din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2348 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » CSM acceptă intrarea �n magistratură �n condiţii mult mai uşoare dec�t cele actuale

CSM acceptă intrarea �n magistratură �n condiţii mult mai uşoare dec�t cele actuale

  Publicat: 10 Mar 2008       19903 citiri       Sursa: NewsIn  


CSM propune schimbarea reglementărilor actuale de intrare �n magistratură, pentru rezolvarea crizei de procurori şi judecători, şi �nlocuirea lor temporară cu condiţii mult mai uşoare: candidaţii nu trebuie să aibă vechime, iar cursurile la INM vor fi mult mai reduse.

Exceptie de la dispozitiile unui act normativ,
Persoana care exercita provizoriu o functie in locul titularului.
Persoana care exercita provizoriu o functie in locul titularului.
Soldul din care reiese o insuficienta a resurselor in raport cu nevoile, in cursul unei perioade date;
Atributul starii psihice de a fi compatibila, la un moment dat, cu exercitarea drepturilor civile sau a unor activitati specifice.

Consiliului Superior al Magistraturii a hotăr�t propunerea unor soluţii legislative pentru ocuparea posturilor de magistraţi vacante din sistemul judiciar, prin concurs, fără a fi necesară �ndeplinirea vreunei condiţii de vechime, se arată �ntr-un comunicat al CSM remis luni NewsIn.

Propunerile CSM vizează o modalitate excepţionale de admitere �n magistratură pentru 2008 � 2009, prin derogare de la dispoziţiile legale actuale, nefiind necesară �ndeplinirea vreunei condiţii de vechime pentru persoanele care se �nscriu la concursul organizat pentru ocuparea posturilor vacante de la judecătorii şi de la parchetele de pe l�ngă acestea.

Potrivit CSM, această variantă �n care persoanele admise �n magistratură �n această modalitate excepţională sunt numite direct �n funcţiile de judecători stagiari şi procurori stagiari, este �n măsură să asigure ocuparea imediată a posturilor vacante �n perioada 2008-2009 (fără a mai fi necesar să treacă o perioadă de 1 an).

�n prezent �n sistemul judiciar rom�nesc sunt 353 de posturi vacante de judecători şi 566 de posturi vacante de procurori (din care 44 de posturi sunt de procurori militari).

Raportul interimar pe justiţie al CE dat publicităţii pe 4 februarie 2008 a criticat recrutările ad hoc �n sistemul judiciar.

Raportul interimar a arătat că �n cadrul parchetelor există un deficit de 500 de procurori, că posturile au fost ocupate prin proceduri prin care nu s-au putut controla calificările şi pregătirea magistraţilor.

Raportul CE a menţionat că �n cadrul parchetelor 572 de posturi sunt �n contiunare vacante şi că aproximativ jumătate din recrutările �n sistemul judiciar au urmat o procedură ad hoc, pentru a asigura ocuparea rapidă a posturilor vacante existente. \"�n aceste cazuri, posturile vacante au fost ocupate pe bază de interviuri şi de experienţă de muncă, fără a controla calificările sau pregătirea noului magistrat. Elaborarea unei strategii de resurse umane a sistemului judiciar era aşteptată pentru luna ianuarie 2009.

Sarcina ocupării progresive a posturilor vacante prin modalităţile prevăzute de Legea privind statutul judecătorilor şi al procurorilor revine CSM.

Prin propunerea legislativă pe care o face, CSM susţine mai multe derogări de la legea actuală, excepţii care vizează: admiterea �n magistratură fără �ndeplinirea vreunei condiţii de vechime �ntr-o funcţie de specialitate juridică; asimilarea persoanelor admise la concurs cu auditorii de justiţie, durata cursurilor de formare profesională de 1 an (faţă de durata de 2 ani a cursurilor pe care le urmează auditorii de justiţie �n cadrul Institutului Naţional al Magistraturii), structurarea cursurilor de formare profesională astfel: 6 luni pregătire teoretică şi practică �n cadrul Institutului Naţional al Magistraturii şi 6 luni stagiu de practică �n cadrul instanţelor şi parchetelor.

O propunere similară s-a aflat �n atenţia plenului CSM cu ocazia dezbaterii, �n vederea avizării, a proiectului de act normativ care, ulterior, a devenit Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 100/2007 pentru modificarea unor acte normative �n domeniul justiţiei.

Potrivit CSM, principalele diferenţe faţă de varianta actuală constau �n faptul că, persoanele admise �n magistratură �n această modalitate excepţională, urmau să fie numite direct judecători stagiari sau procurori stagiari, cu obligaţia ca, după numirea �n funcţie, să urmeze, pe o perioadă de 6 luni, cursuri de formare profesională �n materia dreptului comunitar şi jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului, organizate de Institutul Naţional al Magistraturii, după un program aprobat de Consiliul Superior al Magistraturii, la propunerea Institutului, aplic�ndu-se �n mod corespunzător dispoziţiile referitoare la stagiu şi susţinerea examenului de capacitate .

CSM apreciază că ambele variante legislative constituie soluţii eficiente pentru acoperirea deficitului de personal cauzat de numărul mare de posturi vacante de la judecătorii şi parchetele de pe l�ngă acestea, varianta �n care persoanele admise �n magistratură �n această modalitate excepţională sunt numite direct �n funcţiile de judecători stagiari şi procurori stagiari, este �n măsură să asigure ocuparea imediată a posturilor vacante �n perioada 2008-2009 (fără a mai fi necesar să treacă o perioadă de 1 an).

Propunerile legislative vor fi �nainte Ministerului Justiţiei pentru a fi valorificată pe calea unei iniţiative legislative.


Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...