din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2390 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » CE a adoptat o strategie care sa asigure punerea efectiva in aplicare a Cartei drepturilor fundamentale a Uniunii Europene

CE a adoptat o strategie care sa asigure punerea efectiva in aplicare a Cartei drepturilor fundamentale a Uniunii Europene

  Publicat: 20 Oct 2010       1268 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
Comisia Europeana a adoptat o strategie care sa asigure punerea efectiva in aplicare a Cartei drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, care este obligatorie din punct de vedere juridic odata cu intrarea in vigoare a Tratatului de la Lisabona.

Parlamentul European reprezinta cele 453 milioane de cetateni ai Statelor Membre ale Uniunii Europene. Este singura institutie Uniunii care este aleasa direct de catre cetateni si joaca un rol politic in crestere in cadrul Uniunii Europene.
In virtutea art. 17 TCE (versiunea consolidata), orice persoana avand nationalitatea unui stat membru al UE este, in acelasi timp, si cetatean al Uniunii Europene si se bucura de urmatoarele drepturi:
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
Ansamblu de solutii pronuntate de catre organele de jurisdictie in legatura cu probleme de drept sau institutiile juridice examinate cu prilejul desfasurarii litigiilor din competenta lor.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Opera legislativa, care are ca scop redactarea intr-o conceptie unitara
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
(termen CNA) Drepturile obtinute de catre un radiodifuzor, �n temeiul unui contract, de la organizatorul unui eveniment si/sau de la proprietarul ori, dupa caz, administratorul locului unde se desfasoara evenimentul, de la autori si de la alti detinatori de drepturi vizati,
Parlamentul European reprezinta cele 453 milioane de cetateni ai Statelor Membre ale Uniunii Europene. Este singura institutie Uniunii care este aleasa direct de catre cetateni si joaca un rol politic in crestere in cadrul Uniunii Europene.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Parlamentul European reprezinta cele 453 milioane de cetateni ai Statelor Membre ale Uniunii Europene. Este singura institutie Uniunii care este aleasa direct de catre cetateni si joaca un rol politic in crestere in cadrul Uniunii Europene.
Consiliul European este termenul folosit pentru a denumi intalnirile periodice ale Sefilor de stat sau de guvern din statele membre ale Uniunii Europene.
Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.

Comisia va verifica daca toate actele legislative ale UE respecta carta, in fiecare etapa a procesului legislativ a�� de la activitatea initiala de pregatire, efectuata in cadrul Comisiei, pana la adoptarea proiectelor de acte legislative de catre Parlamentul European si Consiliu si, ulterior, in aplicarea acestora de catre statele membre ale UE.Comisia va furniza cetatenilor informatii privind situatiile in care aceasta poate interveni in chestiuni legate de drepturile fundamentale si va publica un raport anual privind aplicarea dispozitiilor cartei, pentru monitorizarea progresele realizate.Prin aceasta, Comisia raspunde apelurilor Parlamentului European.

a��Carta reprezinta o reflectare a valorilor noastre comune si a traditiilor noastre constitutionalea��, a declarat Viviane Reding, comisar european pentru justitie, drepturi fundamentale si cetatenie . a��Carta trebuie sa circumscrie toate politicile UE. Comisia Europeana, si cu precadere departamentul justitie al acesteia, va fi foarte vigilenta in a se asigura ca dispozitiile cartei sunt respectate in toate propunerile legislative ale UE, in toate modificarile introduse de Consiliu si de Parlamentul European, precum si de catre statele membre atunci cand pun in aplicare legislatia UE. Strategia adoptata de Comisie astazi reprezinta un pas important in crearea unei culturi europene a drepturilor fundamentale.a��

Odata cu intrarea in vigoare a Tratatului de la Lisabona (1 decembrie 2009), Carta drepturilor fundamentale a UE a devenit obligatorie din punct de vedere juridic pentru institutiile UE si pentru statele membre atunci cand acestea pun in aplicare dreptul UE. Carta consacra toate drepturile din Conventia europeana a drepturilor omului, precum si alte drepturi si principii care decurg din traditiile constitutionale comune ale statelor membre ale UE, jurisprudenta Curtii Europene de Justitie si alte instrumente internationale. Este o codificare foarte moderna si include drepturi fundamentale de a treia generatie, precum protectia datelor, garantii in ceea ce priveste bioetica si administratia transparenta.

In cadrul strategiei, Comisia explica masurile pe care le poate lua pentru ca bilantul UE in ceea ce priveste drepturile fundamentale sa fie exemplar si pentru o mai buna cunoastere de catre public a protectiei drepturilor fundamentale in Europa prin:

1. Garantarea unei respectari ireprosabile a drepturilor fundamentale in UE

- Toate propunerile de legislatie UE trebuie sa respecte dispozitiile cartei. Comisia va intensifica, prin urmare, evaluarile impactului in ceea ce priveste drepturile fundamentale pentru noile propuneri legislative. Pe baza unei a��liste de verificarea�� a drepturilor fundamentale, serviciile Comisiei vor identifica drepturile fundamentale care ar putea fi afectate de o propunere si vor evalua sistematic impactul fiecarei optiuni de politica avute in vedere asupra acestor drepturi .

- Pe parcursul procesului legislativ, inclusiv compromisul final intre Parlamentul European si Consiliu, Comisia va colabora cu colegislatorii pentru a se asigura ca legea UE respectiva este in conformitate cu dispozitiile cartei. Comisia va lansa un dialog interinstitutional pentru a determina metodele de abordare a modificarilor care ridica probleme de compatibilitate cu drepturile fundamentale.

- Statele membre UE sunt deja obligate prin drepturile fundamentale garantate in temeiul constitutiilor lor nationale. Cu toate acestea, atunci cand pun in aplicare dreptul european, trebuie sa respecte, de asemenea, drepturile fundamentale. Comisia va folosi toate instrumentele disponibile, inclusiv procedura de sanctionare a nerespectarii obligatiilor care decurg din calitatea de stat membru, daca este cazul, pentru a asigura respectarea dispozitiilor cartei in punerea in aplicare a dreptului UE.

2. O mai buna informare a cetatenilor

- Cetatenii ar trebui sa stie cui trebuie sa solicite asistenta in cazurile de violare a drepturilor fundamentale.Acestia vor avea acces la informatii privind caile de atac in toate statele membre prin intermediul noului portal e-Justice portal al Comisiei, din 2011.

- Comisia va oferi explicatii cu privire la cazurile in care poate sau nu poate interveni in cazurile de plangeri privind drepturile fundamentale, atunci cand acestea nu intra in sfera de competenta a UE.Carta nu stabileste o competenta generala pentru Comisie de a interveni in domeniul drepturilor fundamentale. Aceasta poate interveni doar daca este vorba de dreptul UE (de exemplu, atunci cand se adopta legislatie UE sau cand o masura nationala aplica o lege UE intrA�un mod incompatibil cu dispozitiile cartei). Statele membre au propriul lor sistem de asigurare a protectiei drepturilor fundamentale prin constitutiile nationale si prin activitatea instantelor; carta nu le inlocuieste. Prin urmare, asigurarea respectarii drepturilor fundamentale revine in primul rand instantelor nationale.

3. Monitorizarea progreselor

- Comisia va publica un raport anual cu privire la aplicarea cartei.Raportul va monitoriza progresele in domeniile in care UE detine competenta de a actiona:va indica modul in care s-a tinut seama de carta in cazuri concrete (cum ar fi atunci cand se propune o legislatie noua).Aceasta va oferi oportunitatea unui schimb anual de opinii cu Parlamentul European si Consiliul si va actiona ca un mijloc de imbunatatire a informatilor destinate publicului.

Context

Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene a fost initial proclamata cu solemnitate de presedintii Parlamentului European, Consiliului si Comisiei la Consiliul European de la Nisa din 7 decembrie 2000.La acel moment, aceasta nu avea efecte juridice obligatorii. Articolul 6 alineatul (1) din Tratatul privind Uniunea Europeana, astfel cum a fost modificat de Tratatul de la Lisabona, prevede obligativitatea, din punct de vedere juridic, a cartei precum si faptul ca aceasta are aceeasi valoare juridica cu cea a tratatelor; acesta inseamna, in special, ca legislatia UE care incalca drepturile fundamentale garantate de carta ar putea fi anulata de Curtea de Justitie a Uniunii Europene. Tratatul stipuleaza, totodata, ca dispozitiile cartei nu extind in niciun fel competentele Uniunii astfel cum sunt definite in tratate. Articolul 51 din carta prevede ca a��Dispozitiile prezentei carte se adreseaza institutiilor, organelor, oficiilor si agentiilor Uniunii, cu respectarea principiului subsidiaritatii, precum si statelor membre numai in cazul in care acestea pun in aplicare dreptul Uniunii.a��


(P) Librarie europeana



Citeşte mai multe despre:    Comisia Europeana    Tratatulu de la Lisabona    Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

CJUE impune sanctiuni financiare Romaniei pentru ca nu a inchis depozite de deseuri neautorizate
15 Dec 2023 | 440

Comisia Europeana: Liniile Directoare privind lucratorii sezonieri in contextul pandemiei COVID-19
23 Jul 2020 | 1399

Consiliul Concurentei: Companiile pot actiona coordonat astfel incat sa evite deficitul de produse esentiale
23 Mar 2020 | 1087

Romania va avea cel putin un hub de inovare digitala cu grad ridicat de specializare in inteligenta artificiala
20 Feb 2020 | 1005

CE lanseaza o noua cerere de candidaturi pentru permisele de calatorie DiscoverEU
25 Nov 2019 | 1551

MFP a publicat, spre dezbatere publica, un proiect de lege pentru modificarea Legii 132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto
23 Sep 2019 | 1460



Articole Juridice

Fenomenul muncii subdeclarate. Reglementare si probleme practice
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati

Un medicament care se elibereaza fara prescriptie medicala intr-un stat membru nu poate fi comercializat in alt stat membru decat daca acesta din urma a autorizat la randul sau introducerea sa pe piata
Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene

Ce sunt locurile de munca ecologice?
Sursa: EuroAvocatura.ro

E-sanatatea si securitatea in munca pe piata unica digitala
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati

Jurisprudenţă

Contract de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu apa si canalizare incheiat intre o asociatie intercomunitara de dezvoltare a serviciilor publice de apa-canal si un operator. Aderarea unei unitati administrativ teritoriale la asociatie. Aplicarea dispozitiilor legale privind stabilirea redeventei
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 626/30.07.2020

Fonduri europene. Evaluarea gresita a proiectului de catre autoritatea de finantare. Stabilirea unor limite de cheltuieli cu depasirea plafoanelor maximale stabilite in Ghidul solicitantului
Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 5636 din 30 octombrie 2020

Discriminare directa sau tratament diferentiat, justificat si rezonabil
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Sentinta civila nr. 39 din data de 17.01.2020

Perioada petrecuta in consemn la dispozitia si la sediul angajatorului. Timp de lucru
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Decizia civila nr. 2777 din data de 23.11.2019