din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2371 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » Discursul presedintelui Romaniei la prezentarea Raportului activitatii desfasurate de Ministerul Public in anul 2010

Discursul presedintelui Romaniei la prezentarea Raportului activitatii desfasurate de Ministerul Public in anul 2010

  Publicat: 07 Mar 2011       1975 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Este inscris in Costitutia Romaniei si reglementat in detaliu in legea pentru organizarea judecatoreasca.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Presedintele Romaniei, Traian Basescu, a participat luni, 7 martie 2011, la Institutul National de Statistica, la prezentarea Raportului activitatii desfasurate de Ministerul Public in anul 2010.

Evenimentul care implica un numar de victime, care necesita declansarea unui plan special de interventie utilizand forte de interventie suplimentare fata de cele aflate de garda la momentul respectiv.
Asociatia internationala a transportului aerian
Categorie de infractiuni cu gradul cel mai ridicat de periculozitate sociala.
Legea pentru modificarea şi completarea unor reglementări din legislaţia de asigurări sociale
Scriere de orice fel, semnata ori nu,
Scriere de orice fel, semnata ori nu,
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Totalitatea normelor juridice care reglementeaza raporturile sociale din domeniul administratiei de stat, activitate indeplinita de organele administrative.
In cadrul grupurilor de societati, consta in impartirea puterii de decizie la o societate exploatata in comun, in virtutea unui acord intre asociati sau actionari.
Sustragerea de la plata impozitelor si taxelor din partea unor agenti economici, inclusiv a celor care actioneaza in economia subterana. Are loc prin nedeclararea sau falsa declarare a veniturilor impozabile.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Veriga organizatorica, compartiment in structura organizatorica a ministerelor si a celorlalte organe ale autoritatii centrale de stat,
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Linie reala sau conventionala care desparte teritoriul a doua stste;
Ansamblul resurselor materiale, financiare, institutionale si umane de care dispune o unitate administrativ-teritoriala,
Asociatia internationala a transportului aerian
Tabel statistico-economic folosit in analiza si planificare, prin care se compara si se raporteaza
In categoria activelor circulante, post ce se refera la creantele salariale, sociale si fiscale determinate
Grup de cuvinte prin care se individualizeaza si se identifica o persoana fizica in societate si familie.
In materie civila, Codul de procedura civila prevede, alaturi de poprirea asiguratoare, inca doua masuri asiguratorii, si anume: sechestrul asigurator si sechestrul judiciar.
Este organul judiciar ce face parte din structura Ministerului Public, incadrat cu procurori care exercita atributiile ce revin acestui minister.
In materie civila, Codul de procedura civila prevede, alaturi de poprirea asiguratoare, inca doua masuri asiguratorii, si anume: sechestrul asigurator si sechestrul judiciar.
Oragn judiciar ce face parte din structura Ministerului Public, incadrat cu procurori care executa atributiile ce revin acestui minister.
Persoana care, de obicei in schimbul unui avantaj banesc, face legatura intre vanzator si cumparator sau incheie o tranzactie intre doua parti, cu imputernicirea acestora;
Dispozitie cuprinsa in testament prin care testatorul dispune ca dupa decesul sau ca o anumita persoana sa primeasca intreaga mostenire (legat universal),
Procedura legala aplicabila de instanta de judecata in cazurile in care partea careia i se opune un inscris sub semnatura privata tagaduieste scrisul
Persoana care, de obicei in schimbul unui avantaj banesc, face legatura intre vanzator si cumparator sau incheie o tranzactie intre doua parti, cu imputernicirea acestora;
(UE). Fondata la 1 ianuarie 1993 prin aplicarea Tratatului de la Maastricht , Uniunea Europeana (UE) preia initiativa constructiei europene de la Comunitatea Economica Europeana (CEE).
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Categorie de infractiuni cu gradul cel mai ridicat de periculozitate sociala.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Infractiune care face parte din grupul infractiunilor care aduc atingere unor activitati de interes public
Puterea de a participa la deciziile referitoare la politicile financiare si operationale (de exploatare) ale unei intreprinderi detinute, fara ca totusi sa se exercite un control asupra acestor decizii.
Categorie de infractiuni cu gradul cel mai ridicat de periculozitate sociala.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
(Hard dollars) Banii pe care o firma broker/dealer ii plateste pentru analiza, cercetare sau alte servicii financiare prestate clientilor.
Sunt instrumentele negociabile emise in forma materiala sau evidentiate prin inscrieri in cont, care confera detinatorilor lor drepturi patrimoniale asupra emitentului - drepturi de proprietate sau drepturi de creanta asupra acestuia - conform legii si in conditiile specifice de emisiune a acestora.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Persoana care face parte din parchet si care exercita atributiile ce revin acestei institutii judiciare.
Magistrat care, potrivit legii, are atributii de a solutiona cauze penale, civile si administrative in cadrul unei instante judecatoresti.
Coruptia, in sens larg, reprezinta folosirea abuziva a puterii incredintate, fie in sectorul public fie in cel privat, in scopul satisfacerii unor interese personale sau de grup.

Va prezentam discursul sustinut de seful statului cu acest prilej:

``Buna ziua. Anul trecut cand am vazut bilantul care arata o activitate calitativ in crestere am spus sa vedem daca nu este un accident . Iata ca bilantul de anul acesta pentru anul 2010 confirma o evolutie pozitiva a functionarii institutiilor statului in batalia reala cu coruptia, cu crima organizata, cu tot ce inseamna nerespectarea legii. Este un motiv pentru care in primul rand va felicit pe dumneavoastra, dar ii felicit si pe cei care v-au stat alaturi: politistii de la judiciar, pe cei de la serviciile de informatii care au facut posibil sprijinul dumneavoastra in actiunea indreptata impotriva celor care nu respecta legea . Eu n-as privi bilantul acestui an - si va rog sa ma scuzati ca va spun deschis ce gandesc - ca pe un triumf, ci doar ca pe un inceput . Este anul cu cele mai bune rezultate de la inceperea primului meu mandat, dar l-as privi ca pe un inceput . In sfarsit s-a ajuns la stadiul la care institutiile statului incep sa functioneze, sa functioneze eficient. Si pot sa va spun ca in CSAT, in baza unor analize extrem de atente, s-a stabilit ca evaziunea fiscala a devenit o vulnerabilitate la adresa sigurantei nationale. De aceea, revin pe acest subiect si in fata dumneavoastra, spunandu-va ca el ramane o mare prioritate si batalia cu evaziunea fiscala si evazionistii trebuie sa continue tot mai apasat, tot mai fara menajamente, pentru ca nimic nu slabeste mai mult un stat decat diminuarea resurselor financiare la care are dreptul pentru a putea plati pensii, salarii, functionarea institutiilor. Orice ban furat statului este un atac la siguranta lui, la siguranta sociala, la siguranta functionarii institutiilor si, de ce nu, la morala. De aceea, vreau sa stiti ca in continuare batalia pentru diminuarea evaziunii fiscale ramane o mare prioritate. N-as vrea sa lansez cifre care sa fie discutate, dezbatute, intoarse pe toate partile exact pe la niste televiziuni de evazionisti altfel, dar evaluarea prezentata in CSAT ne-a aratat ca peste 30% din resursele ce se cuvin statului sunt evazionate sau suspectate a fi evazionate. Este un procent care iese din limitelele rezonabilului si din acest motiv toate institutiile statului trebuie sa-si concentreze efortul pentru diminuarea acestui fenomen. Ca sa nu ramana loc de interepretare in aceasta zona a lipsei de control pe resursele ce se datoreaza statului, s-au introdus si activitati care in mod natural raman in afara sistemului de taxare, ca spre exemplu micile activitati comerciale ale micii gospodarii taranesti. Ea este in mod natural in zona neplatitoare de taxe nu numai in Romania, ci in orice stat, dar procentul corect in care ar trebuie sa intre si acest tip de activitati ale micii gospodarii se situeaza undeva la 15% si nu la 30% si mai mult.

Marea problema pe care o avem este in zona comertului de toate tipurile. Apropo de acest lucru, probabil ca Ministerul de Finante va lansa foarte curand ideea desfiintarii Garzii Financiare si a Vamii, comasarea lor in interiorul ANAF. Nu stiu daca voi fi partizanul acestei solutii, va trebui sa ii vad toate argumentele. Eu as mai da o sansa acestor institutii inainte de a le desfiinta, i-as mai lasa pana la 31 decembrie sa dea proba capacitatii lor de a frana procesul de evaziune fiscala. Va ramane sa discutam deci. Am vrut sa va dau aceasta informatie, ca anuntatul proiect, proiectul anuntat de Ministerul de Finante este inca in discutie si nu cred ca atunci cand ceva merge prost, cand o institutie merge prost, pana la urma trebuie sa ajungi la desfiintarea ei. Nu, trebuie sa o faci sa functioneze. Mi-ar fi foarte greu sa-mi imaginez o Romanie fara vama sau cu un sistem vamal care nu este persoana juridica, ci o directie undeva intr-o institutie despre care nu stiu daca partenerii nostri europeni au cunostinta sau nu despre ANAF. Despre Vama Romana cu certitudine stiu, pentru ca o si are orice stat . Si aici, pentru ca in sala sunt si politisti, si reprezentanti ai ANAF, alaturi de dumneavoastra, as vrea sa fac mentiunea legata de ultimele actiuni cu privire la Politia de Frontiera si la vamile din frontiera, ca esenta fraudei vamale este la vamile din teritoriu, acolo unde se stabileste valoarea marfurilor, cantitatea marfurilor, nivelul de accize, TVA si asa mai departe. Sigur, a fost o operatiune necesara cea din vami, dar as vrea sa vad actiunea in vamile de interior, inclusiv in Portul Constanta, care este tot o vama de frontiera, dar nu trebuie omisa vama de la Constanta.

Cred ca cel mai mare castig al anului 2010 a fost capacitatea institutiilor de a lucra impreuna. Iata ca putem, putem sta la aceeasi masa, si la nivel central si la nivel local, procurori, politisti, SRI, DGPI, DGA si impreuna sa ne canalizam efortul pe prioritati. Si repet, nu voi mai reveni, marea prioritate a anului 2011 si a anului 2012, cu certitudine, ramane lupta impotriva evaziunii fiscale. Este o lupta pe care statul roman trebuie sa o castige, iar dumneavoastra sunteti cei care in mod decisiv pot inclina balanta in favoarea statului sau in favoarea evazionistilor. Semnele anului 2010 ne arata ca ii puteti infrange, iar eu nu pot decat sa va sustin si sa va doresc succes in aceasta batalie fara menajamente. Sigur, asa cum se arata si in interventiile anterioare, este extrem de important ca aceia care incalca legea sa ajunga acolo unde este locul, sa fie condamnati sa ajunga in inchisoare, dar de egala importanta este recuperearea pagubei. Fara recuperarea pagubei, victoria institutiilor statului nu va fi completa niciodata, iar aici trebuie sa gandim daca nu cumva in anumite dosare, prin lege, putem stabili sechestrarea bunurilor inca de la momentul inceperii urmaririi penale, pentru ca in cursul procesului penal am observat toti cei care au probleme isi transfera proprietatile pe alte nume si nu mai pe ce pune sechestru la sfarsit. Este o chestiune pe care Ministerul Justitiei trebuie sa o analizeze impreuna cu Parchetul General, cu Inalta Curte, cu CSM si poate se impune introducerea dreptului procurorului de a pune sechestru pe bunurile celui pe care il suspecteaza inca din prima faza a anchetei. As vrea sa va felicit - Parchet General si parchete din tara - pentru aprecierile pozitive din raportul intermediar legat de Mecansimul de Cooperarea si Verificare . Este insa doar un raport intermediar. Raportul care va defini evolutiile mersului justitiei in Romania si pe care il vor lua in consideratie toate statele membre este cel din vara. Si pentru asta este nevoie de continuarea eforturilor, inclusiv in zona judecatorilor si dosare care stau de multa vreme sa fie solutionate, sa li se dea o solutie oricare ar fi ea.

In mod deosebit vizez aici dosarele de mare coruptie. Nimeni nu cere ca Romania sa condamne un cetatean sau altul, un politician sau altul, dar toti colegii nostri din Uniunea Europeana ne cer o solutie a magistraturii. Nu are Romania norme de condamnari, cati sa avem condamnati, dar are obligatia sa aiba o justitie care judeca cu o oarecare celeritate cazurile de mare coruptie. Cum, de asemenea, si nu insinuez nimic, dar atrag atentia ca sunt unele dosare care se blocheaza din faza initiala, inca de la procurori. Am informatia, nu am proba ca este cu rea-credinta, ca atare, nu invinuiesc pe nimeni, dar atentionez asupra fenomenului. Dosarele, mai ales cele de evaziune fiscala, de crima organziata trebuie sa mearga cu maxima prioritate catre instante, in incercarea de recuperare a resurselor statului. As spune ca pentru 2011 raman trei mari prioritati. Lupta impotriva coruptiei la nivel inalt si la nivel local si aici, categoric, este vorba de cei care influenteaza decizia, ma refer, fara drept de apel, la demnitari ai statului, fie ca sunt demnitari de rang local sau de rang national, ei sunt cei care practica traficul de influenta . A doua prioritate, egala ca importanta desigur, dar in ordinea enumerarii, evaziunea fiscala, care trebuie combatuta fara menajamente si cea de-a treia, grupurile locale de crima organizata, asa-numitele clanuri. La bilantul Politiei rugam, ceream ca in acest domeniu sa nu stea piatra pe piatra.

In fiecare judet, daca iei informatiile, iti dai seama ca sunt doua, trei clanuri, patru, cinci in judetele mai mari. Sigur, DIICOT a obtinut rezultate exceptionale in anul 2010 pe aceasta tema, dar cred ca trebuie sa ne propunem ca, in doi, trei ani sa nu mai auzim de astfel de organizatii ad-hoc intr-un judet sau in altul si este un obiectiv pe care trebuie sa-l preluam noi toti, toate institutiile. In doi, trei ani sa nu mai avem niciun - cum il cheama pe asta cu frate-meu, pe cumatru, Bercea Mondial, da, asa - sa nu mai auzim de niciun cap de asta care le rezolva el pe toate, care are influenta de nu i se intampla nimic, desi are zeci de dosare. Oameni care, probabil, isi pot permite sa-si afiseze bogatia fara ca vreo institutie a statului sa-i intrebe ceva. Cand construiesti asemenea imobile si nimeni nu se sesizeaza nu poti sa nu gandesti: ``Oare ce se intampla in acel judet? Oare de ce politie, procurori nu reactioneaza? Oare de ce nu intreaba nimeni de unde bani?`` Deci, vreau sa va spun ca eu am o mica harta cu judetele albe, judetele in care nu se intampla nimic si rugamintea mea ar fi sa eliminam orice judet care sa mai arate a fi alb, a fi curat, in timp ce presa si semnalele publice sunt pline ca acolo sunt domni cu mare influenta si cu foarte multi bani .

Deci, prezenta mea aici este, daca vreti, si dorinta de a va da un semnal de incurajare si dorinta de a va garanta ca voi continua sa apar independenta justitiei de orice influenta politica si cred ca, in ultimii ani, am reusit acest lucru. Sunt convins ca in sala nu exista niciunul dintre dumneavoastra care sa poata spune de la Presedintie sau de la presedinte, am primit instructiuni sa nu ne legam de "X" sau de "Y". Nu, mesajul meu constant a fost: aplicati legea indiferent despre cine este vorba. Si imi voi mentine acest mesaj fata de dumneavoastra pentru ca reprezentati singura solutie ca in Romania societatea sa se aseze. Inversarea valorilor in societatea romaneasca a fost posibila, printre altele, si pentru ca justitia nu a functionat, nu a functionat la parametri normali. Sigur ca oamenii politici au cea mai mare parte a responsabilitatii, dar cei care pot trece si peste oamenii politici, si peste influente si peste cei care ar incerca sa distorsioneze valorile intr-o tara care a iesit dintr-un sistem in care valorile erau altele, sunteti dumneavoastra, procurorii si judecatorii, serviti de politisti, de serviciile de informatii, de toate institutiile statului. Dar dumneavoastra puteti reaseza valorile in societatea romaneasca si va cer sa o faceti. Aveti obligatia sa o faceti dealtfel, si prin lege si prin modul in care este educat un procuror sau un judecator. El se educa in apararea legii si in respectarea valorilor. Eu va multumesc mult. Va asigur in continuare de toata sustinerea mea si de aprecierea pentru munca dumneavoastra. As vrea ca bilantul din anul 2012 pentru 2011 sa ne prilejuiasca ocazia de a spune ca am avut succese deosebite in batalia cu evaziunea fiscala si cu coruptia. Va multumesc mult!``


Departamentul de Comunicare Publica
07 Martie 2011



Citeşte mai multe despre:    Institutul National de Statistica    Bilant 2010    Traian Basescu

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

[Vatra MCP] Contextul, motivele si necesitatea adoptarii Codul Patrimoniului Cultural al Romaniei
22 Feb 2022 | 1516

INTERVIU | Drumul catre pensionare. Realitatea constituirii si distribuirii bugetului de pensii
06 May 2021 | 2214

REVISAL 2021. Forma actualizata pusa la dispozitie de Inspectia Muncii
27 Dec 2020 | 3805

MFP aduce modificari importante schemelor de ajutor de stat 807/2014 si 332/2014
11 Sep 2019 | 906

A fost publicata Initiativa legislativa a cetatenilor privind modificarea numarului de parlamentari
19 Jul 2019 | 622

O.U.G. de esalonare a platii drepturilor salariale restante pentru personalul din Justitie
12 Feb 2019 | 1600



Articole Juridice

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Codul muncii al Romaniei din 1972 la cel din 2003, sau de la oamenii muncii pana la lucratorul de azi
Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut

Tichete de cresa
Sursa: Euroticket Company

Jurisprudenţă

Decizia C.C.R. nr. 51/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutI.alitate a unor dispozitii din Codul Silvic
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Anularea printr-o hotarare judecatoreasca a actului in baza caruia s-a facut plata. Prescriptie
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia I civila, decizia nr. 917 din 22 februarie 2013

Incalcare dispozitii legale privitoare competenta materiala de judecare a cererii de reabilitare judecatoreasca
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Decizie nr.596 din data 22.03.2012

Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor. Actualizare cuantum compensatii cu indicele de crestere a preturilor de consum
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti- Decizie nr.1037 din data 08.03.2012