Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Ştiri juridice » Motivarea Curtii Constitutionale pentru constitutionalitatea legii privind reducerea salariilor

Motivarea Curtii Constitutionale pentru constitutionalitatea legii privind reducerea salariilor

  Publicat: 29 Jun 2010       3593 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Unica autoritate de justitie din Romania, garantul suprematiei Constitutiei, care se supune numai Constitutiei si legii sale de organizare si functionare.
Legea suprema a unui stat care reglementeaza relatiile sociale fundamentale privind instaurarea, mentinerea si exercitarea puterii
Curtea Constitutionala a Romaniei sustine ca diminuare salariilor personalului bugetar cu 25% constituie o restrangere a exercitiului dreptului la munca ce afecteaza dreptul la salariu, insa prevederea este constitutionala deoarece respecta dispozitiile art. 53 din Constitutie privind securitatea nationala, este limitata in timp si trebuie avuta in vedere criza economica din Romania.

Balanta veniturilor si cheltuielilor dintr-o anumita perioada
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
Persoana care, in schimbul muncii, primeste un salariu.
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Persoana care, in schimbul muncii, primeste un salariu.
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Pierderea increderii in moneda unei tari sau in alte active financiare ale acesteia,
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.

CCR a dat publicitatii luni motivarea deciziei din 25 iunie, prin care a declarat ca sunt constitutionale art.1-8 si cele ale art.10-17 din Legea privind unele masuri necesare in vederea restabilirii echilibrului bugetar, care prevad diminuarea cu 25% a salariilor/soldelor/indemnizatiilor bugetarilor, valoarea drepturilor/cheltuielilor cu asistenta medicala, medicamentelor si protezelor; suma forfetara destinata platii drepturilor banesti ale persoanelor angajate la birourile parlamentare ale deputatilor si senatorilor; cuantumul sprijinului statului pentru salarizarea personalului clerical si neclerical; cuantumul indemnizatiilor acordate membrilor Academiei Romane, membrilor Academiei Oamenilor de Stiinta din Romania, membrilor Academiei de Stiinte Medicale din Romania si membrilor Academiei de Stiinte Tehnice din Romania.

De asemenea, se prevede diminuarea 15% a indemnizatiei de somaj.

CCR arata ca reducerea de 25% a salariilor nu se constituie intr-un venit la bugetul de stat, ci in reducerea cheltuielilor pe care acesta trebuie sa le suporte. Cu alte cuvinte, statul nu isi mai plateste obligatiile financiare la valoarea lor nominala pentru a proteja bugetul, fara, insa, a institui o noua sursa de venituri la buget sub forma impozitului.

Judecatorii considera ca, in mod implicit, ca efect al reducerii cheltuielilor, scad si veniturile la bugetul de stat, spre exemplu, fiind afectat cuantumul impozitului pe venit colectat de catre stat .

CCR a stabilit ca prin aceasta reglementare nu s-a incalcat art.41 din Constitutie, deoarece dreptul la munca este un drept complex care include si dreptul la salariu .

"Astfel, salariul reprezinta o componenta a dreptului la munca si reprezinta contraprestatia angajatorului in raport de munca prestata de catre angajat in baza unor raporturi de munca . Efectele raporturilor de munca stabilite intre angajat si angajator se concretizeaza in obligatii de ambele parti, iar una dintre obligatiile esentiale ale angajatorului este plata salariului angajatului pentru munca prestata. Intrucat dreptul la salariu este corolarul unui drept constitutional, si anume dreptul la munca, se constata ca diminuarea sa se constituie intr-o veritabila restrangere a exercitiului dreptului la munca . O atare masura se poate realiza numai in conditiile strict si limitativ prevazute de art.53 din Constitutie", sustine CCR.

Astfel, Curtea retine ca diminuarea cuantumului salariului/ indemnizatiei/soldei, ca un corolar al dreptului la munca, cu 25% este prevazuta prin legea criticata si se impune pentru reducerea cheltuielilor bugetare.

De asemenea, solutia legislativa cuprinsa in art.1 al legii criticate a fost determinata de apararea securitatii nationale, astfel cum rezulta din expunerea de motive a Guvernului.

"Este evident ca securitatea nationala nu implica numai securitatea militara, deci domeniul militar, ci are si o componenta sociala si economica. Astfel, nu numai existenta unei situatii `manu militari` atrage aplicabilitatea notiunii de `securitate nationala` din textul art.53, ci si alte aspecte din viata statului - precum cele economice, financiare, sociale - care ar putea afecta insasi fiinta statului prin amploarea si gravitatea fenomenului", se arata in motivarea CCR.

In acest sens, CCR aminteste decizia nr.1414 din 4 noiembrie 2009, prin care a statuat ca situatia de criza financiara mondiala ar putea afecta, in lipsa unor masuri adecvate, stabilitatea economica a tarii si, implicit, securitatea nationala, precum si deciziile sale din 2010 prin care a suspendat executarea unor hotarari judecatoresti si esalonarea platii sumelor de bani rezultate din acestea, pornind tocmai de la premisa situatiei de criza economica avuta in vedere prin Decizia nr.1414 din 4 noiembrie 2009.



Citeşte mai multe despre:    Curtea Constitutionala    Reducerea pensiilor    Reducerea salariilor    Legea 19/2000

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Alte titluri

Un alt Cod administrativ al Romaniei a fost propus in Senat pentru dezbatere
02 Nov 2019 | 622

CCR: decontarea cheltuielilor de transport pentru elevi "pe baza de abonament" - neconstitutionala
19 Oct 2019 | 258

CCR: dispozitiile art. 62 alin. (1) si (3) din Legea notarilor publici (in forma anterioara) sunt neconstitutionale
09 Oct 2019 | 274

CCR: reluarea cauzei din faza judecatii in prima instanta ca urmare a redeschiderii procesului penal pentru persoanele condamnate judecate in lipsa - neconstitutionala
09 Oct 2019 | 250

CCR: Excluderea barbatului condamnat care are copil mai mic de un an de la posibilitatea amanarii pedepsei inchisorii/detentiunii pe viata este neconstitutionala
25 Sep 2019 | 239

CCR: Refuzul Presedintelui de a numi ministri interimari la propunerea primului-ministru este neconstitutional
18 Sep 2019 | 379



Articole Juridice

Incidenta Deciziei CCR nr. 279/2015 asupra contractelor de munca suspendate la data pronuntarii. Neretroactivitate si neconstitutionalitate
Sursa: Irina Maria Diculescu

Aplicarea unui spor obligatoriu la pedeapsa principala a inchisorii pedeapsa echitabila sau asuprire neconstitutionala
Sursa: Irina Maria Diculescu

Legea concurentei: raportarea amenzii la cifra de afaceri realizata in anul anterior pedeapsa justa sau grava inechitate
Sursa: Irina Maria Diculescu

Respectarea principiului contributivitatii in sistemul public de pensii si aplicarea in timp a legii
Sursa: Irina Maria Diculescu

Jurisprudenţă

Decizia CCR nr. 657/2019 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a sintagmei "pe baza de abonament" - Legea 1/2011
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia CCR nr. 466/2019 - admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a Legii pentru modificarea si completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, precum si a Legii nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

CCR - Decizia 506/2019 asupra obiectiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul ordinii si sigurantei publice
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia nr. 439/2019 referitoare la obiectia de neconstitutionalitate a Legii pentru modificarea art. 109 din Codul Rutier
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei