Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ


Prima pagină » Ştiri juridice » Modificarile aduse Codului de procedura fiscala prin OG 2/2012

Modificarile aduse Codului de procedura fiscala prin OG 2/2012

  Publicat: 22 Feb 2012       4241 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.
Ordonanta de Guvern nr. 92/2003 a fost modificata recent prin OG nr. 2 emisa de Guvernul Romaniei si publicata in Monitorul Oficial, Partea I, Nr. 71/30.01.2012.

Monitorul Oficial al României este publicaţia oficială a statului român, în care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Masura asiguratorie, prevazuta in cap. II, t. IV, C. proc. pen., partea generala, care se ia de organul de urmarire penala sau instanta de judecata, in vederea repararii pagubei produse prin infractiune.
Confirmare intr-o anumita functie
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Suma de bani din venitul unei persoane fizice sau juridice varsata la bugetul statului sau la bugetele locale in virtutea unei legi care prevede acest lucru.
Suma de bani din venitul unei persoane fizice sau juridice varsata la bugetul statului sau la bugetele locale in virtutea unei legi care prevede acest lucru.
Data calendaristica a unui inscris sub semnatura privata, care nu poate fi contestata de terti.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Confirmare intr-o anumita functie
Persoana fizica sau juridica obligata prin lege sa plateasca impozit.
In pofida crearii unei piete unice si a Uniunii economice si monetare, nu exista inca o politica comunitara adevarata cu privire la impozitare. Prevederi specifice sunt incluse in Articolele 90-93 ale Tratatului de constituire a Comunitatii Europene (fostele Articole 95-99), dar procedura de adoptare a deciziilor in ce priveste impozitarea impune votul in unanimitate in Consiliu. Pina acum, acest mecanism a functionat ca o frana in ce priveste adoptarea de reguli comune privind impozitarea directa si indirecta.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Conturi constituite din bilant, contul de pierdere si profit si anexa (care sunt anexate raportului de gestiune ale unei societati pe actiuni).
Ansamblu de masuri prevazute de lege prin care creditorul realizeaza, cu ajutorul constrangerii de stat, drepturi patrimoniale recunoscute prin hotararea unui organ de jurisdictie sau prin alt titlu, daca debitorul nu-si indeplineste de buna voie obligatiile.
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Comunicat publicat in Jurnalul Oficial, prin care Comisia informeaza partile terte privind o notificare si le invita sa furnizeze informatii si /sau sa prezinte observatiile lor privind acordul sau operatiunea notificata.

Noile modificari la Codul de procedura fiscala, aprobate recent de Guvern, au fost publicate in Monitorul Oficial. Prin aceste modificari, au fost introduse reglementari noi in ceea ce priveste fisele de platitor, poprirea creantelor fiscale, certificatul de atestare fiscala, declararea si plata impozitului pe profit aferent anului 2011.
Modificarea cea mai importanta adusa de aceasta Ordonanta priveste termenul de declarare si de plata a impozitului pe profit.
Impozitul pe profit datorat pentru anul 2011 se declara si se plateste potrivit prevederilor titlului II ``Impozit pe profit`` din Codul fiscal aplicabile pana la data de 31 decembrie 2011, cu exceptia datei depunerii declaratiei anuale de impozit pe profit pentru anul 2011 care va fi cel tarziu data de 25 martie 2012 pentru toti contribuabilii, cu exceptia contribuabililor prevazuti la art. 34 alin. (5) lit. a) si b) din Codul fiscal (organizatii non profit, contribuabilii care obtin venituri majoritar din agricutura) care depun declaratia anuala de impozit pe profit pentru anul 2011 pana la data de 25 februarie 2012.



Ca o concluzie, atat cei care nu au declarat si nu au platit nimic pentru trimestrul IV 2011, cat si cei care au declarat si au platit pentru trimestrul IV la nivelul trimestrului III, VOR DEPUNE DECLARATIA ANUALA PRIVIND IMPOZITUL PE PROFIT (FORMULAR 101) PANA CEL TARZIU IN DATA DE 25 MARTIE 2012. PLATA IMPOZITULUI ANUAL DATORAT SE VA EFECTUA PANA LA ACEASTA DATA .
Celelalte modificari aduse de aceasta Ordonanta sunt prezentate in continuare:


- Prin modificarile aduse Codului de procedura fiscala s-a reglementat accesul contribuabililor la fisele de evidenta analitica pe platitor, asigurandu-se in acest fel transparenta in ceea ce priveste informatiile existente in acestea. Procedura urmeaza sa fie stabilita prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.


- S-a introdus posibilitatea ca persoanele care detin parti sociale la o societate comerciala sa poata solicita certificatul de atestare fiscala, in scopul cunoasterii de catre acestea a situatiei fiscale a societatii.


- S-a stabilit ca un contribuabil rezident in Romania ale carui venituri cad sub incidenta unei conventii de evitare a dublei impuneri si care considera ca impozitarea nu este conforma cu prevederile acesteia, poate declansa procedura amiabila prevazuta de conventie prin depunerea unei cereri la ANAF.


- Prin aceasta ordonanta, Guvernul a reglementat obligatia organului fiscal de a restitui din oficiu, in termen de 5 zile lucratoare, a sumelor incasate prin poprire in plus fata de creantele fiscale inscrise in adresa de infiintare a popririi. Aceasta situatie apare, de regula, ca urmare a infiintarii popririi la mai multe banci la care debitorul are deschise conturi . S-a prevazut expres ca nerespectarea termenului de doua zile pentru ridicarea masurilor de executare silita atrage raspunderea statului pentru prejudiciile cauzate contribuabilului de functionarii publici, urmand ca atragerea raspunderii acestora din urma sa se faca in conditiile Statutului functionarilor publici si al Legii nr. 324/2009.


- O alta modificare a Codului de procedura fiscala vizeaza si procedura de comunicare a actului administrativ fiscal. Astfel, in vederea eliminarii dificultatilor aparute in practica in legatura cu aplicarea actualulelor prevederi si pentru a oferi textului o mai mare claritate, la art. 44 se stabileste ca actele administrative fiscale vor fi comunicate direct prin remitere sub semnatura, fax, e-mail, numai daca prin aceasta modalitate se realizeaza comunicarea . Va rugam sa nu ezitati sa ne contactati pentru informatii sau clarificari suplimentare.



Andreea MIHAIESCU
Preciziei Business Center
Bd. Preciziei nr.1 Tronson 1 et.2
sector 6, Bucuresti, cod 062202 Tel./Fax: 021.313.0606 021.313.1060, 021.313.0484
Mobil: 0726.366.393
andreea.mihaiescu@rmaudit.ro



Citeşte mai multe despre:    Legea 342/2009    Codul de procedura fiscala    OG 2/2012    Creante fiscale    Formularul 101    Certificat de atestare fiscala

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

Solicitarile pentru facilitati fiscale pot fi depuse pana la 16 decembrie 2019
20 Sep 2019 | 696

Camera Consultantilor Fiscali a publicat data si tematica pentru sustinerea examenului de atribuire a calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent - sesiunea noiembrie 2019
10 Sep 2019 | 853

Ministerul Finantelor a prezentat proppuneri pentru o restructurare financiara
25 Jun 2019 | 508

RIL admis: competenta functionala a tribunalelor in apelurile impotriva hotararilor pronuntate de judecatorii in contestatiile la executare
04 Jun 2019 | 598

S-a injumatatit termenul de solutionare a cererilor de inscriere in Registrul entitatilor/unitatilor de cult
18 Apr 2019 | 570

ICCJ. Dezlegarea unei chestiuni de drept privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa – planul de reorganizare a debitorului nu poate sa prevada esalonarea la plata a creantelor curente
28 Mar 2019 | 1558



Articole Juridice

Ce se intampla cu sumele achitate in temeiul unui act administrativ fiscal anulat. Poate instanta dispune direct restituirea lor?
Sursa: Alex Slujitoru si Cristiana Ionescu, Avocati, Radu si Asociatii SPRL

Cererea abuziva a falimentului introdusa de catre creditor. Mijloacele de aparare ale debitorului vizat
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati

Constitutionalitatea Legii darii in plata
Sursa: Irina Maria Diculescu

Legea 554/2004 carmuieste litigiul de drept fiscal
Sursa: Ursuleas Ionut, Secretar U.A.T

Jurisprudenţă

RIL admis - sectiile civile ale tribunalelor sunt competente functional sa solutioneze apelurile declarate impotriva hotararilor pronuntate de judecatorii asupra contestatiilor formulate impotriva executarilor silite pornite in temeiul dispozitiilor art. 260 din Legea nr. 207/2015
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia C.C.R. nr. 832/2018 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor unor dispozitii din Codul de procedura fiscala
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia C.C.R. nr. 833/2018 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (1) din OUG nr. 44/2015
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia ICCJ nr. 16/2019 - O hotarare judecatoreasca in materie civila, referitoare la restituirea despagubirilor acordate in baza Legii nr. 10/2001 este asimilata, in vederea executarii, unui titlu executoriu referitor la creante bugetare rezultate din raporturi juridice contractuale.
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie