Astfel, redam dispozitivul solutiilor din primele dosare solutionate:
Numar unic dosar: 4671/86/2011
Inregistrat in data de:06.05.2011
Obiect dosar: pretentii
Materia juridica: Contencios administrativ si fiscal
Stadiu procesual:Revizuire - Fond
Parti:
ANDRISAN COSTEL MARIUS : RevizuentDIRECTIA GENERALA A FINANTELOR PUBLICE A JUDETULUI SUCEAVA : IntimatADMINISTRATIA FONDULUI PENTRU MEDIU : Intimat
Solutie: Admite cererea de revizuire. Anuleaza sentinta nr. 1254/18.02.2011 a Tribunalului Suceava - sectia comerciala, de contencios administrativ si fiscal in dosar nr. 12.640/86/2010 . Admite actiunea . Obliga paratii sa restituie reclamantului suma de 2375 lei achitata cu titlu de taxa de poluare cu chitanta seria TS4B nr. 1601212 din 30.08.2010, suma ce va fi reactualizata cu dobanda fiscala calculata incepand cu a 46-a zi de la data cererii de chemare in judecata ( 16.11.2010), adica incepand cu data de 01.01.2011 si pana la data restituirii efective. Cu drept de recurs in termen de 15 zile de la comunicare . Pronuntata in sedinta publica astazi, 19.05.2011.
Numar unic dosar: 4674/86/2011
JITAR MIHAI : Revizuent
D.G.F.P. SUCEAVA : IntimatADMINISTRATIA FINANTELOR PUBLICE GURA HUMORULUI : Intimat
Solutie: Admite cererea de revizuire precizata. Anuleaza in parte sentinta nr. 4271/04.11.2010 a Tribunalului Suceava - sectia comerciala, de contencios administrativ si fiscal data in dosar nr. 2719/86/2010 si incheierea de sedinta din data de 16.11.2010. Admite in parte actiunea . Obliga paratii sa restituie reclamantului suma de 1377 lei achitata cu titlu de taxa de poluare cu chitanta seria TS4A nr. 1474568 din 22.09.2008, suma ce va fi reactualizata cu dobanda fiscala calculata incepand cu a 46-a zi de la data cererii de chemare in judecata ( 02.03.2010), adica incepand cu data de 17.04.2010 si pana la data restituirii efective. Obliga paratii sa restituie reclamantului suma de 42 lei - cu titlu de cheltuieli de judecata . Cu drept de recurs in termen de 15 zile de la comunicare . Pronuntata in sedinta publica astazi, 19.05.2011.
Numar unic dosar: 4783/86/2011
Inregistrat in data de:09.05.2011
GROSAR TOADER : RevizuentDIRECTIA GENERALA A FINANTELOR PUBLICE A JUDETULUI SUCEAVA - ADMINISTRATIA FINANTELOR PUBLICE COMUNALE SUCEAVA : Intimat
Solutie: Admite cererea de revizuire. Anuleaza sentinta nr. 4162/03.11.210 a Tribunalului Suceava - sectia comerciala, de contencios administrativ si fiscal in dosar nr. 6810/86/2010 . Admite actiunea . Obliga parata sa restituie reclamantului suma de 7397 lei achitata cu titlu de taxa de poluare cu chitanta seria TS4A nr. 1507198 din 06.11.2008, suma ce va fi reactualizata cu dobanda fiscala calculata incepand cu a 46-a zi de la data cererii de chemare in judecata ( 21.06.2010), adica incepand cu data de 13.08.2010 si pana la data restituirii efective. Cu drept de recurs in termen de 15 zile de la comunicare . Pronuntata in sedinta publica astazi, 19.05.2011.
Precizari procesuale:
Temeiul juridic al cererilor de revizuire a hotararilor ramase definitive si irevocabile prin incalcarea principiului prioritatii dreptului comunitar, reglementat de art. 148 alin. (2), coroborat cu art. 20 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata, avand ca obiect ``obiect ``pretentii- restituirea taxei de poluare``:
Art. 21 alin. (2) din Legea nr. 554/2004, pentru motivul ca hotararile fusesera pronuntate cu incalcarea principiului prioritatii dreptului european. (A se vedea in detaliu: http://www.juridice.ro/143507/efectele-hotararii-preliminare-pronuntate-de-cjue-in-cauza-tatu.html). Daca reclamantul formuleaza o cerere de revizuire in temeiul art. 21 alin. (2) din Legea nr. 554/2004, instanta este datoare sa o admita, asigurand astfel respectarea dreptului european, asa cum a fost acesta interpretat de Curte prin hotararea din 7 aprilie 2011 in cauza Tatu. In temeiul art. 148 alin. (4) din Constitutia Romaniei, instantele au obligatia de a aplica cu prioritate dreptul european, respectiv art. 110 TFUE, asa cum a fost acesta interpretat in cauza Tatu. Pe cale de consecinta, instantele nationale sunt datoare sa admita cererile de revizuire a hotararilor avand ca obiect ``restituirea taxei de poluare``, reformand hotararile contrare ale instantelor care s-au pronuntat nefavorabil anterior.
Explicatii suplimentare doctrinare esentiale se regasesc in articolul ``Observatii cu privire la revizuirea hotararilor in contenciosul administrativ`` (autori, Prof.dr. Ion Deleanu, prof.dr.Gh.Buta), revista Dreptul nr.4/2011 http://ujr.revistadreptul.ro/dreptasp6aR002724.do
In dreptul intern, prin art. 21 alin. (2) din Legea nr. 554/2004, permite revizuirea hotararilor ca urmare a hotararii preliminare in Tatu, desigur cu respectarea conditiilor procedurale prevazute pentru aceasta cale legala. (http://www.inm-lex.ro/ue/files/pubs/conclINM.pdf).
Termenul in care poate fi introdusa cererea de revizuire a hotararilor ramase definitive si irevocabile prin incalcarea principiului prioritatii dreptului comunitar, reglementat de art. 148 alin. (2), coroborat cu art. 20 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata, avand ca obiect ``obiect ``pretentii- restituirea taxei de poluare``.
In conformitate cu prevederile art. 21 alin. (2) teza a II-a din Legea nr. 554/2004: ``Cererea de revizuire se introduce in termen de 15 zile de la comunicare, care se face, prin derogare de la regula consacrata de art. 17 alin. (3), la cererea temeinic motivata a partii interesate, in termen de 15 zile de la pronuntare.``
Din analiza Deciziei nr. 1609 din 09/12/2010, publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 70 din 27/01/2011, referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 21 alin. (2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, rezulta urmatoarea concluzie: Termenul de formulare a unei cereri de revizuire se poate face oricand de la data comunicarii hotararilor ramase definitive si irevocabile prin incalcarea principiului prioritatii dreptului comunitar, reglementat de art. 148 alin. (2), coroborat cu art. 20 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art. 21 alin. (2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.154 din 7 decembrie 2004, modificata prin Legea nr. 262/2007, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 510 din 30 iulie 2007, care au urmatorul cuprins:
- Art. 21 alin. (2): "Constituie motiv de revizuire, care se adauga la cele prevazute de Codul de procedura civila, pronuntarea hotararilor ramase definitive si irevocabile prin incalcarea principiului prioritatii dreptului comunitar, reglementat de art. 148 alin. (2), coroborat cu art. 20 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata. Cererea de revizuire se introduce in termen de 15 zile de la comunicare, care se face, prin derogare de la regula consacrata de art. 17 alin. (3), la cererea temeinic motivata a partii interesate, in termen de 15 zile de la pronuntare. Cererea de revizuire se solutioneaza de urgenta si cu precadere, intr-un termen maxim de 60 de zile de la inregistrare ."
Curtea Constitutionala s-a pronuntat in sensul admiterii exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 21 alin. (2) teza a doua din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, respectiv: ``Cererea de revizuire se introduce in termen de 15 zile de la comunicare, care se face, prin derogare de la regula consacrata de art. 17 alin. (3), la cererea temeinic motivata a partii interesate, in termen de 15 zile de la pronuntare.``
Singurul text din Constitutie consacrat actelor Curtii Constitutionale este art.145, intitulat Deciziile Curtii Constitutionale, care, la alineatul (2), prevede: "Deciziile Curtii Constitutionale sunt obligatorii si au putere numai pentru viitor. Ele se publica in Monitorul Oficial al Romaniei".
Decizia prin care Curtea Constitutionala, in exercitarea controlului concret, posterior, rezolva, prin admitere, exceptia de neconstitutionalitate este obligatorie si produce efecte erga omnes si nu numai inter partes litigantes, desi este pronuntata in cadrul unui litigiu care exista in fata justitiei intre anumite parti determinate. Prevederile legale declarate neconstitutionale de Curte ca urmare a solutionarii exceptiei nu mai pot face obiectul unei alte exceptii de neconstitutionalitate, ca si acelea a caror constitutionalitate a fost stabilita conform art.145 alin.(1) din Constitutie . Este consecinta faptului ca prevederea declarata neconstitutionala ramane in legislatie, dar aplicarea ei, fiind contrara suprematiei Constitutiei, inceteaza nu numai in procesul in care a fost invocata.
In conditiile in care Curtea Constitutionala admite exceptia, norma juridica asupra careia a fost ridicata nu va mai fi aplicata in cauza concreta si nu isi va mai produce efectele juridice pentru viitor - textul de lege devine "mort" .
Dispozitiile constatate ca neconstitutionale isi inceteaza efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curtii Constitutionale daca, in acest interval, Parlamentul sau Guvernul, dupa caz, nu pun de acord prevederile neconstitutionale cu dispozitiile Constitutiei. Pe durata acestui termen, dispozitiile constatate ca neconstitutionale sunt suspendate de drept .
In prezent, putem afirma ca nu a fost constatata nicio interventie legislativa asupra textului declarat ca fiind contrar Constitutiei, respectiv art. 21 alin. (2) teza a doua din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004.
In consecinta, in prezent nu avem text legal care sa limiteze in timp formularea unei cereri de revizuire a hotararilor ramase definitive si irevocabile prin incalcarea principiului prioritatii dreptului comunitar, reglementat de art. 148 alin. (2), coroborat cu art. 20 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata, avand ca obiect ``obiect ``pretentii- restituirea taxei de poluare``.
Av.dr.Razvan Viorescu, Baroul Suceava
Av. Cosmin Costas, Baroul Arad
Judecatori eliberati din functie la data de 16 iunie 2020 17 Jun 2020 | 1377
Procurori eliberati din functie la data de 19 februarie 2020 20 Feb 2020 | 1309
Un judecator si un procuror trimisi in judecata in stare de arest preventiv 08 Oct 2014 | 2498
Locatiile in care se va desfasura activitatea Directiei Nationale de Probatiune si a serviciilor de probatiune 05 Aug 2014 | 4530
Taxa auto va fi compensata cu datoriie fiscale datorate de contribuabili 10 Jun 2014 | 1913
ANAF: Precizari ref. restituirea taxei pentru emisiile poluante auto 29 Oct 2012 | 8243
Constitutionalitatea acordului de recunoastere a vinovatiei Sursa: Irina Maria Diculescu
Restituirea in 2018 a taxei pe poluare, a taxei speciale, pentru emisiile poluante, precum si a timbrului de mediu pentru autovehicule Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim
ICCJ. Decizia de concediere nu mai poate fi revocata dupa comunicarea acesteia catre salariat Sursa: EuroAvocatura.ro
Timbru de mediu 2013. Lege ilicita sau nu Sursa: EuroAvocatura.ro
Contract de vanzare. Incheierea unei conventii de punere in aplicare a contractului. Invocarea incalcarii principiului simetriei Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia a II-a civila, decizia nr. 2012 din 20 octombrie 2020
Sarcina probei in litigiile de munca. Salariatului caruia i se imputa un fapt negativ ii revine sarcina probei faptului pozitiv contrar Pronuntaţă de: Curtea de Apel Suceava - Decizia civila nr. 996/2013 din 18.09.2013
Contravaloarea pagubei recuperate de angajator prin acordul partilor nu poate fi mai mare decat echivalentul a 5 salarii minime brute pe economie Pronuntaţă de: Tribunalul Suceava - Sentinta civila nr. 45/2019
Corealarea justa a sanctiunii cu gravitatea abaterii. Realizarea rolului educativ si preventiv al raspunderii disciplinare Pronuntaţă de: Curtea de Apel Suceava - Decizia civila nr. 69 din data de 12.02.2019