Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Ştiri juridice » Comisia Europeana a propus instituirea Sistemului european de supraveghere a frontierelor (EUROSUR)

Comisia Europeana a propus instituirea Sistemului european de supraveghere a frontierelor (EUROSUR)

  Publicat: 12 Dec 2011       1729 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
Comisia Europeana a propus instituirea unui Sistem european de supraveghere a frontierelor (EUROSUR), cu scopul de a creste/spori coordonarea in statele membre si intre acestea, pentru a preveni si a combate cazurile/formele grave de criminalitate, cum ar fi traficul de droguri si traficul de persoane, si pentru a reduce numarul, inacceptabil de mare, de pierderi de vieti omenesti din randul migrantilor care incearca sa ajunga in Europa pe mare.

Reprezinta o circumstanta atenuanta cand infractiunea a fost savarsita sub stapanirea unei puternice tulburari sau emotii,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Parlamentul European reprezinta cele 453 milioane de cetateni ai Statelor Membre ale Uniunii Europene. Este singura institutie Uniunii care este aleasa direct de catre cetateni si joaca un rol politic in crestere in cadrul Uniunii Europene.
Consiliul European este termenul folosit pentru a denumi intalnirile periodice ale Sefilor de stat sau de guvern din statele membre ale Uniunii Europene.
(Acord si Conventie). Prin Acordul semnat la Schengen la data de 14 iunie 1985, Belgia, Franta, Germania, Luxemburg si Olanda au convenit sa renunte treptat la controlul la frontierele comune si sa introduca libera circulatie pentru toti cetatenii statelor membre semnatare, ai altor state membre sau ai unor terte tari.

In cadrul mecanismului EUROSUR, autoritatile statelor membre responsabile de supravegherea frontierelor (politistii de frontiera, paza de coasta, politia, vamesii si marina (militara)) vor putea face schimb de informatii operationale si vor coopera unele cu altele/intre ele, cu Frontex si cu tarile vecine. Intensificarea schimbului de informatii si utilizarea tehnologiilor moderne de supraveghere introduse de EUROSUR pot fi, de asemenea, vitale pentru salvarea vietii migrantilor care incearca sa ajunga la tarmurile/pe coastele statelor membre ale UE in ambarcatiuni mici si neadecvate pentru navigatia pe mare, a caror depistare este foarte dificila.

``EUROSUR va contribui la detectarea si combaterea activitatilor retelelor infractionale si va constitui un instrument esential pentru salvarea migrantilor care isi risca viata atunci cand incerca sa ajunga pe tarmurile/coastele UE,`` a declarat Cecilia MalmstrA¶m, comisarul pentru afaceri interne. ``Noul sistem va contribui la o gestionare integrata a frontierelor, asigurand in acelasi timp respectarea drepturilor fundamentale, a protectiei datelor si a principiului nereturnarii.``

Schimbul de informatii in cadrul EUUROSUR se va face sub forma unor ``imagini ale situatiei``, care pot fi descrise ca interfete grafice care prezinta date, informatii si date operative secrete. Aceste imagini ale situatiei vor fi stabilite la nivel national si european si vor fi structurate in mod similar pentru a facilita fluxul de informatii intre ele. Pentru a imbunatati capacitatea de detectare a vaselor mici, Frontex va crea, de asemenea, un serviciu pentru aplicarea in comun a instrumentelor de supraveghere, care combina, printre altele, imagini obtinute prin satelit cu informatii provenite de la sistemele de raportare ale navelor.

Acest lucru va creste posibilitatea identificarii si depistarii/urmaririi rutelor utilizate de retelele infractionale. Faptul ca traficantii folosesc in prezent ambarcatiuni de mici dimensiuni din lemn si din fibra de sticla pentru traficul de persoane si de droguri ilicite reprezinta o provocare majora pentru autoritatile de aplicare a legii, deoarece detectarea, identificarea si urmarirea unor astfel de ambarcatiuni de mici dimensiuni in largul marii sunt extrem de dificile.

In prezent, in unele state membre, sunt implicate direct in supravegherea frontierelor maritime pana la sase autoritati diferite, uneori existand sisteme paralele de supraveghere, fara norme si fluxuri clare de lucru pentru cooperarea si schimbul de informatii intre ele. Mai mult, in domeniul supravegherii frontierelor, nu este vorba doar de o lipsa de coordonare in interiorul unor state membre, dar si intre statele membre, din cauza absentei unor proceduri, retele sau canale de comunicare adecvate pentru schimbul de informatii.

EUROSUR va sprijini schimbul de informatii si cooperarea intre autoritatile de control al frontierelor ale statelor membre, precum si cu Frontex. In acest scop, fiecare stat membru cu frontiere externe terestre si maritime va trebui sa infiinteze un centru national de coordonare pentru supravegherea frontierelor, care va face schimb de informatii cu alte centre nationale de coordonare si cu Frontex, printr-o retea de comunicatii protejata.

In 2008, Comisia a adoptat o comunicare ce analizeaza oportunitatea crearii unui sistem european de supraveghere a frontierelor (EUROSUR) si a stabilit o foaie de parcurs pentru dezvoltarea, testarea si punerea in aplicare a sistemului (MEMO/08/86).

In consecinta, statele membre infiinteaza in prezent centre nationale de coordonare pentru supravegherea frontierelor, care vor constitui puncte unice de contact pentru schimbul de date, de informatii si de date operative secrete in timp real intre politistii de frontiera, paza de coasta, politie si alte autoritati nationale, precum si cu Frontex si cu alte centre nationale de coordonare.

In noiembrie 2011, Frontex s-a interconectat, pe baza unor proiecte-pilot, cu primele sase centre nationale de coordonare1, prin intermediul unei retele de comunicatii protejate. Celelalte centre nationale de coordonare din statele membre vor fi conectate in perioada 2012 -2013.

Impreuna cu statele membre si cu alte agentii ale UE, Frontex dezvolta in prezent celelalte componente ale EUROSUR, care se concentreaza in special pe detectarea vaselor de mici dimensiuni, utilizate pentru traficul de persoane si de droguri.

Regulamentul propus astazi urmeaza sa fie discutat de catre Parlamentul European si Consiliu, pentru ca EUROSUR sa devina operational pana la sfarsitul anului 2013.

Prioritatea acordata EUROSUR a fost confirmata de Consiliul European din iunie 2011, care a cerut ca dezvoltarea sistemului sa continue, fiind considerata o prioritate, pentru ca sistemul sa devina operational pana in 2013 (IP/11/781).

Prezentul regulament face parte din sistemul integrat de gestionare a frontierelor externe si din Strategia de securitate interna a UE (IP/10/1535 si MEMO/10/598).

Pentru a imbunatati controlul frontierelor externe, Comisia a propus deja consolidarea guvernantei globale a spatiului Schengen (pentru ``pachetul Schengen``, a se vedea IP/11/1036 si MEMO/11/606) si instituirea unei gestionari mai moderne si mai eficiente a fluxurilor de pasageri la frontierele sale externe (pentru initiativa ``Frontiere inteligente``, a se vedea IP/11/1234 si MEMO/11/728).



Citeşte mai multe despre:    Comisia European    Sistemul european de supraveghere a frontierelor    EUROSUR    Frontex

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Alte titluri

CE lanseaza o noua cerere de candidaturi pentru permisele de calatorie DiscoverEU
25 Nov 2019 | 312

MFP a publicat, spre dezbatere publica, un proiect de lege pentru modificarea Legii 132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto
23 Sep 2019 | 292

MFP aduce modificari importante schemelor de ajutor de stat 807/2014 si 332/2014
11 Sep 2019 | 219

PROIECT MFP privind infiintarea Bancilor Nationale de Dezvoltare
24 Aug 2019 | 85

A fost modificata legea privind sistemul unitar de pensii publice. Schimbari cu privire la stagiile de cotizare ale personalului din unitatile miniere.
18 Jul 2019 | 189

Proiectele de acte normative aprobate sau de care guvernul a luat act in sedinta Guvernului Romaniei din 3 iulie 2019
03 Jul 2019 | 419



Articole Juridice

Curtea de Justitie respinge actiunea Republicii Cehe impotriva directivei privind consolidarea controlului achizitionarii si detinerii de arme de foc
Sursa: EuroAvocatura.ro

Produsele alimentare originare din teritorii ocupate de Statul Israel trebuie sa poarte mentiunea teritoriului lor de origine
Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene

Obligarea unui stat la plata unor sanctiuni pecuniare pentru neexecutarea unei hotarari anterioare a Curtii de Justitie a Uniunii Europene
Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene

Legea concurentei: raportarea amenzii la cifra de afaceri realizata in anul anterior – pedeapsa justa sau grava inechitate
Sursa: Irina Maria Diculescu

Jurisprudenţă

Decizia C.C.R. nr. 222/2019 asupra initiativei legislative a cetatenilor intitulate "Lege de revizuire a Constitutiei Romaniei"
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia C.C.R. nr. 140/2019 referitoare la admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/2010
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia CCR nr. 139/2019 referitoare la admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a Legii pentru completarea OG 13/2011 privind dobanda legala remuneratorie si penalizatoare pentru obligatii banesti, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale in domeniul bancar.
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Modificarea unilaterala a contractului individual de munca respecta Codul muncii in ipoteza in care prin actul modificator se urmareste a se reintra in legalitate
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti Sectia a VII-a pentru cauze privind C.M.A.S., Decizia civila nr. 220/2017, in sedinta publica din 18 ianuarie 2017