Spania a fost puternic lovita de criza . O scadere fara precedent a PIB-ului (-3,9 % intre 2008 si 2010) a condus la cel mai ridicat nivel al somajului din UE, de peste 20% incepand cu luna mai 2010. Cresterea continua a numarului rezidentilor romani in Spania si nivelul ridicat al somajului acestora au avut un impact asupra capacitatii Spaniei de a absorbi noi fluxuri de lucratori.
Dl LA�szlo Andor, comisarul european pentru ocuparea fortei de munca, afaceri sociale si incluziune, insista asupra faptului ca: ``Aceasta decizie a fost luata din cauza situatiei foarte specifice a ocuparii fortei de munca in Spania. Ca regula generala, sunt convins ca restrictionarea liberei circulatii a lucratorilor europeni nu constituie abordarea adecvata a unui nivel ridicat al somajului. Ar trebui mai degraba sa ne concentram pe crearea de noi oportunitati de locuri de munca . Inca de la inceput, Spania a avut in permanenta o politica foarte deschisa fata de lucratorii din alte tari, inclusiv fata de cei din noile state membre, fapt pe care Comisia l-a apreciat dintotdeauna. Cu toate acestea, Comisia intelege motivul pentru care, in acest moment, din cauza situatiei dramatice a ocuparii fortei de munca si a contextului financiar foarte complex, autoritatile spaniole doresc sa se distanteze de principiul liberei circulatii totale. Solicitarea spaniola este sustinuta prin elemente de proba concrete, Tratatul de Aderare permitand reinstituirea de masuri restrictive temporare in astfel de cazuri . . Prin punerea in practica a acestor modificari, Spania inca ar ramane mai deschisa pentru lucratorii din noile state membre decat unele din celelalte state membre. Cu toate acestea, sper ca acest demers va fi limitat, pe cat posibil, in timp si ca atitudinea in general pozitiva fata de libera circulatie in Europa va continua sa prevaleze. Voi continua sa incurajez Spania sa isi reformeze piata fortei de munca si sa imbunatateasca sansele de angajare pentru tineri si, de asemenea, solicit eforturi mai mari pentru a spori posibilitatile de ocupare a fortei de munca din Romania. Ambele tari trebuie sa foloseasca mai bine fondurile structurale ale UE pentru a crea locuri de munca intr-o maniera mai eficienta. Acest lucru este necesar pentru a ameliora pe termen lung situatia ocuparii fortei de munca .``
In decizia sa de astazi, Comisia Europeana autorizeaza Spania sa instituie pentru romani restrictii temporare privind accesul acestora la piata fortei de munca din Spania, pana la 31 decembrie 2012. Aceste restrictii se vor aplica activitatilor din toate sectoarele si regiunile. Cu toate acestea, restrictiile nu afecteaza pe cetatenii romani care sunt deja activi pe piata fortei de munca din Spania.
Aceste restrictii temporare sunt autorizate de Comisia Europeana in contextul actual al situatiei economice din Spania. Tara se confrunta cu perturbari grave ale pietei fortei de munca, caracterizate de nivelul cel mai ridicat al somajului din UE (21 % in iunie 2011, in comparatie cu media de 9,4 % in UE si de 9,9 % in zona euro) si cu o redresare economica lenta (o crestere a PIB-ului in primul trimestru al anului 2011 de doar 0,3 % in raport cu trimestrul anterior, fata de 0,8 % in UE si zona euro pentru aceeasi perioada).
Mai mult, analiza efectuata de Comisie a stabilit ca cetatenii romani care traiesc in Spania sunt puternic afectati de somaj, 30 % dintre acestia fiind someri. 191 400 de cetateni romani care au lucrat in Spania au fost someri in primul trimestru al anului 2011, acesta fiind numarul de someri cel mai ridicat dupa cel al resortisantilor spanioli. Cu trei ani mai inainte, acest numar a fost de numai 80 100. In aceeasi perioada de timp, numarul angajatilor romani a scazut cu aproape 24 %. %. In ciuda unei diminuari a numarului resortisantilor romani care au venit sa lucreze in Spania in ultimii ani, afluxul ramane la un nivel ridicat, probabil din cauza recesiunii economice. Numarul resortisantilor romani cu resedinta permanenta in Spania a crescut de la 388 000 la 1 ianuarie 2006 la 823 000 la 1 ianuarie 2010.
Din moment ce Spania si-a deschis piata fortei de munca pentru toti cetatenii UE, orice restrictie a liberei circulatii a lucratorilor constituie o derogare si nu poate fi decat temporara. Comisia Europeana va monitoriza indeaproape situatia si va avea posibilitatea de a modifica sau revoca decizia oricand va considera acest lucru necesar.
In general, libera circulatie a lucratorilor a avut un impact economic pozitiv la nivel european si a condus la crestere economica in tarile destinatare. Estimari recente sugereaza ca, intre anii 2004 si 2009, impactul pe termen lung al fluxurilor de populatie asupra PIB-ului UE-15 s-a concretizat printr-un supliment de 0,9 %.
Comisia Europeana va informa mai departe Consiliul cu privire la decizia sa si orice stat membru poate solicita Consiliului sa modifice sau sa anuleze decizia Comisiei privind suspendarea legislatiei UE in termen de doua saptamani.
Actul de Aderare a Romaniei la Uniunea Europeana din 2005 prevede dispozitii tranzitorii pentru libera circulatie a persoanelor. Aceasta implica faptul ca libera circulatie a lucratorilor poate fi amanata pentru o perioada de maxim sapte ani (pana la 31 decembrie 2013). Aceasta perioada este impartita in trei faze distincte (``2 + 3 + 2`` ani). Faza actuala, care este cea de-a doua faza, a inceput la 1 ianuarie 2009 si se va incheia la 31 decembrie 2011.
Spania a liberalizat deja accesul la piata fortei de munca pentru lucratorii romani si membrii de familiei acestora, de la inceputul celei de-a doua faze, la 1 ianuarie 2009. Prin urmare, Spania nu poate decat sa restrictioneze accesul lucratorilor din Romania prin invocarea asa-numitei ``clauze de salvgardare``. Clauza de salvgardare acorda unui stat membru posibilitatea de a reinstitui restrictii privind accesul la piata muncii, in cazul in care acesta se confrunta cu perturbari grave ale pietei muncii sau anticipeaza asemenea situatii Spania a invocat ``clauza de salvgardare`` intr-o scrisoare adresata Comisiei Europene la data de 28 iulie 2011. Este pentru prima oara cand ``clauza de salvgardare`` a fost invocata in domeniul liberei circulatii a lucratorilor.
CJUE impune sanctiuni financiare Romaniei pentru ca nu a inchis depozite de deseuri neautorizate 15 Dec 2023 | 399
Comisia Europeana: Liniile Directoare privind lucratorii sezonieri in contextul pandemiei COVID-19 23 Jul 2020 | 1391
Consiliul Concurentei: Companiile pot actiona coordonat astfel incat sa evite deficitul de produse esentiale 23 Mar 2020 | 1078
Romania va avea cel putin un hub de inovare digitala cu grad ridicat de specializare in inteligenta artificiala 20 Feb 2020 | 997
CE lanseaza o noua cerere de candidaturi pentru permisele de calatorie DiscoverEU 25 Nov 2019 | 1544
CEDO - Absenta audierilor reclamantului si a martorilor in apel - o incalcare a dreptului la un proces echitabil 28 Sep 2019 | 890
Fenomenul muncii subdeclarate. Reglementare si probleme practice Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Un medicament care se elibereaza fara prescriptie medicala intr-un stat membru nu poate fi comercializat in alt stat membru decat daca acesta din urma a autorizat la randul sau introducerea sa pe piata Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene
Un stat UE poate refuza sa recunoasca un permis de conducere care a fost doar reinnoit intr-un alt stat membru dupa ce i-a interzis titularului acestui permis sa conduca pe teritoriul sau Sursa: EuroAvocatura.ro
Ce sunt locurile de munca ecologice? Sursa: EuroAvocatura.ro
Contract de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu apa si canalizare incheiat intre o asociatie intercomunitara de dezvoltare a serviciilor publice de apa-canal si un operator. Aderarea unei unitati administrativ teritoriale la asociatie. Aplicarea dispozitiilor legale privind stabilirea redeventei Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 626/30.07.2020
Fonduri europene. Evaluarea gresita a proiectului de catre autoritatea de finantare. Stabilirea unor limite de cheltuieli cu depasirea plafoanelor maximale stabilite in Ghidul solicitantului Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 5636 din 30 octombrie 2020
Discriminare directa sau tratament diferentiat, justificat si rezonabil Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Sentinta civila nr. 39 din data de 17.01.2020
Perioada petrecuta in consemn la dispozitia si la sediul angajatorului. Timp de lucru Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Decizia civila nr. 2777 din data de 23.11.2019