Consultarea publica a generat 85000 de raspunsuri, un numar nemaiintalnit pana in prezent. Marea majoritate a contributiilor au provenit de la cetateni individuali, ceea ce ilustreaza interesul major pe care il suscita politica UE in materie de control al consumului de tutun. Alti respondenti au reprezentat industria, organizatiile neguvernamentale, guvernele si autoritatile publice .
Consumul de tutun este cauza individuala cea mai importanta a imbolnavirilor evitabile in Uniunea Europeana (UE) si se estimeaza ca este cauza decesului a peste 650000 de persoane anual in UE. La nivel mondial, Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS) estimeaza ca aproape sase milioane de persoane vor deceda doar in acest an ca urmare a consumului de tutun. Acest numar ar putea ajunge la opt milioane pana in 2030, in cazul in care nu se iau masuri pentru a inversa aceasta tendinta ingrijoratoare. Prin urmare, necesitatea de a actiona la nivelul UE este destul de evidenta . In toamna trecuta a fost lansata o consultare publica prilejuita de revizuirea directivei privind produsele din tutun, prin care respondentii au fost invitati sa-si exprime opinia cu privire la o serie de politici in domeniu, cum ar fi:
avertismentele imagistice obligatorii indicand amenintarea sanatatii - imagini grafice - pe pachetele produselor din tutun;
ambalajele standardizate sau generice;
reglementarea substantelor nocive si atractive prezente in produsele din tutun; si
restrictionarea sau interzicerea vanzarii de produse din tutun prin intermediul internetului si al distribuitoarelor automate.
Contributiile au diferit in mod semnificativ. De exemplu, cele in favoarea avertismentelor imagistice obligatorii indicand amenintarea sanatatii si a ambalajelor standardizate au scos in evidenta faptul ca aceste masuri vor diminua in mod semnificativ atractivitatea comerciala a ambalajului si vor oferi protectie egala pentru cetatenii europeni. Opozantii, pe de alta parte, au exprimat preocupari de ordin juridic, sustinand ca aceste masuri ar avea un impact mic sau inexistent asupra adoptarii obiceiului de a fuma.
Cele in favoarea reglementarii ingredientelor au sustinut ca restrictionarea anumitor aditivi pe langa cei care confera senzatia de dulce, fructat, floral si a altor arome ar putea impiedica tinerii sa inceapa sa fumeze si ar facilita comertul intra-UE prin uniformizarea reglementarilor nationale cu privire la ingrediente. Opozantii au sustinut ca reglementarea ingredientelor si aditivilor ar avea o contributia minora in a impiedica tinerii sa inceapa sa fumeze si ar putea sa discrimineze anumite soiuri si marci de produse de tutun.
John Dalli, comisarul european pentru sanatate si consumatori, a declarat: ``As dori sa multumesc tuturor celor care au contribuit cu punctele lor de vedere. Rezultatele acestei vaste dezbateri publice vor contribui la conturarea eforturilor noastre de combatere a efectelor nocive ale tutunului si, foarte important, vor descuraja tinerii sa inceapa sa fumeze.``
Raportul este publicat de Directia Generala Sanatate si Consumatori a Comisiei Europene. Rezultatele acestei consultari vor fi luate in considerare in studiul de impact aflat in curs de elaborare, care vizeaza impactul economic, social si asupra sanatatii, precum si fezabilitatea diferitelor optiuni de politici in domeniu . Rezultatul evaluarii impactului va fi prezentat, impreuna cu o propunere legislativa, anul viitor.
Consumul de tutun reprezinta cauza individuala cea mai importanta de decese evitabile in Uniunea Europeana, fiind responsabil de aproximativ 650000 de decese premature in fiecare an.
Directiva privind produsele din tutun in vigoare (2001/37/CE) dateaza din 2001. De atunci, s-au inregistrat progrese stiintifice si evolutii internationale semnificative. Mai exact, UE si 26 dintre statele sale membre sunt parti la Conventia-cadru a OMS pentru controlul tutunului (Framework Convention on Tobacco Control - FCTC), care a intrat in vigoare in februarie 2005.
Revizuirea directivei privind produsele din tutun este o consecinta a acestei conventii . Unele dintre actualele dispozitii ale directivei sunt perimate, ceea ce determina existenta unei diferente semnificative intre legislatiile statelor membre referitoare la fabricarea, prezentarea si vanzarea produselor din tutun.
Revizuirea reprezinta totodata o reactie la solicitarile formulate de Parlamentul European si de Consiliul de Ministri, precum si la propriul raport al Comisiei referitor la punerea in aplicare a directivei privind produsele din tutun, din noiembrie 2007, care a identificat domeniile care ar putea fi imbunatatite.
Consultarea publica s-a desfasurat in perioada 24 septembrie 2010 - 17 decembrie 2010. Partile interesate au fost invitate sa ofere raspunsuri cu privire la posibilele optiuni de politici in domeniu si sa-si exprime opinia cu privire la sase domeniiA�cheie: sfera de cuprindere, produsele din tutun afumigene, informarea consumatorilor, raportarea cu privire la ingrediente, reglementarea ingredientelor si accesul la produsele din tutun.
Procedura/ce urmeaza?
Rezultatele consultarii publice isi vor aduce o contributie utila in cadrul procesului de revizuire a directivei privind produsele din tutun, aflat in derulare.
Multi participanti au furnizat raspunsuri foarte detaliate, unele dintre acestea incluzand noi surse de informatii. O mare parte din aceste rezultate vor fi luate in considerare in cadrul studiului de impact, aflat in curs de elaborare, care va studia impactul economic, social si asupra sanatatii, precum si fezabilitatea din punct de vedere juridic a diferitelor optiuni de politici in domeniu . Rezultatul acestei analize va fi prezentat impreuna cu propunerea legislativa aferenta, eveniment care va avea loc in cursul anului viitor.
CJUE impune sanctiuni financiare Romaniei pentru ca nu a inchis depozite de deseuri neautorizate 15 Dec 2023 | 440
Comisia Europeana: Liniile Directoare privind lucratorii sezonieri in contextul pandemiei COVID-19 23 Jul 2020 | 1399
Consiliul Concurentei: Companiile pot actiona coordonat astfel incat sa evite deficitul de produse esentiale 23 Mar 2020 | 1087
Romania va avea cel putin un hub de inovare digitala cu grad ridicat de specializare in inteligenta artificiala 20 Feb 2020 | 1005
Proiect de Hotarare privind (re)organizarea si functionarea Ministerului Muncii. Cate posturi sunt alocate? 30 Nov 2019 | 1728
CE lanseaza o noua cerere de candidaturi pentru permisele de calatorie DiscoverEU 25 Nov 2019 | 1551
Fenomenul muncii subdeclarate. Reglementare si probleme practice Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Un medicament care se elibereaza fara prescriptie medicala intr-un stat membru nu poate fi comercializat in alt stat membru decat daca acesta din urma a autorizat la randul sau introducerea sa pe piata Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene
Ce sunt locurile de munca ecologice? Sursa: EuroAvocatura.ro
E-sanatatea si securitatea in munca pe piata unica digitala Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Contract de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu apa si canalizare incheiat intre o asociatie intercomunitara de dezvoltare a serviciilor publice de apa-canal si un operator. Aderarea unei unitati administrativ teritoriale la asociatie. Aplicarea dispozitiilor legale privind stabilirea redeventei Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 626/30.07.2020
Fonduri europene. Evaluarea gresita a proiectului de catre autoritatea de finantare. Stabilirea unor limite de cheltuieli cu depasirea plafoanelor maximale stabilite in Ghidul solicitantului Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 5636 din 30 octombrie 2020
Discriminare directa sau tratament diferentiat, justificat si rezonabil Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Sentinta civila nr. 39 din data de 17.01.2020
Perioada petrecuta in consemn la dispozitia si la sediul angajatorului. Timp de lucru Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Decizia civila nr. 2777 din data de 23.11.2019