din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2707 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » CE propune norme mai clare in materie de drepturi de proprietate pentru cele 16 milioane de cupluri internationale

CE propune norme mai clare in materie de drepturi de proprietate pentru cele 16 milioane de cupluri internationale

  Publicat: 16 Mar 2011       1565 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Din punct de vedere contabil, totalul lichiditatilor monetare curente (piese monetare, bilete de banca nationale si traine)
Ce se intampla cu casa dumneavoastra daca divortati si sotul/sotia este de alta cetatenie? Ce se intampla cu contul bancar comun daca sotul/sotia decedeaza?

Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Socoteala scrisa sub forma de balanta cu doua parti (debit si credit) care reflecta valoric si uneori in unitati naturale, in ordine cronologica si sistematica,
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Este actul juridic procesual, final si de dispozitie prin care se solutioneaza cauza penala de catre instanta de judecata, punandu-se, astfel, capat judecatii.
Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Competenta profesionala reprezinta capacitatea de a realiza activitatile cerute la locul de munca la nivelul calitativ specificat in standardul ocupational.
Legatura juridico-politica permanenta ce exista intre stat si cetatean se numeste cetatenie.In societatea noastra se discuta pe larg problema cetateniei.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Desfacerea casatoriei prin hotarare judecatoreasca, la cererea unuia sau ambilor soti, atunci cand, datorita unor motive temeinice, raporturile dintre ei sunt atat de grav si iremediabil vatamate, incat continuarea casatoriei este vadit imposibila pentru cel care cere desfacerea ei.
Europa "cu geometrie variabila" este termenul utilizat pentru a descrie o metoda de integrare diferentiata, care tine seama de diferentele ireconciliabile care exista in interiorul structurii de integrare, si care face posibila, prin urmare, o separare permanenta intre un grup de state membre si un numar de unitati de integrare mai putin dezvoltate.
Denumire data monedei unice europene.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Competenta profesionala reprezinta capacitatea de a realiza activitatile cerute la locul de munca la nivelul calitativ specificat in standardul ocupational.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Desemneaza ansamblul de masuri, prestatii in bani si in natura, acordate in vederea protejarii veniturilor in cazul aparitiei riscurilor sociale.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Desfacerea casatoriei prin hotarare judecatoreasca, la cererea unuia sau ambilor soti, atunci cand, datorita unor motive temeinice, raporturile dintre ei sunt atat de grav si iremediabil vatamate, incat continuarea casatoriei este vadit imposibila pentru cel care cere desfacerea ei.
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004) Orice drept fundamental prevazut de Constitutie sau de lege, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrative.
(Lien) Dreptul legal al unui creditor de a vinde activele ipotecate atunci cand debitorul nu poate sau nu vrea sa-si indeplineasca obligatiile prevazute in contractul de imprumut.
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Expresia Bruxelles I se utilizeaza adesea pentru a se face referire la Regulamentul (CE) nr. 44/2001 al Consiliului din 22 decembrie 2000 privind competenta judiciara, recunoasterea si executarea hotararilor in materie civila si comerciala.
Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004) Orice drept fundamental prevazut de Constitutie sau de lege, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrative.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Denumire data monedei unice europene.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Desfacerea casatoriei prin hotarare judecatoreasca, la cererea unuia sau ambilor soti, atunci cand, datorita unor motive temeinice, raporturile dintre ei sunt atat de grav si iremediabil vatamate, incat continuarea casatoriei este vadit imposibila pentru cel care cere desfacerea ei.
Totalitatea bunurilor si creantelor (drepturi de incasare) apartinand subiectului economic;
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Cheltuielile unitatii reprezinta valorile platite sau de platit pentru:
Denumire data monedei unice europene.

Ce se intampla in aceste cazuri daca dumneavoastra si sotul/sotia aveti aceeasi cetatenie, insa aveti bunuri sau un cont bancar in strainatate? In Europa sunt aproximativ 16 milioane de cupluri internationale si cel putin 650 000 dintre acestea se confrunta cu aceste intrebari in fiecare an, in momentul cand casatoria sau parteneriatul acestora inceteaza. Cetatenii pierd timp si bani incercand sa inteleaga ce lege se aplica in cazul lor si ce instanta este competenta sa ii ajute. Divergentele dintre legislatiile celor 27 de state membre ale UE creeaza premisele pentru cautarea instantei celei mai favorabile (``forum shopping``) sau pentru ca partea mai activa sa se precipite la instanta favorabila acesteia, in detrimentul partii adverse (``precipitarea la instanta``). Acest lucru se intampla cand unul dintre soti - in general cel cu o situatie materiala mai buna - sesizeaza rapid instanta unde considera ca va obtine cea mai profitabila hotarare . Prin urmare, Comisia Europeana propune norme la nivelul UE pentru a aduce claritate juridica in materie de drepturi de proprietate in cazul casatoriilor internationale sau a parteneriatelor inregistrate care au o dimensiune internationala. Cele doua propuneri de regulamente ar urma sa ajute cuplurile sa identifice legea aplicabila in materie de drepturi de proprietate, precum si instanta competenta . Regulamentele prevad, de asemenea, norme in ceea ce priveste recunoasterea si executarea hotararilor judecatoresti avand ca obiect bunurile cuplurilor, in toate statele membre ale UE, printr-o procedura unica. Aceste propuneri sunt primele rezultate ale Raportului Comisiei privind cetatenia din octombrie 2010, in care s-au subliniat cele 25 de obstacole majore cu care europenii se confrunta inca, in practica, in viata de zi cu zi. Propunerile de astazi sunt etapa urmatoare, care urmeaza in mod logic dupa acordul rapid de anul trecut privind legislatia UE privind stabilirea normelor carui stat membru se aplica in cazurile transfrontaliere de divort.


``Decesul sotului/sotiei sau divortul sunt momente deosebit de dificile pentru oricine. Cetatenii nu ar trebui sa mai fie impovarati si de proceduri administrative sau juridice complicate, care implica timp si bani``, a declarat vicepresedintele Viviane Reding, comisarul UE pentru justitie. ``Intrucat din ce in ce mai multi cetateni se indragostesc, apoi se casatoresc sau incheie parteneriate transfrontaliere, trebuie sa adoptam norme mai clare prin care sa se stabileasca modul in care bunurile comune vor fi impartite in caz de deces sau divort. Propunerile de astazi vor contribui la un climat de securitate juridica si vor facilita procesul complicat de impartire a bunurilor comune, indiferent de locul in care sunt situate in Europa . Acestea sunt vesti bune atat pentru cuplurile internationale, cat si pentru conturile bancare ale acestora: prin noile dispozitii se pot face economii de aproximativ 400 de milioane de euro pe an, care reprezinta costuri suplimentare.``


Cetatenii asteapta un set clar de norme pentru a sti ce instanta este competenta sa le solutioneze cauza si ce lege ar trebui sa se aplice bunurilor acestora. Prin propunerile de astazi, Comisia doreste sa aduca un climat de securitate juridica in viata de zi cu zi a cuplurilor internationale. Dupa noile dispozitii UE adoptate anul trecut - care permit cuplurilor internationale sa decida ce lege li se aplica in caz de divort - etapa urmatoare este sa se clarifice normele care reglementeaza drepturile de proprietate ale cuplurilor internationale.


In prezent, Comisia propune doua regulamente diferite: unul pentru punerea in aplicare a normelor in cazul cuplurilor casatorite (``proprietate matrimoniala``) si unul in cazul parteneriatelor inregistrate (``proprietate patrimoniala``). Casatoria este o institutie recunoscuta in toate cele 27 de state membre ale UE. In cinci state, casatoria este permisa atat intre persoane de sex diferit, cat si intre persoane de acelasi sex (in Tarile de Jos din 2001; in Belgia din 2003; in Spania din 2005; in Suedia din 2009 si in Portugalia din 2010). Parteneriatele inregistrate reprezinta o institutie juridica mai recenta, recunoscuta in 14 state membre ale UE (Austria, Belgia, Danemarca, Finlanda, Franta, Germania, Irlanda, Luxemburg, Republica Ceha, Regatul Unit, Slovenia, Suedia1, Tarile de Jos si Ungaria). Toate cele 14 state permit cuplurilor de acelasi sex sa isi inregistreze parteneriatele, iar Belgia, Franta, Luxemburg si Tarile de Jos permit si inregistrarea cuplurilor de sex diferit.


Ambele propuneri prezentate astazi sunt neutre din perspectiva genului si a orientarii sexuale. Aceasta inseamna ca, de exemplu, o casatorie intre persoane de acelasi sex permisa in temeiul legislatiei portugheze va fi tratata in acelasi fel ca o casatorie intre persoane de sex opus in conformitate cu propunerea privind regimurile matrimoniale. In acelasi timp, un parteneriat heterosexual poate fi inregistrat in Franta in aceleasi conditii ca un parteneriat intre persoane de acelasi sex, propunerea privind efectele patrimoniale ale parteneriatelor inregistrate urmand sa se aplice ambelor situatii.


Propunerile de astazi nu armonizeaza si nu modifica dispozitiile nationale de drept material privind casatoria sau parteneriatul inregistrat, ci au ca obiectiv facilitarea solutionarii aspectelor legate de dreptul de proprietate al cuplurilor, in cazurile in care acestea se muta in alt stat membru al UE sau sunt din tari diferite si detin bunuri in strainatate.


``Astazi dorim sa cream punti intre sistemele diferite ale Europei, pentru a facilita viata de zi cu zi a cuplurilor internationale, insa intentia noastra nu este sa instituim uniformitate acolo unde traditiile sociale si juridice sunt inca in mare masura diferite si vor continua sa fie in mare masura diferite in viitorul apropiat/previzibil``, a adaugat doamna Reding, comisarul UE pentru justitie, cu ocazia prezentarii propunerilor astazi, la Bruxelles . ``Din ce in ce mai multe state membre introduc in legislatiile lor institutia parteneriatului inregistrat. De aceea, Comisia Europeana a decis astazi sa abordeze aspectele de drept international privat nu numai in ceea ce priveste cuplurile casatorite, dar sa consolideze securitatea juridica si in cazul parteneriatelor inregistrate cu o dimensiune internationala, adoptand prima propunere de regulament UE privind parteneriatele inregistrate.``


Propunerile Comisiei vizeaza:




  • sa dea cuplurilor internationale casatorite posibilitatea sa aleaga ce lege se aplica bunurilor comune in caz de deces sau divort;




  • sa consolideze securitatea juridica in cazul parteneriatelor inregistrate cu o dimensiune internationala, prin supunerea bunurilor parteneriatelor inregistrate, ca regula generala, legii tarii in care a fost inregistrat parteneriatul;




  • sa confere un climat de securitate juridica pentru cuplurile internationale (soti sau parteneri inregistrati) printr-un set coerent de norme prin care sa se identifice instanta competenta si legea aplicabila, pe baza unei ierarhii de factori de legatura obiectivi;




  • sa sporeasca previzibilitatea pentru cuplurile internationale, prin facilitarea procesului de recunoastere a hotararilor, deciziilor si actelor autentice pe tot teritoriul UE. Cuplurile vor economisi timp si bani - in medie intre 2 000 si 3 000 de euro pe caz. Aceste economii sunt rezultatul faptului ca cetatenii vor putea grupa mai multe actiuni judiciare la o singura instanta. De exemplu, gruparea procedurii de divort sau de separare cu procedurile legate de bunurile comune, prin sesizarea unei singure instante.




Intrucat tot mai multi europeni locuiesc in alta tara decat statul lor de origine, in prezent in UE exista aproximativ 16 milioane de cupluri internationale. Din cele 2,4 milioane de noi casatorii incheiate in 2007, 13% (310 000) au un element international. In mod similar, 41 000 din cele 211 000 de parteneriate inregistrate in UE in 2007 aveau o dimensiune internationala.


O mare parte din aceste cupluri internationale detin active - precum bunuri sau conturi bancare - in mai multe state. Aceste cupluri se confrunta cu incertitudini juridice si costuri suplimentare atunci cand isi impart bunurile, in caz de divort, separare legala sau deces. In prezent, cuplurilor internationale le este foarte greu sa stie ce instante sunt competente si ce legi se aplica in situatia lor si in cazul bunurilor pe care le detin in comun. Dispozitiile juridice variaza in mare masura de la o tara la alta si duc, cateodata, la situatii conflictuale. Proceduri juridice paralele in state diferite, cazurile complexe si cheltuielile de judecata pe care le implica acestea sunt estimate la 1,1 miliarde de euro pe an. Aproape o treime din aceste costuri ar putea fi economisite daca propunerile de astazi vor fi adoptate.


Propunerile trebuie aprobate in unanimitate de Consiliu, dupa consultarea Parlamentului European.



Citeşte mai multe despre:    Familie    Divort    Comisia Europeana    Proprietate    Proprietate matrimoniala    Proprietate patrimoniala

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

Avocat Bucuresti - obtinere cazier judiciar, specimen de semnatura ONRC si certificate de stare civila
23 Sep 2020 | 2782

Legi promulgate in data de 7 august 2020
09 Aug 2020 | 1595

ICCJ: Titular unei intreprinderi individuale poate avea calitatea de functionar public
13 May 2020 | 2512

ICCJ: Veniturile la Fondul pentru mediu nu constituie obligatie fiscala
08 Apr 2020 | 1522

Conditiile pentru intrarea in somaj tehnic. Depunerea online a documentelor
02 Apr 2020 | 1349

ICCJ: Instrainarea dreptului la despagubire unor terte persoane. Dreptul la masuri reparatorii in echivalent revine al instrainatorului
03 Mar 2020 | 1125



Articole Juridice

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Absenta salariatului de la locul de munca in situatii de urgenta familiala
Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut

Concediul de maternitate si concediul de crestere a copilului. Aspecte practice
Sursa: MCP Cabinet avocati

Jurisprudenţă

Neefectuarea coprespunzatoare a cercetarii disciplinare prealabile Comportamente inadecvate sau nedrepte la locul de munca
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Hotararea CEDO in Cauza Danciu si altii impotriva Romaniei. ancheta prompta si efectiva
Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului - CEDO

Transmitere fictiva a partilor sociale in scopul sustragerii de la urmarirea penala
Pronuntaţă de: R O M A N I A INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 433/RC/2021

Masuri educative. Supraveghere. Neaplicare obligatii
Pronuntaţă de: Decizia penala nr. 791/07.09.2018 a Curtii de Apel Galati