din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1712 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » Pozitia MAE roman fata de Avizul consultativ privind �Conformitatea cu dreptul international a declaratiei unilaterale de independenta a institutiilor provizorii de autoguvernare din Kosovo� al Curtii Internationale de Justitie

Pozitia MAE roman fata de Avizul consultativ privind �Conformitatea cu dreptul international a declaratiei unilaterale de independenta a institutiilor provizorii de autoguvernare din Kosovo� al Curtii Internationale de Justitie

  Publicat: 24 Jul 2010       4375 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Ansamblul normelor care reglementeaza relatiile dintre mai multe state, respectiv relatiile din cadrul comunitatii internationale.
MAE roman a luat nota de prezentarea de catre Curtea Internationala de Justitie, la data de 22 iulie 2010, a Avizului consultativ privind �Conformitatea cu dreptul international a declaratiei unilaterale de independenta a institutiilor provizorii de autoguvernare din Kosovo�.

Ansamblul normelor care reglementeaza relatiile dintre mai multe state, respectiv relatiile din cadrul comunitatii internationale.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Imobil asupra caruia greveaza o servitute.
1. Document prin care se face o instiintare (publica) cu caracter oficial.
Ansamblul normelor care reglementeaza relatiile dintre mai multe state, respectiv relatiile din cadrul comunitatii internationale.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
1. (in sens material) facultatea titularului unui drept subiectiv de a se adresa organului de jurisdictie pentru a obtine recunoasterea si valorificarea acelui drept printr-o hotarare care sa-i asigure executarea silita a obligatiei corelative de catre debitorul ce i l-a incalcat sau i l-a contestat. Se stinge prin prescriptie extinctiva.
1. Document prin care se face o instiintare (publica) cu caracter oficial.
Ansamblul normelor care reglementeaza relatiile dintre mai multe state, respectiv relatiile din cadrul comunitatii internationale.
Totalitatea normelor juridice care reglementeaza raporturile sociale din domeniul administratiei de stat, activitate indeplinita de organele administrative.
Unica autoritate de justitie din Romania, garantul suprematiei Constitutiei, care se supune numai Constitutiei si legii sale de organizare si functionare.
1. Document prin care se face o instiintare (publica) cu caracter oficial.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Operatiune prin care o persoana fizica sau juridica depune numerar la ghiseul unei banci
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Serviciu auxiliar alaturi de registratura, arhiva si biblioteca,
Procedura de aviz conform, prin care Consiliul trebuie sa obtina aprobarea Parlamentului inainte de a lua decizii importante, a fost introdusa de Actul Unic European(1986).
1. Document prin care se face o instiintare (publica) cu caracter oficial.
Ansamblul normelor care reglementeaza relatiile dintre mai multe state, respectiv relatiile din cadrul comunitatii internationale.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
1. Document prin care se face o instiintare (publica) cu caracter oficial.
Mijloace de proba prevazute in cap . II, t. III, C. proc. pen., partea generala.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Sunt subiectele derivate ale dreptului international, titulare de drepturi si obligatii in conformitate cu normele internationale, instituite de state prin acorduri incheiate intre ele.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Pretul la care se vand si se cumpara hartiile de valoare si valuta straina.
Act administrativ emis de autoritatea competenta pentru protectia mediului, care contine concluziile evaluarii adecvate si prin care se stabilesc conditiile de realizare a planului sau proiectului din punctul de vedere al impactului asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar, incluse sau care urmeaza sa fie incluse in reteaua ecologica Natura 2000.

MAE reitereaza atasamentul profund si constant al Romaniei fata de dreptul international si respectarea stricta si completa a acestuia, ca fundament esential al relatiilor internationale si politicii externe, precum si respectul fata de Curtea Internationala de Justitie, organul principal judiciar al ONU.


MAE apreciaza necesara analiza in detaliu a Avizului, pentru a identifica in mod corect si complet rationamentul pe care s-a bazat instanta de la Haga. Textul acestuia are un caracter complex, datorat multitudinii problemelor juridice analizate, precum si modului in care a fost formulata intrebarea adresata Curtii.


Partea romana constata, in analiza preliminara, faptul ca modalitatea formularii intrebarii de catre Adunarea Generala ONU nu a permis Curtii sa abordeze problema pe fond . Astfel, Curtea a analizat, cu caracter limitativ, numai legalitatea actului propriu-zis de a face o declaratie de independenta, dar nu si consecintele juridice ale acesteia, adica problema legalitatii constituirii unui pretins nou stat.


Astfel, CIJ a remarcat in aviz caracterul restrans si specific al intrebarii, subliniind ca aceasta nu s-a referit si la consecintele declaratiei, la faptul daca provincia Kosovo a dobandit sau nu statalitatea sau la validitatea sau efectele juridice ale recunoasterii Kosovo de catre acele state care au recunoscut Kosovo ca stat[1]. Prin urmare, Curtea nu a mai examinat problema daca declaratia a condus sau nu la crearea legala a unui stat si nici daca dreptul international confera Kosovo un drept de a-si declara independenta sau un drept la secesiune[2]. Curtea arata foarte clar ca nu poate examina a�� pentru ca se afla in afara intrebarii, asa cum a fost formulata a�� aplicabilitatea dreptului la autodeterminare in cazul de fata[3]. MAE observa ca aceasta abordare limitativa este criticata de opiniile dizidente atasate avizului.


In aceste conditii, MAE isi reafirma pozitia cunoscuta cu privire la nerecunoasterea statalitatii Kosovo, exprimata constant in ultimii ani.


MAE isi exprima speranta in reluarea dialogului dintre Belgrad si Pristina in vederea identificarii unei solutii care sa corespunda intereselor ambelor parti si care sa vizeze stabilitatea si perspectiva europeana a regiunii



Informatii suplimentare


Procedurile in acest caz au fost initiate la data de 8 octombrie 2008, cand Adunarea Generala a ONU a adoptat Rezolutia 63/3, prin care a solicitat CIJ formularea unui Aviz Consultativ cu privire la conformitatea cu dreptul international a declaratiei unilaterale de independenta a Institutiilor Provizorii de Autoguvernare din Kosovo, adoptata la 17 februarie 2008. Intrebarea adresata Curtii prin Rezolutia Adunarii Generale a ONU a fost urmatoarea:


a��Declaratia unilaterala de independenta a Institutiilor Provizorii de Auto-Guvernare din Kosovo este in conformitate cu dreptul international?a��


Conform Statutului CIJ (art. 66 alin. 2), la 20 octombrie 2008 Curtea a invitat statele membre ONU sa transmita punctele lor de vedere cu privire la intrebarea formulata de AG ONU. De asemenea, avand in vedere obiectul cererii de aviz consultativ, Curtea a decis ca a��autorii declaratiei unilaterale de independentaa�� pot furniza informatii Curtii.


Procedura a implicat atat o faza scrisa, cat si una orala. In cadrul fazei scrise, statele membre ONU si autorii declaratiei de independenta au putut sa transmita, intr-o prima etapa, observatii cu privire la caz (avand termen pentru depunere 17 aprilie 2009) si, ulterior, intr-o a doua etapa, comentarii fata de observatiile depuse (avand termen 17 iulie 2009).In prima etapa a fazei scrise au fost depuse 37 de contributii scrise, iar in a doua etapa 15.


Faza orala s-a desfasurat in perioada 1-11 decembrie 2009, la aceasta participand 28 de state si autorii declaratiei de independenta.


Romania a participat la prima faza a procedurii scrise (depunand observatiile sale la Grefa CIJ la data de 16 aprilie 2009), precum si la faza orala. Pledoariile Romaniei in faza orala au fost sustinute la 10 decembrie 2009.


Nota: Statele membre ONU participante la procedura de Aviz Consultativ cu privire la conformitatea cu dreptul international a declaratiei unilaterale de independenta a Institutiilor Provizorii de Autoguvernare din Kosovo:


Albania, Germania, Arabia Saudita, Argentina, Austria, Azerbaijan, Belarus, Bolivia, Brazilia, Bulgaria, Burundi, China, Cipru, Croatia, Danemarca, Egipt, Estonia, Spania, SUA, Rusia, Finlanda, Franta, Iordania, Iran, Irlanda, Japonia, Libia, Letonia, Luxemburg, Maldive, Norvegia, Olanda, Polonia, Cehia, Romania, Serbia, Sierra Leone, Slovacia, Slovenia, Elvetia, Marea Britanie, Venezuela, Vietnam.



***


Curtea Internationala de Justitie poate pronunta avize consultative cu privire la a��orice chestiune juridicaa��, la solicitarea Adunarii Generale ONU, a Consiliului de Securitate sau a institutiilor specializate ONU, in domeniile lor de competenta (statele nu pot cere direct un aviz consultativ al CIJ). Solutionarea acestor solicitari urmeaza o procedura necontencioasa, adaptata dupa cea de solutionare a diferendelor dintre state, care poate cuprinde o etapa scrisa si una orala (prezentarea de observatii scrise, comentarii scrise la aceste observatii, declaratii orale in cursul audierilor), in functie de cum apreciaza instanta ca este necesar, pentru clarificarea tuturor aspectelor in cauza. Curtea consulta statele si organizatiile internationale care pot furniza informatiile utile cu privire la solicitarea in cauza.


In sedinta solemna, CIJ pronunta avizul consultativ cu privire la chestiunea sesizata. Spre deosebire de hotararile Curtii, avizele consultative nu sunt obligatorii, ceea ce inseamna ca autorul solicitarii poate sau nu sa dea curs concluziilor si constatarilor din aviz .


Pana la pronuntarea avizului cu privire la declaratia unilaterala de independenta a Kosovo, Curtea a pronuntat 25 de avize consultative, primul in 1948, iar ultimul in 2004.



Citeşte mai multe despre:    Kosovo    Serbia    Independenta    Curtea Internationala de Justitie

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

Proiectele de acte normative aprobate sau de care Guvernul a luat act in sedinta din 27 august 2019
01 Sep 2019 | 1157

MAE a publicat o lista a unor tratate internationale intrate in vigoare in ultimele luni
29 Jul 2019 | 793

Ordin MAE privind intrarea in vigoare a unor tratate internationale
18 Jan 2019 | 1002

Legea privind modificarea Legii finantelor publice locale si a Legii administratiei publice locale
14 Dec 2018 | 1273

Monitorul Oficial din data de 11 mai 2017
11 May 2017 | 1668

Stabilirea unor masuri aplicabile in cazul aparitiei la frontiera de stat a Romaniei a unui aflux masiv de imigranti
10 Nov 2015 | 1278



Articole Juridice

Consimtamantul inculpatului la prestarea unei munci in folosul comunitatii inainte de stabilirea vinovatiei � intre protectia impotriva muncii fortate si antepronuntarea judecatorului
Sursa: Irina Maria Diculescu

Implicatiile asupra bevetelor prin aderarea la UE
Sursa: EuroAvocatura

Jurisprudenţă

Imunitatea de jurisdictie a Uniunii Europene. Incheiere contract individual de munca
Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 40/A din 07.03.2018 a Curtii de Apel Galati

Decizia nr. 417/2019 - conflict juridic constitutional intre Parlament si ICCJ
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Exceptia inadmisibilitatii cererii intervenientei de anulare a actelor de cesiune
Pronuntaţă de: Tribunalul Brasov - Sentinta civila nr. 2/CC din data 18.01.2011