din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2728 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » Consiliul Concurentei: Bilatul pe 2009. Perspective pentru 2010

Consiliul Concurentei: Bilatul pe 2009. Perspective pentru 2010

  Publicat: 22 Apr 2010       1578 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Anul 2009 a insemnat pentru Consiliul Concurentei intensificarea eforturilor depuse in vederea indeplinirii atributiilor legale, atat in domeniul concurentei, cat si al ajutorului de stat .

Conform art. 301 Cod Penal, fabricarea ori punerea in circulatie a produselor care poarta denumiri de origine ori indicatii de provenienta false,
Termen din limba germana
Termen din limba germana
Conform art. 301 Cod Penal, fabricarea ori punerea in circulatie a produselor care poarta denumiri de origine ori indicatii de provenienta false,
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Fuzionare. O operatiune de concentrare este realizata atunci cand doua sau mai multe intreprinderi, independente anterior, fuzioneaza, atunci cand o intreprindere achizitioneaza controlul unei alte intreprinderi
Denumire data monedei unice europene.
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
Potrivit Legii 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, totalitatea bunurilor care formeaza obiectul dreptului de proprietate publica.
Art. 87 TCE (versiunea consolidata) stipuleaza ca, exceptand situatiile expres prevazute in Tratat, orice fel de ajutor acordat de catre un stat membru, sau prin intermediul resurselor statului, este incompatibil cu Piata Interna comunitara daca distorsioneaza concurenta favorizand unele intreprinderi sau productia anumitor bunuri si afecteaza comertul intre statele membre.
Conform art. 301 Cod Penal, fabricarea ori punerea in circulatie a produselor care poarta denumiri de origine ori indicatii de provenienta false,
Totalitatea bunurilor si creantelor (drepturi de incasare) apartinand subiectului economic;
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
Art. 87 TCE (versiunea consolidata) stipuleaza ca, exceptand situatiile expres prevazute in Tratat, orice fel de ajutor acordat de catre un stat membru, sau prin intermediul resurselor statului, este incompatibil cu Piata Interna comunitara daca distorsioneaza concurenta favorizand unele intreprinderi sau productia anumitor bunuri si afecteaza comertul intre statele membre.
Sistemul de facilitati, echipamente si servicii necesare operarii unei organizatii.

in domeniul concurentei au fost deschise 27 de investigatii, un numar dublu fata de anul 2008. Numarul investigatiilor declansate prin autosesizare s-a majorat in 2009 cu 130% fata de anul anterior. Au fost efectuate inspectii inopinate la 50 de agenti economici activi pe pietele supuse investigatiilor autoritatii de concurenta .

Mai mult de jumatate din totalul investigatiilor sunt declansate pentru posibila incalcare a legislatiei nationale si comunitare in domeniul concurentei. Prin comparatie, in anii 2008 si 2007, astfel de investigatii au reprezentat 20% din totalul investigatiilor deschise pentru practici anticoncurentiale.


in anul 2009, au fost declansate 5 investigatii sectoriale fata de 2 in anul 2008 si doar una singura in anul 2007. Pietele selectate pentru analiza in anul 2009 sunt: serviciile de transport maritim, comercializarea laptelui in stadiul economic producator-procesator, piesele de schimb pentru automobile, distributia angro de medicamente si energia electrica.

Au fost finalizate 3 investigatii sectoriale initiate in anii anteriori, vizand domenii cu un impact deosebit asupra consumatorilor: cerealele de panificatie, comertul cu amanuntul al produselor agroalimentare si piata imobiliara si a serviciilor conexe tranzactiilor imobiliare. in urma finalizarii acestora, Consiliul Concurentei a formulat recomandari si a intervenit la nivelul institutiilor publice competente in aceste domenii. Rezultatele analizelor sectoriale vizand distributia angro de medicamente, respectiv comercializarea cu amanuntul a produselor alimentare, au constituit un punct de plecare in deschiderea unor investigatii privind posibila incalcare a legislatiei de concurenta .

in 2009, au fost aplicate amenzi in valoare de 8 755 512 lei (2 377 471 euro), fiind sanctionati 87 de agenti economici pentru implicarea in intelegeri anticoncurentiale, dar si pentru omisiunea sau punerea in practica a unor operatiuni de concentrare economica (fata de 20 operatori economici sanctionati in anul 2008 si doar 3 in anul 2007).

Valoarea taxelor de autorizare, stabilite pe baza deciziilor de neobiectiune si de autorizare a anumitor concentrari economice, s-a ridicat in anul 2009 la 8 577 085 lei, respectiv 2 329 021 euro.



Amenzile si taxele de autorizare au adus la bugetul de stat un plus de 17332597 lei (4706492 euro).


in vederea depistarii si sanctionarii celor mai grave incalcari ale legislatiei de concurenta, Consiliul Concurentei a adoptat Instructiunile privind conditiile si criteriile de aplicare a politicii de clementa, care transpun in legislatia de concurenta din Romania noile prevederi comunitare in domeniu .


in domeniul ajutorului de stat, in cursul anului 2009, au fost emise 13 avize privind 2 informari si 11 notificari de masuri de ajutor de stat, fiind elaborate 33 masuri de sprijin (din fonduri nationale si comunitare) atat in cadrul reglementarilor temporare emise in contextul crizei, cat si in cadrul reglementarilor comunitare obisnuite.

Din punct de vedere al recuperarilor/rambursarilor de ajutoare de stat ilegale, suma totala recuperata de catre furnizorii de ajutor de stat in cursul anului 2009 a fost de 15 021,00 lei, iar valoarea totala cumulata a recuperarilor efectuate in perioada 2005 a�� 2009 a fost de 256.742.945,81 lei.

Au fost elaborate si transmise Comisiei Europene 6 rapoarte, conform obligatiilor ce decurg din calitatea Romaniei de stat membru al Uniunii Europene, precum si de indeplinire a atributiilor specifice ale autoritatii de concurenta .



Activitatea in domeniul relatiilor externe s-a concretizat in participari active la reuniuni din cadrul ECN, ICN, UNCTAD, OCDE. Comitetul de Concurenta al OCDE a recomandat Consiliului OCDE reinnoirea, pana la sfarsitul anului 2011, a statutului de observator al Romaniei la structurile de lucru ale organizatiei din domeniul concurentei.

PRIORITATI ALE ANULUI 2010

in domeniul concurentei, principala prioritate o constituie depistarea si sanctionarea severa a incalcarii regulior de concurenta si eliminarea prevederilor legale cu caracter anticoncurential, prin:

* Cresterea numarului de investigatii privind posibila incalcare a legii concurentei, corelata cu finalizarea unor investigatii mai vechi de 2 ani;
* Depistarea unor prevederi cu caracter anticoncurential in legislatia care reglementeaza diferite sectoare economice considerate sensibile cum sunt sectorul bancar, profesiile liberale, achizitii publice, preturi reglementate;
* declansarea unor anchete sectoriale ce vor analiza structura pietelor si mecanismele de functionare a acestora (piata energiei electrice, pe piata lucrarilor de constructii de drumuri si autostrazi, piata producerii, transportului, distributiei si furnizarii energiei termice in Bucuresti);
* Dezvoltarea capacitatii de investigare a licitatiilor trucate;
* Aplicarea politicii de clementa.


Modificarea Legii concurentei (nr.21/1996, republicata), in vederea asigurarii compatibilitatii cu reglementarile europene din domeniu si asigurarea respectarii atributiilor Consiliului Concurentei privind avizarea actelor normative reprezinta alte preocupari pentru anul 2010.

in domeniul ajutorului de stat, prioritatile autoritatii de concurenta se refera la:

- implicarea alaturi de celelalte autoritati responsabile in elaborarea mecanismului de sprijinire a producerii energiei din resurse regenerabile si transmiterea notificarii la Comisia Europeana in vederea autorizarii;

- finalizarea demersurilor necesare in vederea autorizarii de catre Comisia Europeana a schemei de ajutor de stat privind a��sprijinirea investitiilor in extinderea si modernizarea retelelor de transport al energiei electrice si gazelor naturale, precum si pentru infrastructura de interconectare";

- solutionarea cazului Oltchim, in sensul obtinerii deciziei Comisiei Europene referitoare la realizarea conversiei datoriilor AVAS in actiuni si a garantiilor de stat;

- aplicarea prevederilor HG nr. 98/2010 privind constituirea Consiliului Interministerial a��Consiliul pentru aplicarea politicii in domeniul ajutorului de stata��, in vederea sprijinirii factorilor cu atributii in sfera ajutorului de stat



Citeşte mai multe despre:    HG 98/2010    Legea 21/1996    Consiliul Concurentei    Bilant 2009

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

Consiliul Concurentei a autorizat tranzactia prin care SC Vrancart SA preia compania SC Rom Paper SRL
06 Jan 2017 | 872

Consiliul Concurentei a autorizat tranzactia prin care PPG Europe BV preia compania DEUTEK SA
04 Jan 2017 | 856

Consiliul Concurentei analizeaza tranzactia prin care Mazarine Energy Romania SRL preia unele active apartinand OMV Petrom SA
28 Dec 2016 | 978

Monitorul Oficial al Romaniei nr. 240 din 03.04.2014
07 Apr 2014 | 1306

Consiliul Concurentei a amendat 4 companii pentru participarea cu oferte trucate la doua licitatii TRANSGAZ
01 Nov 2012 | 1723

Agenda de lucru a CSAT din data de 27 septembrie 2012
26 Sep 2012 | 1186



Articole Juridice

Legea concurentei: raportarea amenzii la cifra de afaceri realizata in anul anterior � pedeapsa justa sau grava inechitate
Sursa: Irina Maria Diculescu

Piata relevanta
Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut

Jurisprudenţă

Incidenta regulilor de concurenta in activitatea notariala
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie: Decizia nr. 3415 din 30 octombrie 2015

Fixarea preturilor de vanzare a produselor catre terti. Aprecierea gravitatii faptei anticoncurentiale ca element de individualizare a sanctiunii aplicate
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1472 din 21 martie 2014

Concurenta neloiala. Contract de prestari servicii publicitare
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Decizie nr. 398 din data 01.11.2011

Suspendarea actului administrativ. Conditii.
Pronuntaţă de: Decizia nr. 2052 din 1iunie 2006, Inalta Curte de Casatie si Justitie , Sectia de contencios administrativ si fiscal