Pentru neregulile constatate in urma verificarilor efectuate impreuna cu celelalte institutii ale statului cu atributii in domeniu, au fost aplicate aproape 39.000 de sanctiuni contraventionale. Munca nedeclarata, cunoscuta si sub denumirea generica de munca la negru, este una dintre abaterile grave intalnite de oamenii legii in cadrul controalelor efectuate la diferitele tipuri de angajatori. Urmare a Memorandum-ului de Intelegere intre Comisia Europeana si Romania, semnat in data de 23 iunie 2009, a fost asumata de catre autoritati, ca masura primordiala, intensificarea activitatilor de identificare si combatere a cazurilor de munca nedeclarate.In acest sens, Inspectia Muncii a elaborat Strategia Nationala privind reducerea incidentei muncii nedeclarate pentru perioada 2010-2012, aprobata prin H.G.nr. 1024/2010 si Planul national de marire a intensitatii controalelor privind identificarea si combaterea cazurilor de munca nedeclarate, context in care a fost incheiat Protocolul de cooperare interministerial intre Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, Ministerul Administratiei si Internelor, Agentia Nationala de Administrare Fiscala si alte institutii cu atributii in domeniu . Inspectoratul General al Politiei Romane, in colaborare cu Jandarmeria Romana, Inspectia Muncii si Garda Financiara a initiat, la data de 27 aprilie a.c., Planul comun de actiune avand ca obiect desfasurarea, in perioada 3 - 31 mai a.c., de actiuni de control in vederea reducerii incidentei muncii nedeclarate si a combaterii evaziunii fiscal, rezultata din munca la negru . Avand in vedere rezultatele pozitive obtinute in actiunile de control desfasurate in luna mai, s-a prelungit perioada de aplicabilitate a Planului si in lunile iunie si iulie 2011. Astfel, in perioada 2 mai - 31 iulie a.c., politistii de investigare a fraudelor au participat la efectuarea a aproape 25.500 de actiuni de control, desfasurand in principal activitati in vederea identificarii si cercetarii faptelor ce sunt incriminate ca infractiuni in materia angajarii si utilizarii fortei de munca .In timpul actiunilor de control au fost inregistrate 837 dosare penale referitoare la fapte comise in legatura cu utilizarea fortei de munca, au fost solutionate 341 dosare penale, in 304 dosare penale s-a dispus inceperea urmaririi penale, iar in 37 dosare penale au fost propuse alte solutii.In dosarele penale in care s-a dispus inceperea urmaririi penale s-au constatat 472 de infractiuni, dintre care 62 de infractiuni prevazute in Legea nr. 53/2003 (Codul Muncii) modificata si completata prin Legea nr. 40/2011(primirea la munca a mai mult de 5 persoane, indiferent de cetatenia acestora, fara incheierea unui contract tindividual de munca) si 362 de alte infractiuni specifice legislatiei care reglementeaza utilizarea fortei de munca .Din totalul dosarelor in care s-a inceput urmarirea penala, 19 au fost inaintate parchetului competent, cu propunere de punere in miscare a actiunii penale si trimitere in judecata . In urma actiunilor comune desfasurate cu structurile teritoriale ale Inspectiei Muncii, au fost aplicate, in conditiile legii, 38.772 de sanctiuni contraventionale, in valoare totala de 47.719.300 lei, dintre acestea 2.304 sanctiuni pentru munca fara forme legale de angajare, in valoare de 31.960.500 lei.Au fost sanctionati 19.139 angajatori pentru incalcarea prevederilor legislatiei muncii, dintre acestia 2.238 angajatori pentru utilizarea fortei de munca fara forme legale.Exemple: - Politistii de Investigare a Fraudelor au inceput urmarirea penala impotriva a doi barbati suspectati de savarsirea infractiunii de primirea la munca a mai mult de cinci persoane, indiferent de cetatenia acestora, fara incheierea unui contract individual de munca, fapta prevazuta si pedepsita de Legea nr. 53/2003.In urma efectuari unei perchezitii la sediul social al societatii au fost identificate 16 persoane care desfasurau activitati de confectionare incaltaminte fara a avea incheiate contracte individuale de munca .
Cercetarile sunt continuate in vederea documentarii intregii activitati infractionale si a stabilirii prejudiciul cauzat. - Politistii Serviciului de Investigare a Fraudelor Prahova au dispus inceperea urmaririi penale pentru primirea la munca a mai mult de cinci persoane, indiferent de cetatenia acestora, fara incheierea unui contract individual de munca impotriva administratorului unei societati comerciale, intrucat la momentul verificarilor la punctele de lucru situate pe raza municipiului Ploiesti, utiliza forta de munca fara forme legale. In urma verificarilor la Agentia Judeteana pentru Ocuparea Fortei de Munca Prahova, s-a stabilit faptul ca patru persoane beneficiau de indemnizatie de somaj concomitent cu drepturile salariale.Astfel, s-a dispus extinderea cercetarilor si inceperea urmaririi penale pentru cele patru persoane identificate.
- Ofiterii Serviciului de Investigare a Fraudelor Iasi au inaintat Parchetului de pe langa Tribunalul Iasi referatul de terminare a urmaririi penale cu propunerea de punere in miscare a actiunii penale si sesizarea instantei de judecata competente, cu privire la administratoarea unei societati comerciale pentru savarsirea infractiunii de evaziune fiscala, aceasta fiind suspectata ca a retinut si nu a vitrat, cu intentie, impozitele si contributiile cu retinere la sursa datorate de angajatii societatii, in suma de 20.613 lei - debit si 14.414 lei - accesorii.- De asemenea, ofiterii Serviciului de Investigare a Fraudelor Olt au propus intocmirea rechizitoriului si trimiterea in judecata a unei femei care administra o societate commerciala. Aceasta este suspectata ca ar fi retinut si varsat in mod incorect la bugetul de stat sumele reprezentand impozite si contributii cu retinere la sursa si a evidentiat in contabilitate cheltuieli, care nu au la baza operatiuni reale, fiind creat un prejudiciu de 99.721 lei, pe parcursul cercetarilor fiind recuperati 14.900 lei.
Inspectia Muncii aplicat amenzi de peste 1 milion de euro pentru munca la negru, in perioada 14 octombrie � 1 noiembrie 2019 14 Nov 2019 | 2264
Peste 47 de milioane de euro, fonduri europene, pentru sprijinirea tinerilor inactivi sa intre pe piata muncii 15 Aug 2017 | 1632
Completarile si modificarile Codului muncii - Legea 53/2003, asa cum au fost publicate in M. Oficial 05 Aug 2017 | 2041
In perioada 29.02 � 04.03.2017, Inspectia Muncii a aplicat amenzi de 360.000 de euro 12 Mar 2017 | 2724
In saptamana 13-17 februarie 2017, Inspectia Muncii a efectuat 2.998 de controale la 1.311 de angajatori 25 Feb 2017 | 1029
In ultimele zile ale anului 2016, Inspectia Muncii a aplicat amenzi de circa 158.000 de euro 04 Jan 2017 | 983
[Av. muncii] Primirea in munca a persoanelor fara incheierea unui contract individual de munca Sursa: MCP Cabinet avocati
Munca la negru � definitie, forme, avantaje si dezavantaje, sanctiuni Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim
Manipularea, instrument de lucru pe piata imobiliara Sursa: Ioana Morovan, HotNews.ro
Munca la negru in perioada de proba. Sanctiune Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti, Sectia a VII-a Conflicte de munca si asigurari sociale, Decizia nr. 1050 din 29.02.2016
Decizia 37/2016. Persoana care munceste fara forme legale poate solicita constatarea raportului de munca si a efectelor acestuia, chiar daca a incetat anterior sesizarii instantei Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie
Recurs impotriva incheierii prin care s-a dispus suspendarea cauzei pentru neindeplinirea obligatiilor procesuale Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 2727/2012
Primirea la munca de catre agentul economic a unui numar de 11 persoane pentru care nu a incheiat contracte de munca Pronuntaţă de: Tribunal - Decizia nr. 42 din 15-mar-2012