din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2183 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » Pozitia CSM cu privire la unele aspecte in legatura cu dezbaterea publica vizand modificarea Constitutiei

Pozitia CSM cu privire la unele aspecte in legatura cu dezbaterea publica vizand modificarea Constitutiei

  Publicat: 21 Jun 2011       1366 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Cu privire la unele aspecte in legatura cu dezbaterea publica vizand modificarea Constitutiei

Mijloc juridic prin care cel obligat pentru altul sau impreuna cu altul solicita
Calificativ care exprima neconcordanta unui fapt sau act, a unei conduite, cu prevederile legii si cu celelalte norme de convietuire sociala.
Ceea ce este ingaduit de lege,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004) Orice drept fundamental prevazut de Constitutie sau de lege, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrative.
Persoana fizica sau juridica care garanteaza cu veniturile sau cu bunurile sale o obligatie a unui debitor fata de creditorul sau.
(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004) Orice drept fundamental prevazut de Constitutie sau de lege, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrative.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Ceea ce este ingaduit de lege,
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
Legea suprema a unui stat care reglementeaza relatiile sociale fundamentale privind instaurarea, mentinerea si exercitarea puterii
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
Contract prin care este asigurata plata de catre debitor/garantul/garantii sai a obligatiilor sale fata de creditorul sau.
Este dreptul persoanelor fizice sau juridice, al statului sau unitatilor administrativ-teritoriale asupra bunurilor mobile sau imobile, bunuri asupra carora proprietarul exercita atributele dreptului de proprietate in interes propriu, dar in limitele legii.
Este dreptul persoanelor fizice sau juridice, al statului sau unitatilor administrativ-teritoriale asupra bunurilor mobile sau imobile, bunuri asupra carora proprietarul exercita atributele dreptului de proprietate in interes propriu, dar in limitele legii.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Presupunere facuta de legiuitor sau judecator prin considerarea unui fapt ca existent, dedus din existenta altui fapt, vecin si conex.
Mijloc juridic prin care cel obligat pentru altul sau impreuna cu altul solicita
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Ceea ce este ingaduit de lege,
Este un mijloc legal sau conventional de asigurare a executarii obligatiilor;
Act adoptat de organele de stat,
(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004) Orice drept fundamental prevazut de Constitutie sau de lege, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrative.
Unica autoritate de justitie din Romania, garantul suprematiei Constitutiei, care se supune numai Constitutiei si legii sale de organizare si functionare.

1. Eliminarea prezumtiei de liceitate a dobandirii averilor ar reprezenta un regres in materia drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului.
2. Confiscarea averilor dobandite ilicit poate si trebuie sa fie prevazuta constitutional pentru a garanta interesul general al societatii romanesti, dar si interesul individual al persoanelor care si-au dobandit in mod licit averea.
3. Alte solutii menite sa intareasca constitutional statul de drept pot fi trecerea Curtii Constitutionale in sfera autoritatii judecatoresti, intarirea statutului procurorilor si recunoasterea dreptului de initiativa legislativa pentru Consiliul Superior al Magistraturii.


Avand in vedere dezbaterile publice in jurul confiscarii averilor dobandite ilicit, precum si asupra punctului de vedere transmis Curtii Constitutionale de catre CSM, tinem sa precizam urmatoarele :

1. Magistratii au indatorirea de a proteja statul de drept . Cu atat mai mult, Consiliul Superior al Magistraturii, garant al independentei justitiei, trebuie sa vegheze la modul cum sunt protejate drepturile si libertatile omului si sa atraga atentia asupra initiativelor care pot suprima sau limita garantiile acestora, inerente unei societati democratice si castiguri irevocabile ale statului de drept . CSM nu intentioneaza in niciun fel sa intre in dezbaterile politice asupra acestui aspect, dar intelege sa-si indeplineasca ferm si neutru datoria constitutionala.

In acest context, CSM a inaintat un memoriu tehnic Curtii Constitutionale prin care a atentionat asupra anumitor prevederi cuprinse in proiectul de lege privind revizuirea Constitutiei Romaniei. Unul dintre subiectele analizate a fost propunerea de eliminare a prezumtiei caracterului licit de dobandire a averii (art. 44 alin. 8 din Constitutie).

CSM sustine, in continuare, ca eliminarea acestei dispozitii ar depasi limitele revizuirii (art. 152 par. 2 din Constitutie). Dreptul la proprietate este unul dintre drepturile fundamentale ale omului, specific democratiei constitutionale. Proprietatea trebuie ocrotita si garantata, asa cum a facut-o de altfel constituantul prin art. 136 din Constitutie (proprietatea este inviolabila) si prin art. 44 din acelasi act fundamental. Garantiile dreptului de proprietate reprezinta un castig inestimabil al Revolutiei din decembrie 1989. Constitutia comunista nu prevedea nicio garantie iar experienta anilor de dictatura comunista au demonstrat ca, fara garantii constitutionale, dreptul de proprietate privata poate fi supus sistematic unui control etatic de cele mai multe ori abuziv si represiv.

Interesul oricarei persoane este de a se bucura pe deplin de proprietatea privata a bunurilor sale; de aceea Conventia Europeana a Drepturilor si Libertatilor Fundamentale ale Omului a inscris, ca drept fundamental, acest interes particular in Protocolul 1 al Conventiei (art. 1). Dobandirea licita a proprietatii, din aceste considerente, este si trebuie sa fie o prezumtie, iar confiscarea acesteia nu poate avea loc atat timp cat prezumtia opereaza. In aceste conditii, CSM considera ca eliminarea garantiei de prezumtie a liceitatii dobandirii proprietatii ar reprezenta un regres in materia drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului.

2. Este tot atat de adevarat, insa, ca, in cei peste 20 de ani de dupa Revolutia din 1989, au fost numeroase cazuri in care dobandirea proprietatii a avut la baza, cel putin aparent, ilicitul. Iar acest ilicit, daca este dovedit, trebuie drastic si sever sanctionat. In chiar conditiile actualei Constitutii, acest lucru este posibil pentru ca paragraful 1 al art. 44 prevede ca dreptul de proprietate este garantat, insa limitele garantiilor ca si continutul acestor garantii sunt prevazute de lege. Cu alte cuvinte, modul de reglementare prin legi si aplicarea prompta a acestor reglementari de organele si autoritatile chemate sa aplice legea sunt cele care ar trebui sa constituie principala preocupare pentru a sanctiona ilicitul, inclusiv prin confiscarea bunurilor dobandite in acest fel.

Din aceste motive, pentru a realiza atat interesul general, dar si cel individual (al persoanelor care si-au dobandit licit proprietatea), CSM considera ca este necesar ca limitele garantiilor sa fie prevazute in chiar Constitutia Romaniei, ca urmare a completarii art. 44 paragraf 8. In acest fel, garantia neconfiscarii averii dobandite licit, ca si a prezumtiei de dobandire licita, trebuie pastrata, din ratiunile mai sus aratate, insa textul trebuie completat cu exceptia in care atunci cand, pe baza unui proces finalizat printr-o hotarare judecatoreasca, se demonstreaza caracterul ilicit, averea sau partea din avere, inclusiv cea provenita din valorificarea bunurilor dobandite prin savarsirea infractiunii, se confisca.

3. CSM considera ca initiativa de revizuire a Constitutiei este o oportunitate importanta pentru societatea romaneasca de-a lua in discutie si alte solutii menite sa intareasca constitutional statul de drept . Pot fi astfel de solutii de pilda, depolitizarea numirii judecatorilor la Curtea Constitutionala si trecerea acestei importante autoritati constitutionale in sfera autoritatii judecatoresti, intarirea statutului constitutional al procurorilor si extinderea initiativei legislative catre CSM in legatura cu actele normative vizand justitia si drepturile si libertatile cetatenilor.

CSM va lua parte la orice dezbatere publica vizand modificarea Constitutiei, aparand principiile statului de drept, interesele instantelor si ale parchetelor, dar si drepturile si libertatile fundamentale ale cetatenilor.

Judecator HORATIUS DUMBRAVA,
PRESEDINTELE CONSILIULUI SUPERIOR AL MAGISTRATURII



Citeşte mai multe despre:    Modificarea Constitutiei    CSM

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

Consiliul Superior al Magistraturii a lansat proiectul �Optimizarea managementului la nivelul sistemului judiciar. Componenta de instante judecatoresti�
01 Nov 2019 | 1504

CSM a aprobat organizarea, in data de 15.12.2019 a concursului de promovare in functii de executie, pe loc, a judecatorilor.
17 Oct 2019 | 1447

CSM a aprobat calendarul, tematica si bibliografia pentru Concursul de admitere la INM - septembrie 2019 � februarie 2020
17 Sep 2019 | 3545

CSM a publicat detaliile privind organizarea concursului de admitere la INM in perioada septembrie 2019 � februarie 2020
17 Sep 2019 | 2094

CSM a publicat detaliile concursului de promovare pe loc in functii de executie a procurorilor
12 Sep 2019 | 937

CSM a aprobat normele privind asigurarea de raspundere civila profesionala obligatorie a judecatorilor si procurorilor.
13 Jun 2019 | 1762



Articole Juridice

Locuinta alternanta a copilului in legislatia franceza
Sursa: EuroAvocatura.ro

Cauza TATU revine in dezbaterea profesionistilor in drept
Sursa: EuroAvocatura.ro - Avocat dr. Razvan Viorescu

Nesemnarea de catre procuror a Ordonantei de punere in miscare a actiunii penale impotriva inculpatului
Sursa: CSM

Este necesara o cerere expresa a salariatului pentru reindividualizarea sanctiunii disciplinare, sau se poate dispune reindividualizarea sanctiunii de catre instanta din oficiu?
Sursa: CSM

Jurisprudenţă

Cariera judecatorilor si procurorilor. Cereri de transfer la schimb
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 6114 din 11 septembrie 2013

Regimul juridic al avizelor CSM in materia perchezitiei, retinerii si arestarii preventive
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 687 din 9 februarie 2012

Magistrat. Suspendare din functie. Legalitatea masurii. Momentul de la care-si produce efectele hotararea CSM de suspendare
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia de Contencios Admininistrativ, Decizia nr. 3514 din 18/10/2006

Magistrat. Neindeplinirea conditiilor de numire in functie. Conditia bunei reputatii. Hotararea C.S.M. de eliberare din functie. Caracterul nediscipli
Pronuntaţă de: Decizia nr. 2956 din 10 mai 2005, Inalta Curte de Casatie si Justitie , Sectia de contencios administrativ si fiscal