S-a cazut de acord asupra unor masuri suplimentare care sa reduca deficitul bugetar pe 2010 la 7,3% din PIB (conform metodologiei ESA95). Un astfel de efort de consolidare este necesar pentru a pune finantele publice romanesti pe un picior solid si pentru a crea conditiile necesare pentru o revenire economica sustenabila.
O misiune comuna a Comisiei Europene, FMI-ului si Bancii Mondiale s-a aflat in Bucuresti in perioada 26 aprilie-10 mai pentru a evalua conformarea autoritatilor romane cu conditiile de politica economica atasate programului UE de asistenta a balantei de plati. Misiunea Comisiei, condusa de Matthias Mors, director in cadrul directiei generale de afaceri economice si financiare (ECFIN) si de Fabienne Ilzkovitz, sefa de unitate la ECFIN, a concluzionat in mod provizoriu ca luand in considerare masurile suplimentare de taiere a cheltuielilor anuntate de autoritatile romane, conditiile de politica economica atasate imprumutului UE au fost in mare parte atinse.
Romania a fost atinsa sever de criza economica mondiala. Aceasta a avut ca efect scaderea veniturilor guvernamentale, in timp ce cheltuielile sociale au crescut. Desi sperantele intr-o revenire economica timpurie nu s-au realizat din cauza unei ierni dificile si a unei cereri interne slabe, tara ar trebui sa iasa din recesiune in a doua parte a anului. In plus, de la inceputul programului de sustinere a balantei de plati in mai 2009, leul s-a stabilizat, inflatia este tinuta sub control si dobanzile au scazut, creand astfel conditiile ca intreprinderile sa-si revina din declinul economic. Insa, exista inca incertitudini cu privire la mediul extern. In aceste conditii, Romania trebuie sa-si sporeasca eforturile de reforma economica si de consolidare bugetara.
Autoritatile romane si misiunea au cazut de acord ca performanta fiscala in primul trimestru 2010 a fost slaba, atat pe partea de venituri cat si pe partea de cheltuieli . Fara masuri suplimentare, tinta de deficit pe 2010 (5,9% din PIB dupa metodologia cash si 6,4% din PIB dupa metodologia ESA95) ar fi fost ratata cu o marja semnificativa. Avand in vedere acest fapt, autoritatile romane au decis sa ia un numar de masuri suplimentare avand drept scop reducerea deficitului la 7,3% din PIB dupa metodologia ESA95. Aceste masuri, in principal pe partea de cheltuieli, includ reduceri substantiale ale salariilor din sectorul public si pensiilor, precum si o reducere tintita a altor cheltuieli de asistenta sociala. Daca aceste masuri se dovedesc a fi insuficiente pentru a atinge tinta de deficit agreata, autoritatile romane s-au angajat sa implementeze masuri de crestere a veniturilor pentru a atinge tinta de deficit de 7,3% din PIB.
Misiunea a concluzionat ca Romania a indeplinit in mare parte celelalte conditii de politica economica asociate imprumutului UE. Guvernul a avansat in zona de guvernanta fiscala: legea responsabilitatii fiscale a fost adoptata de catre parlament in luna martie; membrii consiliului fiscal au fost desemnati; si o strategie bugetara pe termen mediu se afla in pregatire. Adoptarea de catre parlament a noii legi a pensiilor precum si a celei de-a doua etape a reformei salariilor in sectorul public sunt acum o prioritate clara. S-au facut, de asemenea, progrese in ceea ce priveste reglementarea si supravegherea sectorului financiar. A fost adoptata recent legislatia menita sa imbunatateasca cadrul de administrare speciala a bancilor si sa asigure independenta autoritatilor de supraveghere a sectorului financiar nebancar. . In plus, un contract a fost semnat cu Banca Mondiala pentru a se efectua o analiza functionala a administratiei publice. Acest lucru este esential pentru a se face un progres mai rapid in ceea ce priveste absorbtia fondurilor structurale din partea Uniunii Europene.
La nivel tehnic o evaluare pozitiva va fi raportata la Bruxelles . Cu conditia unei decizii favorabile a Comisiei si dupa consultarea statelor membre UE, memorandumul continand noile masuri convenite va fi semnat in iunie 2010.
BNR a stabilit rata dobanzii platite la rezervele minime obligatorii constituite pentru 24 noiembrie-23 decembrie 2023 22 Dec 2023 | 375
BNR: Lansare moneda din argint cu tema 150 de ani de la nasterea lui Vladimir Ghika 22 Dec 2023 | 410
Emisiune numismatica: cu tema 70 de ani de la stabilirea relatiilor politico-diplomatice intre Romania si Republica Populara Chineza 05 Nov 2019 | 1441
Emisiune numismatica: BNR a lansat in circuitul numismatic monede din aur si alama pentru colectionare si a pus in circulatie o moneda de alama cu tema Desavarsirea Marii Uniri - Regina Maria 26 Oct 2019 | 1090
BNR: Emisiune numismatica cu tema 75 de ani de la eliberarea Ardealului de Nord 05 Oct 2019 | 1031
BNR a stabilit rata dobanzii la rezervele minime obligatorii incepand cu perioada 24 august - 23 septembrie 2019 16 Sep 2019 | 954
Acoperirea prejudiciului moral si imbogatirea fara justa cauza. Criterii de acordare Sursa: Irina Maria Diculescu
Onorariile minime ale avocatilor. Si despre concurenta ... Sursa: Avocat drd. Janos Szekely - Baroul Satu-Mare
Lamuririle cerute la institutul de emisiune. Art. 182 - NCPP Sursa: EuroAvocatura.ro
Pentru femeile intre 15 si 44 de ani, violenta este cauza majora a instabilitatii si a decesului Sursa: EuroAvocatura.ro
Contestatie decizie de suspendare a contractului individual de munca din initiativa angajatorului. Trimiterea in judecata a angajatului pentru fapte incompatibile cu functia detinuta Pronuntaţă de: Curtea de apel Iasi, Sectia litigii de munca si asigurari sociale, Decizia nr. 361/22.09.2020
Contract de asociere in participatiune. Interpretarea dispozitiilor contractuale. Modul de calcul al cuantumul penalitatilor de intarziere datorate ca urmare a intarzierii la plata sumei minime garantate Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia civila, Decizia civila nr. 125/20.03.2019
Contract de asigurare de raspundere civila profesionala incheiat de avocat. Introducerea unei clauze de anterioritate Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia a II-a civila, decizia nr. 46 din 16 ianuarie 2020
Raspundere civila delictuala. Actiune in despagubiri. Invocarea unui prejudiciu moral cu caracter continuu Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia a II-a civila, decizia nr. 2263 din 11 noiembrie 2020