Comisia este ingrijorata de faptul ca aceste acorduri ar putea crea obstacole in calea concurentei dintre companiile aeriene europene si ar putea permite stabilirea unor taxe de survolare a Siberiei potential ilegale in temeiul normelor antitrust ale UE. In octombrie 2010 au fost trimise scrisori de somare similare catre Austria, Finlanda, Franta si Germania (v. IP/10/1425), iar Comisia desfasoara in prezent o analiza privind conformitatea cu legislatia UE a acordurilor bilaterale in domeniul aviatiei pe care le-au incheiat cu Rusia celelalte state membre. Faptul ca liniile aeriene din Uniunea Europeana trebuie sa plateasca pentru a zbura pe deasupra Siberiei in drum catre numeroase destinatii din Asia nu numai ca poate scumpi zborurile, ci poate duce si la o concurenta neloiala intre companiile aeriene din UE si cele care nu provin din state ale UE.In opinia Comisiei Europene, acordurile privind transportul aerian trebuie sa trateze in mod echitabil toate companiile aeriene din UE si sa respecte normele antitrust. In caz contrar, este posibil ca unele companii aeriene din UE sa aiba parte de un tratament mai putin favorabil decat concurentii lor directi sau sa fie nevoite sa plateasca taxe suplimentare disproportionate, susceptibile sa duca la cresterea tarifelor pentru transportul aerian de pasageri.
Libertatea de stabilireAcordurile bilaterale privind serviciile aeriene incheiate intre un stat membru al UE si o tara terta trebuie sa contina o ``clauza de desemnare a UE`` prin care se recunoaste faptul ca termenii respectivelor acorduri se aplica in egala masura tuturor companiilor aeriene din UE, nu doar celor ale statului membru in cauza. Aceasta obligatie reprezinta un element esential al pietei comune europene a serviciilor aeriene, creata la inceputul anilor `90, care le garanteaza tuturor companiilor aeriene dreptul de a opera in aceleasi conditii oriunde in UE. Cerinta privind introducerea ``clauzei de desemnare a UE`` a fost confirmata in 2002 de hotararile Curtii de Justitie privind ``cerul deschis`` (v. IP/02/1609). Curtea a declarat ca prevederile din acordurile privind serviciile aeriene care confera avantaje exclusive resortisantilor statului membru in cauza contravin normelor UE privind libertatea de stabilire (prevazute in prezent la articolul 49 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene).De atunci, majoritatea acordurilor cu tari terte au fost adaptate conform hotararilor Curtii. Rusia este una dintre putinele tari din lume care nu recunoaste faptul ca toti transportatorii din UE trebuie tratati in mod echitabil si ca orice acord bilateral trebuie sa includa ``clauza de desemnare a UE`` si sa se aplice tuturor. Acest fapt genereaza probleme grave de ordin practic, putand compromite exercitarea drepturilor de trafic, de exemplu, in cazul companiilor aeriene preluate de un transportator din alt stat membru al UE.
Taxele de survolare a SiberieiCompaniile aeriene desemnate din UE sunt obligate sa plateasca taxe pentru survolarea Siberiei pentru numeroase rute spre destinatii din Asia. Se estimeaza ca numai in 2008 aceste taxe s-au ridicat la aproximativ 420 de milioane USD pentru transportatorii din UE in cauza, cea mai mare parte din aceasta suma fiind platita direct companiei aeriene rusesti Aeroflot. Comisia este ingrijorata ca acest lucru ar putea reprezenta atat o incalcare a legislatiei antitrust a UE, in temeiul careia companiile aeriene nu ar trebui sa fie obligate sa incheie un acord comercial cu un concurent direct, cat si a dreptului international (Conventia de la Chicago). De asemenea, aceste acorduri bilaterale impun conditii diferite companiilor aeriene din UE, in functie de tara in care isi au sediul, ceea ce denatureaza si mai mult concurenta . In final, pasagerii ar putea fi obligati sa plateasca mai mult pentru biletele de avion decat in mod normal.
Etapele urmatoareStatele membre au la dispozitie doua luni pentru a raspunde la scrisorile de somare. In absenta unei reactii satisfacatoare, urmatoarea etapa din procedura in constatarea incalcarii dreptului UE ar fi transmiterea de catre Comisie a unui aviz motivat prin care se solicita statelor membre in cauza sa isi modifice acordurile bilaterale privind serviciile aeriene incheiate cu Rusia. In prezent, Comisia lucreaza intens la evaluarea conformitatii cu dreptul UE a acordurilor bilaterale privind serviciile aeriene incheiate cu Rusia de toate celelalte state membre.