din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1426 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » Contractul de mandat pentru directorii companiilor de stat primeste o reglementare speciala

Contractul de mandat pentru directorii companiilor de stat primeste o reglementare speciala

  Publicat: 19 Jun 2008       8747 citiri       Sursa: Guvernul Romanei - biroul de presa  


Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Ministerele, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, organele administratiei publice centrale sau administratiei publice locale care au in subordine, autoritate, coordonare sau portofoliu operatori economici, vor prezenta spre consultare sindicatelor de ramura bugetele de venituri si cheltuieli ale acestora.

Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Persoana fizica sau juridica proprietara a uneia sau mai multor actiuni emise de o societate comerciala pe actiuni sau in comandita pe actiuni.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale �n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale �n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Banii folositi pentru a desfasura o afacere. Stoc de valori sau de active care, intrate in circuitul economic, pot genera venituri posesorilor lor.
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Este procesul psihic care se manifesta prin actiuni constiente indreptate spre realizarea unor scopuri stabilite.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Cheltuielile care intervin in derularea proiectelor finantate din instrumentele structurale, implementate de organisme, autoritati, institutii sau societati comerciale din sectorul public,
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Cheltuielile care intervin in derularea proiectelor finantate din instrumentele structurale, implementate de organisme, autoritati, institutii sau societati comerciale din sectorul public,
Mandatul de arestare european reprezinta o decizie juridica emisa de un stat membru pentru arestarea si predarea de catre un alt stat membru a unei persoane data in urmarire penala sau pentru executarea unei sanctiuni privative de libertate.
Contract incheiat intre o persoana - mandant - si o alta - mandatar - prin care mandatarul se angajeaza sa exercite fapte de comert sau sa indeplineasca anumite actiuni comerciale, in numele si pe contul mandantului, contra unei indemnizatii sau comision.
Mandatul de arestare european reprezinta o decizie juridica emisa de un stat membru pentru arestarea si predarea de catre un alt stat membru a unei persoane data in urmarire penala sau pentru executarea unei sanctiuni privative de libertate.
Mijloc procesual care da posibilitatea de a se invoca unele stari de fapt si situatii (lipsa unui martor, a unor acte) pe care instanta trebuie sa le solutioneze imediat.
Persoana fizica sau juridica proprietara a uneia sau mai multor actiuni emise de o societate comerciala pe actiuni sau in comandita pe actiuni.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Aceasta prevedere este inclusa in Ordonanta de Urgenta privind masuri economico-financiare la nivelul unor operatori economici, pe care Guvernul a aprobat-o in sedinta de ieri. OUG stabileste o serie de prevederi privind conducerea acestor operatori economici, stabilirea modului de calcul pentru unii indicatori cuprinsi in bugetele de venituri si cheltuieli, stabilirea remuneratiei conducatorilor in functie de indeplinirea obiectivelor si criteriilor de performanta, fundamentarea fondului de salarii.

Actul normativ se va aplica regiilor autonome, societatilor si companiilor nationale si societatilor comerciale la care statul sau o unitate administrativ-teritoriala este actionar unic sau majoritar, precum si filialele acestora. Prevederile Ordonantei de Urgenta nu se vor aplica societatilor financiar-bancare si de asigurari, precum si societatii comerciale "Fondul Proprietatea SA".

Ordonanta de Urgenta modifica prevederile referitoare la fundamentarea fondului de salarii anul pentru operatorii economici care intra sub incidenta actului normativ. Astfel, fundamentarea fondului de salarii anual prevazut in bugetul de venituri si cheltuieli se va face in baza indicelui de crestere a castigului salarial mediu brut lunar, care nu va putea fi mai mare de 60% din indicele de crestere a productivitatii muncii, calculat in unitati valorice comparabile sau unitati fizice, dupa caz. Suplimentar fata de cresterea mentionata, se va putea acorda o crestere a castigului salarial mediu pe baza economiilor rezultate din reducerea cheltuielilor la 1.000 lei venituri, dar nu mai mult de indicele de crestere a productivitatii muncii.

De asemenea, Ordonanta de Urgenta stabileste un sistem unitar de conducere a operatorilor economici cu capital majoritar sau integral de stat .

Potrivit noilor prevederi, directorii generali/directorii vor asigura conducerea operatorilor economici in baza unui contract de mandat, incheiat in conditiile Legii nr. 31/1990 si ale Ordonantei de Urgenta. Contractul de mandat reprezinta acordul de vointa incheiat intre operatorul economic, reprezentat de Consiliul de Administratie si directorul operatorului economic, care are ca obiect indeplinirea unor obiective si criterii de performanta aprobate de actionari.

La nivelul operatorului economic, in contractul de mandat, alaturi de criteriile de performanta specifice, se prevad in mod obligatoriu obiective cuantificate privind reducerea creantelor si platilor restante, a pierderilor, a cheltuielii la 1000 lei venituri, precum si cresterea productivitatii muncii.

Criteriile si obiectivele inscrise in contractul de mandat se actualizeaza in fiecare an, in termen de 30 de zile de la data aprobarii bugetului de venituri si cheltuieli .

Potrivit unei alte prevederi a Ordonantei de Urgenta, remuneratia conducatorilor se va acorda in functie de indeplinirea obiectivelor si criteriilor de performanta cuprinse in contractele de mandat si aprobate prin bugetele de venituri si cheltuieli . Astfel, remuneratia lunara a directorului general/directorului se diminueaza proportional cu gradul global de neindeplinire al obiectivelor si criteriilor de performanta stabilite prin contractul de mandat, dar nu mai mult de 30% din nivelul acesteia.

Dupa aprobarea situatiilor financiare anuale, conducatorului operatorului economic i se poate acorda un premiu anual de cel mult 12 remuneratii brute lunare, proportional cu gradul global de depasire al obiectivelor si criteriilor de performanta stabilite prin contractul de mandat .

Conducatorii ministerelor, Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului, organelor administratiei publice centrale sau ale administratiilor publice locale, dupa caz, precum si au altor institutii publice care au in subordine, autoritate, coordonare sau portofoliu operatori economici au urmatoarele obligatii:
- sa aprobe sau sa supuna aprobarii, dupa caz, bugetele de venituri si cheltuieli, potrivit prevederilor legale in vigoare
- sa dispuna masuri pentru urmarirea lunara a executie contractelor de mandat si sa aprobe acordarea premiilor anuale in limita prevederilor legale.

La data intrarii in vigoare a Ordonantei de Urgenta se abroga OUG nr. 79/2001 privind intarirea disciplinei economico-financiare si alte dispozitii cu caracter financiar.

Contractele de performanta incheiate in baza dispozitiilor OUG nr. 79/2001, precum si contractele de mandat incheiate pana la data intrarii in vigoare a Ordonantei inceteaza sau se modifica, dupa caz.

In prezent, exista doua sisteme de conducere paralela a operatorilor economici aflati in subordinea, autoritatea, coordonarea sau portofoliul unor institutii publice, ceea ce creaza disfunctionalitati in activitatea acestora. Primul sistem este cel aplicabil societatilor comerciale in general, instituit de Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, conform caruia administrarea executiva este delegata directorilor care isi exercita atributiile in temeiul unui contract de mandat . Cel de-al doilea sistem este incident regiilor autonome, societatilor si companiilor nationale, precum si societatilor la care statul sau o autoritate administrativa este actionar majoritar, instituit de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2001 - conform caruia atributiile de conducere sunt exercitate de conducatori in baza unui contract de performanta, anexa la contractul individual de munca .


Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...