din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2374 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » CJUE anuleaza in parte hotararea Tribunalului si deciziile Comisiei prin care se refuza accesul la anumite documente interne ale institutiei in cadrul unei proceduri de concentrare deja finalizate

CJUE anuleaza in parte hotararea Tribunalului si deciziile Comisiei prin care se refuza accesul la anumite documente interne ale institutiei in cadrul unei proceduri de concentrare deja finalizate

  Publicat: 21 Jul 2011       1755 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Pentru a-si justifica refuzul, Comisia trebuie sa expuna motivele specifice care permit sa se concluzioneze ca divulgarea lor ar fi adus o atingere grava procesului decizional al institutiei si protectiei consultantei juridice

Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Reglementate in sectiunea I, cap. II, t. II, C. proc. pen., partea speciala;
Inscris oficial sau particular prin care se atesta recunoasterea unui drept, o obligatie sau un fapt.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
(lat. divulgare "a face cunoscut multimii"). Termen care desemneaza unele infractiuni care se comit prin destainuirea,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Proces, pricina, cauza, conflict, neintelegere intre doua sau mai multe persoane,
Reprezentanta, filiala sau sucursala a unei institutii sau intreprinderi
Fuzionare. O operatiune de concentrare este realizata atunci cand doua sau mai multe intreprinderi, independente anterior, fuzioneaza, atunci cand o intreprindere achizitioneaza controlul unei alte intreprinderi
Activitate desfasurata de catre o banca pentru indeplinirea obiectului sau de activitate.
Unitate de baza a organizarii administrativ-teritoriale a statului, alcatuita dintr-unul sau mai multe sate si
Act adoptat de organele de stat,
Un grup mic de angajati, desemnati sa lucreze impreuna la un anumit proiect.
Act adoptat de organele de stat,
Un grup mic de angajati, desemnati sa lucreze impreuna la un anumit proiect.
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
Fuzionare. O operatiune de concentrare este realizata atunci cand doua sau mai multe intreprinderi, independente anterior, fuzioneaza, atunci cand o intreprindere achizitioneaza controlul unei alte intreprinderi
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Reglementate in sectiunea I, cap. II, t. II, C. proc. pen., partea speciala;
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Inscris oficial sau particular prin care se atesta recunoasterea unui drept, o obligatie sau un fapt.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Inscris oficial sau particular prin care se atesta recunoasterea unui drept, o obligatie sau un fapt.
Fuzionare. O operatiune de concentrare este realizata atunci cand doua sau mai multe intreprinderi, independente anterior, fuzioneaza, atunci cand o intreprindere achizitioneaza controlul unei alte intreprinderi
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Expresie numerica rezultata din compararea a doua niveluri ale aceluiasi indicator, proces, fenomen etc. aflat in situatii diferite (perioade sau locuri diferite).
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Fuzionare. O operatiune de concentrare este realizata atunci cand doua sau mai multe intreprinderi, independente anterior, fuzioneaza, atunci cand o intreprindere achizitioneaza controlul unei alte intreprinderi
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
Reglementate in sectiunea I, cap. II, t. II, C. proc. pen., partea speciala;
(Audit) Operatiunea de examinare profesionista a documentelor financiare ale unei companii cu scopul de a stabili daca inregistrarile si rapoartele ei sunt valide si daca informatiile au fost inregistrate in contabilitate si prezentate in rapoartele financiare in mod legal si corect.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Unitate de baza a organizarii administrativ-teritoriale a statului, alcatuita dintr-unul sau mai multe sate si

Regulamentul privind accesul la documente1 confera publicului un drept de acces larg la documentele institutiilor Uniunii Europene. Acesta prevede insa un regim de exceptii care permit institutiilor sa refuze accesul la un document in cazul in care divulgarea acestuia ar aduce atingere, printre altele, procesului decizional si protectiei consultantei juridice, cu exceptia cazului in care un interes public superior justifica aceasta divulgare.

Prezenta cauza priveste un litigiu care a luat nastere in 1996, atunci cand MyTravel (denumita la acea data Airtours), agentie de turism din Regatul Unit, a notificat Comisiei un proiect de concentrare cu concurentul sau First Choice, in vederea obtinerii unei decizii care sa autorizeze aceasta operatiune . Aceasta i-a fost refuzata2, pentru motivul ca era incompatibila cu piata comuna. In urma actiunii formulate de MyTravel, decizia Comisiei a fost anulata printr-o hotarare a Tribunalului din 6 iunie 20023. In aceste conditii, Comisia a constituit un grup de lucru care reunea functionari ai Directiei Generale ``Concurenta`` si ai Serviciului Juridic al acestei institutii pentru a examina oportunitatea introducerii unui recurs impotriva hotararii Tribunalului si pentru a aprecia efectele pe care aceasta hotarare le-ar putea avea asupra procedurilor aplicabile controlului concentrarilor sau asupra altor domenii. Acest grup de lucru a redactat un raport care a fost prezentat membrului Comisiei insarcinat cu probleme de concurenta inaintea expirarii termenului prevazut pentru introducerea unui recurs impotriva hotararii Tribunalului.

MyTravel a solicitat Comisiei sa i se acorde accesul la raport, la documentele referitoare la pregatirea sa, precum si la documentele care figurau in dosarul operatiunii de concentrare in cauza, care stateau la baza raportului.

Prin doua decizii separate4, Comisia a refuzat comunicarea acestor documente pentru motivul ca, pe de o parte, divulgarea lor ar aduce atingere, printre altele, procesului decizional si protectiei consultantei juridice si ca, pe de alta parte, niciun interes public superior nu justifica divulgarea continutului unor astfel de documente.

Prin Hotararea din 9 septembrie 20085, Tribunalul a respins actiunea formulata de MyTravel impotriva acestor decizii pentru motivul ca Comisia avea dreptul sa refuze accesul la documentele solicitate in masura in care comunicarea acestora ar fi adus atingere protectiei procesului decizional al institutiei, precum si protectiei consultantei juridice. Ulterior, Suedia a decis sa se adreseze Curtii pentru a solicita anularea acestei hotarari a Tribunalului. Mai intai, Curtea precizeaza ca unele dintre documentele vizate intra in sfera functiilor administrative ale Comisiei. Or, aceasta activitate administrativa nu impune un acces la documente la fel de intins precum cel referitor la activitatea legislativa a unei institutii a Uniunii. Totusi, aceasta nu inseamna in niciun fel ca o astfel de activitate nu intra sub incidenta reglementarii referitoare la accesul la documente.

Aceasta din urma prevede exceptii care deroga de la principiul accesului cat mai larg posibil al publicului la documente si care trebuie, prin urmare, sa fie interpretate si aplicate in mod strict. Curtea considera ca, in cazul in care o institutie decide sa refuze accesul la un document a carui comunicare i-a fost solicitata, acesteia ii revine, in principiu, obligatia de a furniza explicatii cu privire la modul in care accesul la acest document ar putea sa aduca atingere concret si efectiv interesului protejat - si anume in special protectiei procesului decizional al institutiei si protectiei consultantei juridice - pe care Comisia il invoca in speta.

In ceea ce priveste exceptia privind protectia procesului decizional al institutiei, Curtea aminteste ca MyTravel a formulat cererea sa de acces la documente ulterior expirarii termenului prevazut pentru introducerea unui recurs impotriva hotararii Tribunalului care anulase decizia Comisiei privind operatiunea de concentrare in cauza. Curtea analizeaza ansamblul documentelor vizate si concluzioneaza in special ca Tribunalul ar fi trebuit sa impuna Comisiei sa indice motivele specifice pentru care aceasta considera ca divulgarea unora dintre documentele in cauza ar fi adus o grava atingere procesului decizional al acestei institutii, chiar daca procedura la care se refereau aceste documente era finalizata.

In ceea ce priveste exceptia privind protectia consultantei juridice, Tribunalul a considerat printre altele ca divulgarea notelor interne ale Serviciului Juridic al Comisiei ar fi riscat sa transmita publicului informatii despre situatia discutiilor interne dintre DG ``Concurenta`` si Serviciul Juridic cu privire la legalitatea deciziei din 1999 prin care operatiunea de concentrare in cauza a fost declarata incompatibila cu piata comuna, ceea ce ar fi putut sa puna sub semnul intrebarii legalitatea deciziilor viitoare din acelasi sector. Curtea arata in aceasta privinta ca transparenta permite ca divergentele dintre mai multe puncte de vedere sa fie dezbatute in mod deschis si contribuie, in acest fel, la conferirea unui grad mai mare de legitimitate institutiilor in perceptia cetatenilor Uniunii.

In consecinta, Curtea concluzioneaza ca, in deciziile sale, Comisia nu aplicase corect nici exceptia privind protectia procesului decizional al acesteia, nici exceptia privind protectia consultantei juridice. Aceasta decide, asadar, anularea, cu privire la aceste aspecte, a hotararii Tribunalului si a celor doua decizii ale Comisiei.

Dat fiind ca unele dintre argumentele invocate de Comisie pentru a refuza divulgarea unor documente interne - in special cele referitoare la celelalte exceptii privind protectia obiectivelor activitatilor de inspectie, de ancheta si de audit - nu au fost examinate de catre Tribunal, Curtea considera ca nu este in masura sa se pronunte cu privire la acestea din urma si decide sa trimita cauza Tribunalului pentru a se pronunta din nou.


1 Regulamentului (CE) nr. 1049/2001 al Parlamentului European si al Consiliului din 30 mai 2001 privind accesul public la documentele Parlamentului European, ale Consiliului si ale Comisiei (JO L 145, p. 43, Editie speciala, 01/vol. 3, p. 76).
2 Decizia 2000/276/CE a Comisiei din 22 septembrie 1999 privind declararea unei concentrari ca fiind incompatibila cu piata comuna si cu Acordul privind SEE (cazul IV/M.1524 - Airtours/First Choice) (JO 2000, L 93, p. 1).
3 Hotararea Tribunalului din 6 iunie 2002, Airtours/Comisia (a se vedea CP 50/02).
4 Decizia D(2005) 8461 a Comisiei din 5 septembrie 2005 si Decizia D(2005) 9763 a Comisiei din 12 octombrie 2005.



Citeşte mai multe despre:    Curtea de Justitie a Uniunii Europene    MyTravel    Suedia    Concurenta

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

CJUE: Se preconizeaza reluarea sedintelor de audiere a pledoariilor incepand cu 25 mai 2020
30 Apr 2020 | 1617

Intrare in functie a unui nou avocat general la CJUE
23 Mar 2020 | 1145

Consecintele retragerii Regatului Unit din Uniunea Europeana asupra Curtii de Justitie a Uniunii Europene
04 Feb 2020 | 1046

Proiectele de acte normative aprobate sau de care guvernul a luat act in sedinta Guvernului Romaniei din 12 iunie 2019
12 Jun 2019 | 1297

Curtea de Justitie a Uniunii Europene si Tribunalul au stabilit un record de productivitate in anul 2018
29 Mar 2019 | 1013

CCR. Femeile care indeplinesc conditiile de pensionare pot solicita continuarea prestarii muncii pana la 65 de ani
10 Nov 2018 | 1431



Articole Juridice

GDPR: Montarea unor camere video in perimetrul apartamentului proprietate personala
Sursa: Raportul pe anul 2020 al ANSPDCP

CJUE nu este competenta sa se pronunte asupra unui diferend frontalier cu caracter international care nu tine de dreptul Uniunii
Sursa: EuroAvocatura.ro

Legea concurentei: raportarea amenzii la cifra de afaceri realizata in anul anterior � pedeapsa justa sau grava inechitate
Sursa: Irina Maria Diculescu

Formalitatile necesare transferului salariatilor de la un angajator (cedent) la altul (cesionar)
Sursa: Av. Iulian Gales

Jurisprudenţă

Timpul de lucru; munca suplimentara; sarcina probei privind timpul de munca al salariatului
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia nr. 355/15.09.2020

Dreptul la concediu de odihna in cazul cumulului de contracte de munca ale aceluiasi salariat. Principiul nediscriminarii in cazul salariatilor angajati cu fractiune de norma
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 640/11.10.2018

Drept de autor asupra programului informatic. Obligatia de confidentialitate a fabricantului bazei de date
Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia I civila, decizia nr. 179 din 28 ianuarie 2020

Actiune in contrafacere. Conflict intre o marca si un nume comercial. Invocarea notorietatii marcii. Conditii
Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia I civila, decizia nr. 284 din 4 februarie 2020