Cu toate astea, ceea ce, in cadrul unei piete unice din secolul XXI, ar trebui sa fie un simplu proces de inmatriculare este adesea o procedura administrativa greoaie si de durata, din cauza normelor diferite si a cerintelor contradictorii. Este nevoie, in medie, de 5 saptamani pentru incheierea procedurilor, iar costul unei inmatriculari este estimat la 400 de euro pentru cetatean si pentru intreprinderi. In plus, aceste probleme reprezinta un obstacol semnificativ si pentru libera circulatie a bunurilor, serviciilor si lucratorilor si, ca urmare, pentru cresterea economica si crearea de locuri de munca in Europa . De aceea, Comisia Europeana a decis acum sa actioneze pentru a reduce in mod semnificativ dificultatile administrative. Propunerea prezentata de vicepresedintele Antonio Tajani ar duce la o simplificare administrativa substantiala, cu economii totale de cel putin 1,5 miliarde de euro pe an pentru intreprinderi, cetateni si autoritatile responsabile cu inmatricularile.Propunerea este simpla si abordeaza chestiuni foarte concrete. Reinmatricularea autovehiculelor provenite din alte state membre va fi limitata, in sensul ca, de exemplu, cetatenii care lucreaza intr-un alt stat membru si care utilizeaza un automobil inmatriculat de angajatorii lor nu vor mai fi nevoiti sa-l reinmatriculeze. In general, formalitatile administrative pentru reinmatricularea, in cadrul UE, a automobilelor, camionetelor, autobuzelor si camioanelor vor fi mult simplificate, de exemplu la mutarea resedintei dintr-un stat al UE in altul si la cumpararea unui automobil de ocazie dintr-o alta tara a UE. De asemenea, va fi imposibila inmatricularea unui autovehicul furat intr-o alta tara din UE. Societatile de inchirieri auto vor realiza economii substantiale, intrucat vor putea sa transfere automobile dintr-un stat al UE in altul in perioada concediilor fara a le reinmatricula. Aceasta este o veste buna si pentru turisti, pentru ca este de asteptat ca inchirierea autovehiculelor sa se ieftineasca odata cu aprobarea propunerii.JosA� Manuel Barroso, presedintele Comisiei Europene, a declarat: ``Prin propunerea prezentata astazi, Comisia doreste sa usureze cat mai mult, pentru cetateni si pentru intreprinderi, transferul si inmatricularea transfrontaliere de automobile in interiorul Uniunii Europene. Regulile mult simplificate pentru inregistrarea transfrontaliera a automobilelor si reducerea substantiala a poverii administrative ne vor duce cu un pas mai aproape de o functionare fara sincope a pietei unice, motorul nostru pentru crestere economica si creare de locuri de munca .Vicepresedintele Comisiei Europene, Antonio Tajani, responsabil pentru industrie si antreprenoriat, a declarat: ``Este inacceptabil ca, la 20 de ani de la intrarea in vigoare a pietei interne, sa mai existe atatea obstacole in calea cetatenilor si a intreprinderilor. Propunerea noastra pune capat multor formalitati si proceduri de durata legate de inmatricularea automobilelor. Acest lucru inseamna economii substantiale pentru societatile de inchirieri auto. Economia in ansamblu va avea de castigat, dar mai ales industria turismului``.Propunerea inaintata azi inseamna o imbunatatire a situatiei pentru persoanele care isi petrec o parte din an intr-o alta tara din UE si carora, in prezent, li se solicita adesea sa-si reinmatriculeze autovehiculul. Propunerea introduce principiul ca un automobil trebuie sa fie inmatriculat in tara din UE in care locuieste proprietarul sau si ca celelalte state membre nu-i pot cere proprietarului respectiv sa-si reinmatriculeze automobilul pe teritoriul lor, chiar daca persoana in cauza petrece o perioada mai lunga pe teritoriul respectiv.Cand propunerea va fi adoptata de Parlamentul European si de Consiliu, aceasta va insemna ca:
In Raportul privind cetatenia UE in 2010, intitulat ``Eliminarea obstacolele din calea drepturilor cetatenilor UE``1 (IP/10/1390, MEMO/10/525), Comisia a identificat problemele legate de inmatricularea automobilelor drept unul dintre principalele obstacole cu care se confrunta cetatenii in exercitarea drepturilor pe care le au in baza legislatiei UE in viata de zi cu zi si a anuntat, drept una dintre cele 25 de actiuni concrete preconizate pentru inlaturarea acestor obstacole, simplificarea formalitatilor si conditiilor privind inmatricularea vehiculelor inmatriculate intr-un alt stat membru651 de cetateni si 151 de intreprinderi care au oferit raspunsuri in cadrul consultarii publice din 2011 au mentionat problemele descrise in continuare.Dificultatile la inmatriculare au un impact negativ asupra cetatenilor si intreprinderilor. Principalele probleme identificate au fost procedurile lungi (pentru 77,8% dintre cetateni si 83,1% dintre intreprinderi) si costurile suplimentare (pentru 86,5% dintre cetateni si 81,4% dintre intreprinderi), 50,8% dintre intreprinderi declarandu-se descurajate de la a transfera autovehicule dintr-un stat membru in altul. Din aceasta cauza, 55,9% dintre intreprinderile consultate considerau ca le este afectata in mod semnificativ productivitatea. 64,4% dintre ele au declarat, de asemenea, ca le este afectata cresterea. In sfarsit, 23,7% dintre cetateni si 28,8% dintre intreprinderi au afirmat ca, pana la urma, nu au reusit sa inmatriculeze un autovehicul in statul membru in cauza.Pasii urmatoriPropunerea urmeaza sa fie acum discutata de catre Parlamentul European si Consiliu . Dupa ce va fi aprobata, statele membre vor avea la dispozitie un an ca sa pregateasca noile proceduri, respectiv software-ul pentru schimburile de date etc.Mai tarziu in cursul anului, Comisia va adopta o initiativa de clarificare a normelor UE care trebuie respectate la inmatricularea automobilelor si la aplicarea taxelor de circulatie. Comisia va face propuneri de imbunatatire a pietei unice, in special in ceea ce priveste evitarea dublei impozitari a automobilelor atunci cand cetatenii se muta dintr-un stat membru in altul si inlaturarea obstacolelor din calea inchirierii transfrontaliere de autovehicule.
CJUE impune sanctiuni financiare Romaniei pentru ca nu a inchis depozite de deseuri neautorizate 15 Dec 2023 | 392
Comisia Europeana: Liniile Directoare privind lucratorii sezonieri in contextul pandemiei COVID-19 23 Jul 2020 | 1390
Consiliul Concurentei: Companiile pot actiona coordonat astfel incat sa evite deficitul de produse esentiale 23 Mar 2020 | 1078
Romania va avea cel putin un hub de inovare digitala cu grad ridicat de specializare in inteligenta artificiala 20 Feb 2020 | 997
CE lanseaza o noua cerere de candidaturi pentru permisele de calatorie DiscoverEU 25 Nov 2019 | 1543
MFP a publicat, spre dezbatere publica, un proiect de lege pentru modificarea Legii 132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto 23 Sep 2019 | 1452
Fenomenul muncii subdeclarate. Reglementare si probleme practice Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Un medicament care se elibereaza fara prescriptie medicala intr-un stat membru nu poate fi comercializat in alt stat membru decat daca acesta din urma a autorizat la randul sau introducerea sa pe piata Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene
Ce sunt locurile de munca ecologice? Sursa: EuroAvocatura.ro
E-sanatatea si securitatea in munca pe piata unica digitala Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Restituire taxa speciala de inmatriculare autoturism Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti- Decizie nr.702 din data 20.02.2012
Restituirea certificatului de inmatriculare si a placutelor de inmatriculare ale autobuzului Pronuntaţă de: Judecatoria Buzau - Sentinta civila nr. 11967 din data 20.06.2011
Asigurare de raspundere civila. Plata suma reprezentand despagubiri pentru reparatii autovehicul Pronuntaţă de: Judecatoria Buzau - Sentinta civila nr. 6706 din data 20.06.2011
Chitanta de plata a taxei de prima inmatriculare. Anulare. Nelegalitate Pronuntaţă de: CURTEA DE APEL BUCURESTI - SECTIA A VIII A CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL, DECIZIA CIVILA NR. 221/26. 01. 2009