Protectia lucratorilor si concurenta loiala reprezinta cele doua fete ale monedei pietei unice a UE si, cu toate acestea, se constata ca adesea nu se respecta conditii minime de angajare si de munca pentru cei un milion si ceva de lucratori detasati din UE. Pentru abordarea aspectelor abuzive specifice, in care lucratorii nu se bucura de deplinatatea drepturilor lor in ceea ce priveste, de exemplu, salariul sau concediile, mai ales in sectorul constructiilor, Comisia a prezentat, in cadrul unei directive privind respectarea drepturilor, propuneri concrete si practice de intensificare a monitorizarii si de consolidare a respectarii normelor existente, precum si de imbunatatire a modului in care acestea se aplica in practica. Aceasta va asigura conditii de egalitate intre intreprinderile implicate, excluzandu-le pe cele care nu respecta regulile.Pentru a emite un semnal puternic ca drepturile lucratorilor si libertatea lor de a face greva se afla pe picior de egalitate cu libertatea de a presta servicii, Comisia a prezentat si un nou regulament care tine cont de jurisprudenta existenta. Aceasta are relevanta in mod special in contextul prestarii transfrontaliere de servicii, precum detasarea lucratorilor. Obiectivul general al ambelor propuneri este de a stimula locurile de munca de calitate si de a spori competitivitatea in UE prin actualizarea si imbunatatirea functionarii pietei unice, garantand, totodata, drepturile lucratorilor.Dupa adoptarea pachetului legislativ, presedintele Barroso a declarat: ``Am promis Parlamentului European in 2009 ca vom clarifica exercitarea drepturilor sociale pentru detasarea lucratorilor. Libera prestare a serviciilor in cadrul pietei interne reprezinta o oportunitate majora de crestere. Dar, normele trebuie sa se aplice tuturor in mod egal. Aceasta nu se intampla intotdeauna pentru lucratorii detasati intr-un alt stat membru. Astazi, Comisia Europeana actioneaza concret pentru eliminarea abuzurilor inacceptabile. Vrem sa ne asiguram ca lucratorii detasati se bucura pe deplin de drepturile lor sociale in intreaga Europa .``Comentand importanta propunerilor atat pentru lucratori, cat si pentru intreprinderi, LA�szlo Andor, comisarul UE pentru ocuparea fortei de munca, afaceri sociale si incluziune, a subliniat: ``Detasarea temporara a lucratorilor ar trebui sa reprezinte o situatie win-win pentru pietele fortei de munca din UE si pentru intreprinderi, dar nu poate fi utilizata ca modalitate de ocolire a standardelor sociale minime``. Dl Andor a accentuat asupra faptului ca piata unica poate sa functioneze eficient numai inconditii de concurenta corecta, spunand: ``Propunerile de astazi clarifica pentru toata lumea normele privind lucratorii detasati si instituie garantii practice impotriva dumpingului social si a conditiilor proaste de munca, mai ales in sectorul constructiilor, in care detasarea lucratorilor se foloseste cel mai intens si in care se raporteaza cele mai multe abuzuri``.Propunerea de directiva privind respectarea drepturilor are drept obiectiv imbunatatirea aplicarii in practica a directivei din 1996 privind detasarea lucratorilor, fara a-i schimba dispozitiile. In mod special, directiva privind respectarea drepturilor:
Propunerea de regulament Monti II raspunde preocuparilor cu privire la prevalenta libertatilor economice asupra dreptului la greva pe piata unica, subliniind ca nu exista nicio suprematie intre dreptul la actiune colectiva si libertatea prestarii de servicii . De asemenea, acesta stabileste un nou mecanism de alerta pentru conflicte industriale cu implicatii grave in situatii transfrontaliere. Regulamentul nu afecteaza in niciun fel legislatia nationala privind dreptul la greva si nici nu va crea obstacole in calea dreptului la greva.In fiecare an, aproximativ un milion de lucratori sunt detasati de catre angajatorii lor peste granitele interne ale Uniunii Europene pentru a presta servicii (0,4% din forta de munca a UE). Cele mai importante tari ``expeditoare`` sunt PL, DE, FR, LU, BE si PT. Acesti lucratori joaca un rol important in eliminarea deficitului de forta de munca si de competente in diverse sectoare si regiuni, precum constructiile, agricultura si transporturile. Detasarea joaca, de asemenea, un rol important in prestarea de servicii specializate, de inalta calificare, cum este tehnologia informatiei.Piata unica a UE ofera intreprinderilor libertatea de a presta servicii in alte state membre, inclusiv posibilitatea de a detasa cu titlu temporar lucratori in alte state membre, pentru realizarea unor proiecte specifice. Aceasta permite intreprinderilor sa isi ofere serviciile specializate pe intreaga piata unica a UE, contribuind la o mai mare eficienta si la cresterea economica.Lucratorii detasati nu intra pe piata fortei de munca din tara gazda pentru ca raman angajati ai propriei intreprinderi din statul membru expeditor.Pentru a facilita detasarea lucratorilor si pentru a asigura o concurenta corecta, precum si pentru a garanta un nivel corespunzator de protectie pentru lucratorii detasati, directiva din 1996 defineste un nucleu de conditii de munca pe care prestatorul de servicii trebuie sa le respecte pe durata detasarii in statul membru gazda . Acesta include nivelurile minime de remuneratie aplicabile, concedii, numar maxim de ore de lucru si perioade minime de odihna, precum si conditii de sanatate si siguranta la locul de munca .In practica, aceste conditii fundamentale de angajare sunt adesea aplicate incorect sau nu se controleaza aplicarea lor in statul membru gazda . Intreprinderi care se stabilesc in strainatate in mod artificial pot abuza de detasare numai pentru a beneficia de un nivel mai scazut de protectie a muncii sau de contributii reduse la asigurarile sociale. Lucratorii detasati sunt adesea mai vulnerabili, data fiind situatia lor de straini. Noua propunere ar introduce dispozitii mai eficiente pentru a asigura aplicarea efectiva pe teren a directivei din 1996 privind detasarea lucratorilor.Cauzele Viking Line si Laval ale Curtii Europene de Justitie au declansat o dezbatere intensa cu privire la masura in care sindicatele sunt in masura sa apere drepturile lucratorilor in situatii transfrontaliere care implica detasarea sau relocalizarea intreprinderilor. Hotararile au fost interpretate de unele parti interesate in sensul ca libertatile economice ar predomina fata de drepturile sociale si, in special, fata de dreptul la greva. Noua directiva de respectare a drepturilor si Regulamentul Monti II confirma ca nu este asa.
Formularul 230 pe 2023 editabil si PDF 26 Dec 2022 | 53275
Formularul 230 editabil 2022 pdf pentru redirectionarea a 2 sau 3,5 la suta din impozitul datorat 27 Dec 2021 | 56342
15 iunie 2021 este data limita pana la care se pot depune declaratiile de avere si de interese anuale 13 Jun 2021 | 1421
Ministerul Economiei incurajeaza angajatorii sa ofere vouchere de vacanta 23 Jun 2020 | 1214
Beneficiarii OUG 92/2020 privind sprijinirea angajatorilor si salariatilor afectati de CoVid-19 31 May 2020 | 1893
Conferintele UpDate Work: Protectia economica si sociala a salariatilor 03 Apr 2020 | 1831
Declaratia unica (212) pe 2024. Model Declaratia unica pe 2024 Sursa: EuroAvocatura.ro
Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230! Sursa: EuroAvocatura.ro
Concediul de maternitate si concediul de crestere a copilului. Aspecte practice Sursa: MCP Cabinet avocati
Plata drepturilor cuvenite salariatilor detasati. Aspecte particulare Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati
Legalitatea platii esalonate a drepturilor salariale obtinute prin hotarari judecatoresti Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Transmitere fictiva a partilor sociale in scopul sustragerii de la urmarirea penala Pronuntaţă de: R O M A N I A INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 433/RC/2021
Alegerea perioadei care se ia in considerare la stabilirea bazei de calcul al pensiei militare de stat se poate face o singura data Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 7783/28.11.2018 a Curtii de Apel Galati
Angajatorul are dreptul de a-si organiza activitatea insa aceasta nu inseamna ca prin reorganizare se poate modifica contractul individual de munca al salariatului Pronuntaţă de: Decizia civila nr.569/04.10.2017 a Curtii de Apel Galati