din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1775 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » Comisia Europeana incearca sa gaseasca solutii in domeniul dreptului contractelor pentru a fluidiza functionarea pietei unice pentru consumatori si intreprinderi

Comisia Europeana incearca sa gaseasca solutii in domeniul dreptului contractelor pentru a fluidiza functionarea pietei unice pentru consumatori si intreprinderi

  Publicat: 02 Jul 2010       1149 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Contractele reprezinta elementele care stau la baza relatiilor dintre intreprinderi si consumatoriPiata unica a Uniunii Europene este construita pe dreptul contractelor.

Folosirea bunurilor corporale si incorporale, folosire care antreneaza pierderea imediata sau treptata a utilitatilor lor.
Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
Inscris oficial sau particular prin care se atesta recunoasterea unui drept, o obligatie sau un fapt.
In sensul legislatiei comunitare antitrust, prin �intreprindere� se intelege orice entitate angajata intr-o activitate economica, adica o activitate constand in oferirea de bunuri sau de servicii pe o piata data, independent de statutul sau juridic si de modul de finantare.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Modalitate de plata des utilizata in decontarea platilor interne si internationale, intrucat ofera suficiente garantii, atat vanzatorului cat si cumparatorului:
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Conform art. 7-9 Cod Comercial, sunt comercianti aceia care fac fapte de comert, avand comertul ca o profesiune obisnuita, si societatile comerciale.
Retea formata din sute de milioane de calculatoare, conectate intre ele, pe principiul \"oricine cu oricine\", pe care se gasesc cateva zeci de mii de servere care asteapta, gata sa deserveasca cereri de la oricare din milioanele de calculatoare client.
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Retea formata din sute de milioane de calculatoare, conectate intre ele, pe principiul \"oricine cu oricine\", pe care se gasesc cateva zeci de mii de servere care asteapta, gata sa deserveasca cereri de la oricare din milioanele de calculatoare client.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Institutie de drept procesual penal, reglementata de Codul de procedura penala in diverse texte.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Expresia Bruxelles I se utilizeaza adesea pentru a se face referire la Regulamentul (CE) nr. 44/2001 al Consiliului din 22 decembrie 2000 privind competenta judiciara, recunoasterea si executarea hotararilor in materie civila si comerciala.



Cu toate acestea, pentru intreprinderi - in special pentru intreprinderile mici si mijlocii a�� schimburile comerciale transfrontaliere sunt perturbate de faptul ca acestea trebuie sa respecte legislatii diferite in materie de contracte, pentru fiecare din cele 27 de state membre ale UE. Numai 8% dintre consumatori cumpara online din alt stat membru [A treia editie a tabloului de bord al pietelor de consum (Consumer Scoreboard 3rd ed. )]. In plus, 61% din vanzarile transfrontaliere sunt respinse deoarece comerciantii refuza sa vanda in tara in care se afla consumatorul. In cea mai mare parte, aceasta situatie este cauzata de obstacolele in materie de reglementare si de incertitudinea juridica privind normele aplicabile.Pentru a solutiona unele dintre aceste probleme si a impulsiona potentialul pietei unice europene, Comisia Europeana a propus astazi, intr-un document strategic, mai multe optiuni in vederea unei abordari mai coerente a dreptului contractelor.Scopul este de a asigura o mai mare securitate juridica pentru intreprinderi si norme mai simple pentru consumatori.O consultare publica privind documentul strategic se va desfasura pana la 31 ianuarie 2011.

a��Vreau ca un consumator polonez, german sau spaniol sa se simta la fel de in siguranta cand incheie tranzactii online cu o intreprindere italiana, finlandeza sau franceza ca si atunci cand ar face aceste tranzactii acasa. Si mai vreau ca intreprinderile mici si mijlocii din Europa sa isi poata oferi produsele sau serviciile consumatorilor din alte tari fara a fi nevoite sa devina experti in legislatiile nationale ale contractelor din toate celelalte 26 de state membrea��, a declarat Viviane Reding, comisarul european pentru justitie si vicepresedinte al Comisiei Europene a��Le solicit consumatorilor si intreprinderilor din toate cele 27 de state membre sa contribuie activ la consultarea publica a Comisiei. Este clar ca acesta este un moment de criza pentru economia Europei.Dar este si un moment in care avem o ocazie istorica sa contribuim la cresterea economica prin reducerea costurilor tranzactiilor transfrontaliere.De aceea, acum este momentul sa inregistram un progres substantial catre un drept mai european al contractelor.a��

Contractele sunt esentiale pentru gestionarea afacerilor si pentru realizarea de vanzari catre consumatori.Acestea formalizeaza un acord intre parti si pot acoperi o arie larga de domenii, inclusiv vanzarea de bunuri si furnizarea de servicii precum rezervarea unui zbor sau obtinerea unui credit .De exemplu, in cazul unui contract intre intreprinderi si consumatori, un consumator irlandez cumpara online un MP3 player de la un comerciant cu amanuntul francez.In aceasta situatie, s-ar aplica dreptul irlandez al contractelor, in cazul in care comerciantul cu amanuntul francez si-a construit site-ul internet pentru consumatorii irlandezi.

Piata unica europeana se bazeaza pe o gama larga de contracte, guvernate de diferite legislatii nationale.Coexistenta unor norme diferite poate avea ca efect costuri de tranzactionare suplimentare, o mai mare incertitudine juridica pentru intreprinderi si lipsa increderii consumatorilor.Atat consumatorii, cat si intreprinderile se confrunta cu obstacole semnificative in momentul in care incearca sa profite de piata interna a UE.Costurile de tranzactionare (precum adaptarea termenilor contractuali si a politicilor comerciale sau obtinerea traducerii normelor) si incertitudinea juridica pe care o implica aplicarea unui drept strain al contractelor fac ca extinderea intreprinderilor mici si mijlocii pe piata interna sa fie deosebit de dificila, in conditiile in care aceste intreprinderi reprezinta 99% din totalul intreprinderilor UE.

In consecinta, in cartea verde adoptata astazi, Comisia a propus mai multe modalitati de crestere a coerentei dreptului contractelor.Printre optiunile de politica luate in considerare se numara:
- publicarea pe Internet (neobligatorie) a unor modele denorme contractuale care ar putea fi folosite pe piata unica europeana;
- un a��set de instrumentea�� (obligatoriu sau nu) pentru factorii de decizieai UE atunci cand acestia adopta o noua legislatie, in vederea asigurarii unor norme mai bune si mai coerente;
- o recomandare privind un drept al contractelor care ar cere statelor membre UE sa includa un drept european al contractelor in sistemele lor juridice nationale, urmand, astfel, in parte, modelul Statelor Unite, unde toate cele 50 de state, cu exceptia unuia, au adoptat in mod voluntar Codul comercial uniform;
- un drept european optional al contractelor (sau a��un al 28-lea sistema��), care ar putea fi ales in mod liber de consumatori si intreprinderi in relatiile lor contractuale.Aceasta legislatie optionala ar constitui o alternativa la legislatiile nationale ale contractelor existente la ora actuala si ar fi disponibila in toate limbile,fiind aplicabila doar contractelor transfrontaliere sau atat contractelor transfrontaliere, cat si celor interne.Aceasta ar trebui sa garanteze un nivel ridicat de protectie a consumatorilor si securitate juridica pe toata durata ciclului de viata a unui contract;
- armonizarea legislatiilor nationale ale contractelor, prin intermediul unei directive a UE;
- armonizarea legislatiilor nationale ale contractelor, prin intermediul unui regulament al UE;
- crearea unui Cod civil european, de sine statator, care sa inlocuiasca toate normele nationale in domeniul contractelor.

Context


Prin intermediul strategiei Europa 2020 - lansata de presedintele Comisiei JosA� Manuel Barroso la 3 martie 2010 (IP/10/225), Comisia abordeaza in prezent barierele de pe piata unica, pentru a impulsiona redresarea economica.Aceasta include gasirea unor solutii armonizate pentru contractele consumatorilor, un model de clauze contractuale ale UE si avansarea catre un drept european optional al contractelor.Crearea unui instrument optional privind dreptul contractelor reprezinta una dintre actiunile-cheie prevazute in cadrul comunicarii O agenda digitala pentru Europa a Comisiei, adoptata la 19 mai 2010.

Parlamentul European si-a exprimat sprijinul pentru un drept european optional al contractelor intr-o rezolutie din 25 noiembrie 2009.Si fostul comisar european pentru piata interna si concurenta, Mario Monti, a identificat in Raportul privind piata interna din 9 mai avantajele pe care un al a��28-lea sistem optionala�� le-ar aduce pentru consumatori si intreprinderi.

La 12 mai Comisia a instituit un nou grup de experti pentru a transforma asa-numitul Proiect de cadru comun de referinta a�� un prim proiect pentru un drept european al contractelor, dezvoltat in cursul ultimilor ani in cadrul programului UE pentru cercetare a�� intr-o solutie usor de utilizat si de pus in aplicare, adaptata la nevoile consumatorilor si la realitatea mediului de afaceri (IP/10/595).In prezent, grupul, format din experti si practicieni in domeniul dreptului din toata Europa, se intalneste o data pe luna la Bruxelles .Consultarea publica lansata astazi va contribui la asigurarea faptului ca grupul abordeaza problemele cele mai importante cu care se confrunta astazi consumatorii si intreprinderile in ceea ce priveste dreptul contractelor.

Consultarea se va desfasura pana la data de 31 ianuarie 2011.Rezultatele acesteia vor ajuta Comisia sa elaboreze propuneri inainte de 2012.



Citeşte mai multe despre:    Uniunea Europena    UE 2020    Strategia 2020    Contracte    Comisia Europeana

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

M. Justitiei lanseaza CODEX: Traducerile constitutiilor din Uniunea Europena si prezentarile acestora
08 Aug 2014 | 1036

Serviciile vamale din UE au retinut in 2012 marfuri contrafacute in valoare de 1 miliard EUR
06 Aug 2013 | 1484

Serviciile vamale din UE au retinut peste 100 de milioane de produse contrafacute la frontierele UE
24 Jul 2012 | 1842

Masuri de fier impotriva obtinerii de profituri din activitati infractionale
13 Mar 2012 | 2237

Raportul CE ref. lupta impotriva produselor contrafacute
24 Jul 2010 | 1504