Europenii profita in fiecare zi de dreptul lor la libera circulatie: intreprind, ca turisti, aproximativ 1,25 miliarde de calatorii in scop turistic pe teritoriul UE in fiecare an. Un sondaj recent a aratat ca, pentru 48 % din cetatenii europeni, dreptul la libera circulatie si sedere in Uniunea Europeana este cel mai important drept pe care il au ca cetateni.Comisia Europeana este puternic angajata in aplicarea eficace a normelor UE in materie de libera circulatie in toate statele membre. Acesta este motivul pentru care Comisia adopta o pozitie ferma in ceea ce priveste solutionarea problemelor legate de transpunerea de catre statele membre a Directivei UE din 2004 privind libera circulatie a persoanelor (2004/38/CE), astfel incat cetatenii europeni sa beneficieze pe deplin de drepturile lor. Unele evenimentele care au avut loc vara trecuta au scos la lumina probleme importante legate de respectarea garantiilor procedurale si de fond prevazute de Directiva UE privind libera circulatie a persoanelor (a se vedea MEMO/10/384; SPEECH/10/428; IP/10/1207; MEMO/10/502). Prin urmare, Comisia a luat masuri pentru a se asigura ca toate cele 27 de state membre respecta pe deplin drepturile la libera circulatie ale cetatenilor UE.La un an de la adoptarea acestor masuri, datorita presiunii politice constante, Comisia a obtinut rezultate concrete: 16 state membre fie au oferit un raspuns la toate preocuparile exprimate de Comisie, fie au elaborat modificari legislative pentru a garanta respectarea deplina a dispozitiilor directivei. Pentru restul statelor membre, Comisia a initiat sau are in vedere initierea procedurii in constatarea neindeplinirii obligatiilor in temeiul tratatelor UE.``Dreptul la libera circulatie este unul dintre drepturile cele mai apreciate de catre cetatenii UE``, a declarat vicepresedintele Viviane Reding, comisarul UE pentru justitie. ``Doresc sa ma asigur ca toti cetatenii UE se pot bucura efectiv de dreptul la libera circulatie . Evenimentele care au avut loc vara trecuta au reprezentat un semnal de alarma pentru Europa . Comisia nu va ezita sa ia pozitie in cazul in care statele membre nu aplica in mod corect acest drept fundamental, in special garantiile procedurale care protejeaza cetatenii UE de o expulzare arbitrara sau disproportionata. Ma declar multumita ca majoritatea statelor membre au transpus integral normele UE in materie de libera circulatie . Sper ca celelalte tari vor face acelasi lucru cat mai repede. Comisia Europeana va ramane foarte vigilenta pana ce toate statele membre vor raspunde pe deplin preocuparilor legale ale Comisiei``.Din vara anului 2010, au fost identificate de catre Comisie si discutate in cadrul reuniunilor bilaterale cu statele membre 786 de probleme. Comisia a precizat ca, in cazul in care acestea nu sunt solutionate, va fi inevitabila demararea procedurilor in constatarea neindeplinirii obligatiilor. Prin urmare, 711 probleme (aproximativ 90 %) au fost solutionate prin dialog si/sau prin prezentarea de proiecte de modificari legislative de catre statele membre. Numai 75 de probleme raman nesolutionate si fac, la ora actuala, obiectul procedurii de constatare a neindeplinirii obligatiilor. In cazul Frantei, guvernul a adoptat la 16 iunie modificarile legislative impuse de catre Comisie pentru a asigura conformitatea cu Directiva privind libera circulatie a persoanelor, inclusiv garantiile care protejeaza cetatenii UE impotriva expulzarilor arbitrare sau a tratamentului discriminatoriu. Comisia continua sa colaboreze cu restul tarilor pentru a solutiona problemele carora nu li s-a gasit inca o rezolvare, cum ar fi intrarea si sederea membrilor de familie, permisele de sedere pentru resortisantii tarilor terte, precum si garantiile impotriva expulzarilor.In perioade dificile din punct de vedere economic, unele state membre pot fi tentate sa ia masuri discriminatorii care ii afecteaza pe cetatenii UE sau pe membrii familiilor acestora. Directiva UE privind libera circulatie a persoanelor ofera insa suficiente garantii pentru a garanta faptul ca exercitarea de catre cetateni a dreptului lor la libera circulatie nu reprezinta o povara disproportionata pentru bugetul unui stat membru. Astfel, actiunile nationale unilaterale in acest domeniu nu isi au locul .Comisia este hotarata sa inlature ultimele obstacole cu care se confrunta cetatenii UE in exercitarea drepturilor lor, astfel cum se prevede in primul Raport UE privind cetatenia publicat in octombrie 2010. Intreprinderile si cetatenii au obtinut avantaje importante pe masura ce UE a inlaturat rand pe rand obstacolele interne in calea liberei circulatii a marfurilor, serviciilor si persoanelor. In perioada 2004-2007, cresterea mobilitatii fortei de munca sub influenta noilor tari care au aderat la UE a determinat o crestere a produsului intern brut al UE cu aproximativ 40 de miliarde EUR. UE trebuie sa se bazeze pe aceste realizari, astfel incat toata lumea - de la turisti si studenti la lucratori si proprietari de intreprinderi mici - sa poata beneficia cu adevarat de un spatiu european de libertate, securitate si justitie.ContextLa 25 august 2010, vicepresedintele Reding a afirmat, referindu-se la situatia drepturilor la libera circulatie ale cetatenilor UE: ``Este evident ca cei care incalca legea trebuie sa suporte consecintele. Si este, totodata, clar ca nimeni nu ar trebui sa fie expulzat doar pentru ca este de etnie roma."Situatia transpunerii Directivei UE privind libera circulatiePana la sfarsitul anului 2010, Portugalia si Finlanda au raspuns preocuparilor Comisiei fie prin dialog bilateral, furnizand un numar suficient de clarificari cu privire la problemele semnalate, fie prin adoptarea de legi care asigura conformitatea cu dispozitiile directivei. 14 state membre (Bulgaria, Danemarca, Estonia, Franta, Grecia, Ungaria, Italia, Irlanda, Letonia, Luxemburg, Tarile de Jos, Romania, Slovacia si Slovenia) au prezentat intre timp proiecte de modificari legislative, inclusiv calendare precise pentru adoptarea si intrarea in vigoare rapida a acestora, pentru a asigura respectarea deplina a Directivei privind libera circulatie . Comisia examineaza in prezent aceste documente, dar si detaliile masurilor pe care Danemarca si Tarile de Jos le-au prevazut sau le-au adoptat recent pentru a asigura conformitatea deplina cu legislatia UE. In ceea ce priveste problemele ramase nerezolvate cu celelalte state membre, au fost demarate proceduri in constatarea neindeplinirii obligatiilor in perioada martie - iunie 2011 impotriva Austriei, Ciprului, Republicii Cehe, Germaniei, Maltei, Lituaniei, Spaniei, Suediei, Poloniei si Regatului Unit. Situatia liberei circulatii in Belgia este, in prezent, analizata de catre Comisie.Principalele problemele legate de transpunerea si punerea in aplicare incompleta sau incorecta se refera la trei aspecte principale: intrarea si sederea membrilor de familie, inclusiv a partenerilor; eliberarea vizelor si a permiselor de sedere pentru membrii de familie ai resortisantilor tarilor terte si garantiile impotriva expulzarilor.Etapele urmatoareComisia va urmari indeaproape modul in care statele membre care au anuntat ca vor adopta proiecte legislative isi onoreaza angajamentele. In cursul anului 2012, Comisia va evalua transpunerea si punerea in aplicare a dispozitiilor directivei in toate statele membre, obtinand astfel informatii pentru redactarea, in 2013, a unui raport cu privire la punerea in aplicare a Directivei privind libera circulatie, care va fi transmis Parlamentului European si Consiliului.Situatia actuala a integrarii romilorLa 5 aprilie 2011, Comisia a propus un cadru UE pentru strategiile nationale de integrare a romilor (IP/11/400, MEMO/11/216). Acest cadru va contribui la orientarea politicilor nationale privind romii si la mobilizarea fondurilor disponibile la nivelul UE pentru sprijinirea eforturilor de integrare. Cadrul se axeaza pe patru domenii prioritare: accesul la educatie, locuri de munca, sanatate si locuinte. Statele membre ar trebui sa stabileasca obiective nationale specifice de integrare a romilor, care sa reflecte dimensiunea populatiei lor rome si situatia actuala a politicilor lor de integrare. Pentru a sustine eforturile nationale, sunt disponibile fonduri UE si un cadru juridic solid de combatere a discriminarii. Cu ocazia adoptarii cadrului UE, vicepresedintele Reding a declarat: ``Din punctul meu de vedere, cel mai important lucru este ca statele membre sa contribuie la garantarea faptului ca toti copiii romi termina cel putin scoala primara.``In ultimul an, Comisia a continuat sa lucreze in stransa colaborare cu statele membre pentru a facilita folosirea fondurilor structurale, in special a Fondului social european, pentru sprijinirea incluziunii romilor. In Ungaria, Bulgaria, Slovacia si Romania au fost organizate seminarii bilaterale care au permis schimbul de bune practici si de expertiza in ceea ce priveste proiecte FSE de succes.La 24 iunie 2011, Consiliul European a adoptat cadrul UE al Comisiei Europene pentru strategiile nationale de integrare a romilor (IP/11/789). Toate cele 27 de guverne nationale trebuie sa prezinte Comisiei, pana la sfarsitul anului 2011, strategiile lor nationale de integrare a romilor. Comisia, cu sprijinul Agentiei pentru Drepturi Fundamentale a Uniunii Europene, va evalua aceste planuri si va prezenta un raport in acest sens in primavara anului viitor.In vara acestui an, proiectul ``Colorful but colorblind`` - cofinantat de Uniunea Europeana si menit sa combata prin film stereotipurile referitoare la romi - a primit un premiu din partea Societatii Jurnalistilor Profesionisti, cu sediul in SUA.
CJUE impune sanctiuni financiare Romaniei pentru ca nu a inchis depozite de deseuri neautorizate 15 Dec 2023 | 461
15 iunie 2021 este data limita pana la care se pot depune declaratiile de avere si de interese anuale 13 Jun 2021 | 1471
Comisia Europeana: Liniile Directoare privind lucratorii sezonieri in contextul pandemiei COVID-19 23 Jul 2020 | 1403
Consiliul Concurentei: Companiile pot actiona coordonat astfel incat sa evite deficitul de produse esentiale 23 Mar 2020 | 1089
Prelucrarea datelor privind starea de sanatate. GDPR si CoVID-19 (coronavirus) 19 Mar 2020 | 1206
Pozitia Consiliului Barourilor si Societatilor de Drept din Europa privind eradicarea fenomenului avocaturii clandestine 29 Feb 2020 | 851
Perioadele de crestere a copilului realizate in alte state membre trebuie luate in considerare la calcularea pensiei pentru limita de varsta Sursa: MCP Cabinet avocati
Fenomenul muncii subdeclarate. Reglementare si probleme practice Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Prelucrare nelegala a datelor cu caracter personal prin utilizarea unor sisteme de supraveghere audio-video portabile in activitatea politistilor locali Sursa: Raportul pe anul 2020 al ANSPDCP
Legalitatea prelucrarii datelor in contextul inregistrarii si publicarii pe internet a imaginilor cu numerele de inmatriculare ale autovehiculelor ai caror soferi savarsesc posibile contraventii sau infractiuni in contextul circulatiei pe drumurile publice Sursa: Raportul pe anul 2020 al ANSPDCP
Publicarea numelui reclamantului in cuprinsul listei debitorilor, ulterior stingerii obligatiei de plata si anularii titlurilor de creanta. Nerespectarea dispozitiilor legale privind protectia datelor cu caracter personal Pronuntaţă de: Judecatoria Iasi - Sentinta civila nr. 13391 din data de 27 Noiembrie 2019
Sanctionarea disciplinara ca urmare a unei postari pe retelele sociale. Netemeinicia deciziei angajatorului Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Decizia civila nr. 608 din data de la 6 martie 2020
Hotararea CEDO din 3 martie 2020 in Cauza Convertito si altii impotriva Romaniei. Cererea priveste anularea diplomelor de licenta Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului
Societatilor comerciale tranzactionate pe o bursa de valori mobiliare le sunt aplicabile prevederile speciale ale Legii nr. 297/2004. GDPR actionari Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1733/2019