MAE reitereaza atasamentul profund si constant al Romaniei fata de dreptul international si respectarea stricta si completa a acestuia, ca fundament esential al relatiilor internationale si politicii externe, precum si respectul fata de Curtea Internationala de Justitie, organul principal judiciar al ONU.
MAE apreciaza necesara analiza in detaliu a Avizului, pentru a identifica in mod corect si complet rationamentul pe care s-a bazat instanta de la Haga. Textul acestuia are un caracter complex, datorat multitudinii problemelor juridice analizate, precum si modului in care a fost formulata intrebarea adresata Curtii.
Partea romana constata, in analiza preliminara, faptul ca modalitatea formularii intrebarii de catre Adunarea Generala ONU nu a permis Curtii sa abordeze problema pe fond . Astfel, Curtea a analizat, cu caracter limitativ, numai legalitatea actului propriu-zis de a face o declaratie de independenta, dar nu si consecintele juridice ale acesteia, adica problema legalitatii constituirii unui pretins nou stat.
Astfel, CIJ a remarcat in aviz caracterul restrans si specific al intrebarii, subliniind ca aceasta nu s-a referit si la consecintele declaratiei, la faptul daca provincia Kosovo a dobandit sau nu statalitatea sau la validitatea sau efectele juridice ale recunoasterii Kosovo de catre acele state care au recunoscut Kosovo ca stat[1]. Prin urmare, Curtea nu a mai examinat problema daca declaratia a condus sau nu la crearea legala a unui stat si nici daca dreptul international confera Kosovo un drept de a-si declara independenta sau un drept la secesiune[2]. Curtea arata foarte clar ca nu poate examina a�� pentru ca se afla in afara intrebarii, asa cum a fost formulata a�� aplicabilitatea dreptului la autodeterminare in cazul de fata[3]. MAE observa ca aceasta abordare limitativa este criticata de opiniile dizidente atasate avizului.
In aceste conditii, MAE isi reafirma pozitia cunoscuta cu privire la nerecunoasterea statalitatii Kosovo, exprimata constant in ultimii ani.
MAE isi exprima speranta in reluarea dialogului dintre Belgrad si Pristina in vederea identificarii unei solutii care sa corespunda intereselor ambelor parti si care sa vizeze stabilitatea si perspectiva europeana a regiunii
Informatii suplimentare
Procedurile in acest caz au fost initiate la data de 8 octombrie 2008, cand Adunarea Generala a ONU a adoptat Rezolutia 63/3, prin care a solicitat CIJ formularea unui Aviz Consultativ cu privire la conformitatea cu dreptul international a declaratiei unilaterale de independenta a Institutiilor Provizorii de Autoguvernare din Kosovo, adoptata la 17 februarie 2008. Intrebarea adresata Curtii prin Rezolutia Adunarii Generale a ONU a fost urmatoarea:
a��Declaratia unilaterala de independenta a Institutiilor Provizorii de Auto-Guvernare din Kosovo este in conformitate cu dreptul international?a��
Conform Statutului CIJ (art. 66 alin. 2), la 20 octombrie 2008 Curtea a invitat statele membre ONU sa transmita punctele lor de vedere cu privire la intrebarea formulata de AG ONU. De asemenea, avand in vedere obiectul cererii de aviz consultativ, Curtea a decis ca a��autorii declaratiei unilaterale de independentaa�� pot furniza informatii Curtii.
Procedura a implicat atat o faza scrisa, cat si una orala. In cadrul fazei scrise, statele membre ONU si autorii declaratiei de independenta au putut sa transmita, intr-o prima etapa, observatii cu privire la caz (avand termen pentru depunere 17 aprilie 2009) si, ulterior, intr-o a doua etapa, comentarii fata de observatiile depuse (avand termen 17 iulie 2009).In prima etapa a fazei scrise au fost depuse 37 de contributii scrise, iar in a doua etapa 15.
Faza orala s-a desfasurat in perioada 1-11 decembrie 2009, la aceasta participand 28 de state si autorii declaratiei de independenta.
Romania a participat la prima faza a procedurii scrise (depunand observatiile sale la Grefa CIJ la data de 16 aprilie 2009), precum si la faza orala. Pledoariile Romaniei in faza orala au fost sustinute la 10 decembrie 2009.
Nota: Statele membre ONU participante la procedura de Aviz Consultativ cu privire la conformitatea cu dreptul international a declaratiei unilaterale de independenta a Institutiilor Provizorii de Autoguvernare din Kosovo:
Albania, Germania, Arabia Saudita, Argentina, Austria, Azerbaijan, Belarus, Bolivia, Brazilia, Bulgaria, Burundi, China, Cipru, Croatia, Danemarca, Egipt, Estonia, Spania, SUA, Rusia, Finlanda, Franta, Iordania, Iran, Irlanda, Japonia, Libia, Letonia, Luxemburg, Maldive, Norvegia, Olanda, Polonia, Cehia, Romania, Serbia, Sierra Leone, Slovacia, Slovenia, Elvetia, Marea Britanie, Venezuela, Vietnam.
***
Curtea Internationala de Justitie poate pronunta avize consultative cu privire la a��orice chestiune juridicaa��, la solicitarea Adunarii Generale ONU, a Consiliului de Securitate sau a institutiilor specializate ONU, in domeniile lor de competenta (statele nu pot cere direct un aviz consultativ al CIJ). Solutionarea acestor solicitari urmeaza o procedura necontencioasa, adaptata dupa cea de solutionare a diferendelor dintre state, care poate cuprinde o etapa scrisa si una orala (prezentarea de observatii scrise, comentarii scrise la aceste observatii, declaratii orale in cursul audierilor), in functie de cum apreciaza instanta ca este necesar, pentru clarificarea tuturor aspectelor in cauza. Curtea consulta statele si organizatiile internationale care pot furniza informatiile utile cu privire la solicitarea in cauza.
In sedinta solemna, CIJ pronunta avizul consultativ cu privire la chestiunea sesizata. Spre deosebire de hotararile Curtii, avizele consultative nu sunt obligatorii, ceea ce inseamna ca autorul solicitarii poate sau nu sa dea curs concluziilor si constatarilor din aviz .
Pana la pronuntarea avizului cu privire la declaratia unilaterala de independenta a Kosovo, Curtea a pronuntat 25 de avize consultative, primul in 1948, iar ultimul in 2004.
Proiectele de acte normative aprobate sau de care Guvernul a luat act in sedinta din 27 august 2019 01 Sep 2019 | 1146
MAE a publicat o lista a unor tratate internationale intrate in vigoare in ultimele luni 29 Jul 2019 | 788
Ordin MAE privind intrarea in vigoare a unor tratate internationale 18 Jan 2019 | 998
Legea privind modificarea Legii finantelor publice locale si a Legii administratiei publice locale 14 Dec 2018 | 1232
Monitorul Oficial din data de 11 mai 2017 11 May 2017 | 1665
Stabilirea unor masuri aplicabile in cazul aparitiei la frontiera de stat a Romaniei a unui aflux masiv de imigranti 10 Nov 2015 | 1272
Consimtamantul inculpatului la prestarea unei munci in folosul comunitatii inainte de stabilirea vinovatiei � intre protectia impotriva muncii fortate si antepronuntarea judecatorului Sursa: Irina Maria Diculescu
Implicatiile asupra bevetelor prin aderarea la UE Sursa: EuroAvocatura
Imunitatea de jurisdictie a Uniunii Europene. Incheiere contract individual de munca Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 40/A din 07.03.2018 a Curtii de Apel Galati
Decizia nr. 417/2019 - conflict juridic constitutional intre Parlament si ICCJ Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Exceptia inadmisibilitatii cererii intervenientei de anulare a actelor de cesiune Pronuntaţă de: Tribunalul Brasov - Sentinta civila nr. 2/CC din data 18.01.2011