunitara de dezvoltare a serviciilor publice de apa-canal si un operator. Aderarea unei unitati administrativ teritoriale la asociatie. Aplicarea dispozitiilor legale privind stabilirea redeventei Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 626/30.07.2020
Timpul de lucru; munca suplimentara; sarcina probei privind timpul de munca al salariatului Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia nr. 355/15.09.2020
Fonduri europene. Evaluarea gresita a proiectului de catre autoritatea de finantare. Stabilirea unor limite de cheltuieli cu depasirea plafoanelor maximale stabilite in Ghidul solicitantului Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 5636 din 30 octombrie 2020
Discriminare directa sau tratament diferentiat, justificat si rezonabil Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Sentinta civila nr. 39 din data de 17.01.2020