din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1504 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » Ministerul Justitiei a demarat procedurile pentru desfiintarea a 24 de judecatorii si parchete

Ministerul Justitiei a demarat procedurile pentru desfiintarea a 24 de judecatorii si parchete

  Publicat: 07 Dec 2010       3171 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
La propunerea Ministerului Justitiei, Guvernul Romaniei a aprobat luni, 06 decembrie, si va transmite Parlamentului pentru adoptare, un proiect de Lege pentru redistribuirea resurselor umane in sistemul judiciar, in vederea eficientizarii activitatii instantelor judecatoresti si a parchetelor, prin desfiintarea judecatoriilor si a parchetelor de pe langa acestea care nu functioneaza sau care au un volum redus de activitate .

Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
(Debt-to-equity ratio) Raportul intre imprumuturile pe termen lung si fondurile furnizate de catre actionari.
Readucerea la masa succesorala de catre anumiti mostenitori mai inainte de imparteala mostenirii, a bunurilor si sumelor primite cu titlu de donatie,
Persoana care, de obicei in schimbul unui avantaj banesc, face legatura intre vanzator si cumparator sau incheie o tranzactie intre doua parti, cu imputernicirea acestora;
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
Soldul din care reiese o insuficienta a resurselor in raport cu nevoile, in cursul unei perioade date;
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Una din conditiile pentru a fi parte in procesul civil sau pentru exercitarea actiunii civile,
Un grup mic de angajati, desemnati sa lucreze impreuna la un anumit proiect.
Sustinerile si punctele de vedere ale partilor si procurorului exprimate in cursul procesului penal cu privire la solutionarea cauzei deduse judecatii.
(CUSIP number) Cod de identificare constand intr-un numar unic atribuit fiecarui instrument financiar transferabil in scopul identificarii.
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale �n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Competenta de a judeca a instantelor judecatoresti sau a organelor care au competenta de a judeca pricini de aceeasi categorie.
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale �n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Asigurarea mijloacelor de existenta unui minor sau altei persoane fizice
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Oragn judiciar ce face parte din structura Ministerului Public, incadrat cu procurori care executa atributiile ce revin acestui minister.
Sustinerile si punctele de vedere ale partilor si procurorului exprimate in cursul procesului penal cu privire la solutionarea cauzei deduse judecatii.
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale �n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.

Proiectul de Lege tine seama de recomandarile Comisiei Europene (CE) cuprinse atat in Raportul din iulie 2010 privind progresele realizate de Romania in cadrul Mecanismului de Cooperare si Verificare (MCV), cat si in alte rapoarte anterioare ale CE vizand MCV in sensul adoptarii de masuri urgente in vederea echilibrarii volumului de munca al instantelor si parchetelor. Gradul de indeplinire a acestor recomandari va fi evaluat in urmatorul raport intermediar al CE privind MCV, prognozat a fi dat publicitatii in luna ianuarie 2011.


Proiectul va avea ca efect redistribuirea resurselor financiare, materiale si umane acolo unde este nevoie, lucru care va conduce la imbunatatirea functionarii instantelor/parchetelor cu deficit de personal si eliminarea supraincarcarii. Acest aspect este de natura a asigura premisele unui act de justitie eficient si de calitate .



Prin proiect se propune:

-desfiintarea a 9 judecatorii si parchetele de pe langa acestea care nu functioneaza in prezent (Judecatoriile Bocsa, Cernavoda, Bechet, Baneasa, Comana, Sangeorgiu de Padure, Scornicesti, Urlati si Jimbolia);

- desfiintarea urmatoarelor judecatorii si a parchetelor de pe langa acestea cu volum mic de activitate: Orastie, Agnita, Podu Turcului, Rupea, Intorsura Buzaului, Somcuta Mare, Baia de Arama, Harsova, Insuratei, Murgeni, Pogoanele, Tarnaveni, Chisineu Cris, Bozovici, Faget.

Desfiintarea va fi insotita de o rearondare a localitatilor din circumscriptia acestora la instantele, respectiv parchetele cele mai apropiate.

Proiectul prevede, de asemenea, procedura de redistribuire a posturilor, transferul magistratilor si a celorlalte categorii de personal si reglementeaza situatia cauzelor aflate pe rolul acestor instante.



O prima analiza a posibilitatilor de rationalizare a instantelor de judecata din Romania a fost realizata de Ministerul Justitiei in perioada ianuarie-mai 2003.

De asemenea, in anul 2006 a fost constituit un nou grup de lucru care a realizat un nou studiu pentru perioada 2005-2007. Concluziile si propunerile grupului de lucru au fost analizate in sedinta Plenului Consiliului Superior al Magistraturii din data de 08.01.2007, care a decis ``amanarea studiului privind reorganizarea celor 11 instante cuvolum mic de activitate ....., in vederea extinderii evaluarii si asupra celorlalte instante cu volum mic de activitate, cat si pentru reevaluarea posibilitatii de redistribuire a judecatorilor``.

In raport cu imprejurarea ca volumul de activitate la un numar semnificativ de judecatoriisi parchete s-a situat si se situeaza, in continuare, sub pragul de 2000 de cauze iar aceasta tendinta s-a cristalizat, in intervalul 2005 - 2009, luat ca perioada de referinta, iarincarcatura de dosare/post de judecator/procuror la aceasta categorie de instante si parchete se afla - de asemenea - sub media inregistrata la nivel national, s-a apreciat ca se impunereluareastudiului privind rationalizarea instantelor si parchetelor cu volum mic de activitate .

In aceste conditii, prin Ordinul ministrului justitiei, in luna februarie 2010,a fost constituit un grup de lucru, format din reprezentanti ai Consiliului Superior al Magistraturii, Ministerului Justitiei si Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, avand ca obiectiv analizarea situatiei instantelor si parchetelor cu volum redus de activitate, precum si a celor care nu functioneaza, in vederea reorganizarii acestora.

In cadrul intalnirilor grupului de lucru constituitprin Ordinul ministrului justitiei, nr. 535/C/2010au fost stabilite urmatoarele etape in procesul de fundamentare a concluziilor si propunerilor:


1. identificarea instantelor si parchetelor care nu functioneaza in vederea desfiintarii;

2. stabilirea unei perioade semnificative pentru analiza evolutiei volumului de activitate si a numarului de cauze/post de judecator/procuror la nivelul judecatoriilor si parchetelor de pe langa acestea;

3. stabilirea numarului mediu de cauze/instanta/parchet si la nivelul fiecarui grad de jurisdictie la care se va face raportarea in vederea reorganizarii;

4. stabilirea numarului mediu de cauze/post de judecator/procuror, ca indicator de referinta, prin raportarea mediei numarului de cauze la numarul total de posturi de judecator/procuror;

5. stabilirea altor criterii, complementare, ce urmeaza a fi avute in vedere in procesul de analiza;

6. identificarea de solutii posibile in vederea realizarii obiectivului de eficientizare a sistemului judiciar.



In realizarea primei etape de activitate, in baza analizei efectuate de membrii grupului de lucru asupra instantelor si parchetelor infiintate prin diverse acte normative, dar care nu functioneaza in prezent, analiza care a vizat circumscriptiile teritoriale ale acestora sau cele preconizate, numarul estimativde cauze care sunt judecate/instrumentate in prezent de instantele sau parchetele in circumscriptiile carora se regasesc localitatile ce le sunt sau ar urma sa le fie arondate, numarul necesar de judecatori/procurori si de personal auxiliar, conex, contractual si functionari publici,posibilitatile de ocupare a posturilor si, nu in ultimul rand, gradul de incarcare pe post de judecator/procuror, s-a concluzionatca toate cele 9 judecatorii si parchetele de pe langa acestea care nu functioneaza (Judecatoriile Bocsa, Cernavoda, Bechet, Baneasa, Comana, Sangeorgiu de Padure, Scornicesti, Urlati si Jimbolia) sa fie propuse spre desfiintare.

Grupul de lucru a considerat ca fiind relevante in aceasta faza a procesului de rationalizare si urmatoarele criterii complementare:

v situatia sediului, sub aspectul regimului juridic (proprietate, administrare, inchiriere) si functional (adecvat nevoilor instantei/parchetului);

v circumscriptia teritoriala si posibilitatile de extindere a instantei/parchetului; populatia deservita si infrastructura;

v cheltuielile de intretinere inregistrate in anul 2009;

v gradul de ocupare a posturilor de judecator/procuror si dificultatile de asigurare a resurselor umane necesare;

v domiciliul personalului;

v stabilitatea personalului;

v propunerile ordonatorilor de credite.


Avand in vedere criteriile stabilite, grupul de lucru a realizat pe baza analizei la fata locului pentru fiecare instanta si parchet vizate fisele de analiza, care cuprind atatpropunericat si concluzii si a solicitat presedintilor tribunalelor si curtilor de apel, prim procurorilor si procurorilor generali puncte de vedere cu privire la modalitatea de reorganizare adecvata.


In fundamentarea propunerilor au fost avute in vedere, in final, urmatoarele argumente pentru desfiintarea unui numar de 15 instante si parchete care functioneaza efectiv, respectiv:


a. volumul redus de activitate in intreaga perioada de referinta;

b. incarcatura/post de judecator/procuror aflata sub media nationala, in intregul interval de timp analizat in raport cu schema de personal stabilita;

c. fluctuatia accentuata a resurselor umane la respectivele instante/parchete si dificultatile de ocupare a posturilor de judecator/procuror;

d. dificultatile inerente de gestionare a incidentelor procedurale (specifice instantelor judecatoresti, respectiv: abtinere, recuzare, etc.);

e. imposibilitatea reala de desfasurare a activitatii intr-un mediu stimulativ, specific instantelor/parchetelor cu un numar sporit de judecatori/procurori;

f. circumscriptii teritoriale restranse sub raportul populatiei deservite.



Citeşte mai multe despre:    Ministerul Justitiei    Datorii    Judecatorii    Judecatorii 2011    Desfiintare judecatorii

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

15 iunie 2021 este data limita pana la care se pot depune declaratiile de avere si de interese anuale
13 Jun 2021 | 1471

Frames: Peste 1 milion de angajati romani risca de intre in somaj din cauza coronavirusului
13 Mar 2020 | 1084

Este admisibila invocarea compensatiei legale a datoriilor reciproce dintre un creditor inscris la masa credala si debitorul aflat in insolventa
20 Feb 2020 | 1088

Sumele alocate de MJ in anul 2020 pentru plata onorariilor pentru asistenta judiciara
23 Jan 2020 | 863

De �Ziua portilor deschise� Ministerul Justitiei va fi �condus� de elevi
25 Oct 2019 | 1542

Proiectele de acte normative adoptate sau de care Guvernul a luat act in cadrul sedintei din 28 octombrie 2019
29 Oct 2019 | 1605



Articole Juridice

Recuperarea creantelor constructorului: Cum se inscrie ipoteca legala a constructorului in cartea funciara
Sursa: Societatea de avocatura Pavel, Margarit si Asociatii

Recuperarea creantelor constructorului: Cum se inscrie ipoteca legala a constructorului in cartea funciara
Sursa: Societatea de avocatura Pavel, Margarit si Asociatii

Cererea abuziva a falimentului introdusa de catre creditor. Mijloacele de aparare ale debitorului vizat
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati

Dobandirea calitatii de notar public de catre judecatorii Curtii Constitutionale. Studiu de caz
Sursa: Dobre Ion

Jurisprudenţă

Tranzactia incheiata intre salariat si angajator priveste raporturi juridice de dreptul muncii. Aceasta prevede modul in care se vor stinge datoriile existente, derivate din contractul individual de munca
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Sentinta civila nr. 9 din data de 04 Februarie 2019

Lipsa resurselor financiare nu poate constitui o cauza exoneratoare de la plata salariului
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Decizia civila nr. 575 din data de 04 Februarie 2019

Hotararea CEDO in cauza Michnea impotriva Romaniei. Respectarea vietii de familie
Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului

Conflict negativ de competenta. Pluralitate de debitori. Instanta de executare competenta
Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia I civila Decizia nr. 816/2020, Sedinta publica din data de 1 aprilie 2020