Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ


Prima pagină » Ştiri juridice » Reactia presedintelui CSM, Horatius Dumbrava, la publicarea Raportului pe justitie privind Romania

Reactia presedintelui CSM, Horatius Dumbrava, la publicarea Raportului pe justitie privind Romania

  Publicat: 20 Jul 2011       1770 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Sunt sigur ca, pentru noi toti, este de maxim interes Raportul Comisiei Europene privind Mecanismul de Cooperare si Verificare, asa cum este si firesc.

Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
Inscris oficial sau particular prin care se atesta recunoasterea unui drept, o obligatie sau un fapt.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Veriga organizatorica, compartiment in structura organizatorica a ministerelor si a celorlalte organe ale autoritatii centrale de stat,
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Intreprindere care cumpara sau sconteaza facturile de la un fabricant sau de la un vanzator si urmareste incasarea pretului de la clienti.
Procedura legala aplicabila de instanta de judecata in cazurile in care partea careia i se opune un inscris sub semnatura privata tagaduieste scrisul
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Circumsatnta atenuanta prevazuta in scetiunea II, cap. V, t. III, art. 73, C. pen., partea generala.
Puterile publice existente in stat.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Asociatia internationala a transportului aerian
Orice forma de educatie care pregateste calificarea pentru o anumita profesie, sau pentru un anumit loc de munca, competentele necesare exercitarii profesiei respective sau ocuparii unui loc de munca adecvat acesteia.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Este formata din persoanele asociate sub diferite forme, pe baza unor interese comune, si care isi dedica timpul, cunostintele si experienta pentru a-si promova si apara drepturile si interesele;
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Timpul de munca reprezinta timpul pe care salariatul il foloseste pentru indeplinirea sarcinilor de munca.
Uzucapiune, mod de dobandire a dreptului la proprietate si a altor drepturi reale, usufruct, uz, abitatie, servitute, superficie, prin exercitarea posesiunii asupra unui bun imobil o perioada prevazuta de lege.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Reprezinta o faza a procesului penal, constand in activitatea desfasurata de organele de urmarire penala
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Este organul judiciar ce face parte din structura Ministerului Public, incadrat cu procurori care exercita atributiile ce revin acestui minister.
Este formata din persoanele asociate sub diferite forme, pe baza unor interese comune, si care isi dedica timpul, cunostintele si experienta pentru a-si promova si apara drepturile si interesele;
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Reflectarea potentialului economic si a soliditatii financiare ale unei entitati economice,
Este formata din persoanele asociate sub diferite forme, pe baza unor interese comune, si care isi dedica timpul, cunostintele si experienta pentru a-si promova si apara drepturile si interesele;
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.

Documentul publicat azi de Comisia Europeana nu este doar un document politic sau tehnic, el reprezinta mult mai mult pentru intreaga societate romaneasca: Raportul ne spune ca Romania se afla pe drumul ireversibil al integrarii europene, ca romanii au speranta unui trai sigur si predictibil, similar cetatenilor din celelalte state membre. Iar din acest punct de vedere, sistemul de justitie este unul din factorii esentiali ce pot si trebuie sa asigure aceasta speranta.

Declar ca, din punctul nostru de vedere al Consiliului Superior al Magistraturii, este un raport bun, un raport pozitiv, ce reflecta, de o maniera obiectiva, progresele inregistrate de Romania de la precedentul raport anual (iulie 2010). Raportul puncteaza si unele neimpliniri, dar Comisia Europeana accentueaza cat se poate de limpede faptul ca de la precedentul raport si pana in prezent au fost facuti pasi importanti pentru indeplinirea cerintelor si recomandarilor.

Precizez raspicat ca Mecanismul de Cooperare si Verificare instituit de comun acord de Comisia Europeana si Romania in anul 2006 a reprezentat o sansa pentru parcursul reformei in justitie in perioada postaderare si, in acelasi timp, a reprezentat un cadru in care autoritatile responsabile romanesti pentru reforma in justitie s-au intalnit si au fost astfel determinate sa actioneze in aceasta directie.

Trendul pozitiv al eforturilor autoritatilor romanesti in directia reformei in justitie legitimeaza Romania ca in viitorul apropiat sa ia in calcul ridicarea Mecanismului de Cooperare si Verificare de catre Comisia Europeana, cu conditia esentiala, insa, a continuarii si dezvoltarii directiilor modernizarii justitiei romanesti si a demonstrarii determinarii autoritatilor romanesti de a nu intrerupe cursul reformei in justitie si de a nu a afecta independenta justitiei.

In acest sens, pornind de la recomandarea Comisiei Europene din acest raport de creare a unui grup de monitorizare a progreselor in reforma justitiei, Romania trebuie sa-si creeze propriul mecanism intern de cooperare si verificare intre autoritatile statului responsabile de reforma in justitie, inclusiv prin adoptarea unei strategii care sa contina termene, responsabili, indicatori cheie de performanta, cu implicarea si a componentelor sistemului de justitie (instante, parchete, avocati, notari, executori judecatoresti), precum si a societatii civile. Efortul pana la urma cade in responsabilitatea exclusiva a autoritatilor publice romanesti si, instituirea unui astfel de mecanism intern functional, nu poate decat sa dea seama de maturizarea acestor autoritati publice.

In lipsa unui factor coagulant, CSM se ofera a fi un liant in aceasta directie, cu conditia ca toti factorii indicati anterior sa accepte necesitatea crearii unui astfel de mecanism intern, precum si de-si impune ca obiectiv ridicarea monitorizarii Comisiei Europene pe mecanismul de cooperare si verificare .
In acelasi context, va rog sa observati ca majoritatea criticilor din raport vin pe fondul lipsei de dialog si conlucrarii adecvate si sustinute intre institutiile statutului pe obiective importante. Izolarea fiecarei autoritati si institutii publice cu responsabilitati in justitie doar pe domeniul specific conduce la o lipsa de perspectiva a modernizarii justitiei, la ruperea unui ritm firesc pentru reforma in justitie. Cearta si galceava institutionala, uneori depasindu-se limita rezonabilitatii institutionale - cum ar fi acuzele vadit denigratoare la adresa intregului corp profesional al magistratilor din partea unor autoritati publice sau ale unor politicieni - reprezinta mai degraba piedici majore in directia reformei in justitie si, in acelasi timp, induc neincredere si nesiguranta in randul cetatenilor.

De aceea, avand in vedere recomandarile Raportului Comisiei Europene din 20.07.2011, CSM adreseaza solicitarea catre toate autoritatile publice, in special Guvernului Romaniei si Parlamentului, precum si Presedintelui Romaniei, de a continua si finaliza discutiile cu reprezentantii sistemului judiciar in vederea incheierii unui acord national transpartinic si independent de ciclurile electorale, pentru sustinerea justitiei ca domeniu strategic de interes national pentru Romania, de consolidare si modernizare a justitiei, inclusiv din punct de vedere legislativ, logistic si financiar.

Nu in ultimul rand, Raportul reflecta provocarea majora pe care o reprezinta intrarea in vigoare a celor patru noi coduri nu numai pentru sistemul de justitie, dar si pentru intreaga societate romaneasca. Fara o finantare adecvata si un plan coerent de pregatire a magistratilor, fara politici publice in directia pregatirii cetatenilor in raport cu drepturile, obligatiile si responsabilitatile acestora inscrise in noile coduri, implementarea acestor patru noi coduri poate fi pusa sub semnul intrebarii. Romania, autoritatile publice romanesti, nu-si pot permite nicio sincopa, pentru ca modernizarea cu adevarat a Romaniei depinde si de aplicarea adecvata a codurilor. De aceea, si din aceasta perspectiva, autoritatile si institutiile publice, toate profesiile juridice au datoria de a gasi solutii impreuna si coordonat.

De asemenea, CSM atentioneaza asupra responsabilitatii colective in lupta impotriva coruptiei. Astfel, contrar opiniei vehiculate, justitia nu este decat ultima veriga in acest mecanism. Revine institutiilor si celorlalte autoritati sa isi asume masuri clare de prevenire a coruptiei. Dupa cum revine cetateanului obisnuit obligatia de a respecta integritatea sistemelor cu care vine in contract si a nu incerca coruperea oficialilor.

Scurta prezentare a recomandarilor raportului CE din iulie 2011 privind mecanismul de cooperare si verificare:

Eforturile si demersurile CSM - in noua sa componenta - pentru indeplinirea recomandarilor Comisiei, ce intra in domeniul sau de responsabilitate, au fost apreciate pozitiv, asteptandu-se rezultate ale acestor eforturi in viitorul apropiat in sensul de a demonstra prin masuri concrete angajamentul sau pentru reforma.

In timp ce aspectele critice se refera cu precadere la probleme de sistem, precum lipsa unei strategii comune a autoritatilor publice responsabile privind progresul reformei in justitie, insuficienta fondurilor alocate pentru pregatirea magistratilor in vederea intrarii in vigoare a noilor coduri, insuficienta resurselor umane, durata procedurilor in special in cauzele de mare coruptie.

Asadar, iata recomandarile Raportului Comisiei Europene din 20 iulie 2011 pentru sistemul judiciar:

a. Adoptarea unui plan cuprinzator de implementare a noilor coduri, asigurarea de resurse suficiente pentru formare profesionala si reorganizarea instantelor si a parchetelor, cresterea capacitatii Institutului National al Magistraturii si adoptarea propunerilor acestuia pentru imbunatatirea trainingului si a standardelor de recrutare.



b. Finalizarea unei analize detaliate a dezechilibrelor din volumul de munca in cadrul sistemului judiciar in pregatirea viitoarea evaluari functionale a sistemului judiciar.

c. Finalizarea propusei evaluari functionale a sistemului judiciar si implementarea recomandarilor acestuia, adoptarea unui plan de actiune si a unui calendar cu obiective si indicatori pentru reforma.

d. Crearea unui cadru pentru monitorizarea progreselor in reforma sistemului judiciar, pentru implementarea planului de mai sus, implicand toti factorii implicati din sistem si societatea civila.

e. Demonstrarea unui istoric in decizii transparente si obiective referitoare la numiri, hotarari disciplinare si evaluari profesionale si implementarea unui sistem obiectiv si transparent de promovare la Inalta Curte de Casatie si Justitie.

f. Demonstrarea unui istoric al Inspectiei Judiciare in analizarea si imbunatatirea practicii judiciare si continuarea reformei Inspectiei Judiciare.

g. Finalizarea publicarii electronice a intregii jurisprudente si aplicarea unor masuri menite sa asigure ca motivarea hotararilor este realizata in conformitate cu legea si la timp .

h. Luarea unor masuri urgente pentru imbunatatirea practicii judiciare si a managementului cazurilor si accelerarea cazurilor importante de inalta coruptie pentru a evita implinirea termenelor de prescriptie .

i. Continuarea reformei ICCJ in vederea intaririi rolului sau de instanta de casatie si cresterea capacitatii sale de a solutiona cauzele de coruptie la nivel inalt.

j. Continuarea imbunatatirii caracterului disuasiv si a consecventei sanctiunilor aplicate de instante in cauze de coruptie la nivel inalt si demonstrarea unor rezultate mai bune in cercetarea, urmarirea si judecarea fraudelor fondurilor UE si in achizitiile publice.

k. Adoptarea unor norme clare in consultare cu sistemul judiciar pentru deciziile Parlamentului de ridicare a imunitatii membrilor sai bazate pe cele mai bune practici din alte state membre ale UE.

l. Coordonarea politicilor anticoruptie la nivel inalt si dezvoltarea unei noi strategii pentru prevenirea si combaterea coruptiei consistente, in baza recomandarilor unui studiu independent de impact; crearea unui grup de monitorizare,impreuna cu societatea civila, pentru a urmari implementarea acestei strategii.

m. Demonstrarea unor rezultate convingatoare in confiscarea produselor infractiunii pe baza celor mai bune practici din alte state membre ale UE, adoptarea unei noi legi privind confiscarea extinsa si intarirea practicii judiciare. Romania trebuie sa demonstreze un istoric in urmarirea penala a spalarii banilor ca infractiune de sine statatoare.


Pozitia CSM cu privire la recomandarile Raportului cu incidenta asupra sistemului judiciar este urmatoarea:
CSM apreciaza ca Recomandarile Comisiei din prezentul Raport anual in cadrul MCV sunt constructive si obiective.
Implementarea recomandarilor care tin de competenta CSM constituie deja una dintre prioritatile strategice ale CSM in noua sa componenta.
Avand in vedere ca Recomandarile sunt adresate Romaniei si nu unei autoritati anume, CSM isi reafirma disponibilitatea de a colabora cu puterea executiva, indeosebi prin Ministerul Justitiei, dar si cu toate institutiile implicate (Inalta Curte de Casatie si Justitie, Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitiei, Uniunea Nationala a Barourilor din Romania, celelalte profesii juridice), precum si cu societatea civila in fundamentarea unei strategii de reforma insotita de un plan de actiune viabil, care sa contina termene precise, responsabili si indicatori cheie de performanta .
De asemenea, CSM saluta recomandarea privind crearea unui grup de monitorizare a progreselor in reforma justitiei, care sa includa toti responsabilii privind sistemul judiciar si societatea civila.
CSM va acorda in continuare prioritate cresterii transparentei si obiectivitatii numirilor, in primul rand cele de la Inalta Curte de Casatie si Justitie.

JUDECATOR NICOLAE - HORATIUS DUMBRAVA
PRESEDINTELE CONSILIULUI SUPERIOR AL MAGISTRATURII


Textul Integral al Rapostului >>>>>



Citeşte mai multe despre:    Mecanismul de cooperare si verificare    MCV    Raportul pe justitie    Raportul pe justitie 2011    Comisia Europeana    CSM    Horatius Dumbrava

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

ANI lanseaza un set de trei proceduri pentru prevenirea si identificarea timpurie a situatiilor de incompatibilitate, a potentialelor conflicte de interese
29 Jan 2020 | 951

La sediul Ministerului Justitiei, a avut loc o noua reuniune a Consiliului de Management Strategic
17 Sep 2019 | 953

Conferinta: Modificari aduse de Noul cod penal si de Noul cod de procedura penala. Aspecte de drept comparat
16 Apr 2014 | 1716

1 - 3 aprilie 2014: evaluare a Comisiei Europene in Romania, efectuata in cadrul MCV
01 Apr 2014 | 1272

Discutii ref. misiunea de evaluare a Comisiei Europene in Romania, efectuata in cadrul MCV
23 Sep 2013 | 1156

[INTERVIU] Despre prezentul si perspectivele Uniunii Juristilor din Romania
05 Jun 2013 | 1624



Jurisprudenţă

Decizia CCR nr. 466/2019 - admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a Legii pentru modificarea si completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, precum si a Legii nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei