din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2354 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » Monitorizare on-line a magazinelor care comercializeaza �droguri legale�, realizata de ANA

Monitorizare on-line a magazinelor care comercializeaza �droguri legale�, realizata de ANA

  Publicat: 23 Aug 2011       8691 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Avand in vedere ca activitatea de monitorizare a cererii si ofertei de substante noi cu efecte psihoactive, comercializate sub denumirea de �droguri legale� sau �etnobotanice�, s-a concentrat in ultimul timp la nivelul magazinelor cu puncte de desfacere fizice, iar monitorizarea exhaustiva a fenomenului trebuie sa aiba in vedere si spatiul on-line, specialistii ANA, in colaborare cu experti din zona ONG-urilor, au dezvoltat o serie de indicatori de monitorizare online a evolutiei fenomenului.

Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Orice subsatnta sau produs care, folosit �n cantitati, concentratii sau conditii aparent nepericuloase, prezinta risc semnificativ pentru om, mediu sau pentru bunurile materiale.
1. Cuvantare, discurs, expunere facuta in public referitor la o tema stiintifica, literara etc.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
In dreptul penal, exista infractiuni al caror continut legal, fie de baza, fie agravat, este complex, ceea ce inseamna ca el cuprinde, ca element sau ca o circumstanta agravanta,
In categoria activelor circulante, post ce se refera la creantele salariale, sociale si fiscale determinate
Folosirea bunurilor corporale si incorporale, folosire care antreneaza pierderea imediata sau treptata a utilitatilor lor.
1. Persoana fizica membra a unei societati comerciale care, pe baza unui contract, convine sa contribuie cu bunuri,
Orice subsatnta sau produs care, folosit �n cantitati, concentratii sau conditii aparent nepericuloase, prezinta risc semnificativ pentru om, mediu sau pentru bunurile materiale.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Retea formata din sute de milioane de calculatoare, conectate intre ele, pe principiul \"oricine cu oricine\", pe care se gasesc cateva zeci de mii de servere care asteapta, gata sa deserveasca cereri de la oricare din milioanele de calculatoare client.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Orice subsatnta sau produs care, folosit �n cantitati, concentratii sau conditii aparent nepericuloase, prezinta risc semnificativ pentru om, mediu sau pentru bunurile materiale.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Utilizarea unei metodologii de lucru care implica elemente de noutate, pe plan local, national sau mondial, care permit obtinerea unor rezultate mai bune decat in cazul altor metodologii.
Orice subsatnta sau produs care, folosit �n cantitati, concentratii sau conditii aparent nepericuloase, prezinta risc semnificativ pentru om, mediu sau pentru bunurile materiale.
Efecte induse - Efecte secundare (colaterale) ale unui acord sau ale unei concentrari dintre cel putin doua intreprinderi, care afecteaza concurenta dintre ele, pe o alta piata relevanta decat cea vizata de intelegerea sau de concentrarea in cauza.
Orice subsatnta sau produs care, folosit �n cantitati, concentratii sau conditii aparent nepericuloase, prezinta risc semnificativ pentru om, mediu sau pentru bunurile materiale.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Produse agroalimentare care pot fi donate conform prevederilor prezentei legi
Ascendenti de gradul I ai unei persoane, tatal si mama, fata de care aceasta are stabilita filiatia din casatorie sau din afara casatoriei, parinti firesti, ori ca urmare a infierii.
Unitate economica autonoma de productie, de constructii, de circulatia marfurilor, de transporturi
Ascendenti de gradul I ai unei persoane, tatal si mama, fata de care aceasta are stabilita filiatia din casatorie sau din afara casatoriei, parinti firesti, ori ca urmare a infierii.
Categorie de fapte juridice, care se produc independent de vointa omului si de care legea leaga anumite efecte juridice.
Efecte induse - Efecte secundare (colaterale) ale unui acord sau ale unei concentrari dintre cel putin doua intreprinderi, care afecteaza concurenta dintre ele, pe o alta piata relevanta decat cea vizata de intelegerea sau de concentrarea in cauza.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Ascendenti de gradul I ai unei persoane, tatal si mama, fata de care aceasta are stabilita filiatia din casatorie sau din afara casatoriei, parinti firesti, ori ca urmare a infierii.
Element al laturii subiective a infractiunii si consta in obiectivul urmarit de faptuitor prin savarsirea faptei prevazute de legea penala.
Este parte in procesul penal alaturi de inculpat, partea vatamata si partea responsabila civilmente, care exercita actiunea civila in cadrul procesului penal.
Totalitatea infractiunilor savarsite pe un teritoriu determinat, intr-o anumita perioada.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Linie reala sau conventionala care desparte teritoriul a doua stste;
Orice subsatnta sau produs care, folosit �n cantitati, concentratii sau conditii aparent nepericuloase, prezinta risc semnificativ pentru om, mediu sau pentru bunurile materiale.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Efecte induse - Efecte secundare (colaterale) ale unui acord sau ale unei concentrari dintre cel putin doua intreprinderi, care afecteaza concurenta dintre ele, pe o alta piata relevanta decat cea vizata de intelegerea sau de concentrarea in cauza.
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Orice subsatnta sau produs care, folosit �n cantitati, concentratii sau conditii aparent nepericuloase, prezinta risc semnificativ pentru om, mediu sau pentru bunurile materiale.

Astfel, ANA, in parteneriat cu RHRN (Romanian Harm Reduction Network), a elaborat un proiect de cercetare mai amplu, respectiv, ``Evaluarea riscurilor generate de abuzul noilor substante psihoactive comercializate sub denumirea de ``droguri legale``, finantat de UNICEF Romania. In cadrul acestui proiect, care va fi lansat intr-o conferinta de presa pe data de 19 septembrie a.c., la sediul agentiei, s-a realizat o grila de evaluare a riscurilor generate de ``drogurile legale`` ce include si dimensiunea on-line a fenomenului.



Indicatorii de monitorizare specifici mediului on-line se bazeaza pe analiza de continut a diferitelor surse de informatii accesibile on-line. Ele pot fi website-uri care comercializeaza ``etnobotanice``, interogari efectuate pe motoarele de cautare online, forumuri si retele sociale cu continut privind noile substante psihoactive, care se adreseaza populatiei din Romania (fie ele inregistrate ca entitate on-line in Romania sau in alte tari), surse media si publicatii stiintifice accesibile on-line.

Datele obtinute cu ajutorul interogarilor efectuate prin motoare de cautare online si programe de monitorizare a cautarilor au fost analizate si clasificate descriind caracteristicile diferitelor substante, incercandu-se, totodata, si culegerea datelor privind profilul consumatorilor de droguri noi, riscurile asociate consumului pe diferite categorii de substante si comportamentul de consum asociat (dozaj, etc), respectiv efectele percepute de consumatori in urma utilizarii diferitelor substante . Aceste date empirice au fost confruntate cu informatiile deja disponibile pe baza activitatilor de evaluare/cercetare a fenomenului la nivel international.

Pentru a observa tendintele generate de diferite substante noi si variatia nivelului de interes pentru acestea, au fost efectuate interogari in mediul online si au fost analizate datele privind ``interogarile/cautarile`` efectuate de utilizatorii de internet in cadrul motoarelor de cautare.
Astfel, au fost obtinute date in ceea ce priveste popularitatea fenomenului ``drogurilor legale``. In anul 2008, se observa un interes timid pentru etnobotanice, un varf de interes fiind inregistrat in prima parte a anului 2010. Tendinta de crestere se reface spre toamna anului 2010, iar in ultimele luni ale anului 2010 exista o usoara tendinta descrescatoare, urmata iar de o revenire puternica si de o scadere in aprilie 2011.

Cele mai multe cautari sunt din Iasi, Cluj si Bucuresti. Scaderile interesului si revenirile corespund temporal cu anumite masuri legislative de punere sub control a unor substante de tip ``droguri legale``, respectiv ale unor interventii administrative ale comunitatilor locale si centrale.

Se observa destul de clar interesul manifestat in vederea obtinerii unor astfel de substante . Un interes crescut exista si pentru statutul legal al substantelor psihoactive, dar si pentru efectele pe care le provoaca.

O alta modalitate de abordare a fenomenului in spatiul online este tehnica de monitorizare ``online snapshot``, care presupune o abordare transversala a magazinelor de pe internet, existente la un moment dat.

Observatorul European de Monitorizare a Drogurilor si Adictiilor evalueaza in mod regulat disponibilitatea online a acestor noi substante cu proprietati psihoactive. Pe baza unui studiu de tip ``online snapshot``, in anul 2009, au fost identificate magazinele online de comercializare a ``drogurilor legale`` la nivel european. Pe baza codurilor de tara ale websiteurilor sau a altor indicatii geografice, majoritatea acestor magazine se aflau in Marea Britanie (37%), Germania (15%), Olanda (14%) si Romania (7%).

Conform raportului, Romania apare intre primele tari unde se comercializeaza astfel de substante . In ancheta online desfasurata in 2010, numarul magazinelor online care ofereau produse ``spice`` a scazut brusc in comparatie cu anul precedent.

De asemenea, in 2010 au fost emise mai multe masuri legislative de punere sub control a unui numar mare de substante psihoactive, comercializate sub denumirea de ``droguri legale``. Ca urmare, multe dintre magazinele online folosesc acum mai mult website-uri, care nu contin codul de tara al Romaniei, ci unul international de tip ``com`` sau ``net``, iar de multe ori prezentarea este foarte putin explicita, neincluzand detalii privind pretul, modalitatea de utilizare si eventuale efecte .

O prezentare detaliata a datelor privind riscurile generate de abuzul noilor substante psihoactive comercializate sub denumirea de ``droguri legale`` va fi oferita cu ocazia conferintei de presa din data de 19 septembrie 2011.

Continuare fireasca a eforturilor stiintifice de evaluare a fenomenului mentionat si ca raspuns imediat pentru contracararea efectelor negative determinate de consumul substantelor noi cu proprietati psihoactive, ANA, prin cele 47 de Centre de Prevenire, Evaluare si Consiliere Antidrog a dezvoltat o serie de proiecte si campanii de prevenire.

Printre cele mai semnificative, mentionam:
Proiectul national ``DEPENDENTI DE LIBERTATE``, realizat in parteneriat cu Institutul de Prevenire si Psihosociologie si Directia de Ordine Publica, a urmarit informarea elevilor de gimnaziu si liceu, a familiilor acestora si comunitatii cu privire la efectele nocive ale noilor substante, prin folosirea tuturor canalelor de comunicare, in vederea schimbarii perceptiei false promovate de comerciantii acestor categorii de produse . Proiectul, derulat la nivel national, a inclus sesiuni de informare interactive in 95 de scoli generale, 157 de licee, transmiterea de scrisori de constientizare catre parinti si promovare in media locala si centrala.
Rezultate:
- 49 029 elevi informati in legatura cu factorii de risc in consumul de droguri, in general si cu riscurile asociate consumului substantelor noi cu efecte psihoactive, in special;
- 29 123 parinti informati in legatura cu aceste riscuri, prin intermediul unor scrisori personalizate;
- 66 emisiuni radio-TV de informare/educare/constientizare a opiniei publice pe aceasta tema; 55 comunicate de presa si 67 articole presa scrisa.

Campania de prevenire ``ALTERNATIVE - In comunitatea ta, drogurile nu isi au locul``- s-a constituit intr-o serie de evenimente publice menite sa transmita, la nivel national, publicului larg si in special tinerilor, un mesaj pozitiv fundamentat pe implicare, dezvoltarea de abilitati, consolidarea factorilor de protectie impotriva consumului de droguri si oferirea de alternative de viata sanatoasa la consumul de droguri, in special la cel de substante noi cu efecte psihoactive. Campania s-a derulat la nivel national, in cele 47 Centre de Prevenire, Consiliere si Antidrog ale Agentiei si a urmarit promovarea alternativelor la consumul de droguri, ca modalitati sanatoase de petrecere a timpului liber, in contextul Zilei Nationale a Tineretului.

La nivel national, Centrele de Prevenire si Evaluare Antidrog au desfasurat activitati stradale de informare (7) si sesiuni informative (in 21 de scoli, in 63 de unitati scolare (licee, grupuri scolare, colegii nationale), 9 universitati, 2 penitenciare. In cadrul acestor activitati au fost informati despre efectele nocive ale consumului de droguri 8037 de elevi, 1720 de studenti 385 profesori si 254 de parinti.
Au fost organizate 4 seminarii, 4 crosuri, 5 marsuri, 19 spectacole/festivaluri si 3 piese de teatru.

Sub sloganul ``Alternative. Implica-te! In sport, drogurile nu isi au locul``, s-au desfasurat partide de fotbal, partide de baschet, tenis de masa, sah, judo, karate, ciclism.

Campania ``ABSENTUL`` (perioada de implementare 26 iunie - 31 decembrie 2011) are ca scop prevenirea consumului de substante noi cu proprietati psihoactive (denumite impropriu ``etnobotanice``) in randul adolescentilor si tinerilor cu varste cuprinse intre 15 si 24 de ani, dar si la nivelul populatiei generale.

Campania de prevenire are la baza rezultatele Studiului in Populatia Generala (General Population Survey), realizat de catre specialistii ANA o data la trei ani (2004, 2007, 2010). Scopul studiului este de a obtine informatii privind dimensiunea si tendintele consumului diferitelor droguri in populatie (15 - 64 ani) prin determinarea prevalentei si stabilirea modelelor de consum, conform standardelor europene.

Campania ``DESCHIDE OCHII! FARA RISCURI IN PLUS!``, initiata de ANA, cu sprijinul tehnic si financiar din partea Biroului Natiunilor Unite pentru Droguri si Criminalitate (UNODC) si in parteneriat cu Romanian Harm Reduction Network (RHRN), Alianta pentru Lupta impotriva Alcoolismului si Toxicomaniilor (ALIAT), Asociatia Romana Anti-SIDA (ARAS), Asociatia Integration si Asociatia Carusel, ce se desfasoara in perioada 1 august -12 septembrie 2011, in Vama Veche, are si o componenta de prevenire si de reducere a riscurilor asociate consumului de substante noi cu proprietati psihoactive (``etnobotanice``) si se adreseaza in primul rand celor care deja au initiat consumul. Conceptul de reducere a riscurilor asociate consumului de droguri este o abordare de sanatate publica a consumului de droguri si se concentreaza mai mult pe reducerea consecintelor nefavorabile (negative) ale consumului de droguri decat pe eliminarea consumului sau pe abstinenta.

Aceasta campanie corespunde primului nivel de asistenta din sistemul romanesc de asistenta medicala, psihologica si sociala adresat consumatorilor de droguri, care are ca obiectiv general minimalizarea riscurilor asociate consumului de droguri, accesul fiind direct, la cererea acestora. Rolul acestui nivel este asigurarea identificarii, atragerii, motivarii si trimiterii consumatorilor de droguri spre serviciile specializate, abordarea nevoilor sociale si medicale de baza ale consumatorilor de droguri si coordonarea necesara cu resursele din nivelul 2 si 3.

Importanta nivelului 1 este subliniata de intrarea in contact si atragerea populatiei din afara retelei de tratament, asigurarea vigilentei epidemiologice, reducerea consecintelor negative ale consumului de droguri, diminuarea conflictualitatii sociale, facilitarea cresterii motivatiei pentru schimbare in scopul initierii unui tratament adecvat.
Avand in vedere ca unele substante noi cu proprietati psihoactive se consuma injectabil si din punctul de vedere al conceptului de reducere a riscurilor asociate consumului de droguri, activitatile desfasurate in aceasta campanie au constat in:
- Informarea in vederea reducerii riscurilor de transmitere a infectiei cu HIV/VHB/VHC;
- Educatia in vederea reducerii riscurilor;
- Consilierea in vederea reducerii riscurilor;
- Schimbul de seringi;
- Distribuirea de preservative;
- Referirile catre servicii de asistenta medicala si sociala

Proiectul FRED GOES NET - ``Interventii timpurii pentru consumatorii de droguri care au fost identificati/depistati pentru prima oara``.
Principalele argumente in favoarea acestei interventii sunt ca:
1. faciliteaza accesul la tinerii supusi riscului de a deveni dependenti de droguri;
2. inlesneste masuri orientate catre schimbarea comportamentului grupului tinta;
3. sunt stabilite legaturi/retele intre institutiile care lucreaza cu tinerii si cele din domeniul prevenirii si asistentei dependentei de droguri;
4. sporeste sansa interventiei timpurii si rapide, evitandu-se/diminuandu-se astfel riscul urmaririi penale, a discriminarii sau marginalizarii;
5. responsabilizeaza mai multi factori in procesul de corectare a comportamentului de consum, nu doar politia, ci si scoala, angajatorii, familia.

Proiectul are ca grup tinta tinerii consumatori de substante noi cu proprietati psihoactive, care au ajuns in atentia autoritatilor, dar care nu au devenit inca dependenti. Interventiile vizeaza tinerii cu varsta intre 14 - 25 ani.

De asemenea, in municipiul Bucuresti si la nivelul judetelor Iasi si Cluj, zone in care s-au inregistrat valori ridicate ale consumului de substante noi cu efecte psihoactive, specialistii ANA au derulat activitati specifice acestui domeniu, dupa cum urmeaza:
1. In municipiul Bucuresti si judetul Ilfov au fost informati despre efectele nocive ale consumului de droguri 6936 de elevi, 220 de profesori 100 de parinti, 59 de detinuti precum si 282 de agenti de politie.
2. La nivelul judetului Iasi au fost informati despre efectele nocive ale consumului substante noi cu efecte psihoactive 6806 de elevi, 1049 de profesori, 649 de parinti, 50 de preoti, 15 politisti de frontiera si 30 de detinuti.
3. La nivelul judetului Cluj au fost informati despre efectele nocive ale consumului substante noi cu efecte psihoactive 525 de elevi si 21 de profesori.

In calitatea sa de coordonator national al politicilor publice antidrog, ANA realizeaza sinteza lunara asupra rezultatelor controalelor efectuate de echipele mixte, conform planului de actiune elaborat de structura teritoriala de politie cu sprijinul institutiilor implicate in aceste activitati, in baza dispozitiilor Ordinului comun pentru constituirea echipelor mixte ce vor efectua controale, conform competentelor legale, in locurile si / sau in mediile in care se produc, se comercializeaza, se utilizeaza sau se consuma substante si / sau produse noi cu efecte psihoactive, daunatoare sanatatii, altele decat cele reglementate, ce a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 123/17.02.2011

Astfel, la sfarsitul lunii iulie 2011, pe teritoriul national mai functioneaza un numar de 46 de magazine, ceea ce reprezinta o reducere cu aproximativ 70% fata de numarul de astfel de unitati care au fost identificate in luna martie a.c.

In ceea ce priveste masurile de ordin legal adoptate de autoritati, ca urmare a activitatii desfasurate de catre echipele mixte de control se constata faptul ca in perioada februarie - iunie 2011 valoarea totala a amenzilor aplicate a insumat peste 3,98 milioane lei, fiind confiscate peste 30.300 plicuri, 46 capsule si 6 flacoane ce contineau substante psihoactive, confiscari in valoare echivalenta de 687.078 lei.

De asemenea, prin activitatea echipelor mixte de control s-a reusit suspendarea activitatii unui numar de 97 de magazine de comercializare de astfel de produse, precum si inchiderea a 84 de astfel de unitati.



Citeşte mai multe despre:    Romanian Harm Reduction Network    UNICEF

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

Fiecare unitate de invatamant va avea o comisie pentru combaterea si prevenirea discriminarii
10 Jun 2011 | 2152

Ministrul Sanatatii a semnat Declaratia europeana cu privire la sanatatea copiilor si tinerilor cu dizabilitatilor intelectuale si a familiilor lor
28 Nov 2010 | 1181

Noutati legislative. Monitorul Oficial 3 iunie 2010
03 Jun 2010 | 2128

Guvernul a aprobat un act normativ care asigura acces neintrerupt al populatiei la medicamente
19 May 2010 | 990

Haiti: Raportul de situatie al ONU
19 Jan 2010 | 1801